Het afstellen van een carburateur van een model race auto.

Discussie in 'Brandstof auto's' gestart door Bart_Banaan, 25 mei 2005.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. therro

    therro Guest

    hallo ik heb al best lang een rc auto maar ik weet niet hoe je hem moet afstellen. Hoofdstuk c
     
  2. pinty

    pinty

    Lid geworden:
    15 jul 2005
    Berichten:
    1.786
    Locatie:
    Leidschendam
    Motortje loopt dus wel?
     
  3. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.476
    Locatie:
    Sassenheim
    Dit bericht is geplaatst op 19:28 en 1 minuut later had ik een PB van je in mijn inbox met dezelfde vraag. Ik ga dus niet op je PB reageren want even snel het afstellen uitleggen kan ik misschien wel maar doe dat niet even via een PB omdat je denkt dat je met PB's sneller geholpen kan worden. Overigens vraag ik mij af als je nog meerdere mensen een PB gestuurt hebt.

    Bij deze welkom op het forum en doe vooral eens zoeken en lezen. Wat jij vraagt is dagelijkse kost en zeker in veelvoud te vinden, alleen in dit topic al vele pagina's. Eigen studie zal ook beter in je hoofd blijven en vaak zal je ook de materie beter snappen dan dat iemand het voorkauwt.
     
  4. Bart_Banaan

    Bart_Banaan Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 nov 2003
    Berichten:
    5.964
    Locatie:
    RC-Junkies.nl
    Bingo! Ook in mijn PB inbox lag hetzelfde bericht.
     
  5. PDroge

    PDroge Guest

    Hallo allemaal,

    Ik heb zelf een TGX-MK1 met een FS-15 2.5cc motor. Echter zit er bij mij maar 2 schroeven op. 1 Grote lange (links van de luchtfilter) wat ik aanneem dat dat de HSN is en 1 "schroefje met een veertje" (rechts van de luchtfilter).

    Nu is mij verteld door de lokale RC-Boer dat dit schroefje de luchttoevoer bepaald en ik daar niet aan moet zitten omdat die met de fabrieksinstelling gewoon correct is en ik alleen aan de HSN moet zitten.

    Echter merk ik regelmatig dat hij bij het loslaten van het gas toch weer uitvalt (niet altijd). Nu heb ik al geprobeerd om hem dan wat rijker te zetten maar dan komt dus het probleem snel aanbod dat hij dus te rijk is afgesteld en niet vooruit komt en begint te 'viertakten'.

    Kan iemand mij toevallig vertellen of dat "schroefje" inderdaad de luchttoevoer bepaald of dat dit toch de stationairscroef is? Ik zal straks nog even een foto van het motortje maken met de beide schroeven om het wat duidelijker te maken.

    Alvast bedankt.

    Gr. Pim Dröge
     
  6. mark0126

    mark0126

    Lid geworden:
    15 feb 2005
    Berichten:
    3.276
    Locatie:
    Schoonebeek
    Dat schroefje bepaalt alleen je stationair toerental en niet je luchttoevoer.
    Je hebt er geen LSN op zitten bij die motoren.
    Als de motor afslaat bij stationair dan moet je dat schroefje met veertje iets indraaien.

    M.v.g. Mark
     
  7. PDroge

    PDroge Guest

    Duidelijk! dank je wel :) blijkt toch maar weer dat de lokale RC-Boer toch wel eens fout kan zitten :)

    Gr. Pim Dröge
     
  8. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.476
    Locatie:
    Sassenheim
    Je lokale rc-boer zou gelijk gehad hebben als hij een vliegtuig carb voor ogen had, daar regelt een soortgelijk schroefje een stukje lucht toevoer bij lage toeren.
     
  9. PDroge

    PDroge Guest

    Hier nog even een foto

    Gr. Pim Dröge
    [​IMG]
     
  10. mark0126

    mark0126

    Lid geworden:
    15 feb 2005
    Berichten:
    3.276
    Locatie:
    Schoonebeek
    Ik heb die tamiya motoren vaker gezien en die heeft geen LSN. De schroef met het veertje regelt alleen het stationair toerental.

    M.v.g. Mark
     
  11. PDroge

    PDroge Guest

    Oke top! dank je wel voor de info. Ga ik morgen gelijk even aan de gang en een mooie afstelling proberen te vinden ;)

    Gr.
    Pim Dröge
     
  12. veldman123

    veldman123 Guest

    welke kant moet je opdraaien om hem dichter te zetten bij mde hoofdsproeier?????????
     
  13. Nismo

    Nismo

    Lid geworden:
    23 sep 2003
    Berichten:
    3.791
    Locatie:
    Assen
    Deze vraag zie ik zooo vaak.... denk eens even aan een normale waterkraan?
     
  14. veldman123

    veldman123 Guest

    hahahahaha bedankt ik snap wat je bedoelt:p:p:p:p:p:p:p:p:p:p:p:p
     
  15. Robin v Berkel

    Robin v Berkel

    Lid geworden:
    13 mrt 2007
    Berichten:
    119
    Locatie:
    oss
    mijn alpha T850 word nu 167c na paar min rijden en glow plugs gaan meteen stuk lijkt wel dat motor heel snel loopt na gas geven hij blijft te lang op hoog toeren lopen als ik aan stationairsproeier veder terug draai dan slaat hij af denke dan de LSN is waar ik iets aan moet draaien ?

    gebruik nu T5 plugs van LRP maar die heb ik nu niet meer nu ga ik T8 plugs van Alpha gebruiken
     
  16. Bart_Banaan

    Bart_Banaan Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 nov 2003
    Berichten:
    5.964
    Locatie:
    RC-Junkies.nl
    167c is veel te warm.
    Je hoofdsproeier moet verder open en als hij na-jengelt ook de lage toerensproeier verder opendraaien.
     
  17. roy reely

    roy reely

    Lid geworden:
    7 jul 2011
    Berichten:
    15
    Locatie:
    pijnacker
    als ik mij reely op til dan gaan de bande gewoon draaien of als die te hoog in de toeren loopt maar als die staat blijft die gewoon staan nu heb ik geprobeerd me toeren lager
    te zetten maar als ik dat doe en een paar keer volgas heb gereden valt die uit ik heb al een hoop gelezen op de forum maar kwam er niet uit kan iemand me vertellen wat ik moet doen al vast bedankt

     
    Laatst bewerkt: 10 jul 2011
  18. Zillion13

    Zillion13

    Lid geworden:
    13 jun 2011
    Berichten:
    480
    Locatie:
    Belgium - Brugge

    Met dat janken bedoel je dan dat hij een schel geluid produceert (soort van huilen van een wolf-achtig iets), ik denk dan altijd dat hij in overdrive gaat.... (dus niet goed)..
    blijkbaar is dit dan wel goed...
    graag respons. :) is mijn eerste nitro
     
  19. minicross125

    minicross125

    Lid geworden:
    26 jul 2009
    Berichten:
    334
    Locatie:
    den helder
    ik heb ook even een vraagje over mijn gm nitrobull,
    hij heeft nu al zo'n 1,5 liter gelopen, maar ik kan hem niet armer zetten dan de fabrieks-instelling, hij staat nu denk ik zoon 1 volle slag ( 360 graden )
    rijker zelfs !, als ik hem armer zet dan gaat hij gewoon inhouden, is dit normaal dat hij zo rijk moet staat ?.hij loopt wel gewoon goed, en heeft veel kracht, alleen er komt veel vet/benzine uit de uitlaat.
    wat zou ik eraan kunnen doen ?
    alvast bedankt.
    m.v.g,
    manuel.
     
  20. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.476
    Locatie:
    Sassenheim
    In 1 van de stickies (zin en onzin) heb ik aangegeven dat de fabrieksafstelling niets zegt. Het is een algemeen startbare situatie voor de motor en meestal met een wat rijkere afstelling. Kortom, de fabrieksinstelling is nooit en te nimmer de ideale afstelling.

    Jouw probleem zit waarschijnlijk in de brandstof. De ideale afstelling van een motor kent een soort gewenste stroomsnelheid van de brandstof. Als je water door een kraan met een klein straaltje wilt laten lopen hoef je hem amper open te draaien, wil je een zelfde straal maar dan met stroop moet je de kraan veel verder open zetten voor de gewenste straal.
    Bij brandstof is dit ook zo, de hoeveelheid en de soort olie is daarbij bepalend. Met name vliegtuigbrandstoffen met veel olie (16 tot 20% olie) kan duidelijk een totaal andere afstelling geven dan de basis zegt.

    Naast dat is er een slang van de tank naar de uitlaat getrokken. Druk van de uitlaat zet druk op de tank en fungeert als brandstofpomp. Meer druk zoorgt voor een snellere stroming en minder druk voor een minder snelle stroming. Het mag duidelijk zijn dat je ook hier weer dezelfde kraan verder of dichter moet draaien voor de gewenste stroomsnelheid waarbij de motor het beste loopt.

    En dan..... luchtvochtigheid, omgevingstemperatuur en luchtdruk heeft veel invloed op het zuurstofgehalte en kan per dag verschillen. Onze motoren hebben daar best veel last van en geeft invloed op hoe de motor loopt. Ook hier moet je kleine correcties aan de afstelling uitvoeren om de motor optimaal te laten lopen.
     
Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.

Deel Deze Pagina