KJ66 Conversies

Je zou eigenlijk een testruimte moeten maken welke een constante temperatuur heeft van 15 gr. Celcius en een druk van 1013mb (de standaard waardes dus)

Dan weet je exact wat de waardes en verschillen zijn na veranderingen.

Maar jah, ga zo`n hok maar eens maken :roll:
 
ja wij hebben een kas , daar is het altijd warm ,en vochtig ,en dat zijn precies de twee dingen waar een turbine niet van houd

maarja ik wil niet het glas uit de kas blazen haha
 
net even de tweede jetjoe junior opgevoerd.
hij is van 1,3 kg naar 2,3 kg gegaan,dus Gerald , als ik al 1kg bij zo,n klein ding kan toveren ,dan moet ie van jou toch minstens 2kg kunnen dacht ik zo.
Zo! Jij zit ook niet bepaald stil, lekker bezig man! Ja, ik denk dat dat bij mij ook kan, ik heb zelf al wat "tricks in the sleeve" wat ik ga proberen, hou je op de hoogte.


Je zou eigenlijk een testruimte moeten maken welke een constante temperatuur heeft van 15 gr. Celcius en een druk van 1013mb (de standaard waardes dus)
Jij ging toch net zo'n bak maken, maar dan beetje mobiel, kun je langs rijden zodat we ter plekke kunnen testen! :D

Grtz,
 
Mooi gemaakt gerald!

volgens mij is de luchtvochtigheid net zo belangrijk. Maar hoe wil je zo'n bak maken, als de jet al een doorvoer heeft waar je u tegen zegt? je kunt niet de bak afsluiten, het beestje heeft ook zuurstof nodig :p

Ik ben weer thuis, dus morgen ga ik misschien mijn 2e as afdraaien :)

Gr. Rik
 
volgens mij is de luchtvochtigheid net zo belangrijk. Maar hoe wil je zo'n bak maken, als de jet al een doorvoer heeft waar je u tegen zegt? je kunt niet de bak afsluiten, het beestje heeft ook zuurstof nodig :p
Gr. Rik
Precies, dus dat doen we maar lekker niet, gewoon op de koude dag testen en later in de zomer ook maar weer eens...., stuk goedkoper dan zo'n test cel bouwen. ;)


Afgelopen dagen weer wat gedaan aan m'n torretje. Compressor nut/spinner gedraaid. Eerst schroefdraad tappen met het handje;
GroteFoto-8NBKEO4V.jpg


Gaatje er in:
GroteFoto-OVCRDYEH.jpg


En vervolgens op de as met alle onderdelen schroeven, compressor, spacer en lager. Dan in de draaibank en op maat draaien, zo blijft hij mooi slingerings vrij. Wél de as eerst goed uitklokken. Ik heb helaas niet zo'n fancy onafhankelijke 4-klauw dus klok ik het uit met dunne tape op de juiste plekken.
GroteFoto-X6FTPJSX.jpg



...en voila!
GroteFoto-ANJYOCVD.jpg


Uitsparing draaien voor de ronde magneet die benodigd is voor de toeren meting via een hall sensor. Bij de vorige motor had ik dit in de spinner/nut gedaan, dit kwam me iets makkelijker uit.
GroteFoto-WSJIECXS.jpg


Met rubberlijm er in geplakt:
GroteFoto-IEM84GUC.jpg


Compressor kuip maken, eerst de compressor radius gemaakt, die checken op aansluiting door de compressor in de kuip te draaien met de hand en dan kijken waar de pen streepjes aangelopen zijn:
GroteFoto-GRARPW64.jpg


GroteFoto-HCIYQVY7.jpg


Corrigeren:
GroteFoto-84X3VAK4.jpg


En dan past'ie perfect!
GroteFoto-XSLHTTVB.jpg


En dan de rest:
GroteFoto-AV8ISJ4L.jpg


GroteFoto-URNPBRPB.jpg


GroteFoto-URNPBRPB.jpg



GroteFoto-YCECBHRA.jpg


...en weer een onderdeeltje klaar:
GroteFoto-V8K3R4YA.jpg


Begint steeds meer op een motor te lijken:

GroteFoto-LTNP6NVV.jpg


Van de week verder met de compressor buitenring, dan zit de motor dicht en zou hij in principe al kunnen draaien.

Groetjes,
Gerald
 
Ahummmm.

Dacht een paar postings terug nog te lezen........................medio december???

(trouwens .............die compressor ken ik :wink: diff ook :wink: hopelijk meer trust door die 8 mm uittrede hoogte ? )

Bouw ze. Groet Ger.
 
Ger Kovacs was er ook mee bezig geweest maar hij is ook druk bezig met andere hele mooie projecten dus dan moet je keuzes maken. Met plezier heb ik zijn beginsel overgenomen, scheelt mij weer hoopjes werk, we zullen deze tor dan ook maar GR180-K noemen. :grin:

Ger had reeds de diffuser gefreesd, as tunnel gedraaid en buitenmantel van verf gestripped. Daarnaast ook de ruwe giet onderdelen van NGV en turbine overgenomen.
K'heb je eer in de naam gezet. ;)
Tja, dan heb je er ineens zin in dus ga je maar gelijk door, werk er niet elke dag aan maar ik denk dat over een weekje of twee de vlam er in gaat. K'moet ook nog een compleet nieuw F16 onderstel bouwen voor m'n oranje opvolger......: [19445] demo-f16-1-6-8-en-1-5-oranje-119

Grtz,
Gerald
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Vandaag de voorkap helemaal afgerond, inclusief de hall-toerenteller. Alle gaatjes getapped en gelijk de startermotor uitgelijnd en gemonteerd. Daarmee is de motor al een heel eind klaar, rest me nog;

- uitlaat conus maken
- gloeiplug gat zoeken en fitting maken
- Rotor balanceren
- temp sensor plaatsen
- electronica van stekkers voorzien en aansluiten

en dan vlammen maar.

Zo ziet'ie er nu uit;
GroteFoto-EQ4QA7KI.jpg


Later moet er ook nog een fod kap fairing gemaakt worden, eerst maar eens testen op de bok.

Groetjes,
Gerald
 
De FOD kap die ik je heb meegegeven schuif je er zo overheen.

Gaat rapido bij jou.


Ger.
 
Afgelopen dagen weer wat gedaan aan het motortje, de uitlaat. Eerst op papier ouderwets uitslagen getekend en in elkaar geplakt met plakband om te zien of de vorm juist is. Deze uistlagen neem ik dan direct over op de rvs plaat:
GroteFoto-OOSMJMXO.jpg


Houten mal draaien in de preciese vorm van de uitlaat, 0,5mm ondermaats. Hierover schuif ik de gepuntlaste uitlaat om zo de radius mooi rond te drukken met het lagertje. Ook de uittreede fels ik zo weer parallel om een smooth overgang naar buiten te maken, scheelt weer een paar gram stuwdruk. ;) De uitlaat is gemaakt van 0,2mm standaard rvs en is gewoon met een huis schaar te knippen.
GroteFoto-OJW8JDSO.jpg


GroteFoto-TI4PKVI3.jpg


GroteFoto-XTGKBM4Q.jpg


Binnencone heb ik ooit een keer gevonden in een blokker in de vorm van rvs zout&peper stelletje. (Ga altijd de blokker in met een schuifmaat ha ha ha:hammer:) Deze past precies voor de binnen kern, 44mm, heb er toen gelijk een paar doosjes van gekocht.
GroteFoto-ZXBIYMWK.jpg


Vast gezet met 3x M3 boutjes met 4mm rvs buisjes er omheen:
GroteFoto-JYDMPMSJ.jpg


En zó ziet het er dan uit, de uitlaat gelijk definitief op de mantel gepuntlast:
GroteFoto-ND8XWVDS.jpg


De uitgang ring kan ik groter felsen, hij is nu aan de krappe kant en dat zullen we met proefdraaien nog wel aan moeten passen.
GroteFoto-KBTQBFC4.jpg


 
Heel mooi gemaakt Gerald, leuk ook dat zout dopje :p

misschien dat je het al wist, maar pas op met dat hout op je draaibank, goed stofzuigen en afpoetsen/inoliën daarna. In hout zitten zuren (met name eikenhout), en dan gaat je mooie bankje roesten.

Groeten!
 
Zit ik even niet op te letten en voila mijnheer Rutten heeft alweer een mooie motor klaar. Ziet er erg netjes uit.

Gert-Jan
 
Vandaag de voorkap helemaal afgerond, inclusief de hall-toerenteller. Alle gaatjes getapped en gelijk de startermotor uitgelijnd en gemonteerd. Daarmee is de motor al een heel eind klaar, rest me nog;

- uitlaat conus maken
- gloeiplug gat zoeken en fitting maken
- Rotor balanceren
- temp sensor plaatsen
- electronica van stekkers voorzien en aansluiten

en dan vlammen maar.

Zo ziet'ie er nu uit;
GroteFoto-EQ4QA7KI.jpg


Later moet er ook nog een fod kap fairing gemaakt worden, eerst maar eens testen op de bok.

Groetjes,
Gerald


Good job!
Clean and balanced.:cool:
 
Hey! Das al veel meer als dat ie twee weken geleden was toen k m in mn handjes had!

Super mooi hoor! Nog even een abbo!
 
Hey! Das al veel meer als dat ie twee weken geleden was toen k m in mn handjes had!

Super mooi hoor! Nog even een abbo!
Yep, de mini PW F100 op schaal ha ha ha! ;) Hij heefd inmiddels ook al gelopen eergisteren maar had een flinke hotspot..... Blijkt iets in de diffuser te zijn wat ik straks weer moet testen, meer later.

Grtz,
Gerald
 
@Gerald.

Houdt er erg in dat deze diff nog meer lucht doorlaat dan die in de eerste GR180 zit, je zal nog meer de eerste rijen gaatjes richting terug de diff moeten stuiken anders blijft die de vlam naar achter gooien door de nog grotere luchtflow en je zal waarschijnlijk de laatste rij met koelgaten iets groter moeten kiezen.

Keep us posted :wink:

Ger.
 
Back
Top