de groene leugen "de windmolen"

Ik denk dat er ook beter naar het besparen van energie gekeken kan worden. Neem maar eens al die leegstaande kantoorgebouwen, die deels verlicht moeten worden (tegen inbraak) en ook verwarmd (de leidingen mogen niet bevriezen en tegen het vochtig worden van het gebouw). Daar kunnen wij met al die ledlampjes ipv gloeilampen niet tegenop, denk ik...
 
Ik had begrepen (durf er geen getal aan te koppelen, maar denk aan een
procent of 40) dat met simpele dingen als isolatie in ieder gebouw en koken
met de deksel op de pan, en meer buitengewoon simpele dingen, we waanzinnig
veel energie zouden kunnen besparen, ik zit hier nu in een redelijk oud huis
(100>) en als het hard genoeg waait en regent, dan maak ik dat ook hier
binnen allemaal mee.

Verder, er werd ergens geopperd dat we niet afhankelijk konden zijn van
windenergie omdat we dan stil zouden komen als het niet waaide, we praten
wel over een energienet wat ver uitstrekt, zo importeren wij ook veel energie
vanuit noorwegen (norned) waar ze echt de duidelijke overmaat aan energie
met waterkracht opwekken,

op de zee waait het altijd wel ergens, en aangezien we tot aan libie aan het
energienet zitten hoeven we ons daar niet zorgen over te maken.
 
we waanzinnig veel energie zouden kunnen besparen

Precies.
Laten de heren/dames hardrijders maar eens gewoon 90 gaan rijden ipv over de 130.
Dan rijd je ineens 1op24 in plaats van 1op15.

Maar ja dat zal niet mee vallen met al die testosteron en minderwaardigheidscomplexen.
 
Precies.
Laten de heren/dames hardrijders maar eens gewoon 90 gaan rijden ipv over de 130.
Dan rijd je ineens 1op24 in plaats van 1op15.

Maar ja dat zal niet mee vallen met al die testosteron en minderwaardigheidscomplexen.

uhmmmm ben ik het niet helemaal mee eens...
Ik heb zelf voor de proef omdat ik mijn boord computer niet geloofde eens een meting gedaan over een stuk van 80km (40 heen, 40 terug). Nou is dat niet echt een correcte meting misschien maar mijn boord computer heeft volgens de pomp gelijk.

Mijn Opel astra diesel rijdt met 110 zuiniger dan met 90km per uur beiden in de 5de versnelling. Heeft met veel meer factoren behalve snelheid te maken. Daarnaast blijkt juist dat het langzaam rijden met autos oorzaak is van smog etc. Omdat autos langer op 1 plek blijven. File is funest voor het milieu.
 
uhmmmm ben ik het niet helemaal mee eens...
Ik heb zelf voor de proef omdat ik mijn boord computer niet geloofde eens een meting gedaan over een stuk van 80km (40 heen, 40 terug). Nou is dat niet echt een correcte meting misschien maar mijn boord computer heeft volgens de pomp gelijk.

Mijn Opel astra diesel rijdt met 110 zuiniger dan met 90km per uur beiden in de 5de versnelling. Heeft met veel meer factoren behalve snelheid te maken. Daarnaast blijkt juist dat het langzaam rijden met autos oorzaak is van smog etc. Omdat autos langer op 1 plek blijven. File is funest voor het milieu.


uhmmmm ben ik het niet helemaal mee eens...

Dan had je zeker windje mee?

Als je harder rijdt neemt het brandstof verbruik per gereden km toe. Er van uitgaande dat je onder dezelfde weersomstandigheden rijdt, zelfde versnelling en constante snelheid. Dit hogere verbruik wordt hoofdzakelijk veroorzaakt door de luchtweerstand die de auto ondervindt, deze is namelijk bij hoge snelheid veel groter dan bij lagere snelheid.

Maar ja dat zal niet mee vallen met al die testosteron en minderwaardigheidscomplexen.

Niet iedereen die graag hard rijdt heeft last van teveel testosteron en/of minderwaardigheidscomplexen. ;)
 
Je moet het éne niet doen om het andere te laten. Op beide terreinen (energiebesparing en efficiëntieverbetering van omvorming) is er nog behoorlijke winst te maken.

Mee eens, maar wat er in de politiek vaak gebeurt is alle pijlen op een paar dingen richten, en die dan als "absoluut noodzakelijk" erdoor drukken. Vaak met halve waarheden als argument. Zoals de drogreden dat een windmolen geen Co2 uitstoot. Nee, de molen zelf niet, maar tijdens productie en onderhoud (bij sommige staat er dagelijks zo'n Vestas auto bij voor het een of ander) toch echt wel...


Precies.
Laten de heren/dames hardrijders maar eens gewoon 90 gaan rijden ipv over de 130.
Dan rijd je ineens 1op24 in plaats van 1op15.

Maar ja dat zal niet mee vallen met al die testosteron en minderwaardigheidscomplexen.

Het probleem is nog niet eens zozeer alleen de maximumsnelheid, bij moderne auto's neemt het verbruik niet meer zo schrikbarend toe als vroeger, maar een gelijkmatige snelheid houden. Rijd je bijv. netjes 120, en dan smijt een trucker zijn wagen er ineens voor waardoor je terug moet naar 85, en dan daarna weer optrekken.
 
uhmmmm ben ik het niet helemaal mee eens...

Dan zal het aan het voorzichtige (eerste keer) rijden zijn dat ik zo'n verschil had toen ik een week in Engeland zat.

Ligt het misschien minder aan de snelheid en meer aan het "aan-uit" gaspedaal?

Hiermee bedoel ik dus het agressieve (anderen zullen liever "vlotte" gebruiken) rijden; binnen zo kort mogelijke tijd zo hard mogelijk rijden en pas als het echt niet anders meer kan vol aan in de remmen.
 
Zoals de drogreden dat een windmolen geen Co2 uitstoot.

Haha helemaal correct.
Er was al iemand die niet over de elektrische auto wilde beginnen.
Precies dezelfde misleidende reclame term wordt daar ook gebruikt.
Als iedereen elektrisch gaat rijden hebben we nog meer windmolens nodig die niet altijd draaien . . . . en dan?
 
... Maar van degenen die iets op internet pletteren is de agenda voor de meeste lezers niet bekend. ...
De belangen in Harm's openingsbericht zijn in ieder geval wel duidelijk:
Visserij Nieuws

... Er was al iemand die niet over de elektrische auto wilde beginnen. ...
En de eerste de beste die het waagt om over nulpuntenergie te beginnen, gaat lineaal rectaal met een drievoudige salto uit mijn balboekje en in mijn plonklijstje :mrgreen:


Iets voor Ad en Etienne: Hoe ver zou kernfusie nu zijn als het geld van de olie-oorlogen in de ontwikkeling van kernfusie zou zijn gestoken?
 
Laatst bewerkt:
Waar nog niemand over begonnen is:
opbrengst verkoop elktriciteit

Dit is dezelfde 7 cent per kWh dat er vergoedt wordt voor zelf opgewekte energie (bijvoorbeeld door de zonne panelen op je eigen dak).

Wie is er dan de lachende derde?
Of valt dit zelfs weer in de categorie "de grote graaier" ?
Lijkt me dat de energie verkoper die aan de bedrijven en huishoudens levert á €0.23 per kWh best minder winst zou kunnen accepteren voor iets waar ze
(eigenlijk) niets voor hoeven te doen.
Als deze verhouding minder scheef zou liggen, wordt het al interessanter om alternatieve stroom te gaan opwekken.

Ik heb nog niet gezocht naar hoe milieu onvriendelijk het is om zonnepanelen te maken.
 
Iets voor Ad en Etienne: Hoe ver zou kernfusie nu zijn als het geld van de olie-oorlogen in de ontwikkeling van kernfusie zou zijn gestoken?


Dat is een goede vraag, die waarschijnlijk niet te beantwoorden is, en zeker niet door mij. Je weet namelijk niet hoe dingen ontwikkelen...

Voor het fuseren (samensmelten) van atoom kernen heb je juist ongeloofelijk veel energie nodig, daar dit (vooralsnog) alleen bij extreme hoge temperaturen en drukken kan plaats vinden.
Mogelijk dat wanneer je een dergelijk fusie proces op gang kunt brengen de vrijgekomen energie (een deel van de massa van de lichte atomen wordt namelijk tijdens het fusie proces omgezet in energie (warmte)) gebruikt kan worden om de benodigde energie te verzorgen. Het overschot zou je dan kunnen gebruiken om bv zoals in (kern) centrales water te verhitten om stoom te maken.
 
Dat is een goede vraag, die waarschijnlijk niet te beantwoorden is, en zeker niet door mij. Je weet namelijk niet hoe dingen ontwikkelen...

Voor het fuseren (samensmelten) van atoom kernen heb je juist ongeloofelijk veel energie nodig, daar dit (vooralsnog) alleen bij extreme hoge temperaturen en drukken kan plaats vinden.
Mogelijk dat wanneer je een dergelijk fusie proces op gang kunt brengen de vrijgekomen energie (een deel van de massa van de lichte atomen wordt namelijk tijdens het fusie proces omgezet in energie (warmte)) gebruikt kan worden om de benodigde energie te verzorgen.

Dat is geloof ik het idee.

Het overschot zou je dan kunnen gebruiken om bv zoals in (kern) centrales water te verhitten om stoom te maken.

Wordt die stoom niet gebruikt om turbines aan te drijven? Zijn die niet te vergelijken met windmolens? Immers, beiden produceren energie doordat ze rond moeten draaien, de een door wind, de ander door stoom...

Trouwens, iets wat nog niet is genoemd geloof ik is al dat kernafval die kerncentrales opleveren, en waar nog steeds geen goede oplossing voor is gevonden...
De ruimte inschieten? Kernramp als de raket ploft.
Ondergronds opbergen? Zijn die zogeheten stabiele plekken wel echt stabiel? In Duitsland hebben ze tig jaren lang allerlei troep in een oude mijn opgeborgen, en wat blijkt later? De vaten roesten en er zijn verzakkingen...
 
Dat is geloof ik het idee.


Wordt die stoom niet gebruikt om turbines aan te drijven? Zijn die niet te vergelijken met windmolens? Immers, beiden produceren energie doordat ze rond moeten draaien, de een door wind, de ander door stoom...

Klopt, de stoom wordt gebruikt om turbines aan te drijven, deze drijven op hun beurt weer de generator aan. De generatoren zijn vergelijkbaar met de generatoren die in windmolens gebruikt worden.

Trouwens, iets wat nog niet is genoemd geloof ik is al dat kernafval die kerncentrales opleveren, en waar nog steeds geen goede oplossing voor is gevonden...
De ruimte inschieten? Kernramp als de raket ploft.
Ondergronds opbergen? Zijn die zogeheten stabiele plekken wel echt stabiel? In Duitsland hebben ze tig jaren lang allerlei troep in een oude mijn opgeborgen, en wat blijkt later? De vaten roesten en er zijn verzakkingen...

De ruimte inschieten zou een aardige oplossing zijn, echter het is verschrikkelijk duur om een kg materiaal de ruimte in te krijgen, nog afgezien van de risico's die een raket lancering met zich mee brengt.

In Nederland is gekozen voor de opwerking van het gebruikte splijtstofmateriaal, waardoor je het na verrijking weer kunt gebruiken. Al het hoog en middel radioactief materiaal wordt bovengronds in speciaal gebouwde bunkers opgeslagen. Deze bunkers bevinden zich op het COVRA complex in Vlissingen-Oost.

Dat de vaten roesten is op zich niet zo erg. Het radioactief materiaal wordt namelijk in glas of speciaal beton gekapseld.

Vroeger werd er ook in zee gedumpt, dat was op zich GEEN slechte methode, maar door de propoganda van Greenpeach zijn alle landen daar mee gestopt. Wat bleek achteraf, de radioactiviteit van dat gedumpte materiaal was niet eens meer te meten tov. de natuurlijke achtergrondstraling voordat de vaten weggeroest waren! Dit geldt niet voor hoog radioactief materiaal waarvan de halfwaardentijden duizenden jaren kunnen bedragen... Dit materiaal werd volgens mij ook niet in zee gedumpt.

Het probleem van ondergronds opslaan in bv. oude mijnen of zoutkoepels is het gevaar dat radioactief materiaal in het grond water kan komen, en aangezien wij ons drinkwater veelal uit grondwater halen willen we dat risico vermijden.

Verder misschien nog aardig om te weten is dat de hoeveelheid hoogradioactief afval die een kernenergiecentrale produceert erg gering is. We hebben het slechts over enkele kubieke meters per jaar, en dit is geen probleem omdat voor vele jaren op een veilige en gecontroleerde manier op te slaan.
 
Wat heel veel energie kost, is het feit dat in de jaren 80 (toen benzine niet veel kostte) het heel populair werd om ergens ver van je werk te wonen en de afstand met de auto te overbruggen. Moet je eens voorstellen hoe Nederland er vandaag uit zou zien als iedereen naar zijn werk fietste...

Ik ben eigenlijk bang dat kernenergie voor zover we nu kunnen kijken de enige oplossing is. Ik ben een overtuigd tegenstander van kernenergie (vooral vanwege het afvalprobleem, maar dat is niet het enige - denk aan Fukushima) maar ik denk niet dat er een alternatief is, behalve dat de lichten uit gaan.
 
Verder misschien nog aardig om te weten is dat de hoeveelheid hoogradioactief afval die een kernenergiecentrale produceert erg gering is. We hebben het slechts over enkele kubieke meters per jaar, en dit is geen probleem omdat voor vele jaren op een veilige en gecontroleerde manier op te slaan.
Allerlei huidige problemen zijn veroorzaakt omdat we jarenlang dingen hebben gedaan waarvan we wisten dat ze ooit voor een probleem zouden zorgen, zowel energie technisch als macro economisch. Wat de economie betreft zitten we daardoor nu in een crisis (nouja die moet eigenlijk nog beginnen). Jij vindt dat we zo'n truc ook wel kunnen uithalen met nucleair afval...
Kernenergie is je problemen naar later verschuiven.
 
Hoe ver zou kernfusie nu zijn als het geld van de olie-oorlogen in de ontwikkeling van kernfusie zou zijn gestoken?

Ik denk niet zo vreselijk veel verder. De voortgang die je maakt is niet alleen afhankelijk van de hoeveelheid geld die je erin stopt. En er werd en wordt nog steeds enorm veel in geïnvesteerd.

Ik heb het geloof ik al eens eerder gezegd, maar in mijn kernenergieverleden (1967-1986 met nog enige uitloop omdat ik tot begin jaren '90 lid van de Commissie Reactorveiligheid was) werd er door de "deskundigen" vanuit gegaan dat kernfusie binnen 15 tot 20 jaar commercieel zou worden toegepast. Ik heb toen in de jaren '70 nog aan een eerste ontwerp van de JET torus (Joint European Torus in de UK) meegewerkt (sterkteberekening), en de gedachte was toen dat dat de pilot plant voor toekomstige commerciële toepassing zou zijn.

Ondanks het feit dat JET heeft gewerkt (een paar seconden!!) is dat achteraf toch niet het geval geweest. Dit komt onder meer omdat hij te klein is om meer energie op te wekken dan het opwekken van het enorme magnetische veld dat nodig is om het plasma waarin de fusie plaats vindt "vast te houden", vraagt (het probleem waar Etienne al naar verwees). Maar ook omdat het voor langere tijd stabiel houden het plasma in de torus nog steeds een probleem is.
Sinds een jaar of 5 wordt er nu aan een grotere opvolger gewerkt, ITER in Frankrijk. Die zou over een jaar of vier moeten kunnen draaien, maar je kunt zelf wel nagaan hoe lang het dan nog duurt voordat dit echt op grote schaal een significante bijdrage aan de energievoorziening kan gaan leveren.

Het blijft denk ik wel wel de toekomst, maar de onzekerheid over het of en wanneer het echt kan gaan bijdragen aan de commerciële energieproduktie is nog steeds zo groot, dat je nu niet kan besluiten daarop te wachten. Ik denk dat kern(splijtings)centrales die nu gebouwd zouden worden tegen die tijd al weer aan het eind van hun levensduur zijn.

Wat, maar niet al te veel achtergrondinformatie is te vinden op de Wikipedia pagina's over JET en ITER, en op de Tokamak ( de benaming voor de torus) pagina.

Groet,

Ad
 
Laatst bewerkt:
Allerlei huidige problemen zijn veroorzaakt omdat we jarenlang dingen hebben gedaan waarvan we wisten dat ze ooit voor een probleem zouden zorgen, zowel energie technisch als macro economisch. Wat de economie betreft zitten we daardoor nu in een crisis (nouja die moet eigenlijk nog beginnen). Jij vindt dat we zo'n truc ook wel kunnen uithalen met nucleair afval...
Kernenergie is je problemen naar later verschuiven.

Ik zie dat niet als een probleem. En zeker niet een probleem wat we voor vooruit schuiven, dat wil niet zeggen dat er misschien vroeg of later een betere oplossing komt voor het kernafval. Voorlopig is het netjes en veilig weg bergen van deze kleine hoeveelheid troep in daarvoor speciaal gemaakte gebouwen een hele goede en verantwoorde oplossing.

En de reden dat we in een crisis zitten of komen heeft niks met energie in het algemeen of kernenergie te maken!
 
Back
Top