Multiplex Easystar II

De Bixler is een vrijwel exacte kloon van de oude easystar. Grootste verschillen:

- het schuim is van duidelijk mindere kwaliteit
- geen verstevigingsribben van binnen, helemaal hol (slap!)
- bevestiging van de vleugels en cockpitkap is anders

Bovendien ben je duurder uit met de Bixler (EU warehouse heeft ze al sinds mei 2011 niet op voorraad en importeren uit HK maakt de prijs hoger dan die van de echte EZ).

Het allergrootste voordeel (in mijn ogen) van een echte easystar is dat als je 'm een keer te hard neerzet dit binnen een minuut weer gerepareerd is met een tubetje secondenlijm van de WIBRA. Qua vliegen zal er niet zo gek veel verschil in zitten omdat ze practisch identiek zijn.

Overigens leent de EZ* zich ook uitstekend voor FPV, er zijn zelfs speciale kapjes te koop waar je camera beschermd onder past. Dat het nieuwe model een afneembaar hoogteroer heeft waardoor alles weer netjes terug in de doos past is natuurlijk alleen maar mooi meegenomen. Ideaal voor achterin de auto, mee op vakantie en lekker veilig met opbergen :)
 
Klopt helemaal nog een kleine aanvulling:
-een grotere accu/aparatuur ruimte door de langere neus en ruimte onder de vleugel
-en een betere/sterkere motormount voor binnen- en buitenloper.
- volop ventilatie openingen, dus regelaar mooi binnen
Maiden zit er aan te komen.
Ton

@ sadkingbilly
Over welk kapje heb jij het en waar te vinden?
alvast bedankt
 
bixler is sinds gisteren pas weer uit stock in EU warehouse, was vorige week weer binnen gekomen daar (had hem in mijn wishlist staan).

nieuwe lading zou alweer onderweg zijn.

Dat holle kun je oplossen door wat depron verbindingen toe te voegen, of over de hele lengte van het toestel een carbon (of cf) staaf (wat veel gedaan wordt, en al ruimte voor is als ik het goed begreep)

maar goed, voor het geld... :P hahaha
 
Gister mijn oude EZ aan vlokken gevlogen en heb geen zin in reparatie.
Neem liever de nieuwe, die is handiger mee te nemen op vakantie enz.
Waar is de BK versie van de EZ-II voordelig weg te slepen mannen?

(kan de oude 2200Kv er weer in eigenlijk?)
 
Gister mijn oude EZ aan vlokken gevlogen en heb geen zin in reparatie.
Neem liever de nieuwe, die is handiger mee te nemen op vakantie enz.
Waar is de BK versie van de EZ-II voordelig weg te slepen mannen?

(kan de oude 2200Kv er weer in eigenlijk?)

Bij Lindinger.at heb ik de goedkoopste gevonden. Als je een paar pagina's terug kijkt werdt mij verteld dat een 2200KV motor niet zo goed is voor dit model.

Zelf ga ik het wel proberen met deze motor, aangezien het geld toch al is uitgegeven.
 
Dat geld ben je dan helaas ook snel weer kwijt. Als je een te grote prop op een motor zet overbelast je deze dus. Voor de 380S 2200KV is een 6x4 prop de maximale maat, een grotere prop levert minder vermogen en meer warmte - en de kans dat je bijvoorbeeld de windingen van de motor van isolatie ontdoet (kortsluiting!).

Een 1500KV motortje hoeft echt niet veel te kosten en dan heb je meer plezier van je setje. Die 2200KV kun je later altijd nog ergens anders in kwijt!
 
Wel een beetje overkill, 370 (!!!) Watt op een easystar ;)
Ergens tussen de 150 en 200W voldoet prima. Natuurlijk ben je met zoveel vermogen wél lekker snel op hoogte (waarna je heerlijk de tijd kunt nemen om te zweven); ik denk dat 30 seconden motorloop je aan de rand van je zichtveld brengt.
 
Ja (wat is je voornaam) dat klop wel een beetje maar is die 370 watt niet overdreven opgegeven door HK.
Dus fabrikant optimisme noem ik dat dit kom ik wel meer tegen bij HK!
Ik wil echter ook kunnen vliegen (dat doe ik nu ook met het oudje) met windkracht 4-5.
Het zweven is met die wind minder aan de orde.
Op dit eiland waait het altijd !
Kortom ik heb graag wat power achter de hand dan kan ik (bijna) altijd vliegen.
Ik zal mijn bevindingen vermelden.
Ton
 
Waarom zou de nieuwe EZ niet ook gewoon met een 6x4E kunnen vliegen, volgens mij zijn daar ook wel vouwpropjes van en dat is goedkoper dan een motor.

De brokken gaan in de bak, er is niets meer van te maken want wat er aan onderdelen inzat heb ik eruit gebroken/gepeuterd.

Ik heb al bij hangar hier in kampen een EZ2 in bestelling, het is wachten op multiplex zo werd verteld. Die kisten zijn blijkbaar niet aan te slepen.


Verzonden vanaf mijn iPhone.
 
Uiteraard is de nieuwe EZ II met de oude prop 6x4 te vliegen en een motor van 2200 KV.
Maar de nieuwe bijgeleverde vouw prop 7x6 op de oude 2200KV motor is een ander verhaal.
Dan gaat het gegarandeerd mis de stroom wordt te hoog.
Ton
 
Jullie raad toch maar opgevolgd om de EZ2 te houden. Ik moet nog wachten op servo's dus in de tussentijd ben ik bezig het vliegtuig te "pimpen", maar wel functioneel.

Ik ga voor twee verschillende patronen op de vleugels zodat ik in de lucht de positie van het vliegtuig beter kan herkennen.

Zie hier het resultaat van een avondje knutselen met papier, stanleymes en een zwarte permanente marker, ik vind resultaat best netjes. De lijnen zijn niet super strak, maar vanaf 3 meter ziet het er al strak uit. Dus in de lucht zal het er perfect uit zien.

img9619w.jpg

img9620k.jpg

img9621o.jpg

img9622m.jpg
 
@BadBert, sadkingbilly, helitony bedankt voor jullie reactie.
Hierdoor was de keuze snel gemaakt. Gewoon een orginele EZ*2. Reden: alles wat jullie op noemden maar voornamelijk de beshikbaarheid van reserve onderdelen. Maakte vroeger alles zelf, de orginele tekening, een beetje balsahout, lijm, spanfolie/papier en veel avonduurtjes knutselen. Zo werkt dat nu niet meer. Nooit over nagedacht.

@helitiony in #150
Ik denk ook aan fabrikant optimisme ze zijn er zelf ook nog niet uit als je de specs bekijkt: 11,1v * 31A = 345 watt ipv 370

Nu kom ik bij mijn vraag. Ja, ik heb gezocht en gezocht en gelezen, ook rcgroups etc., maar ik kom er niet meer uit.

Deze Duitser: [URL="
[/URL]

Gebruikt:
Motor: PERMAX BL-O 2830-1100
ESC: MULTIContBL-20
Prop: Folding 7x6"
weight starting at: 700 g my act FPV Version: 995gr (with 270gr battery)
2600 mAh s3 (zegt hij in de video)

Aangezien multiplex geen info geeft op haar site heb ik de specs opgezocht. Dit is motor die multiplex levert in haar aandrijfset voor de easy star 2.

PERMAX BL-O 2830-1100
Technische Daten:
- Spez. Motor Drehzahl (U/min/V): 1100
- Zellenzahl (NiCd / NiMh): 6 - 12
- Zellenzahl (LiPo): 2S - 4S
- optimaler Arbeitsbereich (A): 10 - 15
- Max. Strom (A) für 15 sec.: 18
- Durchmesser (mm): 28
- Länge (mm): 30
- Gewicht (g).: 52
- Wellendurchmesser (mm): 3,2
- Befestigung: Ř 19-16mm/4 x M3
235 Watt-Motor??? eerder 200 of minder denk ik.

En deze [URL="
[/URL] gebruikt een 3450kv motor met een 60A turnigy ESC

En dan komt helitony (en die zal vast wel helimotoren herkennen 3450kv is toch een helimotor?) maar kiest voor een Turnigy Aerodrive SK3 - 2836-1500 Brushless Outrunner Motor.

Nu ben ik helemaal de weg kwijt welke motor en lipo ik moet kopen. Past de standaard prop er niet op welke prop moet ik dan hebben?

Ik wil graag het volgende met de easy star 2 :
-Gewoon vliegen
-Vliegen met veel wind (ik woon aan de kust en het waait hier bijna altijd).
-FPV vliegen dus dien ik rekening te houden met het extra gewicht en het stroom verbruik.

Met zoveel eisen zal stil er wel niet meer in zitten. LOL

(Ik neig naar het advies van helitony alleen weet ik dan niet of ik met veel wind fpv kan vliegen.)
RCSchim geeft het volgende vlieggewicht op: "weight starting at: 700gr, my act FPV Version: 995gr (with 270gr battery)"

Wat adviseren jullie voor motor, prop en lipo voor wat ik er mee wil doen?


Mijn dank,
HD
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Je kunt het ook zo bekijken, alles wat je aan extra vermogen aan boord hebt is (soms, in jouw geval aan de kust) mooi meegenomen. Stil zal het dan inderdaad niet meer zijn (was de oude EZ met een 2200KV motor en 5x4 prop echt ook niet!) maar door het extra gewicht en het vermogen zal wind tot 3-4bft niet echt een probleem zijn, al zal het ook niet relaxed vliegen.

Wel zou ik geen helimotor monteren, die zijn bedoeld om aan te sluiten op een gearbox en niet voor DD (direct drive), de kans dat je de motor sloopt is redelijk aanwezig.
 
En dan komt helitony (en die zal vast wel helimotoren herkennen 3450kv is toch een helimotor?) maar kiest voor een Turnigy Aerodrive SK3 - 2836-1500 Brushless Outrunner Motor.

(Ik neig naar het advies van helitony alleen weet ik dan niet of ik met veel wind fpv kan vliegen.)
Wat adviseren jullie voor motor, prop en lipo voor wat ik er mee wil doen?

Mijn dank,
HD

Jaja wist ik het maar.

De Easystar II staat klaar met deze motor 1040 Kv
HobbyKing R/C Hobby Store : Turnigy Aerodrive SK3 - 2836-1040kv Brushless Outrunner Motor
Ik stop er een lipo 3S 2200mAh accu in en de standaard klapprop 7x6 past er op.
(een lipo 3S 4000mAh accu wil ik ook nog proberen qua gewicht)
Normaal vlieg ik met 3S A123 2300 mAh maar die hebben een iets lagere spanning.
Daarom voor de test Lipo.

Na die test heb ik de opvolger nu binnen de 1500Kv en schroef ik die er in.
HobbyKing R/C Hobby Store : Turnigy Aerodrive SK3 - 2836-1500 Brushless Outrunner Motor
Met dezelfde accu en prop.

Gisteren was er iets te veel wind om te testen (het is ook nooit goed)

Hopelijk is er midden deze week een test te doen.


Ik vloog de oude EZ met 2700 Dymond en 6x6 speed prop. (niet stil)
Dus ik wil wel wat snelheid zien. (vliegt als de brandweer)
Niet dat ik persee wil raggen maar iets achter de hand om bij meer wind toch te kunnen vliegen is wel lekker.

We wachten beter weer af.

Ton
 
Ik heb ze een poos geleden op ebay gezien. Van multiplex kun je de vorm van de kap opbouwen, daarop komt je camera en daar overheen gaat een plastic kapje (ben ik zelf niet zo weg van bij FPV omdat je dan nogal last van de zon kunt hebben en niet ieder plastic even helder is), kostte volgens mij iets van 15 dollar plus verzenden. Naar mijn mening redelijk makkelijk zelf te maken overigens :)
 
Back
Top