Bouwverslag Reichard Cumulus

De accu is al een 1300mAh. De motor trekt 30A, die accu moet wel een poosje heel blijven......En daarbij, hij hoeft niet té ver naar achter hoor. Ik krijg alles er netjes in.



In mijn werk zit ik dagelijks aan mensen die je liever niet met blote handen aanraakt, zeker niet als er bloed bij komt kijken (en dat is nogal eens). Handschoentjes genoeg :p


Ik ben een vlieger, niet echt een bouwer. Dingen opknappen of dit soort bouwdozen vind ik leuk.
Maar wees gerust, het zit een beetje tegen :-) Ik had de servo's er mooi in. Tot ik ze aan ging sluiten....de aansluitingen op de servoheveltjes zijn van die dingetjes die uit een kroonsteentje lijken te komen. En die zijn vrij hoog dus het past niet :( Ben nu lekker aan het breken.


Die tonnetjes mik ik altijd weg ,zijn te gevoelig en hebben teveel hevelboomwerking .
Ik gebruik of kwiklinks of pak een z-buigtang,of een combi van deze twee.
Dit kan nooit loslopen op schroefdraad en de metalen kwiklinks zijn prima te gebruiken .Nog mooier zijn kogelkopjes.
 
Die tonnetjes mik ik altijd weg ,zijn te gevoelig en hebben teveel hevelboomwerking .
Ik gebruik of kwiklinks of pak een z-buigtang,of een combi van deze twee.
Dit kan nooit loslopen op schroefdraad en de metalen kwiklinks zijn prima te gebruiken .Nog mooier zijn kogelkopjes.

Ik ook maar dit is echt allemaal micro spul. Je verkijkt je erg op hoe hard ze hier hun best hebben gedaan om alles zo klein en licht mogelijk te houden. En door dat consequent te doen bespaar je wel erg veel. Denk maar na, 6 kwiklinks met soldeerhulsjes weegt flink wat. Deze dingetjes zijn zó minuscuul....echt griezelig.

Maar het zit en werkt allemaal. tadaaaaa

120116_Cumulus023.jpg


en nee, er zitten inderdaad geen schroefjes op de servo-armpjes maar die moeten er nog af. Dit was enkel voor de foto)
Nu stop ik er even mee
 
Ik heb hem net met eigen ogen gezien, maar dit is echt een mooie zwevert hoor! Ga je nog veel lol aan hebben. Succes verder!
 
mwoh ik denk dat je hooguit 10 gram bespaart in totaal .

Maar het is jouw vliegtuig ,jouw beslissing ,ik zeg niet dat het moet .
Ik vertrouw die tonnetjes nooit ,jij wel ,ieder zijn methode:yes:;)
 
Ik heb hem net met eigen ogen gezien, maar dit is echt een mooie zwevert hoor! Ga je nog veel lol aan hebben.
Tja, ik kan het eigenlijk niet echt een mooie zwever vinden. Te korte neus, te lange staart, stabilo zo achter het kielvlak, de kleuren. Heel persoonlijk, maar het uiterlijk kan me niet bekoren. Je ziet wel aan alles dat het gemaakt is op prestatie, dus goede kans dat het ding super gaat vliegen. Lol ga je er zeker aan hebben.
 
Helemaal mee eens. Maar ik heb hem ook niet om zijn uiterlijk gekocht. Het lijkt mij één van de weinige betaalbare F5J prestatiezwevers.
We zullen zien :-)
 
Tja, ik kan het eigenlijk niet echt een mooie zwever vinden. Te korte neus, te lange staart, stabilo zo achter het kielvlak, de kleuren. Heel persoonlijk, maar het uiterlijk kan me niet bekoren...
Alles wat jij hier opnoemt vind ik dan weer net mooi, zo zie je maar....
 
Ik las in de beschrijving dat de Cumulus ontworpen is op basis van vrije vlucht technieken. Het uiterlijk doet daar ook aan denken. Als dat nou net het type vliegtuig is wat je aanspreekt....
Overigens vind ik hem technisch dan weer wel zó mooi dat het uiterlijk me helemaal niets kan schelen. Het is pure functie over vorm en dat is wel fraai. Ik heb exact hetzelfde bij F3J zwevers, die spreken mij qua uiterlijk ook niet aan.
 
Ik vind het model wél mooi... maar ik vind F3J zwevers óók mooi.
Ik ben wel benieuwd hoe dat metallic rood er vliegend uit gaat zien. Tot dusver ziet het er op de foto's erg donker uit, dat vind ik wel jammer. Maar hoe roder het oogt, des te leuker ik het vind.
 
Bart, dat donkere komt door de flits. Het is gewoon metallic rood (beetje de kleur van een kerstbal nu ik er over denk).
op deze foto zie je net naast mijn duim hoe het ongeveer is:
120116_Cumulus004.jpg

En die gouden onderkant....dat is echt apart. Zondag stonden we hem in de zon te bekijken en ik kon er mensen heel makkelijk mee verblinden, echt als met een spiegel :-)
 
Mooie kist Arjan! Erg benieuwd naar filmpjes van het vlieggedrag. Ik verwacht een heel rustig floatend vliegbeeld. Een beetje zoals die AVA van het VGT afgelopen weekend.

Veel fijne vlieguren toegewenst!


----------------------
Sent from iPhone.
Een typevautju is daarom snel gemaakt. Bij voorbaat excuses daarvoor :-)
 
Inderdaad een hele mooie zwever.
Gefeliciteerd met je aanschaf en dat je er nog heel veel dagen van kan gaan genieten.

Jordy
 
Al dat geklets....bouwen! :-)
Volgens de beschrijving is het de bedoeling dat je de servo's vastlijmt maar daar ben ik niet zo dol op. Ten eerste kun je dan de servoarmpjes niet meer verzetten mocht dat nodig zijn. Ten tweede moet je het schuim uit de vakjes krabben tot je op de balsa indekking komt en ze daar op verlijmen. Bij een defecte servo moet je dus erg oppassen dat je die niet kapot maakt.

Ik wil ze dus uitneembaar maken zonder te breken. Bij de servo's die ik heb zitten plastic stukjes voor platte bevestiging. Die ga ik gebruiken. Ik lijm kleine houten blokjes in waar ik de servo's op kan schroeven. De reeds in de vleugel aanwezige uitsparingen voor de servo's zijn trouwens aan de krappe kant, ik heb aan de kant van de hevel een klein stukje extra moeten snijden en ook het lipje waar je ze mee vastschroeft behoeft een paar millimeter extra. De afdeksticker past er dan trouwens nog goed overheen dus je ziet er straks niks van.

120116_Cumulus024.jpg


Staufenbiel adviseert trouwens D60 servo's en die heb ik er dus bij. De beschrijving geeft aan dat op de flaps 10mm servo's kunnen. De D60's zijn 9,2mm dus dat gaat goed. Op de ailerons moeten....8mm servo's :rolleyes:. Millimetertje tekort dus. Nou is dat niet zo'n ramp, er komt een plakkertje overheen en die millimeter zal het verschil ook niet maken maar toch.

120116_Cumulus025.jpg


Achteraf denk ik dat zowel in de romp als op de ailerons D47 of een andere 8mm servo makkelijker is. Dan heb je niet het probleem met de hoogte in de romp en ook de aileronservo's zullen net ietsje netter passen
 
Ik heb het even doorgelezen en daar staan wel wat rare dingen in hoor.
Het begint met de constructie om de stuurstang naar het richtingsroer te maken. Ik heb gewoon een gaatje geboord en gevijld tot de buitenkabel netjes uit de romp kwam en die met een drupje CA vastgezet. Die GudmundT heeft er een hele constructie van gemaakt, geen idee waarom.
Hetzelfde met het aansturen van het hoogteroer. Dat heb ik gewoon zonder aanpassingen gedaan zoals het in de handleiding staat. Ik zie niet goed waarom je dat allemaal anders zou doen.....
Dan de vleugelpennen aan de neuslijst. Zo te zien heeft hij de voorgeboorde gaatjes niet ontdekt waar de aluminium pennetjes in gaan, die van hem zitten veel verder uit het midden.
En het motorschot......voorzover ik het heb kunnen bekijken past dat zonder enig zaagwerk zó in de romp. Als je de romp op z'n neus op een tafel zet zie je dat je juiste romp en zijwaartsstelling heeft. Hij heeft met een winkelhaak ten opzichte van ????? een hoek van 6 graden gemeten. Dat klopt naar mijn idee echt niet.

Verderop geeft iemand aan dat hij het zwaartepunt niet ver genoeg naar achter krijgt - daar kom ik straks op terug.

Inmiddels heb ik alles in de romp gekregen. Het past allemaal net.....maar zit er prima in zo.

120116_Cumulus026.jpg


De accu ligt op de bodem met een klittebandje zodat hij niet naar voren schuift, en zo ver mogelijk naar achter - tegen het servospantje aan. De stekkers van de vleugels kunnen dan net boven de accu liggen. De regelaar ligt vóór de accu.

120116_Cumulus028.jpg


Natuurlijk ben ik die mooie GFK roerhoorntjes kwijt geraakt dus ik heb van 1mm triplex nieuwe gemaakt en alles aangesloten. De antennes komen onder een hoek van 45 graden uit de romp door een eindje antennerietje. Het carbon heeft namelijk naar scherpe randjes als je er een gaatje in boort. En zo blijven ze ook in de juiste hoek staan.

120116_Cumulus027.jpg


Alles klaar!

120116_Cumulus031.jpg


Mooi toch?

120116_Cumulus030.jpg


Uitslagen ingesteld. Reichard geeft enkel de waardes voor hoogte, richting en ailerons. Dit leek mij zelf wel een aardige voor de landing :-)

120116_Cumulus029.jpg


Ik heb ook vast een speed- en thermiekstand aangemaakt.
En dan...op de weegschaal.

120116_Cumulus032.jpg


Niet gek hoor. Bij het opgegeven vleugeloppervlak kom ik op een vleugelbelasting van 21,4gram/dm2. Dat zal wel dobberen :-)

Het zwaartepunt krijg ik zonder een klein beetje lood net niet goed. Het mooie van zo'n lange, lichte staart is dan weer wel dat 3 gram lood achterop ineens héél veel verschil maakt.
Nou...even wachten op een mooi dagje, dan gaan we het eens proberen.
 
Mijn cumulus is er helaas nog niet, maar dat zal vast niet lang meer duren. Wel al uitverkocht bij Stauf zag ik.

Johan, voor de flaps kun je 9 of 10mm dikke servo's nemen, voor de ailerons is 8mm beter. In de handleiding staat dat op de ailerons D-47's kunnen (terwijl Staufenbiel D60 aangeeft)..... Die D60's zijn net één mm te dik, al valt dat nauwelijks op natuurlijk.
 
Back
Top