Bouwverslag P51-Mustang

Discussie in 'Bouwverslagen - Vliegen' gestart door Christiani, 21 jul 2011.

  1. plotterwelt

    plotterwelt

    Lid geworden:
    5 aug 2006
    Berichten:
    15.627
    Locatie:
    Oss
    [​IMG]

    Deze gebruik ik (van een ander merk)

    Mvg Johan
     
  2. Johaver

    Johaver

    Lid geworden:
    19 aug 2011
    Berichten:
    1.967
    Locatie:
    Aarschot.
    Jep.

    Surerfijn, tube of potje.
    Zet op mijn toestel een paar laagjes spanlak of bootlak.
    Word voor lakken lichtjes geschuurd met weinig water.
    Dan gaat de lak erop.
    Geen grondverf voor mij, maar het mag altijd voor een fijnere afwerking.

    Johan.
     
  3. femmo

    femmo

    Lid geworden:
    23 aug 2007
    Berichten:
    2.487
    Locatie:
    nuenen
    't zal ook wel niet om het formaat gegaan zijn.
    zaten ze niet gewoon in zo'n clipje met z'n 4-en? die kunnen losrammelen.
    Dat ding bij je zender ook meteen weggooien en een fatsoenlijk accupack inzetten.
     
  4. Sadkingbilly

    Sadkingbilly

    Lid geworden:
    15 apr 2007
    Berichten:
    2.935
    Locatie:
    Groningen
    Ligt er wel aan waar je de (oplaadbare natuurlijk!) AA batterijen voor gebruikt. Zelf heb ik ze als ontvanger accu (vier stuks) in een Graupner Discus 2CT zitten al is dat meer voor het gewicht (komt een motor in de neus die met lipo net zo zwaar is!). Dat moet geen probleem vormen zolang je je verbruik in de gaten houdt. AA batterijen gebruiken als vliegaccu is vragen om ongelukken...
     
  5. 5p1k3

    5p1k3 Forum veteraan

    Lid geworden:
    11 jan 2008
    Berichten:
    9.857
    Locatie:
    Nijkerk
    Goed punt, overigens AA kun je wel degelijk opladen, 1x. Anyway, je hebt gelijk. Maar dat er bij ons op de club gezegd wordt dat je geen AA (formaat??) batterijen mag gebruiken en dat een lipo dus wordt geadviseerd, vind ik te absurd voor woorden!

    Oh enne Han, niet zo belerend de volgende keer :teacher:, iedereen kan wel eens een vaudje maken..

    (bedoelde dus niet AA, maar NiMH in AA formaat) :oops:
     
  6. Han

    Han

    Lid geworden:
    3 sep 2002
    Berichten:
    4.361
    Locatie:
    Epe..HanDeBouwer en hobbyhok
    Moeten jullie dan ook lipo's in de zender hebben.
    Dat moet dan ook.

    Han. Die niet geleerd wil zijn maar gewoon zegt wat er staat.

    (vaudje)!!!!:(
     
  7. 5p1k3

    5p1k3 Forum veteraan

    Lid geworden:
    11 jan 2008
    Berichten:
    9.857
    Locatie:
    Nijkerk
    Zou je wel zeggen dan he? Ik ben ook reuze benieuwd wie dat verhaal aan het rond bazuinen is hoor.. Hoe dan ook.. Ik vlieg gewoon lekker op AA (achtige) batterijen ;-)
     
  8. Christiani

    Christiani

    Lid geworden:
    21 jul 2011
    Berichten:
    435
    Locatie:
    Zaandijk
    ok
    einde batterijen/lipo's discussie.
    1 pagina is genoeg.
     
  9. splinter85

    splinter85

    Lid geworden:
    8 okt 2008
    Berichten:
    85
    Locatie:
    Woerden
    Als ik dit draadje goed heb gevolgt ,ben ik niet de enigste geweest die een Guillows kist heb uit vergroot..

    Mijn creatie is de F4U Corsair, eerst ook klein gebouwd en vervolgens schaal 1:9 uit vergroot[​IMG]
    Dit is hem.
    Motor een Just engines .47

    [​IMG]
    en dit is hem buiten.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  10. Christiani

    Christiani

    Lid geworden:
    21 jul 2011
    Berichten:
    435
    Locatie:
    Zaandijk
    He, fantastisch.
    en.....hoe vliegt de corsair?
     
  11. splinter85

    splinter85

    Lid geworden:
    8 okt 2008
    Berichten:
    85
    Locatie:
    Woerden
    Mijn Corsair vliegt als een zonnetje.
    Komt ook omdat ie maar anderhalve kilo weegt, en door het profiel van de vleugel.
    plat aan de onderkant, presies zoals het kleine model.
    De bekleding is op de ouderwetse manier ,zijde en spanlak, en gewoon met brandstof bestendige modelbouw verf gespoten.
    Decals gemaakt van oracover.
    Verder heb ik ook Flaps (remflappen) toegepast, wat ik nog niet heb geprobeert.
    het consept qwa kleur en weinig decals heb ik van de serie the blacksheep squadron.
    Was eind jaren 70 begin 80 mijn favoriet.
    Ik heb een fimpje gemaakt van mijn Corsair.
    Ix2_M-jKKuo[/media] testflight F4U corsair.MOV - YouTube.

    grt martin
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  12. Thieu

    Thieu Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    6 jan 2008
    Berichten:
    1.440
    Locatie:
    Boxtel (MVC Boxtel) www.mvcboxtel.nl, al 60 jaar!
    Bedoel je deze?
    Allesvuller schuurvrij (let op, de "schuurvrij" versie) in tube of potje
    Is al vaker in dit forum voorbijgekomen. Weegt 'niets' en werkt goed.
     
  13. Thieu

    Thieu Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    6 jan 2008
    Berichten:
    1.440
    Locatie:
    Boxtel (MVC Boxtel) www.mvcboxtel.nl, al 60 jaar!
    Hele mooie kist hoor, maar wat me opvalt is dat je wél flaps hebt ingebouwd en géén intrekbaar landingsgestel (als ik het tenminste goed zie).
    Meestal zie ik éérst retracts en daarná pas flaps :)
     
  14. Christiani

    Christiani

    Lid geworden:
    21 jul 2011
    Berichten:
    435
    Locatie:
    Zaandijk
    nog even een update over het plamuren.
    ik heb "hout plamuur universeel" gekocht van alabastine.
    werkt heel goed. dat andere merk had de lokale bouwmarkt niet.
    na het plamuren en schuren (1 uur geschuurd voor zo'n klein stukje!) is het resultaat wel mooi. (nog een paar hele kleine oneffenheidje moet ik nog bewerken)
    maar ik ga pas weer verder met plamuren als het hele vliegtuig klaar is.
    hieronder de foto's.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]
     
  15. juweeltje

    juweeltje

    Lid geworden:
    15 aug 2011
    Berichten:
    1.248
    Locatie:
    Belgium an t' zeeken
    hoe minder oneffen je werkstuk is, hoe minder plamuur je nodig hebt, hoe rapper je klaar bent......
    precisie is dus altijd van toepassing bij modelbouw :)
     
  16. Christiani

    Christiani

    Lid geworden:
    21 jul 2011
    Berichten:
    435
    Locatie:
    Zaandijk
    ja, en ik had ook veel te veel plamuur gebruikt voor zo'n klein stukje.
    daar kwam ik na een uur schuren wel achter:(
     
  17. juweeltje

    juweeltje

    Lid geworden:
    15 aug 2011
    Berichten:
    1.248
    Locatie:
    Belgium an t' zeeken
    had ik ook al opgemerkt :)
    maar al doende leert men.....
    de volgende keer zal je al weten hoe je het best toepast.
    succes!
     
  18. Brandaris

    Brandaris Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 mrt 2007
    Berichten:
    3.746
    Locatie:
    Vlaardingen
    Ik zat me net af te vragen of je met zoveel plamuur aan boord die kist nog van de grond krijg ???

    (ik ben een leek op vlieg gebied)
     
  19. plotterwelt

    plotterwelt

    Lid geworden:
    5 aug 2006
    Berichten:
    15.627
    Locatie:
    Oss
    Als je hem in de lucht wil hebben dan schuur het er allemaal van af .

    Plamuur van de light versie kopen en alleen daar gebruiken waar nodig .
    Op een balsa model is het nooit nodig als het model in de folie komt .

    Mvg Johan
     
  20. Johaver

    Johaver

    Lid geworden:
    19 aug 2011
    Berichten:
    1.967
    Locatie:
    Aarschot.
    Ziet er al goed uit Christiani.

    Maar je gaat nog wat langer mogen schuren denk ik.
    Het is de bedoeling dat het balsa zoveel als mogelijk terug zichtbaar is, enkel groefjes en putjes mag nog plamuur zichtbaar blijven.
    Kijk eens een keer bij een autoshop en vraag achter een rubbertje om plamuur te trekken.
    Maakt het makkelijker om plamuur te trekken doordat dit een ronde vorm kan aannemen, een plamuurmesje kan dit niet, daardoor heb je meestal een dikkere laag aangebracht dan nodig.
    Misschien nog een tipje, probeer zoveel mogelijk van rondjes te draaien met je schuurpapier, krijg je een veel egaler schuurwerk als gewoon op en af.

    Johan.
     

Deel Deze Pagina