Begin bouw pantserdekkorvet Sumatra

Hoogste punt bereikt

Nu we de feestdagen achter ons hebben gelaten, * Allemaal nog een gelukkig nieuwjaar *
ben ik met verder gegaan met het 21cm kanon op het voorschip. Ze is geplaatst, en tevens heb ik het schip hier en daar wat verouderd.​



full


Daarna ben ik vervder gegaan met de voorste mast. Het schip heeft in deze mast een volle zeil bezetting gehad, maar vaarverslagen laten weten dat "tijdens de platvoet er bij bramzeilkoelte met langscheepse zeilen het varen sturen en het zeilen werd beproefd, doch deze proef mislukte. Het schip liep nauwelijks één mijl, en maakte 5 streken en was niet te sturen".
Enfin het schip heeft tijdens haar gehele loopbaan wel een volledig tuigage behouden, de zeilen werden in de daarvoor aangebrachte rekken aan stuur- en bakboord opgeborgen.
De mast heeft haar hoogste punt bereikt, en staat in de grondverf.​

full

Tot zover deze update.​
 
Laatst bewerkt door een moderator:
15 cm kanon

Beste,

Afgelopen tijd ben ik bezig geweest met de besturing van het schip. Tekeningen laten zien dat het schip op de brug kon worden bestuurd maar ook, en misschien hoofdzakelijk vanaf het achterschip. Daar stond een opstelling met twee stuurwielen, voor mijn schaal van maar liefst 36 mm doorsnede, omgerekent moesten deze stuurwielen dus in het écht 1 meter 80 in doorsnede groot zijn geweest!
Binnen in het schip zijn de motoren en vaarregelaars geplaatst, er zijn twee accu's, eentje voor de verlichting en eentje om te kunnen varen.
De schakelaars zijn op het achterdek geplaatst en om deze twee te verbergen heb ik stapels kratten en kisten gemaakt die over de schakelaars heen gaan, voor de foto heb ik één stapeltje kisten van de schakelaar afgehaald.

Tenslotte is het 15 cm kanon gemaakt, dit was het meeste werk. Het schild van het kanon bestaat 18 onderdelen, dit vanwege de toch vreemde vorm.

full
 
Laatst bewerkt door een moderator:
't want

Het is lekker koud buiten dus kan ik mooi nog wat bouwen

Afgelopen zaterdag heb ik mijn bestelde relingpaaltjes ontvangen en de eerste zijn op de brug geplaatst

full



Ik moest nu goed opletten want het schip is dusdanig compact dat er voor mij ook niet veel ruimte is om er iets tussen te freubelen, dus er moeten hier en daar al wat lijnen van het tuigage worden aangebracht anders kon ik er naderhand niet meer bij.​



full



Ik ben ook begonnen aan het maken van het "want". Het schip was volledig getuigd en men moest aan beide masten via het want op de ouderwetse manier omhoog klauteren. Nu had ikzelf bedacht om het want eerst op een plankje te knopen en met wat blanke lak wat stijver te maken en daarna pas aan het schip te bevestigen, maar als er iemand nog een idee heeft houd ik mij aanbevolen..........​



full
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Je zou de lijnen in kunnen sneren met houtlijm, epoxyhars of misschien wel stijfsel.

Zelf zou ik dan voor epoxy kiezen omdat dat de lijnen gelijk waterbestendig maakt, maar je moet het natuurlijk maar een hebben staan.

Jesse
 
Hallo Bas,

Om een strak want te verkrijgen zou ik eerst de stagen op het schip spannen om vervolgens de treeën te maken. Het zaakje hoef je dan niet perce te harsen. Het blijft altijd strak staan. Wel zou ik elke stag aan het dek met spanners/spanschroeven bevestigen. Zie bouwverslag Nautilus.

Groeten Paul
 
stagen

Hoi Bas,

Ik gebruik daarvoor en 0,25 mm dik zwart nylon vislijntje. Ziet er superstrak uit en samen met een veertje of spanschroef blijft dat ook zo. Moet ik straks ook gaan doen want op de Onversaagd komt ook een mast van ca. 30 cm hoog.

Luc
 
touwtjes en draadjes

Hier weer een update.

Er zijn nu twee wanten geknopt en gelijmd en geplaatst, ook zijn er hier en daar de lijnen die men nodig had om de zeilen uit te zetten en zeilen mogelijk te maken bevestigd, allemaal touwtjes en draadjes. Al eerder zijn de eerste relingpaaltjes zijn geplaatst, op de brug en op de bak. Ik was bang dat ik er niet meer bij zou kunnen wanneer de scheepswanten bevestigd waren. Op de mast achter komen er ook twee, deze zijn kleiner.



full
 
Laatst bewerkt door een moderator:
arme drommel

Beste

Ik was de touwtjes en draadjes helemaal zat. Luknie, wilnie en gaanie, enfin de prullenbak was een gretige afnemer van al mijn werkjes.
Even iets anders doen. Ik had natuurlijk even kunnen chillen op een van de bankjes van Paul zijn Nautilus, maar ik heb wat anders bedacht. Op 11 juni 2011 vroeg ik mij het volgende af:
"Als achtergrond heb ik een vergroting van de Sumatra zelf genomen en vraag mij elke keer af wat die arme drommel daar op het plankje, heeft "uitgevreten" dat hij als enige de buitenzijde van het schip aan het tjetten is :wink:" .


full


Ik vond dat manneke wel grappig en vond ook dat hij bij mijn model niet mag ontbreken. Ik heb hiervoor een mal van één van de bemanningen genomen, opnieuw gegoten, vlak voordat het geheel hard is voorzichtig eruit gehaald en de armen aangepast naar de gewenstte stand, plankje, kwasje en verfbus.

full



Het is natuurlijk wel zo dat wanneer de Sumatra gaat varen hij natuurlijk weer binnenboord gaat...................................​
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik had natuurlijk even kunnen chillen op een van de bankjes van Paul zijn Nautilus, maar ik heb wat anders bedacht.

Hallo Bas,

Je bent zeker je monsterboekje vergeten anders had het van de oude wel gemogen hoor.;)

Leuk detailtje gemaakt. Brengt altijd wat leven in de brouwerij. Pas op met het roest aanbrengen. Op zo'n hagelwitte romp wordt het al gauw "te". Doe het subtiel hier en daar of beter nog, zoek wat foto's van witte opbouwen van werkschepen en probeer deze na te bootsen. Het is dat we zo ver van elkaar afwonen anders had ik het graag voor gedaan.

Groeten Paul
 
Verroest

Inderdaad Paul met wit als ondergrond springt het rood/bruin van de roest er wel uit, ik overweeg nog om de écht donkere plekken weer wit te maken.
Het heel licht roestig maken heeft weer tot effect dat dit snel oranje wordt dat is nu ook weer niet de bedoeling.
Ik overweeg nog om net als bij de Reinier Claeszen een schuursponsje (ijzeren/staal zonder zeep) in het water te leggen daarna laten drogen uitschudden en met een met terpentine vochtgemaakte kwast de échte roest aan te brengen.

In ieder geval ga ik niet meer roest aanbrengen dan dit, moeders de vrouw (de meest kritische bouwvolger die ik ken) gaat in spagaat als nog meer roest aanbreng. :p
 
Update

De afgelopen tijd ben ik bezig geweest met het maken van een fatsoenlijke standaard voor het scheepje....


full


Het wordt mooi weer en het zal niet lang meer duren voor ik de Sumatra eens in het water laat, maar eerst moet er schoonschip gemaakt worden.....​



full
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Apart de standaard

Hoi Bas,

Je mailtje ontvangen en bedankt.
Schip ziet er geweldig uit, neem je deze mee naar Wageningen?
De standaard is deze van metaal of messing gemaakt?
In ieder geval kom je dit niet veel tegen vindt het zeer apart...TOPPIE.
Verder alles oke
Groetjes
Aad
 
Dag Aad

Goed om te horen.
Nee deze niet, is niet van de periode WOII, ik neem de Jan van Amstel mee, die is in 1942 door een Japanse torpedobootjager tot zinken gebracht.
 
Update

Gisteren was het prachtig weer, en niet alleen voor de Koningin maar ook voor mijn scheepje.

De Sumatra is gisteren te water gelaten. Zoals verwacht moest er nogal wat gewicht in om haar te verzwaren. Ik had zo'n 20 kilo lood in de romp geplaatst en eindelijk zakte het schip tot een centimeter boven de waterlijn. Het roer was nu onderwater en ook de ramsteven.
Mijn verzamelde lood was op en ik vroeg mij af hoe nu verder?

Bijna alle beschikbare ruimte was nu met lood gevuld.
Als het schip op haar standaard staat gaat het geheel niet kromtrekken onder het gewicht, wat gaat betekenen dat het balast gewicht er altijd uitgehaald moet worden?
Het was een hele toer om het schip met lood en al uit het water te krijgen.

Kan ik zelf loodgieten om zo meer massieve stukken te krijgen?
Zou ik hiervoor een houten mal kunnen gebruiken? of is er iets anders?

Wie van jullie kan mij raad hierin geven?
 
Houten bakje maken en vullen met watervaste cement, hier druk je de vorm in en laten drogen.
Ben juist een lood bulb aan het maken kijk voor foto op mijn Link

recyclage-plug
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Hallo Bas,

Lood gieten in een houten mal gaat prima, maar ik blijf erbij als het niet hoeft dan ook niet doen! Neem een rol lood en voew het een aantal keer tot de juiste hoeveelheid gram. Met een houtbeitel kun je het gemakkelijk splitsen of opmaat maken.

Zie je te Wageningen.

Groeten Paul
 
Back
Top