Welke accu voor een F3J

Hey Japie,

Leuk dat je ook een F3J hebt gekocht, wat voor starlight is het? (foto?)
Ik gebruik eneloops 4 cel 2000 mah en heb er nog nooit problemen mee gehad.

Lyckele

Hey Lyckele! Had er ooit al eens een overgenomen (een Starlight 2000) en die weg gedaan wegens het ontbreken van een startmogelijkheid en niet weten wat ik wilde. En een bekende wilde hem heel graag overnemen om er mee te vliegen in de bergen. Inmiddels zijn mijn startmogelijkheden verbeterd, en stort ik me echt helemaal op het (e)zweven. Toen (niet lang daarna) dus weer een StarLight overgenomen. Het is een blauwe crosstail SSL, carbon D-box. Wel een oudje, en gebruikt in wedstrijdverband, maar een nieuwe kon ik me niet veroorloven ;) En verder ben ik bezig met een eigenbouw supra, al is dat een meerjaren project ;)

4cel Eneloop is dus echt voldoende? ook voor de wat hogere stromen? Waar haal jij ze? En heb je ze gewoon in blokvorm? of is er een slimmere oplossing. Als ik toch nieuw ga kopen kan ik maar beter even goed doen toch? ;-) En wat zijn jouw laadgewoonten met deze pakketten? Ik kan geen log uit mijn lader halen helaas, want dat zou bij NiMh pakketten eigenlijk wel mooi zijn om te zien of ze nog een beetje naar behoren presteren.
 
@Lyckele,

bedankt voor de links, Nu weet ik waar ik de Eneloop kan bestellen. Ze zijn relatief goedkoop en zelf solderen mag geen probleem zijn.
 
4cel Eneloop is dus echt voldoende? ook voor de wat hogere stromen? Waar haal jij ze? En heb je ze gewoon in blokvorm? of is er een slimmere oplossing. Als ik toch nieuw ga kopen kan ik maar beter even goed doen toch? ;-) En wat zijn jouw laadgewoonten met deze pakketten? Ik kan geen log uit mijn lader halen helaas, want dat zou bij NiMh pakketten eigenlijk wel mooi zijn om te zien of ze nog een beetje naar behoren presteren.

4 cel eneloop is gewoon prima.
Een goede lader waarmee je de cellen in de gaten kunt houden is altijd een goede investering. Dat hoeft niet duur te zijn. Als je al eens kan zien hoeveel hij erin laadt en wat de eindspanning is kom je een heel eind.

Als je Butterfly trekt heb je wel even een piek moment, maar dat valt reuze mee. Belangrijk is natuurlijk wel dat je geen mechanische weerstand hebt op je kleppen.
Ook is het handig als je butterfly op een schuif of op de gas knuppel legt. Dan kun je beter en gedoseerd sturen. Want snel volledige butterfly lijkt me nooit de bedoeling...

Zelf vlieg ik met Life en een regelaar. Maar dan zit je aan een kosten post van 50 à 60€. 4 eneloops zijn een stuk goedkoper.
 
Leuk man! gebruik je stiek met lijn of lier?

Lees dit maar een door, een clubgenoot( F3B Wedstrijd vlieger ) heeft ze getest >>> Test Eneloop

Hier kan je ze bestellen Sanyo Eneloop batterijen
Maar dan wel zelf solderen

Anders hier >> Für Graupner-JR - Trollmodellbau

Ik heb ze als inline pakket maar je hebt ze ook als blok.

Wat voor lader gebruik je?
En tzt wel even een foto plaatsen :mrgreen:

Lyckele

Hey!

Ik start met een Allround set van EMC-vega. Gaat mooi! Echter als ik nog eens tegen een SSL e-rompje aanloop ;) Ach ik zie het stiekstarten maar gewoon als sport. Moe wordt je er in ieder geval wel van :)

Bedankt voor de tips! Ik ga daar gelijk een setje bestellen. in-line bedoel je deze config mee toch? (bovenaanzicht)

||
||

Wat is daar het voordeel van volgens jou? Kun je die verder voorin de neus krijgen dan een blok? En hoe soldeer jij ze? Met lipjes of op een andere manier? Enw aar zijn die lipjes dan te krijgen? Sorry voor de vele vragen, maar een batterijpakket heb ik nog nooit gesoldeerd :) Solderen ben ik vrij goed in overigens, maar dus nog nooit op batterijen gedaan.

En de ruimte is zeer gering!

d9798853-85a8-885c.jpg


d9798853-85bf-8ecc.jpg


Heb nu het neusje leeg gemaakt om het iets beter te gaan organiseren.

Qua lader heb ik een Hyperion 0606i. Daar kan ik prima mee volgen wat er in en uit gaat. Weet alleen niet precies wat ik moet verwachten bij NiMh cellen. De LiPo is me helemaal duidelijk, maar die goeie ouwe NiMh zijn nog een mysterie. Delta peak en weet ik het allemaal is totale abracadabra voor mij.

Als ik de kist weer een keer in elkaar schuif zal ik een foto maken. Lyckele, zou jij eens een foto/schema van jouw inrichting willen plaatsen?
 
Laatst bewerkt:
Eneloop is een NiMH cel, ontwikkeld voor lagere zelf-ontlading. 'Verplicht' leesvoer voor NiMH gebruikers. Goed voor levensduur van accu's en levensduur van je portemonnaie, en voor veiligheid.



Drie cellen in driehoek en nummer vier erboven op, alle vier in lengterichting? Of een pak van 2cellen breed en 2cellen lang?
Zo'n beetje alle fouten die je kunt maken bij solderen van een accupakket, en hoe het wel moet:
Solderen-van-een-ontvangeraccu

Meer soldeertips
S39 / S65 en soldeer-vet/pasta zijn grote bagger!!!

Meer over Eneloop cellen
Sanyo "Eneloop" batterijen
en.wikipedia.org/wiki/Eneloop
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Helaas had het forum vanmiddag kuren (of het was mijn laptop)
Maar....

Hier wat leesvoer over Delta peak en laden van Nimh en nicd

<Oude "Te Koop" Link Verwijderd >

Het inline pakket is eigenlijk het enige wat goed past in de neus van de SSL. Een vierkant pakket krijg je er nooit in naar mijn idee. Inline gaat indd ook verder de neus in.

Solderen kan je indd zelf doen. Staan ook genoeg Faq op het forum van.
Let wel op als je het zelf doet, dat je de + en de - pool goed opruwd met een dremel oid.
Hierdoor vloeit en pakt de tin beter (hechting)

Om de cellen te verbinden gebruik ik platte koper strips, oa ook te koop bij Trollmodellbau - Keine alten Gurken!
En anders een kant en klaar pakket.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Een overzichtje van mijn SSL binnenkant, witte rechthoekje achterin is een 1cel lipo voeding voor mn ram3
Dan de 2 servo's voor de V staart, accumeter met daaronder de ontvanger en daarvoor in de neus zit dus mn 4cel inline eneloop pakket.

72bf7766.jpg


413b2416.jpg


Ik hoop dat je er wat aan hebt.

Lyckele
 
Maar dit pakket is denk ik net even te breed voor in de neus vd SSL.
En wat zijn de specs van he LRP pakket? qua A

Lyckele
 
je hebt ook 6v pakketten waarvan de accus achter elkaar liggen... maar zelf maken is mss nog het beste...dan kan je de voorste op zijn kant leggen zodat ze tot voor in de neus passen... ik zit nu ook een beetje met het probleem in mijn super flappie... de voorste 5-6cm is leeg, en steekt dus lood...
ik ben ook op zoek naar een goed alternatief
 
hou het simpel

Zoals in post #10 te lezen is gebruik ik en nog een aantal F3J NK vliegers de panasonic HHR120AA in de Superstarlight als in de andere F3J modellen. Dit zijn net iets kortere penlight cellen die in de getoonde samenstelling perfect passen in de vaak wat krappe rompen van de huidige F3J modellen. De capaciteit van ca 1100 - 1200 mAh is ruim voldoende voor een wedstrijddag of zomaar een dagje vliegen. Het verbruik is ca 200 mAh per uur, dus reken zelf maar uit. Controle van de accu is altijd een must en bij enige twijfel vervang ik de accu. Beter de kosten van een nieuw pakket dan de ellende van een crash.

Dit accupakket laat ik maken bij akkufit in Hengelo, daar word precies op specificatie het pakket samengesteld (puntlas) . Solderen en dat direct aan de cel is niet goed hoe nauwkeurig het ook gedaan wordt.
full


De inbouw in de romp kan er dan zo uitzien, de accu keurig helemaal voorin, je ziet nog net de onvanger zitten die er achter ligt en geen draden en andere klimbim in de buurt van de servo's.
full
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Hee, dat is ook zeer interessant zeg! Toch heb ik altijd in m'n hoofd dat je een minimale capaciteit van 2000mAh nodig hebt. Voor een lange dag vliegen, en om voldoende stroom te kunnen leveren in de hoog belaste momenten. Nu ik hoor dat wedstrijdvliegers met 1200 af kunnen.. ga ik weer twijfelen. Ik denk toch dat ik voor een ge-punt-last pakket ga. Na het een en ander gelezen te hebben over solderen van pakketten lijkt me puntlassen toch een betere oplossing. En dat bedrijf in Hengelo zit nog relatief bij me in de buurt ook nog!

En ehh Karel, complimenten voor dat opgeruimde neusje! Dat is wel erg mooi zeg! Helaas zit er bij mij een stuk carbon in de romp waardoor ik de antennes naar buiten moet brengen, dat geeft wat beperkingen voor de ontvangerpositie.
 
Back
Top