Bouwverslag Venture 60 (Scratchbuild)

In kunststof trekt geen verf.

Je kan deze alleen maar opleggen.
Probeer eens met inkt van Warhammer, hier kan zelfs tin mee gekleurd worden.
Als het nog wat doorschijnend moet zijn.
Of met een waterproof alcohol stift, wat ik al dacht maar niet hier neerpende is bewaarheid, textielverf zal nooit op plastik hechten, het is veel te dun door het water dat toegevoegd word.
Het is ook helemaal geen verf maar een pigment dat in stoffen kan dringen.
Daarom dat ik ook meegaf om eerst op een stukje pet fles te proberen.
Het kan ook met matte lak, maar voor mooi resultaat moet het met een spuitbus of airbrush pistool aan de binnenzijde gespoten worden.
Je zal wel even een dipje hebben, maar daar ben je zo overheen.

PS, vingers proper maken met azijn.;)

Johan.
 
Laatst bewerkt:
Goeie test! Ook al is het niet gelukt!
Ik zei nog... niet naar wijzen... :)

Als inderdaad om een PET kunststof-kap gaat, is dat eigenlijk alleen maar goed om te weten... (ik had het eigenlijk ook al verwacht...)
Er diffundeerd immers ook geen aceton door en ook geen chokola, nog een ander smerig of lekker goedje... methanol met nitromethaan... tot aan zekere grenzen stofjes resistent... als je begrijpt wat ik bedoel. Alleen UV licht breekt het op den duur goed af...
Het tinten van de kapjes doet me denken aan een bijzondere kist van vroegah waarbij ik gelezen had dat men dat dan naderhand kleurde... Hobie Hawk... zwevert... daar werden de kapjes ook wel eens in passende kleur verfbad gedompeld. Plastics anno +/- 1972.... Ging het dus om een andere termoplast... Is wel terug te vinden op RC-Groups.

Spuitbussie dus...
 
Goeie test! Ook al is het niet gelukt!
Inderdaad, een test die niet het gewenste resultaat geeft, is evengoed een geslaagde test!
...Ik zei nog... niet naar wijzen... :)
Ik moet vanmiddag even naar het ziekenhuis (mijn vrouw wegbrengen), maar durf niet naar binnen. Als ze mijn vingers zien gaan ze gelijk over tot amputatie. Het ziet er niet uit....!:rolleyes:

Als inderdaad om een PET kunststof-kap gaat, is dat eigenlijk alleen maar goed om te weten... (ik had het eigenlijk ook al verwacht...)
Er diffundeerd immers ook geen aceton door en ook geen chokola, nog een ander smerig of lekker goedje... methanol met nitromethaan... tot aan zekere grenzen stofjes resistent... als je begrijpt wat ik bedoel. Alleen UV licht breekt het op den duur goed af...
Wat ik alleen nog niet helemaal snap is, dat je op het forum (en op andere fora) veel leest over het op deze manier tinten van zelfgemaakte canaopies. Zou dit dan een andere transparante kunststof zijn (PVC, o.i.d.)?

Het tinten van de kapjes doet me denken aan een bijzondere kist van vroegah waarbij ik gelezen had dat men dat dan naderhand kleurde... Hobie Hawk... zwevert... daar werden de kapjes ook wel eens in passende kleur verfbad gedompeld. Plastics anno +/- 1972.... Ging het dus om een andere termoplast... Is wel terug te vinden op RC-Groups.
Oh, als ik door gelezen had, had ik vorige vraag niet hoeven stellen...:(. Ik zal eens snuffelen op RC-Networks, RC-universe, etc...

Spuitbussie dus...
Bedoel jij het spuitbussie waar moos naar refereert?
Met busje PC smoke paint was je in 1 keer klaar.
Geen geklieder....
Dat spul ken ik niet. Eerst maar weer eens wat huiswerk doen (ik kom zo ook niet aan werken toe hè...)

Wel weer allen bedankt voor jullie input en meningen. Ik kan soms wat lomp uit de hoek komen (zegt mijn vrouw...;)), maar ik vind het tof om zo een beetje heen en weer te discusieren en te experimenteren!

Groeten,
Arthur
 
Ik wil zelf ook de cockpit tinten, ik ga eens een test doen met die tamya verf
"ps 31 Rauch"

Volgens mij heb ik er ooit in mijn autotijd wel eens wat mee gerommeld

ps
arthur, als jij de romp even samenvogeld, hoe balanceerd de jouwe zich?
geen idee hoe het standaard hoort te zitten, maar bij mij moet er waarschijnlijk 50 gram lood in in de staart om hem netjes op het zwaartepunt gebalanceerd te krijgen..

en dan zitten de servo's al in het uiterste puntje waar ze in de hoogte tussen passen
ook de accu zit dan al helemaal achter het eerste schot achter de vleugel, nog verder en ik kan er niet meer bij met bespanning erop..

Op de originele tekening horen de servo's bovenop de vleugel, en een nimh ergens onder de tank.
hoe ze dat uit willen balanceren?
 
ps
arthur, als jij de romp even samenvogeld, hoe balanceerd de jouwe zich?
geen idee hoe het standaard hoort te zitten, maar bij mij moet er waarschijnlijk 50 gram lood in in de staart om hem netjes op het zwaartepunt gebalanceerd te krijgen..

Dat gaat niet, want ik ben nog met vleugeldeel 2 bezig en daar heb ik een aardig probleem met de ribben die niet goed gelijmd zijn...
 
Hm.
Ernstig?
Te goed verlijmt, te slecht, of op de verkeerde plaats?

Mijn vleugel zit in elkaar, zelfs de servobakken zitten erin
Alleen de scharnieren en de ailerons moeten nog, maar dat zal redelijk vlot gaan gezien het gevogel met de rest van de vleugel

Hopen dat het ook in elkaar blijft hangen de rest van het vliegtuig zijn leven :mrgreen:
En hopen dat een gebroken vleugel niet het eind van zijn leven betekend...

Maar voor de uitbalancering heb je de vleugel toch niet perse nodig?
Als je de onderdelen maar op de goede plaats kunt plakken, kun je een aardig beeld krijgen, en kun je zien of je nog onderdelen moet verplaatsen..
 
Hm.
Ernstig?
Te goed verlijmd, te slecht, of op de verkeerde plaats?
Er lijken een 5-tal ribben te ver naar de achterlijst te zitten. De neuslijst sluit niet goed aan. Nu ben ik de ribben aan het bij schuren zodat het past, wat wel gat lukken, maar het verschil met de andere vleugel is waar ik me zorgen over maak...

En hopen dat een gebroken vleugel niet het eind van zijn leven betekend...
Volgens mij is een gebroken vleugel in het overgrote merendeel van de gevallen fataal...:cool:

Maar voor de uitbalancering heb je de vleugel toch niet perse nodig?
Als je de onderdelen maar op de goede plaats kunt plakken, kun je een aardig beeld krijgen, en kun je zien of je nog onderdelen moet verplaatsen..
Daar begin ik niet aan. dat is veel te vaag. Daarnaast komen mijn servo's in de staart, maar ik weet nog niet precies waar en de plaats van mijn A123 batterij zal ik gebruiken om de balans te bepalen. Indien nodig ook in de staart, toegankelijk met een klepje o.i.d.
 
Ja, leuk is dat...
De bovenligger had bij mij de neiging de andere kant op te gaan als waar de vleugel heen moest

Qua balancering, ik heb het geduld niet om 1 ding tegelijk te doen...
Zodra iets in de lijm staat, wil ik verder
Dus pak je de romp er maar bij, maar dan moet je op een gegeven moment dus wel weten waar alle onderdelen komen te zitten..
Heb je iig een orde van grootte, een idee waar alles naartoe moet.
En als je (zoals ik) eigenlijk alles volgens tekening wilde bouwen met een paar kleine aanpassingen, is dat dus erg prettig :mrgreen:

En zoveel gewicht zit er niet eens extra in de neus..
 
Ondertussen in de schuur:

Vleugeldeel 2 schiet al aardig op. Waar ik bij de eerste vleugel de neusindekking van te voren gebogen heb met glass-ex, heb ik deze keer de plankjes in model gedwongen met spelden en gelijk gelijmd.

Het resultaat is gelijk, maar het lijmen was een stuk meer werk. Veel speldjes moeten de handel in bedwang houden.

Neus vleugeldeel 2. by flying-rcmodels
 
Je hebt genoeg speldjes iig :mrgreen:
Na deze plakactie was mijn bakje met naaldjes helemaal leeg!

Is de uitdaging in je vleugel weer onder controle?
Ja. Na veel schuren en meten en weer schuren is e.e.a. onder controle. Twee ribben lagen hoger op de hoofdligger (uitsparing niet goed op diepte gezaagd) dan de rest en die verstoorde het hele zwikkie. Deze aan de bovenkant afgeschuurd en aan de onderkant een stripje balsa op gelijmd. Het begint al ergens op te lijken...

To Do lijstje (korte termijn):

  1. Laatste indekking van de vleugel afmaken [klaar!]
  2. Wingtips er op lijmen [klaar!]
  3. Beide neuzen in profiel schuren (eerst malletje maken denk ik...) [klaar!]
  4. Rolroeren op maat maken (ze hebben nu nog het originele formaat, maar de vleugel zijn wat korter geworden) [klaar!]
  5. Rolroer scharnieren in leggen (Kavan scharnieren of pen-scharnieren?)
  6. Verlijmen beide vleugeldelen tot 1 unit
  7. Vleugel pas maken in romp
To Do lijstje (lange termijn):

  1. Motor proberen te starten
  2. Cowling (a.k.a. motorkap) maken.
  3. Landingsgestel op romp lijmen.
  4. Mockup maken om plaatsing van staart servo's te bepalen (vermoedelijk 50 cm achter de achterkant van het vliegtuig...:confused:).
  5. Staartservo's plaatsen.
  6. Staart vast lijmen.
  7. Electronica inbouwen.
  8. Alles in de folie zetten (bespan folie, niet Axel Foley):rainbow1:
  9. Alle pushrods maken.
  10. Cockpit tinten en op maat maken.
  11. Laten keuren
  12. iets vergeten?
  13. Maiden doen.
Kortom, nog iets meer dan een week werk...
 
Laatst bewerkt:
Ik moet eigenlijk nog 3 dingen doen: motor starten, vleugelbevestiging in de romp maken en de scharnieren erin zetten.

O ja, en alle draadjes nog even de juiste kant op zetten/verlengen/verkorten. maar dat vat ik niet onder bouwen..
das 2 tellen en dan hebben we dat ook weer gehad

Cockpit moet ik nog ff bekijken, ik ben een beetje uitgeschoten met het maken van de binnenkant (er zit nu zowaar iets van een stoel in..), en vind het nu bijna zonde om de cockpit kap te blinderen..
ik heb zo'n beetje 3/4 van de originele kap weg kunnen knippen
gelukkig heb ik uit mn auto tijd nog een lexaan schaartje liggen, met een normale schaar maak je een hoop krassen, en wil het spul regelmatig niet doorgeknipt worden.

Nog 1 die je vergeten was: cockpit kap maken, snijden en vastzetten
gaat stiekem ook nog wel wat werk in zitten
ik heb nu 4 schroefjes, 2 helemaal voor en twee op de hoeken achter
maar ik denk dat ik er nog 2 bij fabriceer (zekerheid voor alles..)
 
Met de drukte van Sinterklaas en een enkel feestje in de avond is er niet veel gebouwd. Vanavond heb ik weer een beetje kunnen knutselen.

Het rolroer heb ik op maat gemaakt en verder taps geschuurd. Ook was de vleugel niet recht genoeg, dus heb ik de afgelopen dagen de vleugel een beetje een beetje nat gemaakt en op het bouwbord recht gebogen en laten drogen. Daarna het rolroer en vleugel voorzien van scharnieren.

Rolroer op maat en gescharnierd by flying-rcmodels
 
Dual aileron servo's

Zoals eerder al verkondigd heeft de Venture 60 van huis uit 1 centrale rolroer servo. Ik wil er graag twee hebben. Op ieder vleugeldeel 1. Op deze manier kan ik dan de flaperon en spoileron functie van mijn zender nog gebruiken. Niet dat dat nodig is, maar indien het WEL nodig is en ik heb een centrale servo, dan kan het niet.

Aan de onderkant van de vleugel heb ik twee strookjes balsahout aan de ribben gelijmd waar het klepje op komt van de servo.

Rails voor rolroer aansturing by flying-rcmodels

Vervolgens een plankje van 3mm triplex gemaakt dat precies op de "rails" past met een sleufje voor deservo hevel.

Rolroer aansturing by flying-rcmodels

En zie hier:

Rolroer aansturing by flying-rcmodels

Een plaatje zegt meer dan 1000 woorden. Hoe zit dat met een filmpje...
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ja, prima!
Algemeen: de schroefgaatjes van het plaatje kan je flink 'veredelen' met CA-lijm. (niet je schroefje vast veredelen!)
De houten servoblokjes zet ik zelf altijd nog even extra vast met een servoformaat zelftappertjes...
Je weet maar nooit. Trilling of onverhoedse piekbelasting zonder dat je het door hebt...
De zwakste schakel is veelal de tandwielkast van de servo zelf :( Meuhhhh....

Spoileron of flapperon gaat meestal niet zo lekker over zo een lange lijst. Kan uitmonden in een vervelende ervaring.
Kan overwegen het aileron te delen, 4 servo's te plaatsen. Normaal stuurwerk gaan ze gelijk.
Bij landen schakel je mixer in en gaat de binnenste omlaag, kan je de zaak in butterfly zetten. Dan gebeuren er wel leuke controleerbare razend korte landingen...
Maaar... standaard... zullen de landingen met dit profiel een eitje blijken. Verwacht sowieso dat het toestel op rails zal vliegen...
Gr Bas
 
Inderdaad... ter illustratie... en reeds ter ziele :( Meuhhhh...
Zaakje zat nog aan vleugel na de klap... de carbonite tandjes tot pap... (met nieuwe gear weer tiptop gemaakt)
De hoorntjes later geknipt... anders past het niet...

full


Algemeen: De plaatjes heb ik uit dunne epoxyplaat gemaakt. (autoclaaf gebakken materiaal uit de handel via eBay.de)
Later bekleed met zelfklevend Oracal autobeletteringsfolie. Licht en sterk. Ook wel eens uit PVC plaat gemaakt voor de Ugly Stik. Zelfde bevestigingswijze. Gewoon uit verveling. Ook weer met Oracal restantjes...

Gr Bas
 
Laatst bewerkt door een moderator:
kanonnen wat een hevel heb jij erop zitten :mrgreen:
ik heb nu de standaard hevel erop, volgens mij heb ik daarmee voldoende ruimte om de uitslagen te maken. hoop ik, ik moet de ailerons zelf er nog op zetten, dus kan nog niet testen

maar jij kunt de ailerons compleet op 90 graden zetten denk ik ;-)

Ik heb trouwens bij mij de staart nog "ff" herbouwd...
Wat er gebeurd is weet ik niet, alles zat haaks en recht toen ik het erop zette, maar blijkbaar is er met drogen iets scheefgezakt..
Net jammer, maar het zit er al weer op.
 
Back
Top