J-Class Endeavour romp bouwverslag (en interesse peiling)

lichtgewicht plamuur? Ik zet zachte materialen liever eerst in de hars/dun glasmatje voor ik ga schuren. Dat doe ik dan ook vanaf korrel 80, schiet tenminste op.
(nu ik nog, hier staat nog een rompje op z'n dekje te wachten...)
 
Samz ff lezen wat er gebeurt ,zo`n schip bouw je met beleid en verstand t`s geen bouwpakketje uit de doos waaralles inzit ,je kunt dit maar 1x goed doen anders is het niet meer te gebruiken ,en Dazzler heeft ook niet de gehele dag , hij zal binnenkort wel weer wat melden ,geduld geduld

gr Rexonamen
 
ja ik weet dat zo'n project lang duurt maar t was langer stil dan voorgaand dus ik dacht ik vraag hoe het met de boot gaat.
 
het is eng stil hierzo.... nog bezig met het project?

Wel - ik heb het denk ik wel eens aangehaald... maar tussen een full-time job, een vrouw, een huishouden, een sociaal leven en een dochter van 5 maanden oud blijft er gewoon erg weinig tijd over voor de hobby.

Bovendien is m'n hobbykot op dit moment op zolder - net boven de slaapkamers/kinderkamer. Dus 's avonds nadat de dochter in bed ligt nog "snel even" een uurtje gaan schuren is niet altijd evident. (In maart/april begin ik met de bouw van een tuinhuis/hobbykot achter in de tuin - hier zal ik meer vrijheid hebben om 's avonds nog even lawaai te maken als de familie al in bed ligt...)

Dus nee, het project ligt niet stil.

Trouwens, binnenkort moet ik ook nog een kolomkast en spiegelkast voor de badkamer maken, dat zal de boot ook even aan de kant moeten...

PS Binnen enkele dagen komt er nog wel een update aan - ben namelijk een bootstoel aan het maken waar weldra foto's van komen. Daarna kan ik verder met de ronding van het dek, en het herstelling van de deukjes tussen de spanten die op de laatste foto hierboven zichtbaar zijn.
 
Mini bouwverslagje bootstoel

Zo, hier ben ik dan weer met een update.

Dit maal geen voortgang aan de Endeavour, wel een mini-bouwverslag van de bootstoel.

In plaats van snel wat planken tegen elkaar te slaan wou ik kijken of ik een mooie bootstoel kon maken, die dus achteraf ook als presentatie dienst kan doen, en gebruik maken van de lasercut-service die ik ook al voor de spanten had gebruikt.

Enige beperking hier was dat deze persoon in MDF maar tot maximaal 6 mm dik kan lasercutten. Aangezien ik 6 mm nogal dun vindt voor een romp van 2 meter, heb ik een ontwerp getekend waarbij meerdere platen van 6mm verlijmd worden tot 18mm dikte. Dit gaf mij trouwens nog wat extra mogelijkheden in het ontwerp om eea als een soort puzzel in elkaar te laten vallen, zoals op de foto's duidelijk te zien is.

Bij thuiskomst, overzicht van de lasercut onderdelen:
bootstoel01.jpg



Closeup van enkele onderdelen:
bootstoel02.jpg



Langs de zijkanten komt mooi de naam van de boot - uiteraard erg precies gegraveerd met de laser ;)
bootstoel03.jpg



De drie bodemplaten van 6 mm die samen tot 1 plaat van 18mm gevoegd zullen worden. Let op de gaatjes die voorzien werden, en straks zullen dienen om deze 3 platen exact uit te lijnen bij het verlijmen (hier komt zo'n houten deuvel in)
bootstoel04.jpg



Bodemplaten tot 1 geheel verlijmd, deuvels van 8mm in de gaten met een perfecte uitlijning tot gevolg:
bootstoel05.jpg



Zelfde systeem voor alle andere stukken die samengevoegd worden (hier de middenste steun, die de onderkant van de kiel zal supporteren):
bootstoel06.jpg



Ook aan de hoekse verbindingen werd iets voorzien: door elke plaat van 6mm net iets anders te maken, heb ik hier gezorgd voor een overlappende hoekverbinding en een soort "uitlijn-lip" zodat ook de haakse stukken perfect in elkaar vallen
bootstoel07.jpg



Zijkanten en middensteun gemonteerd, nu de tussenstukken opzij er nog in. Duidelijk te zien weer de voorziene uitsparingen her en der zodat alles exact en zonder fouten in elkaar valt:
bootstoel08.jpg



Detail van een "nok" waar het tussenstuk perfect inpast:
bootstoel09.jpg



Detail middenstuk, waar dmv van een uitsparing en lipje ook weer een exacte passing bekomen wordt:
bootstoel10.jpg



Even alles goed samenklemmen:
bootstoel11.jpg



Sommigen onder u zullen zich waarschijnlijk ondertussen al afgevraagd hebben waar die vreemde uitsparingen bovenaan de steun voor dienen, en waarom in de buitenste zijdes zo'n vreemde uitsparingen zitten:
bootstoel12.jpg



Wel, heel simpel eigenlijk: ze dienen als een soort rail/montage systeem om buis-isolatie over te zetten. Dankzij de voorziene uitsparingen passen die buizen er erg simpel over en haken als het ware in de voorziene uitsparing:
bootstoel13.jpg



Nog even een totaalplaatje. Moet hier wel nog op de middenste en achterste steun de buis-isolatie aanbrengen.
bootstoel14.jpg


Zo dat was het dan. Uiteraard moet de bootstoel nog netjes gelakt worden, maar ik weet nog niet of ik dat nu al ga doen - is ten slotte pas nodig als de boot voor de eerste maal richting water gaat ;)
 
Heel erg netjes zo! Mag je trots op zijn.
Ik raad je aan om wel te schilderen trouwens. MDF is niet waterbestendig en vervuiling heb je tijdens de bouwfase zo te pakken. Een keer in de grondverf scheelt al heel veel.
Maar voor de rest, petje af hoor.
 
knap hoor , ik zou het ook eerst verven dan kan je model er instaan als de romp af is blijft hij zeker 100% recht en moet je ook geen schrik hebben van krom trekken moest je er een tijtje niets aan doen. staat ook veel vijliger op de steun dan zomaar los op de werkbank .

ik vind hem heel erg mooi hoor :cool:
 
Plaatsing van dekranden

Ook ineens de randen van het dek laten "laseren"

dekrand01.jpg


dekrand02.jpg


dekrand03.jpg


dekrand04.jpg


Detail van de rand aan de boeg:
dekrand05.jpg


Detail van de rand aan het achtersteven:
dekrand06.jpg


Totaalbeeld, dekrand aangebracht, boot past perfect op de bootstoel:
dekrand07.jpg


dekrand08.jpg


dekrand08.jpg


Romp strak zetten

Romp plamuren waar nodig (zijkant midden vooral) om laatste deuken weg te werken. (zie post #75 van 27/11/2012)
Romp volledig in epoxy gezet en strak geschuurd.

glasvezel01.jpg


glasvezel02.jpg


glasvezel03.jpg


Glasvezel aanbrengen

Vervolgens aanbrengen van glasvezel + epoxy; 2 lagen glasvezel van 160gr
Tot slot "peel-ply" erover.

(geen foto's tijdens het lamineren - dat moet vooruit gaan ivm droogtijd en het is verder ook niet fijn een dure camera in de hand te nemen als je vol epoxy hangt...)

glasvezel04.jpg


glasvezel05.jpg


glasvezel06.jpg


Voor degenen die "peel-ply" niet kennen: dit een een weefsel dat niet hecht op de rest van het laminaat, het kan na droging als het ware van de rest "afgescheurd" worden.
Voordeel hiervan is dat het glasvezel laminaat eronder - na afscheuren - een vrij egale maar ruwe textuur heeft. Deze ruwe textuur laat toe om zonder verdere voorbereiding extra lagen glasvezel aan te brengen (zal hier niet nodig zijn) maar het ruwe oppervlak is ook goed schuurbaar. Grootste voordeel hier is dat alle overtollige hars - die anders bovenop de glasvezel blijft "drijven" en die typische dikke blinkende plekken geeft waar je jezelf suf op moet schuren - nu bovenop de peelply komt te liggen, zodat na afscheuren ineens alle overbodige hars weg is. Het resterende glasvezel laminaat op de romp bevat enkel de hars die het echt nodig heeft.
 
Ziet er weer geweldig uit, een mooie slanke kiel.
Gaat lekker he!!, hiedoor kijg ik meteen weer zin om met de mijne verder te gaan, maar moet nog even 4 weken wachten tot de verbouwing klaar is, maaar dan!!!!

ga zo door!!!
 
Dazz,

ik zo je romp te bekijken en met de boeken die ik heb, maar hoe smal is je kiel??
Het lijkt, maar zal zeker niet zo wezen, ( zoals ik jouw ken, zal het wel kloppen( gezichtsbedrog))dat hij erg smal is?
Welk spantenplan heb je gebruikt?
kun je die op het forum plaatsen?

gr. jan ( Rainbow)
 
Hey Jan,

afgaand op bovenstaande foto's toont de kiel inderdaad erg smal. Ik denk dat dit echter gezichtbedrog is. Ik heb mij voor de spanten gebaseerd op de tekeningen van François Chevalier/Jacques Taglang uit het werk "J Class Endeavour 1934" Deze tekeningen zijn getekend door F. Chevalier op basis van plannen van Gerard Dijkstra NL.

Ik ga er dus vanuit dat deze behoorlijk correct zijn:

spantenplan.jpg



Ik denk dat het gezichtbedrog komt door de hoek waaruit de foto genomen is, alsmede het feit dat de kiel met 2,5 cm dieper (verlengd) is, waardoor hij slanker toont.

Enkele concrete cijfers:
meetpunten.jpg


Op meetpunt A (smalste deel net voor roer aanzet) = 16 mm dikte
Op meetpunt B (breedte deel van de kiel) = 35 mm dikte

En dat is uiteraard gemeten waar de rode bollen staan, dus op het uiteinde vd kiel, deze wordt nog breder naarmate je richting romp gaat.

Kan dat kloppen volgens jou ? Ben eens benieuwd naar de dikte van jou kiel op deze 2 meetpunten!
 
Dan zullen de spanten kloppen, foto''s maken het altijd anders.
Ik zal die van mij ook gaan opmeten, daar mijn kiel ook 2.5cm dieper is gemaakt.
Dit kwam voor mij goed uit, omdat de nieuwe Rainbow ook diepr is gemaakt vanwege het gebruik van de aluminium romp.

Js hoort van mij
 
full

Al een hele poos volg ik dit draadje, maar wou iedereen het even extra onder de aandacht brengen dat lijmklemmen ook omgedraaid gebruikt kunnen worden.
Dit kwam mooi in beeld . Vandaar de pijlen die ik er bij heb gezet.
Succes met de bouw
Rins
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Het duurde even, maar hier de maten van de Rainbow.
Op meetpunt A (smalste deel net voor roer aanzet) = 20 mm dikte
Op meetpunt B (breedte deel van de kiel) = 50 mm dikte
Op mijn spantenplan loopt de kiel ronder naar boven, daarom is de mat 50mm veel breeder dan bij jouw.
Zo zie je dus dat elke j-boat toch anders ontworpen is en natuurlijk waar je precies de maat neemt.







Hey Jan,

afgaand op bovenstaande foto's toont de kiel inderdaad erg smal. Ik denk dat dit echter gezichtbedrog is. Ik heb mij voor de spanten gebaseerd op de tekeningen van François Chevalier/Jacques Taglang uit het werk "J Class Endeavour 1934" Deze tekeningen zijn getekend door F. Chevalier op basis van plannen van Gerard Dijkstra NL.

Ik ga er dus vanuit dat deze behoorlijk correct zijn:

spantenplan.jpg



Ik denk dat het gezichtbedrog komt door de hoek waaruit de foto genomen is, alsmede het feit dat de kiel met 2,5 cm dieper (verlengd) is, waardoor hij slanker toont.

Enkele concrete cijfers:
meetpunten.jpg


Op meetpunt A (smalste deel net voor roer aanzet) = 16 mm dikte
Op meetpunt B (breedte deel van de kiel) = 35 mm dikte

En dat is uiteraard gemeten waar de rode bollen staan, dus op het uiteinde vd kiel, deze wordt nog breder naarmate je richting romp gaat.

Kan dat kloppen volgens jou ? Ben eens benieuwd naar de dikte van jou kiel op deze 2 meetpunten!
 
Laatst bewerkt:
Back
Top