Mini bouwverslagje bootstoel
Zo, hier ben ik dan weer met een update.
Dit maal geen voortgang aan de Endeavour, wel een mini-bouwverslag van de bootstoel.
In plaats van snel wat planken tegen elkaar te slaan wou ik kijken of ik een mooie bootstoel kon maken, die dus achteraf ook als presentatie dienst kan doen, en gebruik maken van de lasercut-service die ik ook al voor de spanten had gebruikt.
Enige beperking hier was dat deze persoon in MDF maar tot maximaal 6 mm dik kan lasercutten. Aangezien ik 6 mm nogal dun vindt voor een romp van 2 meter, heb ik een ontwerp getekend waarbij meerdere platen van 6mm verlijmd worden tot 18mm dikte. Dit gaf mij trouwens nog wat extra mogelijkheden in het ontwerp om eea als een soort puzzel in elkaar te laten vallen, zoals op de foto's duidelijk te zien is.
Bij thuiskomst, overzicht van de lasercut onderdelen:
Closeup van enkele onderdelen:
Langs de zijkanten komt mooi de naam van de boot - uiteraard erg precies gegraveerd met de laser
De drie bodemplaten van 6 mm die samen tot 1 plaat van 18mm gevoegd zullen worden. Let op de gaatjes die voorzien werden, en straks zullen dienen om deze 3 platen exact uit te lijnen bij het verlijmen (hier komt zo'n houten deuvel in)
Bodemplaten tot 1 geheel verlijmd, deuvels van 8mm in de gaten met een perfecte uitlijning tot gevolg:
Zelfde systeem voor alle andere stukken die samengevoegd worden (hier de middenste steun, die de onderkant van de kiel zal supporteren):
Ook aan de hoekse verbindingen werd iets voorzien: door elke plaat van 6mm net iets anders te maken, heb ik hier gezorgd voor een overlappende hoekverbinding en een soort "uitlijn-lip" zodat ook de haakse stukken perfect in elkaar vallen
Zijkanten en middensteun gemonteerd, nu de tussenstukken opzij er nog in. Duidelijk te zien weer de voorziene uitsparingen her en der zodat alles exact en zonder fouten in elkaar valt:
Detail van een "nok" waar het tussenstuk perfect inpast:
Detail middenstuk, waar dmv van een uitsparing en lipje ook weer een exacte passing bekomen wordt:
Even alles goed samenklemmen:
Sommigen onder u zullen zich waarschijnlijk ondertussen al afgevraagd hebben waar die vreemde uitsparingen bovenaan de steun voor dienen, en waarom in de buitenste zijdes zo'n vreemde uitsparingen zitten:
Wel, heel simpel eigenlijk: ze dienen als een soort rail/montage systeem om buis-isolatie over te zetten. Dankzij de voorziene uitsparingen passen die buizen er erg simpel over en haken als het ware in de voorziene uitsparing:
Nog even een totaalplaatje. Moet hier wel nog op de middenste en achterste steun de buis-isolatie aanbrengen.
Zo dat was het dan. Uiteraard moet de bootstoel nog netjes gelakt worden, maar ik weet nog niet of ik dat nu al ga doen - is ten slotte pas nodig als de boot voor de eerste maal richting water gaat