Hallo Iedereen,
Ik rij inmiddels een klein jaartje met de Turnigy DB.
Het is een leuk stuk speelgoed maar je moet wel houden van sleutelen, er gaat nog wel eens iets stuk. De eerste 5 keer was ik niet in staat 2 accu's (5000mah) leeg te rijden zonder iets stuk te rijden wat ik niet op voorraad had.
Het feit dat de auto wat kwetsbaar is heeft denk ik met een aantal factoren te maken: Mijn rijervaring (1 jaar nu), de auto is snel waardoor je sneller stuk rijdt, de kwaliteit van onderdelen, de constructie en de desert buggy kap beschermd de ophanging niet.
Ik rij regelmatig bij MVBracing.nl in berschenhoek, een leuke baan en leuke mensen. Een aanrader!
Ik heb de volgende upgrade's uitgevoerd:
- AKA wielen met Gridiron banden (helaas met kleinere offset)
* MUST Voor baangebruik heb je echt andere banden nodig. De standaard banden hebben weinig grip én (mogelijk door) ook geen schuimvulling
- ProLine wielen met extra offset staan nog in bestelling (zijn bedoeld voor de vóórwielen van een Slash, schijnen de grootste offset te hebben) Hopelijk past het straks nog in de nieuwe SCT kap
- MUST HPI Blitz shokbrekers (met 400sct = 30wt olie)
* De standaard schokbrekers hebben te dikke olie, te kleine gaatjes in de pistons, te stugge veren. Daarnaast is de olie afdichting kwetsbaar. Ik heb dus maar direct andere schokbrekers gekocht ipv de standaard aan te passen.
* Extra/andere Schokbreker veren staan nog in bestelling
- MUST Rear Pivot block:
ST Racing Concepts Aluminum Rear Pivot Block Set (RF/RR) (Blue) [SPTSTUM508XB] | RC Cars & Trucks - A Main Hobbies
* Dit kwetsbare onderdeel moet je vervangen door een sterk exemplaar, een bekend probleem ook bij de Kyosho Ultima SC
- Servo vervangen voor een snellere (en metalen gears)
- ESC vervangen door een HK 65A versie,
* ik kreeg de stock versie niet geprogrammeerd en die van mij bleef had een probleem dat wanneer je remde hij dit bleef doen totdat je weer gas gaf. Ik spinde dus vrijwel elke bocht als ik de rem gebruikte.
* Helaas was de 65A versie ook niet perfect, tot 25% gas hakkelt de auto. Maar weer terug gestuurd voor vervanging.
- JConcepts Illuzion "Ford Raptor SVT SCT-R" body in bestelling.
* Ik ga mijn buggy ombouwen tot Truck zodat ik mee kan rijden met wedstrijden en hopelijk beschermd de truck kap de auto beter. De standaard Turnigy kappen lees ik vrij slechte verhalen over, ze zijn te kwetsbaar, dus ik heb maar geinvesteerd in een betere.
* Hiervoor heb ik ook de grotere en andere SCT bumpers van Turnigy besteld en spullen voor andere bevestiging van de kap.
- Alluminium ophanging van de wielen (C-hubs en Steering knukle set)
* Ik heb zowel de upgrade versie van Hobby King als die van Kyosho gebruikt (ST-Racing). Daarbij is het mij opgevallen dat de HK versie meer tolerantie gebruikt in de gaten (0.1mm tolerantie) waardoor je veel meer spelling krijgt. Ik raad dus de Kyosho versie (0.05mm tolerantie) aan als je strakkere wegligging wilt.
Deze:
ST Racing Concepts Aluminum Steering Knuckle Set (Blue) [SPTSTUM505KB] | RC Cars & Trucks - A Main Hobbies
En deze dus:
ST Racing Concepts Aluminum Front C-Hub Carrier Set (Blue) [SPTSTUM505CB] | RC Cars & Trucks - A Main Hobbies
Hou er wel rekening mee dat je hiervoor ook spacers moet toevoegen en dat je andere schroefjes nodig hebt om de hingepin te borgen.
- Ik heb verder een hoop speling uit de overige assen gehaald door het volgende:
* Staaf (spijkers) van 3.15mm gekocht en op de juiste lengte geslepen. Alle gaten van de ophanging opgeboord tot 3.2mm. Alles loopt nu strakker maar nog steeds soepel.
* Waar de voorschokbreker armen verbonden zitten aan het schassis accepteerde deze direct al de 3.15mm spijkers.
- Metalen Hex spacers, de plastiken zullen op den duur rond zijn.
- Ander hoofd tandwiel, de standaard messing variant is erg zacht en slijt te snel. Ik rij nog steeds met de standaard verhouding.
- Ik rij zelf met 5000mah 2S 20C zippy accu's. Hiermee trekt de auto geen wheelies, volgens mij zou die dat wel doen bij hogere C rating, tussen de 40 en 60C. Mijn volgende accu's kies ik dus ook uit op C rating.
- Ik rij nog met het standaard differentieel, ik heb er al wel eentje vervangen omdat er wat veel speling op kwam. Ik heb een reserve klaar liggen die ik extra geshimed heb, en met 5000sct differential olie, maar nog niet getest dus.
@Appie, kan je een link plaatsen naar jouw 'build report' op URC? Ik neem aan dat je Ultimate RC bedoeld?