Je gebruikt een verouderde webbrowser. Het kan mogelijk deze of andere websites niet correct weergeven. Het is raadzaam om je webbrowser te upgraden of een alternatieve webbrowser te gebruiken.
nog een paar stukken lithoplaat definitief vormen en vastzetten:
Er is in de loop der tijd een flinke spleet tussen cockpitkapdeksel en romp gekomen dus die moest eerst gevuld. Op de contactvlakken op de romp vulmiddel gesmeerd en er plasticfolie over gelegd. Daarna de cockpitkapdeksel erop geduwd en langzaam kwam het overtollig vulmiddel er tussenuit lopen over het plasticfolie. Laten drogen en de folie eraf gehaald en de romp geschuurd. De cockpitkapdeksel er weer opgezet en de "pianoscharnier" van half rond styreen tegen de romp gelijmd. De deurtjes zitten aan de cockpitkapdeksel maar de scharnierlijn op de romp. Ziet er zo uit:
En met cockpitkapdeksel erop:
De kleur op de cockpitkapdeksel is ongeveer RLM 76. Ik heb de RGB nummers van RLM 76 en heb die afgedrukt en daarmee naar de Karwei gegaan en een watergedragen zijdemat PU-lak in een niet exacte maar wel overeenkomende kleur laten mengen Hiermee wordt de hele kist geverfd en na toevoeging van alle details wordt daar een 2K zijdemat transparante laklaag overheen gespoten voor brandstofbestendigheid.
Rechts de OS Max FS 48 welke op de kist zat en links de Saito FA 56 welke er nu opkomt:
Foto van de OS Max FS 48 met de door Hans gemaakte functioneel schaaluitlaatje:
Het was de bedoeling om dat uitlaatje te gebruiken, maar past helaas niet op de Saito. De uitlaatbuis opening van de Saito is een stuk groter dan die van de OS Max. Dus of op de schaaluitlaat een buisje met grotere diameter maken of deze laten vervallen en een standaard uitlaatje gebruiken:
.
Eindelijk alle paneellijnen klaar! Hier nog een laatste schuurbeurt voor het verwijderen van de tape:
De paneellijnen:
De twee
maak ik anders. De identieke tweeling worden twee verschillende personen, een piloot en een fotograaf (als in de D-ELIO). D.m.v. balsaplamuur grof een eerste aanzet gemaakt:
De eerste photoshopschets van de instrumentenpaneeltjes:
... en het resultaat:
Verder met wat details op romp en vleugels en dan kan de kleur er weer op!
.
Klopt! De twee rechthoekige instrumenten heb ik al eens eerder bij m`n Tiger Moth paneeltjes gebruikt
... en die twee paneeltjes van m`n Tiger Moth zitten nu in Bram (Bramman) zijn Bucker Bu-180 Student!
Over toeval gesproken...
Tiger Moth paneeltjes
De rest van de metertjes op m`n Bücker paneeltjes zijn allemaal duitstalige instrumenten uit de periode 1920 - 1940. Inderdaad weer glaasjes over de instrumenten gelijmd maar deze keer niet met epoxy maar met CA en deze zijn gelukkig mooi helder gebleven.
. Zoals eerder in dit draadje te lezen is, wordt mijn Bückertje naar voorbeeld van de Bü 180A Student V-1 W.Nr. 2101 D-ELIO afgebouwd. Deze kist heeft een lange trip door Afrika gevlogen (25.000 km) met piloot Edgar Gotthold en de fotograaf Willi Ruge, mooie foto`s van deze trip zijn in > deze post < te zien. Hieronder een foto van beide mannen op de neus van de Bü 180A D-ELIO:
Met baslaplamuur de pilootjes die in m`n Bückertje zaten grof wat bijgewerkt. Linker popje wordt fotograaf Willi Ruge en het rechter popje de piloot Edgar Gotthold Even een kleurlaagje erover, dan schuren en fijn afwerken:
Voor de foto even de paneeltjes in de cockpit gezet ter vergelijking met een foto van de cockpit van de 1/1 D-ELIO:
Volgende is de popkes afmaken, nieuwe windschermpjes maken en plaatsen en de leren stootkussens terugplaatsen
Dank je Chris! Ik heb de paneeltjes er even los voor de foto ingezet, ze zitten nog niet vast. Zal ze bij het verlijmen straks recht zetten, ze staan hier inderdaad veel te schuin, bedankt voor de opmerking!
.
Gisterenavond vooral bezig geweest met het opnieuw installeren van m`n pc thuis want die bleek gehacked 8O Kreeg een brief van UPC dat alles van m`n computer af moest en weer opnieuw geinstalleerd diende te worden, zo diep was de hacker in m`n computer gedrongen... grrrrrr :evil:
Tijdens het installeren en wachten daarop tussendoor af en toe toch nog wat aan de Bücker gedaan. Nieuwe trimtabjes aan de ailerons gemaakt en m.b.v. onderstaande foto`s de pitot-buis voor op de rechtervleugel gemaakt.