Bouwverslag Bücker Bü 180A V-1 Student ⇨ W.Nr. 2101 | D-ELIO

Hoeioeioeioei! :p

Dat heb je mooi gedaan zeg! :D

Wat denk je, kun je lithoplaat ook zo polijsten dat het echt gaat glimmen?


jan.
 
Dank je Jan :D

Ik denk wel dat dat mogelijk is, maar bij de Bücker is de motorkap in kleur geschilderd dus hoef ik het niet uit te proberen ;)

Groeten, Ramses
 
Update

.
Verder met de motorkap:

full


nog een paar stukken lithoplaat definitief vormen en vastzetten:

full


Er is in de loop der tijd een flinke spleet tussen cockpitkapdeksel en romp gekomen dus die moest eerst gevuld. Op de contactvlakken op de romp vulmiddel gesmeerd en er plasticfolie over gelegd. Daarna de cockpitkapdeksel erop geduwd en langzaam kwam het overtollig vulmiddel er tussenuit lopen over het plasticfolie. Laten drogen en de folie eraf gehaald en de romp geschuurd. De cockpitkapdeksel er weer opgezet en de "pianoscharnier" van half rond styreen tegen de romp gelijmd. De deurtjes zitten aan de cockpitkapdeksel maar de scharnierlijn op de romp. Ziet er zo uit:

full


En met cockpitkapdeksel erop:

full


De kleur op de cockpitkapdeksel is ongeveer RLM 76. Ik heb de RGB nummers van RLM 76 en heb die afgedrukt en daarmee naar de Karwei gegaan en een watergedragen zijdemat PU-lak in een niet exacte maar wel overeenkomende kleur laten mengen ;) Hiermee wordt de hele kist geverfd en na toevoeging van alle details wordt daar een 2K zijdemat transparante laklaag overheen gespoten voor brandstofbestendigheid.

full


full


Groeten, Ramses
 
Laatst bewerkt door een moderator:
OS Max 48 => Saito 56

.
De OS Max FS 48 Surpass op de Bücker wordt vervangen door een Saito FA 56:

OS Max FS 48__| 7.89 cc | 412 gr. | 0.8 pk
Saito FA 56__..| 9.18 cc | 410 gr.| 0.9 pk

Hetzelfde motorgewicht, 11.25% meer vermogen en een grotere prop mogelijk! Vanavond eens kijken of de custom-uitlaat ook op de Saito past.

Zag op deze foto van een 1:1 Bücker Student dat er nog een aluminiumpaneel aan de onderzijde van de neus gemaakt moet worden op m`n model:

full


Groeten, Ramses
 
Laatst bewerkt door een moderator:
.
Kwam door dit artikel:

full


op >deze< website terecht met foto`s van de restauratie van de enige overgebleven Bücker Bü-180 Student door Eichelsdörfer GmbH Flugzeugbau Bamberg. :banana:

Het is wel een Bü-180B2 ipv de Bü-180A1 welke ik aan `t maken ben maar de verschillen zijn miniem:

full


full


full


full


full


full


full


full


full


Groeten, Ramses
 
Laatst bewerkt door een moderator:
.
Deze, even snel rood gemaakt, achter de motorkap / onderkant neus :

full


Ik dacht dat de bekleding doorliep, maar daar komt dus ook een stuk plaatwerk

Groeten, Ramses
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Update

.
Deze dus ;)

full


full


Paneellijnen nog een laatste keer fijn schuren:

full


Rechts de OS Max FS 48 welke op de kist zat en links de Saito FA 56 welke er nu opkomt:

full


Foto van de OS Max FS 48 met de door Hans gemaakte functioneel schaaluitlaatje:

full


Het was de bedoeling om dat uitlaatje te gebruiken, maar past helaas niet op de Saito. De uitlaatbuis opening van de Saito is een stuk groter dan die van de OS Max. Dus of op de schaaluitlaat een buisje met grotere diameter maken of deze laten vervallen en een standaard uitlaatje gebruiken:

full


Groeten, Ramses
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Update

.
Eindelijk alle paneellijnen klaar! :D Hier nog een laatste schuurbeurt voor het verwijderen van de tape:

full


De paneellijnen:

full


full


full


De twee
full
full
maak ik anders. De identieke tweeling worden twee verschillende personen, een piloot en een fotograaf (als in de D-ELIO). D.m.v. balsaplamuur grof een eerste aanzet gemaakt:

full


De eerste photoshopschets van de instrumentenpaneeltjes:

full


... en het resultaat:

full


full


Verder met wat details op romp en vleugels en dan kan de kleur er weer op!

Groeten, Ramses
 
Laatst bewerkt door een moderator:
herken ik daar nu toch een paar Tiger instrumentjes.....??



En heb je er nu glaasje op ge-epoxied, of niet?
 
.
Klopt! De twee rechthoekige instrumenten heb ik al eens eerder bij m`n Tiger Moth paneeltjes gebruikt ;)

... en die twee paneeltjes van m`n Tiger Moth zitten nu in Bram (Bramman) zijn Bucker Bu-180 Student!
Over toeval gesproken... :mrgreen:

full


Tiger Moth paneeltjes

De rest van de metertjes op m`n Bücker paneeltjes zijn allemaal duitstalige instrumenten uit de periode 1920 - 1940. Inderdaad weer glaasjes over de instrumenten gelijmd maar deze keer niet met epoxy maar met CA en deze zijn gelukkig mooi helder gebleven.

full


Bücker Bü 181 paneeltjes

Groeten, Ramses
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Update

.
Zoals eerder in dit draadje te lezen is, wordt mijn Bückertje naar voorbeeld van de Bü 180A Student V-1 W.Nr. 2101 D-ELIO afgebouwd. Deze kist heeft een lange trip door Afrika gevlogen (25.000 km) met piloot Edgar Gotthold en de fotograaf Willi Ruge, mooie foto`s van deze trip zijn in > deze post < te zien. Hieronder een foto van beide mannen op de neus van de Bü 180A D-ELIO:

full


Met baslaplamuur de pilootjes die in m`n Bückertje zaten grof wat bijgewerkt. Linker popje wordt fotograaf Willi Ruge en het rechter popje de piloot Edgar Gotthold ;) Even een kleurlaagje erover, dan schuren en fijn afwerken:

full


Voor de foto even de paneeltjes in de cockpit gezet ter vergelijking met een foto van de cockpit van de 1/1 D-ELIO:

full


full


full


Volgende is de popkes afmaken, nieuwe windschermpjes maken en plaatsen en de leren stootkussens terugplaatsen

Groeten, Ramses
 
Laatst bewerkt door een moderator:
ziet er goed uit! moet het paneel niet recht zitten ipv wat schuin? schuin is dacht ik slecht voor het zonlicht op de panelen...(bij een echte:p)

voor de rest toppie!
 
Dank je Chris! :D Ik heb de paneeltjes er even los voor de foto ingezet, ze zitten nog niet vast. Zal ze bij het verlijmen straks recht zetten, ze staan hier inderdaad veel te schuin, bedankt voor de opmerking!

Groeten, Ramses
 
Update

.
Gisterenavond vooral bezig geweest met het opnieuw installeren van m`n pc thuis want die bleek gehacked 8O Kreeg een brief van UPC dat alles van m`n computer af moest en weer opnieuw geinstalleerd diende te worden, zo diep was de hacker in m`n computer gedrongen... grrrrrr :evil:

Tijdens het installeren en wachten daarop tussendoor af en toe toch nog wat aan de Bücker gedaan. Nieuwe trimtabjes aan de ailerons gemaakt en m.b.v. onderstaande foto`s de pitot-buis voor op de rechtervleugel gemaakt.

full


full


Het 1/6 pitot-buisje:

full


Groeten, Ramses
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Update

.
Pitot-buisje op de bovenkant van de rechtervleugel vastgezet:

full


Strook waterproof schuurpapier en wat stroken aluminiumtape...

full


... maken samen de wingstep op de linkervleugel:

full


full


Wat detail op de achterwand van de cockpit van styreen en het luikje voor de EHBO-spullen van aluminiumtape:

full


Hoe dit ding heet weet ik niet :oops:, maar heb ik nagemaakt aan de hand van foto`s van het orgineel uit aluminium buisjes en een staafje koolstof:

full


full


Nieuwe trimtabjes gemaakt van lithoplaat en aluminiumtape op de ailerons, richting- en hoogteroeren:

full


full


Cockpit is bijna klaar, zal er straks foto`s van plaatsen.

Groeten, Ramses
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Hoe dit ding heet weet ik niet :oops:

full

Venturi tube. A specially shaped tube attached to the outside of an aircraft to produce suction to allow proper operation of gyro instruments.

Such Venturis are used to provide a source of vacuum for vacuum-driven flight instruments.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Update

.
@Henri: thanks!
.
.
Cockpit is klaar :D Istrumentenpaneeltjes vastgelijmd, stootkussens leerkleur geverfd en vastgelijmd en nieuwe raampjes gemaakt:

full


full


full


full


Verder met de
full
full


Groeten, Ramses
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Back
Top