Hydroliek vraagje -7-ton graafmachine

Discussie in 'De Non-Modelbouwkroeg' gestart door corvl, 3 jun 2013.

  1. bosch

    bosch

    Lid geworden:
    18 apr 2011
    Berichten:
    215
    Locatie:
    gelderland
    Ik zie net dat Brutus het al uitgelegd heeft.....
     
  2. veldmuis

    veldmuis

    Lid geworden:
    22 aug 2011
    Berichten:
    1.298
    Locatie:
    wormerveer
    Cor ! Heb je al een update?
     
  3. corvl

    corvl verslagschrijvers

    Lid geworden:
    6 sep 2002
    Berichten:
    2.554
    Locatie:
    Tirol -Oostenrijk
    Hallo Veldmuis,

    Zojuist thuisgekomen vanuit NY, mobieltje weggerist , kredietkaart gehacked.....toch altijd leuk om in New York te zijn ;-s

    De bestelde onderdeeltjes lagen netjes bij de post, maar ik mis nog de koperen ringen voor de afdichting, eens kijken of ik vanmiddag nog weg kom om die te halen...... Update volgt zeer binnenkort :)
     
  4. veldmuis

    veldmuis

    Lid geworden:
    22 aug 2011
    Berichten:
    1.298
    Locatie:
    wormerveer
    Lekker dan.... :(

    Naja...we horen het wel :)
     
  5. corvl

    corvl verslagschrijvers

    Lid geworden:
    6 sep 2002
    Berichten:
    2.554
    Locatie:
    Tirol -Oostenrijk
    ben bij het inbouwen nu , maar loop ff vast.

    moet de lange kant aan de cilinder zijde of aan de stuurblok zijde worden ingebouwd :|

    [​IMG]
     
  6. veldmuis

    veldmuis

    Lid geworden:
    22 aug 2011
    Berichten:
    1.298
    Locatie:
    wormerveer
    Staat er op de zijkant niets?

    Hij moet zo ingebouwd worden dat hij smoort als er olie naar de cilinder stroomt en de terugslagklep open gaat (omloop) als de olie uit de cilinder naar het ventielenblok stroomt
     
  7. corvl

    corvl verslagschrijvers

    Lid geworden:
    6 sep 2002
    Berichten:
    2.554
    Locatie:
    Tirol -Oostenrijk
    Ja.... er staat een mooi tekeningetje op ... ik heb er maar ff een foto van gemaakt :)

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  8. Ad Bakker

    Ad Bakker In Memoriam

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    9.124
    Locatie:
    Barendrecht (NL)
    Van links (A) naar rechts (B) is dan smoren, andersom gaat de terugslagklep open.

    Groet,

    Ad
     
  9. corvl

    corvl verslagschrijvers

    Lid geworden:
    6 sep 2002
    Berichten:
    2.554
    Locatie:
    Tirol -Oostenrijk
    voor alle zekerheid; Het lange gedeelte moet dus aan de kant van het stuurblok, korte gedeelte aan de kant van de cilinder :)

    Dank je wel Ad
     
  10. Ad Bakker

    Ad Bakker In Memoriam

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    9.124
    Locatie:
    Barendrecht (NL)
    Foto is wat donker, B kant aan de cilinder. Ik zie het al, dat is de korte kant inderdaad.

    Groet,

    Ad
     
  11. corvl

    corvl verslagschrijvers

    Lid geworden:
    6 sep 2002
    Berichten:
    2.554
    Locatie:
    Tirol -Oostenrijk
    okay ...morgen dan inbouwen .. hopelijk stopt het dan met regenen.
     
  12. corvl

    corvl verslagschrijvers

    Lid geworden:
    6 sep 2002
    Berichten:
    2.554
    Locatie:
    Tirol -Oostenrijk
    YES!!!!

    Projekt bijna klaar , Vandaag die 2 versmoringen erop gezet, begonnen met voor de helft dichtdraaien , maar dat was nog niet genoeg.... 5% open en noe gaat het met een mooie snelheid :)

    [URL=" - YouTube[/URL]

    Enige wat ik nog moet doen is een langere slang op 1 van de cilinders, die is in een stand veel te strak.... daalk nog ff een andere slang ertussen zetten.

    Dan is die klaar , morgen beginnen met de werken :)

    Bedankt voor alle hulp,
    Cor

    *edit* ... via youtube heb ik het filmpje gekanteld ... maar hier blijft het filmpje gekanteld ...... nah ja ... het is dan ook een kantelbak :rolleyes:
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  13. Micropuller

    Micropuller Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 jul 2004
    Berichten:
    6.399
    Mooi dat het gelukt is! Maar hoort die motor zo in toeren te zakken als je de bak bedient?
     
  14. corvl

    corvl verslagschrijvers

    Lid geworden:
    6 sep 2002
    Berichten:
    2.554
    Locatie:
    Tirol -Oostenrijk
    @ Micropuller: Hij draait hier stationair en dan heeft hij idd wat moeite. Vanaf half gas kan je er goed mee werken (behalve de Giek helemaal omhoog, dat gaat vanaf een driekwart gas) , maar ik had m'n gehoor-berscherming op ... vandaar :)
    Oh .. ene ...Hij probeert nu zoveel olie door dat minigaatje van de versmoringen te duwen .... dat zal een hoop kracht kosten denk ik.
     
  15. veldmuis

    veldmuis

    Lid geworden:
    22 aug 2011
    Berichten:
    1.298
    Locatie:
    wormerveer
    Jajaaaaa....:)....het is weer gelukt :). Dit ziet er goed uit Cor!

    Maarre.....leuk filmpje hoor maar ik zie je er nog niet op lachen :)
     
  16. Bertus

    Bertus verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 sep 2002
    Berichten:
    12.825
    Locatie:
    Krimpenerwaard
    Dat doet hij pas als de bak daadwerkelijk in de grond zit.:p
    Wat ik me als leek af vraag is:
    hoe koppel jij die slangen los er staat toch enorme druk op?
    En hoe breng je het hele zaakje weer op druk?
    Ik vraag dit omdat je de spulletjes aardig wat keer open de gesloten heb.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 8 dec 2015
  17. corvl

    corvl verslagschrijvers

    Lid geworden:
    6 sep 2002
    Berichten:
    2.554
    Locatie:
    Tirol -Oostenrijk
    @ veldmuis: jammer genoeg ben ik niet echt fotogeniek .... enuh ...een goede smoes is , dat er niemand in de buurt is om een foto van me te nemen :)

    @ Bertus: Alsde motor uit is , en de hendels worden bediend , dan gaat de druk overal vanaf,op dat moment kunnen koppelingen makkelijk losgeschroefd worden en is het olie verlies niet zo heel veel , ik denk met het alles los en vast koppelen ben ik een 2 liter kwijtgeraakt, van de 60 liter in de tank .

    Als het eenmaal allemaal goed is , dan heb ik om de kantelbak los te maken snelkoppelingen , daarmee heb je dan geen olieverlies:
    [​IMG]

    Op druk brengen is kwestie van de motor starten en er mee werken , het hoeft niet ontlucht te worden (vraag me niet waarom :) )
     
  18. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.922
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Voor een deel komt dat, omdat de lucht en de olie mengen tot een soort van schuim (niet echt, meer een vloeistof met heel veel kleine belletjes erin) die bij het bedienen terug naar de systeemtank gepompt wordt en daar de tijd krijgt uit te settlen.

    Verder zijn de seals wel oliedicht, maar niet luchtdicht.

    Vaak beweegt het zaakje de eerste paar keer wat schokkerig of zakt de cylinder in stand en onder last wat weg, meer ook niet....

    Heel oud truukje om bijvoorbeeld remmen waar hardnekkige luchtbellen in blijven hangen, te ontluchten is een flinke kracht op het rempedaal of remhandle te zetten en dat een nacht te laten staan. Daarna is de lucht weg. Ik heb de truuk meerdere keren met succes toegepast op motorfietsen, ik gebruik daarvoor een oude aardklem van een lasapparaat.

    Die snelkoppelingen zijn ook niet zaligmakend, maar beter dan niets als het "losse systemen" zijn (verwijderbare kantelbak, of bij heftrucks grijpcylinders): vaak is motor uit en de boel bedienen niet voldoende, er blijft dan restdruk achter waardoor je de koppelingen niet makkelijk met de hand los krijgt.
    Veel systemen zijn dan voorzien van een ontlast-afsluiter waarmee de druk met de hand afgelaten wordt naar de systeemtank.

    Als dan een cylinder bijvoorbeeld afgekoppeld in de zon gelegen heeft, bouwt hij door opwarming en uitzetting weer zo veel druk op, dat je de stootklepjes niet meer met de hand in kunt drukken: je krijgt de koppeling niet meer op zijn plek. Hadden wij met de grote Kalmar Forklifts heel veel last van als we iets in Nieuw Zeeland afkoppelden, en twee weken later in Singapore weer aan wilden koppelen
    De oplossing is dan: zet de "mannetjes" aan het gedeelte wat losgekoppeld word. Dan kun je door de koppeling met zijn stootklep tegen een stuk staal te tikken, de druk er af krijgen. Zet je het vrouwtje aan het afgekoppelde gedeelte, dan kun je niet goed bij die stootklep en zit je hopeloos te hannesen om de boel weer aangesloten te krijgen.

    Groet, Bert
     
  19. veldmuis

    veldmuis

    Lid geworden:
    22 aug 2011
    Berichten:
    1.298
    Locatie:
    wormerveer
    Snelkoppelingen zijn een potentiele bron van vuil in je hydraulieksysteem, das is het grootste nadeel ervan. Maar als je er netjes mee om gaat en voor je ze aansluit goed checkt of ze schoon zijn en zo niet even goed schoonmaakt dan gaat het jaaaren goed.

    Ik ben zelf geboren en getogen op een melkveehouderij dus ik weet precies hoe het bij een gemiddelde boer gaat met snelkoppelingen ;). Mijn vader had er ook altijd een handje van om ze achteloos op de grond te gooien en volledig smerig aan te sluiten. En dan maar vloeken als alle filters vol zaten of nog erger, de hydropomp om zeep was ....dan was het weer een kl*tetrekker hahaha
     
  20. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.922
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Ik kreeg indertijd altijd gruwelijk op mijn flikker als ik niet ONMIDDELIJK minimaal een lapje om de losse koppeling bond (de plastic doppen die meegeleverd worden zijn meestal binnen een maand kapot) en een koppeling achteloos op de grond laten vallen tijdens het sleutelen aan de hoofdmotor was voldoende om de MK uit gestuurd te worden en je te mogen melden bij "de meester" (HWTK) en dan kon je toch wel weer een preek verwachten....

    Ging vroeger wat anders als nu....:rolleyes:

    Groet, Bert
     

Deel Deze Pagina