Hydroliek vraagje -7-ton graafmachine

Discussie in 'De Non-Modelbouwkroeg' gestart door corvl, 3 jun 2013.

  1. veldmuis

    veldmuis

    Lid geworden:
    22 aug 2011
    Berichten:
    1.298
    Locatie:
    wormerveer
    Cor ;), ik had gezegd, alleen de terugslagklep eruit halen ;)

    Probeer het nog eens met de overdruk gemonteerd, maar de terugslagklep gemonteerd. Dus de patroon met het gele dopje eruit laten en afdoppen.

    Werkt dat niet, dan is het helaas maar dan gewoon het juiste ventiel opzoeken....

    Edit: Lees nu pas dat je dat al hebt geprobeerd.....het ventiel van eBay, is dat er nog? Dat was een prima optie voor weinig geld nml....
     
  2. veldmuis

    veldmuis

    Lid geworden:
    22 aug 2011
    Berichten:
    1.298
    Locatie:
    wormerveer
    Nog 1 ding proberen cor:

    De kogel en veer eruitlaten maar de rest van het patroon er terug inschroeven..... De andere patroon eruit laten en afgedopt laten.....
     
  3. corvl

    corvl verslagschrijvers

    Lid geworden:
    6 sep 2002
    Berichten:
    2.554
    Locatie:
    Tirol -Oostenrijk
    @ veldmuis; Dat ga ik morgen dan nog proberen. Inmiddels heb ik dat ventiel van ebay gekocht.....

    bedankt,
    Cor
     
  4. veldmuis

    veldmuis

    Lid geworden:
    22 aug 2011
    Berichten:
    1.298
    Locatie:
    wormerveer
    Okee cor.
     
  5. corvl

    corvl verslagschrijvers

    Lid geworden:
    6 sep 2002
    Berichten:
    2.554
    Locatie:
    Tirol -Oostenrijk
    Oh yeah baby!!!!!!:proost::banana:

    Succes :)
    Veertje met kogel weggehaald ( is dat de terugslagklep?? ) En de cilinder kan ik naar beide kanten bewegen ... ( oh , zit me net te bedenken , dat ik de joystick niet heb getest ... dat zo nog ff doen ... maar dat zal wel in orde zijn denk ik).
    *edit* ... alle funkties blijven werken :)

    Maar er is een maar....een tegenvaller, ik verwacht wel dat het op te lossen is.

    Het gaat met nogal een geweld. Het is niet te doseren.
    De cilinder is in een uiterste stand , met kleine tikjes aan de hevel kan ik de cilinder tot bijna in het midden brengen ,maar dan !! in een klap gaat die naar de andere kant , en dat gaat hard! Naar de andere kant precies hetzelfde. Niet lekker voor de cilinder denk ik, ik zag ook wat olie op de zuigerstang :-s... nu is het wel een oudje dus de dichtingen zullen ook niet optimaal zijn , maar met zo'n geweld naar de uiterste standen .... dat zal die niet leuk vinden.

    Eerste vraag , hoe komt dat ? Is het omdat de cilinder erg klein is vergeleken met de andere cilinders van de graafmachine?

    kan het komen door dat nieuwe ventiel ... eventueel toch die van ebay erop zetten (alhoewel ik niet verwacht dat dit iets zal uitmaken.)

    Is er iets tussen te zetten dat de druk verminderd? Is dat dan tussen de cilinder en dat stuurblok , of tussen de nieuwe hevel/ventiel en het stuurblok? of een andere oplossing?

    In iederheval al bedankt , ben superblij dat het in principe werkt :worship:
     
    Laatst bewerkt: 15 jun 2013
  6. veldmuis

    veldmuis

    Lid geworden:
    22 aug 2011
    Berichten:
    1.298
    Locatie:
    wormerveer
    Mooi zo :). Weer gelukt ;)

    Probeer je overdrukventiel(waar je de kogel uit hebt gehaald) open te draaien. Daarmee verlaag je de druk waarmee je je servo aanstuurt waardoor hij doseerbaarder word.

    Contramoer losdraaien en met de inbus de stelschroef uitdraaien....
     
  7. corvl

    corvl verslagschrijvers

    Lid geworden:
    6 sep 2002
    Berichten:
    2.554
    Locatie:
    Tirol -Oostenrijk
    ja, ben heel erg blij :) ..... zat het toch ff in m'n broek te doen , dat het allemaal niet zou lukken :-s

    Nu ff geen tijd meer , ik ga morgen eens met die stelschroef aan de gang.

    Voor de zekerheid:
    [​IMG]
    rood losdraaien en de gele uitdraaien , dan is er minder druk.


    Ik had eigenlijk verwacht dat er reduceer "dingen" tussen de cilinder en stuurblok moesten komen .... dat gaat dan weer een meevaller zijn.

    Morgen laat ik het weten:D
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  8. veldmuis

    veldmuis

    Lid geworden:
    22 aug 2011
    Berichten:
    1.298
    Locatie:
    wormerveer
    Nee rood losdraaien een het dunne draadstangetje uitdraaien.....
     
  9. corvl

    corvl verslagschrijvers

    Lid geworden:
    6 sep 2002
    Berichten:
    2.554
    Locatie:
    Tirol -Oostenrijk
    Zojuist wat "gespeeld" met het draadstrangetje, maar helaas, het resultaat is er niet . (kan het zijn omdat de Pt-AB zijn omgedraaid in het instel-ding nu aan de verkeerde aansluiting zit?)

    -Stelschroef bijna geheel uitgedraaid >> cilinder reageerd in het begin bijna niet, het duurt lang voordat de cilinder begint te werken, maar zodra die begint gaat het weer met extreem geweld.
    -stelschroef bijna helemaal ingedraaid >> cilinder reageerd direkt, maar ook met extreem geweld.

    Wat er nu wordt ingesteld is alleen de "reactietijd" van de cilinder. De stelschroef is nu bijna geheel ingedraaid , en zo kan ik de cilinder met "kleine tikjes" beter bedienen omdat die direkt reageerd, maar leuk vind die cilinder het niet.

    Voor mijn gevoel gaat er teveel druk naar de cilinder. Dit is maar een klein cilindertje in vergelijk met de mega cilinders die op de giek zitten, het lijkt erop dat de cilinder niet gebouwd is voor de hoeveelheid druk die wordt doorgegeven aan de cilinder.


    Zijn er opties om een mooie rustige gang in de cilinder te krijgen?



    Gisteren wel een een bevestigingsplaat gemaakt en het ventiel heeft een mooie plaats gekregen naast m'n stoel :)
    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  10. Micropuller

    Micropuller Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 jul 2004
    Berichten:
    6.399
    Als ik me niet vergis, zit je nu de druk te knijpen op het stuurcircuit. Dan is het vrij logisch dat de snelheid van de cilinder niet verandert, maar de "responsiveness" (sorry, kon zo snel niet op de Nederlandse term komen) wel. Volgens mij moet je dus een extra regelventiel in je hoofdleiding hebben.
     
  11. veldmuis

    veldmuis

    Lid geworden:
    22 aug 2011
    Berichten:
    1.298
    Locatie:
    wormerveer
    Dan is er 1 simpele oplossing voor cor. In de leidingen naar de cilinder twee instelbare smoringen plaatsen. Dan kun je deze smoringen net zo Lang indraaien tot je de cilinder gedoseerd Kunt bewegen.

    Zit wel netjes gemonteerd zo Cor. Mooi zo
     
  12. Micropuller

    Micropuller Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 jul 2004
    Berichten:
    6.399
  13. veldmuis

    veldmuis

    Lid geworden:
    22 aug 2011
    Berichten:
    1.298
    Locatie:
    wormerveer
    Ja 1 smoring kan al genoeg zijn inderdaad, maar gezien het feit dat beide zijden van de cilinder verschillende volumes verplaatsen, kun je met 2 smoringen de beweging naar beide zijden gelijk instellen. Dat lijkt me wel zo fijn werken.
     
  14. corvl

    corvl verslagschrijvers

    Lid geworden:
    6 sep 2002
    Berichten:
    2.554
    Locatie:
    Tirol -Oostenrijk
    @Micropuller & Veldmuis: Dan ga ik er vooralle zekerheid 2 versmoringen indraaien ... ben het proberen een beetje beu nu ... de volgende keer dat ik wat inbouw moet het inorde zijn :)

    ja ...de versmoring , is dat gewoon een kraan die kan worden toegedraaid , of is het iets met een regelklep die ook weer een afvoer heeft naar de tank .... zoals een overdruk regelaar?

    Zoiets als dit zou al werken:
    [​IMG]

    maar dit zal dan beter zijn:
    [​IMG]

    Bij die laatste heb ik keuze van 30-45 of 60 liter per minuut, die van 30 zal wel genoeg zijn zeker?

    Of is dit meer de bedoeling, een overdruk regelaar , en dat er ook nog een 3e slang aan zit naar de tank als ik het goed heb:
    [​IMG]


    Voor mijn info ; de reden dat het met zoveel geweld gaat , is dat omdat de cilinderzo klein is in vergelijk met de andere cilinders van de graafmachine?

    Duizendmaal dank ,
    Cor
     
  15. veldmuis

    veldmuis

    Lid geworden:
    22 aug 2011
    Berichten:
    1.298
    Locatie:
    wormerveer
    De tweede moet je hebben Cor.
     
  16. corvl

    corvl verslagschrijvers

    Lid geworden:
    6 sep 2002
    Berichten:
    2.554
    Locatie:
    Tirol -Oostenrijk
    En hoeveel liter per minuut raad je me aan?
     
  17. veldmuis

    veldmuis

    Lid geworden:
    22 aug 2011
    Berichten:
    1.298
    Locatie:
    wormerveer
    De kleinste stroming, dus 30 liter per minuut.

    De bediening van je servos is met dit systeem van bedienen niet proportioneel, het is dus een aan/uit schakelaar geworden. Maakt niet uit in Principe want het is simpel en doeltreffend, alleen heeft de pomp van je kraan inderdaad veel liters per min opbrengst voor die grote giekcilinders Welke hij nu dus ook vol naar je kantelcilindertje stuurt. Met de smoringen Zorg je er dus voor dat die hogs flow word afgezwakt voor hij je cilindertje bereikt.
    Dan stuurt je cilindertje langzamer uit en in.

    Had je hiervoor een pasklaar systeem willen hebben Cor, dan had je kunnen gaan zoeken naar een complete extra sectie voor deze kraan en gezien de leeftijd van de machine is dat kansloos.

    Je bent best technisch dus van een afstand met wat hulp vindt ik dat we het best goed hebben gedaan zo....
     
  18. corvl

    corvl verslagschrijvers

    Lid geworden:
    6 sep 2002
    Berichten:
    2.554
    Locatie:
    Tirol -Oostenrijk
    Daar ben ik weer , zojust terug van de traktor garage .... 100 euro per stuk vroeg tie , die op internet 20 euro .... 5x zoveel .... kan me niet voorstellen 5x zoveel kwaliteit..... ik ga een weekje geduld hebben en die op internet bestellen.

    Maar ik kreeg wel een tip mee , de beste man zei dat ik beter van die drossel ventilen kon inbouwen met een terugslagklep. naar de cilinder toe wordt vermsoord , maar terug gaat ongehinderd door ..... Dit klinkt erg logisch , maar voordat ik bestel toch nog even de vraag hier voorleggen:

    beter zo'n eentje?
    [​IMG]

    En pasklare systemen , die zijn meestal erg duur en zoals je zegt , waarschijnlijk niet eens te krijgen. Maar dit hobbyen is erg leuk en met behulp van jullie en het forum :) ..... tot nu toe is alles gelukt :)
    Bedankt,
    Cor
     
  19. veldmuis

    veldmuis

    Lid geworden:
    22 aug 2011
    Berichten:
    1.298
    Locatie:
    wormerveer
    Ik zou gewoon zonder terugslagklep doen cor, maar dan wel 2 stuks monteren. Dan kun je beide slagen van de cilinder op gelijke snelheid afregelen.
     
  20. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.964
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Dat laatste lijkt me nou weer niet verstandig:

    Twee smoringen zonder terugslagventiel, dat betekent dat als je de ene kant vult (de cylinder de ene kant uit beweegt) dat dan de olie die aan de andere kant ontwijken moet, ook een smoring tegenkomt, tegendruk opbouwt, en op die manier blijft er veel minder kracht over.

    Tevens beïnvloeden zonder terugslagkleppen, beide smoringen beide bewegingen, en krijg je dus nooit de boel gelijk: zodra je één smoring toedraait, ongeacht welke, gaat zowel in als uitgaand langzamer. Met terugslagklep beïnvloed je met de ene smoring uitsluitend de ingaande, met de andere uitsluitend de uitgaande beweging omdat de ontwijkende olie geen smoring ondervind.

    Het is maar de vraag of die extra kosten (of de besparing daarvan) die problemen waard zijn, maar die beslissing moet je zelf nemen.

    Groet, Bert
     

Deel Deze Pagina