Op druk brengen is kwestie van de motor starten en er mee werken , het hoeft niet ontlucht te worden (vraag me niet waarom

)
Voor een deel komt dat, omdat de lucht en de olie mengen tot een soort van schuim (niet echt, meer een vloeistof met heel veel kleine belletjes erin) die bij het bedienen terug naar de systeemtank gepompt wordt en daar de tijd krijgt uit te settlen.
Verder zijn de seals wel oliedicht, maar niet luchtdicht.
Vaak beweegt het zaakje de eerste paar keer wat schokkerig of zakt de cylinder in stand en onder last wat weg, meer ook niet....
Heel oud truukje om bijvoorbeeld remmen waar hardnekkige luchtbellen in blijven hangen, te ontluchten is een flinke kracht op het rempedaal of remhandle te zetten en dat een nacht te laten staan. Daarna is de lucht weg. Ik heb de truuk meerdere keren met succes toegepast op motorfietsen, ik gebruik daarvoor een oude aardklem van een lasapparaat.
Die snelkoppelingen zijn ook niet zaligmakend, maar beter dan niets als het "losse systemen" zijn (verwijderbare kantelbak, of bij heftrucks grijpcylinders): vaak is motor uit en de boel bedienen niet voldoende, er blijft dan restdruk achter waardoor je de koppelingen niet makkelijk met de hand los krijgt.
Veel systemen zijn dan voorzien van een ontlast-afsluiter waarmee de druk met de hand afgelaten wordt naar de systeemtank.
Als dan een cylinder bijvoorbeeld afgekoppeld in de zon gelegen heeft, bouwt hij door opwarming en uitzetting weer zo veel druk op, dat je de stootklepjes niet meer met de hand in kunt drukken: je krijgt de koppeling niet meer op zijn plek. Hadden wij met de grote Kalmar Forklifts heel veel last van als we iets in Nieuw Zeeland afkoppelden, en twee weken later in Singapore weer aan wilden koppelen
De oplossing is dan: zet de "mannetjes" aan het gedeelte wat losgekoppeld word. Dan kun je door de koppeling met zijn stootklep tegen een stuk staal te tikken, de druk er af krijgen. Zet je het vrouwtje aan het afgekoppelde gedeelte, dan kun je niet goed bij die stootklep en zit je hopeloos te hannesen om de boel weer aangesloten te krijgen.
Groet, Bert