de OSPREY, nog een F5J

jumping to conclusions

Dat is natuurlijk een veel gemaakte fout, jumping to conclusions, maar toch heb ik zo het idee, dat de Osprey minder snel de verkoop in zal gaan, als de Vulture :rolleyes:
Na een tweetal sessies blijkt de Oprey een redelijk potentieel te hebben en is het geringe(re) gewicht zonder meer een voordeel te noemen. Kleine en zwakke belletjes op geringe hoogte nodigen gewoonweg uit om mee te stoeien :yes:
Er is nog enig afstelwerk gevraagd maar het gevoel is deze keer in elk geval positief :D
 
Ik ben benieuwd hoe het verder gaat met de Osprey. Vliegt hij / zij prettig in de thermiek.

Door omstandigheden heb ik niet zo heel veel kunnen vliegen maar ik ben redelijk tevreden. Natuurlijk heb ik geen direkt vergelijkingsmateriaal maar de Osprey doet vrij aardig wat ik verwacht.
Die 1600 gram + zijn een genot om mee te vliegen in rustige kondities en ik kan me goed voorstellen dat je met een dergelijk model door middel van een handstartje weg kunt komen :)
Ook is het me al een paar keer gelukt om tijdens de eerste 30 sekonden een belletje te pikken en weg te komen op 50 meter. Alles met dank aan een lage vleugelbelasting :) (en een motor die ik middels een schakelaar op 3 verschillend toerentallen kan laten draaien)
Maar ook zijn deze 1600 gram te licht bij wat meer wind. Ik heb dus al een ballast mogelijkheid gecreeerd waardoor ik op een hele makkelijke manier tot 400 gram ballast kan toevoegen.
 
Laatst bewerkt:
een update

Bij een beetje wind (< 4-5 m/sec.) vliegen met een dergelijk licht toestel is natuurlijk niet helemaal optimaal :confused:
Daarom een beetje geknutseld en de Osprey voorzien van een voorrichting om ballast toe te kunnen voegen. Deze manier van ballasten heb ik overigens afgekeken van de F3K jongens en deze methode heeft als voordeel dat je snel en makkelijk de ballast kunt aanbrengen zonder eerst een vleugel te moeten demonteren of zo ;)
Van wat glas en koolstof eerst een buisje gemaakt en dit in de romp gelijmd. Dit buisje is ietsje langer als de vleugelkoorde en is zo gepositioneerd dat het recht onder het zwaartepunt ligt.

Foto-ANOMYCET.jpg

De loden kogels met een diam. van 15 mm worden op een 1.5 mm staaldraad geschoven en gaan dan zo de buis in.

Foto-U48TPQTL.jpg

Het staaldraadje een kwart slag draaien en de ballast zit vast.

Foto-YHU6NQIR.jpg

Vandaag dus maar eens ff een keertje gevlogen met deze 400 gram extra aan boord. Natuurlijk loopt de kist wat beter nu en vliegt hij wat vaster/stabieler. Daarentegen gaat het wat minder hard omhoog in een bel. Alles precies zoals je het verwacht eigenlijk.
Desondanks, desalniettemein, niettegenstaande zal mijn vlgd. F5J kist een heel stuk lichter moeten worden als deze :rolleyes::rolleyes::rolleyes:
 
Laatst bewerkt:
Slimme oplossing!
Dus je kan nu voor elke vlucht eenvoudig en snel het vlieggewicht aanpassen aan de omstandigheden. :cool:

Johannes
 
eindelijk nog eens vliegen

Gisteren eindelijk weer eens vliegbare omstandigheden dus tijd voor het verdere afstelwerk aan de Osprey. De windsnelheid lag s'ochtends zo ergens rond de 3-4 m/sec om tegen de middag toe te nemen tot 6 a 8 m/sec.

Het vliegen begon natuurlijk zonder ballast aan boord en ik heb in eerste instantie nog een beetje gespeeld met de roeruitslagen. +/- 5 mm is royaal voldoende op stab (pendelroer) en differentiatie is uitgekomen op 90%.
Iets wat wel vreemd is, is dat de flapstand voor een normaal vluchtbeeld 2mm down is :confused: Iets wat ik al op de amerikaanse fora gelezen had.
Zet je de flaps gewoon in straak loopt de kist simpelweg een tikkie te hard.
Ook een thermiekstand proberen te vinden en daar was 4 mm down wel het maximum. Ga je verder word de kist wat traag en sloom op de stuur input.
Wel funktioneert de "speed/strecke" stand prachtig. De flaps 1 mm omhoog en het is alsof je het gaspedaal indrukt; je gaat echt vooruit en met een prima glijhoek :) Dit is vooral prima om weer "thuis" te komen wanneer een belletje je wat ver meegedragen heeft :rolleyes:

Toen de wind wat begon toe te nemen heb ik 200 gram ballast binnen geschoven . Het model werd een tikkie vlotter en de belletjes waren nog mooier uit draaien :)

Dat leverde een aantal vluchtjes p zoals deze hier:
Foto-ZI8KPQ67.jpg
Flight data:
Foto-Z8BVCF4M.jpg


Na een 15 vluchten gisteren onder "normale" kondities moet ik zeggen dat de Osprey het netjes gedaan heeft; eigenlijk precies vlgs verwachting.
Het is geen super F3J/F5J kist maar het ding vliegt prima en ook de prijs/kwaliteit verhouding is meer als goed te noemen.
 
Gisteren eindelijk weer eens vliegbare omstandigheden dus tijd voor het verdere afstelwerk aan de Osprey. De windsnelheid lag s'ochtends zo ergens rond de 3-4 m/sec om tegen de middag toe te nemen tot 6 a 8 m/sec.

Het vliegen begon natuurlijk zonder ballast aan boord en ik heb in eerste instantie nog een beetje gespeeld met de roeruitslagen. +/- 5 mm is royaal voldoende op stab (pendelroer) en differentiatie is uitgekomen op 90%.
Iets wat wel vreemd is, is dat de flapstand voor een normaal vluchtbeeld 2mm down is :confused: Iets wat ik al op de amerikaanse fora gelezen had.
Zet je de flaps gewoon in straak loopt de kist simpelweg een tikkie te hard.
Ook een thermiekstand proberen te vinden en daar was 4 mm down wel het maximum. Ga je verder word de kist wat traag en sloom op de stuur input.
Wel funktioneert de "speed/strecke" stand prachtig. De flaps 1 mm omhoog en het is alsof je het gaspedaal indrukt; je gaat echt vooruit en met een prima glijhoek :) Dit is vooral prima om weer "thuis" te komen wanneer een belletje je wat ver meegedragen heeft :rolleyes:

Toen de wind wat begon toe te nemen heb ik 200 gram ballast binnen geschoven . Het model werd een tikkie vlotter en de belletjes waren nog mooier uit draaien :)

Na een 15 vluchten gisteren onder "normale" kondities moet ik zeggen dat de Osprey het netjes gedaan heeft; eigenlijk precies vlgs verwachting.
Het is geen super F3J/F5J kist maar het ding vliegt prima en ook de prijs/kwaliteit verhouding is meer als goed te noemen.

Ik lees alleen maar loftuitingen. Wat maakt deze kist dan minder dan super?
Gewicht, prijs, bouwkwaliteit of wat dan ook?
Henk
 
Ik lees alleen maar loftuitingen. Wat maakt deze kist dan minder dan super?
Gewicht, prijs, bouwkwaliteit of wat dan ook?
Henk

Er zijn zeker ook enkele punten van kritiek op de Osprey. Die worden tot nu toe echter te niet gedaan door wat ik ervaren heb bij het vliegen (tot nu toe)
Vandaar niet de betiteling "SUPER" :rolleyes:

Een puntje van kritiek is bijvoorbeeld de profielkeuze. Vlgs. de geruchtenkeuken een AG 25 maar mijn sjablonen passen daar voor geen meter op :confused: Jammer genoeg wordt er door èn de opdrachtgever voor de bouw van de Osprey (SoaringUSA) en door de bouwer geen openheid van zaken gegeven.

Voor de rest blijf ik bij de laatste regel uit mijn laatste stukkie; prijs/kwaliteit klopt prima :)

Met wat vergelijk je de kist dan, als het geen super F3J/F5J kist is?

met een hedendaagse/moderne F3J kist alhoewel die ook niet allemaal SUPER zijn; wel goed (net als de Osprey :) )
 
Laatst bewerkt:
Maar met welke kisten heb je gevlogen
deze vergelijking te maken?

Zelf heb ik geen F3J kisten meer maar mijn spullen uit het verleden (Pike, Sharon, Stratos en Starlight) liepen beter en ik kan me niet voorstellen dat alleen de prop op de neus van de Osprey zoveel remt.
Verleden jaar heb ik nog gevlogen met een Space Pro van HKM en met een Tortuga en dat spul vloog wat vlotter.

Maar begrijp me niet verkeerd. De Osprey is een goede kist. Dat ik niet het woordje "super" gebruikte, heeft veel meer te maken met mijn kritische blik :rolleyes:
Niet dat ik nooit tevereden ben maar wel met het feit dat ik altijd zoek naar verbeteringen.
 
Lipo's verwarmen

Dat is iets wat in F5B en soortgelijke klassen standard is, maar is dat ook nodig in F5J ???
Omdat in kouder weer, het voor de Lipo's zelf ook beter is, om op temperatuur te zijn heb ik dus ook maar een verwarmings koffertje of beter tasje gemaakt. En de lipo's geven warmer, inderdaad een behoorlijke portie extra energie vrij.
Standaard start ik mijn model op ca. 40-50% vermogen, en schakel veelal na een seconde of 5 terug naar 20% om te proberen, dan al, goede lucht te vinden.
Gebeurt er niks, wat die goede lucht betreft, in deze eerste 20 sekonden, dan is het "vol gas", om toch een beetje hoogte te krijgen. Met de doormij gebruikte lipo's , de 4s Turnigy Nano-Tecs 850's levert die volgas fase (in die laatste 10 van de toegestane 30 seconden dus) een stijgsnelheid op van 9,5 m/sec.
Met de Lipo's voorverwarmt (en vooral doorverwarmt) op 40 graden neemt die stijgsnelheid in deze 10 seconden toe tot 14,5 m/sec.
Extra ruimte dus om wat te "spelen" in het begin :)
 
Laatst bewerkt:
Ik denk dat dat tegenvalt. Door het verbruik van de eerste 5 seconden, zoals je in de praktijk start, is de lipo intern al wat opgewarmd.
Heb je dat in jou meting meegenomen of heb je van "0" af gemeten?
 
Ik denk dat dat tegenvalt. Door het verbruik van de eerste 5 seconden, zoals je in de praktijk start, is de lipo intern al wat opgewarmd.
Heb je dat in jou meting meegenomen of heb je van "0" af gemeten?

Ik weet niet of het hier goed zichtbaar is maar ik haal de data uit de logjes van de Altis. Praktijkdata zou ik dus zeggen ;)

Foto-KWNHI3G6.jpg

met een lipo op normale temp. kom ik in de slotfase tot 9.5 M/sec.

Foto-IDZBC7IQ.jpg

en met een lipo op 40 graden gaat het met 14,2 m/sec omhoog.
 
Back
Top