Large scale RAF SE5a

Dank Ton,
Het middendeel is met 2 strookjes verbreed en de sparing vergroot.

DSCF0376_zps7a2d9eed.jpg


Gat lijkt offset maar dat komt door de donkerdere strook rechts

DSCF0377_zps3ccedb11.jpg


Ziet er goed uit zo dacht ik :yes:
Onderpartje nog even breder maken en dan in de grondverf.
Henri dank voor je advies :D

Groeten, Ralf
 
Dank mannen!
Inmiddels bezig met de ribstitching. De onderzijden van alle 4 de vleugels zijn gedaan en de ailerons zijn nu geheel gereed.

DSCF0389_zps443bfae3.jpg


DSCF0390_zps388a350f.jpg


Pielklusje om de 'knoop' mooi in te strijken zonder luchtinsluitingen :mad:
Dat maakt het zo verschrikkelijk veel werk

DSCF0391_zpsb97a7788.jpg


Maar het eindresultaat mag er wezen (al zeg ik het zelf :rolleyes:) de stitching maakt het wel af :yes:

DSCF0386_zps1febf940.jpg


Ook begonnen met de dummy motor en uitlaten.
Stuk bezemsteel in de juiste vorm geschuurd en doormidden gezaagd voor de flens.
Wat massa voorin is toch welkom.

Al met al toch weer een aardig stukje kunnen opschieten, zo heb ik ook de rechter rompzijde kunnen rijgen.
Op naar stitching aan de bovenzijde van de vleugels :rolleyes:

Groeten, Ralf
 
Hee dank Martin :D,
Mocht dat zo zijn dan betekent dat dat ik daar ook ben, Old Warden is nog wel een droom van me om dat ooit eens live te aanschouwen allemaal.

Bezig met de stitching op de vleugel, verstand op 0 en niet nadenken over hoeveel er nog moet :rolleyes:

DSCF0393_zps06a418d6.jpg


Groeten, Ralf
 
Old Warden is nog wel een droom van me om dat ooit eens live te aanschouwen allemaal.

Heel erg de moeite waard! Niet alleen vanwege de prachtige vliegtuigen, maar ook de algehele typisch Engelse sfeer. Apart was ook het parkje naast het landhuis, met een huisdieren-kerkhof en een soort sprookjeshuisje dat ooit gebouwd was als onderkomen voor de minnares van de landheer.
 
De stitching op de onderste vleugels is gereed :D
Klusje hoor :schrik:
De ailerons zijn met 30-min epoxy verlijmd

DSCF0398_zps327e2fd9.jpg


Nogmaals de 'trial fit'

DSCF0399_zps384d4519.jpg


En dan de epoxy erin smeren, niet teveel, niet te weinig, secuur werkje
Altijd spannend of je de scharnierpunten zelf niet vastlijmt :mad:

DSCF0404_zpse1888bb6.jpg


Maar gelukkig, het is goed gegaan en ze zitten vast op hun plek :D
Aileronuitslagen zijn ruimschoots voldoende.
Ramses nogmaals dank voor de tip van het naar achteren schuiven van de scharnierlijn, dit werkt prima, TOP!
Nu op naar de bovenvleugels.

Groeten, Ralf
 
Als je de scharnieren op het draaipunt insmeert met vaseline loop je niet het risico dat ze na het uitharden van de lijm niet meer draaien.


Ton
 
Dank Ton :D
De bracing voor het stabilo is gemaakt uit een stripje 10x1 alu

DSCF0407_zps5bc769fb.jpg


Zijkant open gefreesd en blokje ingelijmd, M3 draad erin gesneden

DSCF0409_zps37e281ea.jpg


Tja, dit blijft zichtbaar maar een beetje gemak tijdens het opbouwen in het veld is mij ook veel waard ;)
Zit wel 'as ien hoes' :p

DSCF0411_zps9d297b72.jpg


En het eindresultaat, de turnbuckles nog zekeren en deze klus is weer geklaard :D
Inmiddels alle ribstitching op de vleugels ook gereed en alle 4 de ailerons zitten op hun plek gelijmd :banana:.
Hopelijk dit weekend maar eens geheel optuigen :D

Groeten, Ralf
 
Het optuigen kon uiteraard niet wachten tot het weekend :mrgreen:
Zolder schoongeveegd en aan de gang :D

DSCF0415_zpseef9c4d8.jpg


Voor het eerst in zijn geheel geassembleerd :D

DSCF0413_zps505c301a.jpg


Shot vanaf de vide

DSCF0419_zps93bc5e1e.jpg


Vanaf de onderzijde

DSCF0416_zpsde208f58.jpg


Kleine tegenvaller, er moet waarschijnlijk 1 kg aan lood in de neus bij :mad:
Tailsectie toch weer te zwaar geworden :2gunfire:

Groeten, Ralf
 
Dat probeer ik morgen te wegen Ton.
Hoop dat ik totaal onder de 15kg uitkom.
Er zitten 2 stuks 4mm verenstaal pennen als geleiding voor het opsteekstabilo, wellicht kan deze uit koolstof pijp met 2mm vst erin, scheelt weer wat gewicht voorin.

Groeten, Ralf
 
WOW ralf,

Wat een mooi kunstwerk weer, mag je met recht errug trots op zijn hoor.

Hopelijk zie ik hem een keer vliegen op de dawn patrol of in vught.

Groetjes pascal
 
Dank je wel Pascal!
Dat kan ik wel even gebruiken nu.

13,6 kg nu.
Er komt ca. 800 gram in de neus van de 2 ontvanger accu's en de dummy motor.
Dan nog ca. 500 gram voor details, Lewis gun etc.
Tel daar dan nog 500 gram lood bij en ik zit op ca. 15,4 kg vliegklaar.
Evt. verf nog niet meegerekend.
Kijken of dit ook uiteindelijk de werkelijkheid wordt.

Groeten, Ralf
 
Hele mooie kist Ralf
Gefeliciteerd, je hebt eer van je werk.

15 Kilo is een mooi gewicht voor een kist van deze afmetingen, de Tiger Moth van TC is ongeveer even groot en net zo zwaar (en heeft een vergelijkbare aandrijving), dus vleugelbelasting en vermogen zit best wel goed.
Mijn Stampe is iets groter en gaat zeker 20 kilo wegen.
Dat is het voordeel van de grote schaal, een kilo schaaldetails heeft weinig invloed op de vliegeigenschappen.

Ik kijk ernaar uit om je SE5a op het veld te zien!

Groeten Willem
 
Schitterend Ralf ! Gewicht klinkt erg goed. En je hebt een mooi veld waar je hem in kan vliegen :-)). Lengte as van t veld is precies O-W. Ideaal als de wind goed staat.
 
Back
Top