Vandaag was het zover hoor!
Ik ben zeer tevreden over de eerste vluchten! Die duik op het eind was de enige domper maar ziet er veel dramatischer uit dan hij was. Gek genoeg was er op het eerste gezicht helemaal geen schade.......maar iets verder kijkend zat er een klein scheurtje in het richtingroer waardoor hij eerst thuis weer even op de werkbank moet. Maar dat was de laatste landing (als je het zo mag noemen) en kwam een beetje door mijn eigen overmoedigheid.
Er stond wat wind en vanwege de bomen rond het veld kan ik met deze windrichting dan maar op 2 manieren aanvliegen voor de landing. De ene is van hoog over een bomenrij aanduiken (halverweg het filmpje zit een mooie landing waar ik dat doe) of, zoals bij deze laatste landing, lager van links aanvliegen maar dan dus bijna haaks op de wind. Dit deed ik wat te langzaam en ik reageerde verkeerd op wat turbulente lucht.....slordig maar gelukkig zonder dramatische gevolgen en ter eigen verdediging: ik heb pas 10 min gevlogen met een volledig nieuwe kist die op veel punten afwijkt van het originele ontwerp dus weet ik ook nog niet 100% hoe hij op bepaalde situaties reageerd.
Thuis op de werkbank kan ik meteen wat kleine dingetjes aanpassen: Mijn ontvangeraccu zat met klitteband vast, maar de plakkant van het klitteband liet los van het hout dus daar moet ik een betere bevestiging voor maken. Daarnaast kan die ontvangeraccu verder naar voren want gevoelsmatig moet het cg ook wat naar voren.
2de aanpassing voor een volgende vlucht is de zijwaartstelling aanpassen. het was goed weg te sturen maar bij gasgeven wilde hij best graag linksaf.
Maar dat was het enige negatieve!....vermogen zat uit dat kleine blauwe motortje, hij kan bijna verticaal en zelfs zonder flaps is hij vrij snel los. De eerste start in de film is ook echt de allereerste start en die wilde ik eerst zonder flaps doen.
De hele eerste vlucht was zonder flaps en daar was ik al heel erg blij mee. Hij kan al lekker langzaam en reageerd zeer direct op alle input. Misschien iets te direct/wiebelig, vandaar mijn gevoel van iets te achterlijk cg, dus de rolroeruitslag ga ik iig verkleinen. Die had ik zo groot mogelijk gemaakt omdat ik geen idee had wat voor effect het korter en dieper maken voor gevolg zou hebben.
Na de eerste landing meteen de flaps op 50% uitslag en dan is hij nóg sneller los, hij word griezelig langzaam maar nog steeds heel goed te besturen..precies wat ze moeten doen dus! en zoals je in het filmpje ziet kan je dus belachelijk stijl aanvliegen voor de landing en is er niet veel ruimte nodig om uit te rollen.....bijna f5j-achtig landen met dit ding!
Ik ben erg blij en ga hem volgende week snel repareren en hoop dan snel weer ergens te kunnen vliegen!