Saito FG 60 r3 gas 60 cc

Sam... dat is OOK een "Safety Data Sheet"...
Zelfs zonder die te openen weet ik dat daar het tekentje > (groter dan) staat, ofwel, het vlampunt ligt BOVEN de 70 graden, en verder dan dat hebben ze niet getest....

EDIT: en ja hoor... er staat alleen maar >70 graden....
 
Sam... dat is OOK een "Safety Data Sheet"...
Zelfs zonder die te openen weet ik dat daar het tekentje > (groter dan) staat, ofwel, het vlampunt ligt BOVEN de 70 graden, en verder dan dat hebben ze niet getest....

EDIT: en ja hoor... er staat alleen maar >70 graden....

Sorry,
We hebben hier een lijst in de werkplaats hangen, ik kijk nooit verder. ServiceBest is hier de leverancier, vandaar die links.
Deze beter:
Power RS 2T ?
Groet,
Sam
 
Daar staat inderdaad 73 graden als flashpoint aangegeven, daar kan ik niks anders van maken....

Ik ga dat thuis onmiddellijk testen (zodra ik thuis ben....).
Het lijkt mij héél vreemd toe.
 
Data blad MOKI over de mengverhouding Aspen benzine, dus die lui weten er ook niets van volgens Sam allen Sam weet het.
Laat Saito eerst maar een betrouwbare ster motor op de markt zetten, mensen betalen een smak aan euro,s voor iets wat onbetrouwbaar is :maar dan
met bronzenlagers, en naaldlagers, oh ja nu ga je dus beweren dat Saito het beter weet.
En die castrol olie daar vliegt 3/4 van nederland mee in combinatie met pompbenzine tot volle tevredenhied


moki 001.jpg
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Data blad MOKI over de mengverhouding Aspen benzine,

Mischien vergis ik mij, maar die foto van dat binnenwerk wat je liet zien in post #73, was toch een Saito, niet een Moki?
Saito moet (volgens Saito) 1:15 hebben, en Moki mag 1:45 hebben met Aspen, of 1:40 met gewone benzine en olie.

Maar ik meen dat je bij die foto van die Saito zei dat hij 2 minuten op Aspen 1:50 gedraaid had...

Wellicht daarom de verwarring?
 
Mischien vergis ik mij, maar die foto van dat binnenwerk wat je liet zien in post #73, was toch een Saito, niet een Moki?
Saito moet (volgens Saito) 1:15 hebben, en Moki mag 1:45 hebben met Aspen, of 1:40 met gewone benzine en olie.

Maar ik meen dat je bij die foto van die Saito zei dat hij 2 minuten op Aspen 1:50 gedraaid had...

Wellicht daarom de verwarring?

dit was de saito bij de eerst keer proefdraaien het was op de foto niet goed te zien maar alle onderdelen waren vochtig.
ik heb geen beschadigingen gezien.
 
Data blad MOKI over de mengverhouding Aspen benzine, dus die lui weten er ook niets van volgens Sam allen Sam weet het.
Laat Saito eerst maar een betrouwbare ster motor op de markt zetten, mensen betalen een smak aan euro,s voor iets wat onbetrouwbaar is :maar dan
met bronzenlagers, en naaldlagers, oh ja nu ga je dus beweren dat Saito het beter weet.
En die castrol olie daar vliegt 3/4 van nederland mee in combinatie met pompbenzine tot volle tevredenhied

Beste Dickie,
Zoals beloofd heb ik dit goed gelezen. Ik heb het nergens over Moki gehad of hoe Moki graag ziet dat je hun motoren behandelt. Dus hoe kom je erbij dat Sam allen het weet. Mijn achternaam is trouwens niet allen.
Het ging over die Saito uit post 73 die op Aspen gedraaid heeft, terwijl Saito toch echt een (veel) hoger olieaandeel voorschrijft. Dat weet Saito echt beter. En die Castrol olie is goed spul, daar heb ik niets negatiefs over gezegd. Alleen dat het andere specificaties dan die van Saito heeft.
Nederlands is niet mijn eerste taal, als mijn gebruik van het Nederlands verwarring heeft gegeven vraag ik daarvoor excuus.
Groet,
Sam
 
Zolang ze hun service maar niet kopiëren. Wat dat betreft heb ik echt spijt van de aanschaf van hun motor.. Lang leve Heilemann.

Dit kan ik niet met je delen Heilemann goede ervaringen mee, snelle levering. (aardige lui).
Airworld onderdelen werden gewoon geleverd duurde wel een week maar alles binnen (Moki)
Heileman 18 cilinder radiaal mooie motor alleen ik ben geen liefhebber van een gloeierd ( gloeiplug anders lekker dromen).
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Mr en Mrs Heilemann zijn inderdaad fijne vriendelijke mensen. Heb ze dit jaar op Pro Wing ontmoet toen ik wat spullen voor de 215 bij hun kocht.

Ik wacht ondertussen al 5 weken op een reactie van Moki ( rechtstreeks ) via de dealer hier in NL. Airworld zelf krijg je wel redelijk makkelijk te pakken.

Maar aangezien ik de meeste info omtrent onderhoud met foto's bij jou aantref stuur ik je eerdaags even een pb met wat vraagjes voor ik de boel uit elkaar trek.

Om toch even on topic te blijven, dit is toch wel een interessant cq soms zelfs schokkend draadje geworden ( afscheuren de cilinders ). Blijf het volgen.
 
Mr en Mrs Heilemann zijn inderdaad fijne vriendelijke mensen. Heb ze dit jaar op Pro Wing ontmoet toen ik wat spullen voor de 215 bij hun kocht.

Ik wacht ondertussen al 5 weken op een reactie van Moki ( rechtstreeks ) via de dealer hier in NL. Airworld zelf krijg je wel redelijk makkelijk te pakken.

Maar aangezien ik de meeste info omtrent onderhoud met foto's bij jou aantref stuur ik je eerdaags even een pb met wat vraagjes voor ik de boel uit elkaar trek.

Om toch even on topic te blijven, dit is toch wel een interessant cq soms zelfs schokkend draadje geworden ( afscheuren de cilinders ). Blijf het volgen.

Prima ik heb al de onderhoudsmiddelen bij Heilemann vandaan je kunt ook bij hen terecht voor onderhoud
En je kunt ook terecht bij Airword voor onderdelen heb je geen tussen persoon voor nodig, alleen kan het gebeuren dat ze er een weekje tussen uit zijn.
Volgens mij houden ze wel van een uitje ze hebben nog gelijk ook.
 
Door dit labyrint moeten de gassen hun weg zien te vinden naar de cilinders.
Het verbaast me niets dat er behoorlijk wat temperatuur verschil is tussen de cilinders 1-2-3.
en een opname van de drijfstang, geen bronzen bus laat staan een rollager.

IMG_2714.JPG
IMG_2709.JPG
 
In de club van Lommel zijn we met drie personen eigenaar van de Saito FG 60. Johnny Bastiaansen was de eerste met de motor in de lucht en draaide hem kapot na de achtste vlucht. De motor is in garantie hersteld en hij heeft de motor daarna laten modificeren bij Modelisme micromoteurs service in Frankrijk. Nu loopt de motor zonder problemen en hij heeft er ondertussen al heel wat vluchten mee gemaakt zonder problemen. Zijn mengeling is 5% minerale rode olie van Stihl en na het inlopen(20 liter brandstof) 5% synthetische groene olie Stihl HP ultra.
Ikzelf heb een FG 60 en een FG 84 driecylinder welke ik ook heb laten modificeren in Frankrijk. Waarschijnlijk ga ik deze motoren volgend jaar gebruiken in de vliegtuigen die in aanbouw zijn.Je kan de modificaties zien op de website van Modelisme micromoteurs service.
 
Back
Top