Test: Methanolmotor op benzine

Discussie in 'Brandstof vliegtuigen' gestart door brutus, 28 mei 2016.

  1. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.171
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Haha! Veel te beschaafd! :thumbsup:
    Daar wordt je idd wel vrolijk van in deze na-lente :)
     
  2. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.770
    Locatie:
    Oldeberkoop
    :D Stelt niet zo heel veel voor, he, zo'n ombouw? Loopt toch al alleraardigst netjes zou ik zo zeggen.... Middengebied nog wat rijk mischien.

    Zie ik dat nu verkeerd, of zit er "eigenlijk een verkeerde" bougiedop op?

    En aangezien de kleur van jullie brandstof mij wat licht overkomt: welke olie, en welke mengverhouding?

    Ga zo door, dat motortje heeft nog vele, vele jaren voor zich als benzinepruttel....
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  3. Rene Neefe

    Rene Neefe PH-SAM

    Lid geworden:
    15 feb 2008
    Berichten:
    339
    Locatie:
    Voorburg
    Morgen verder tunen, het motortje heeft vandaag zo'n 3 uur geprutteld. Na 2 uur op klots 1 op 18 gedraaid te hebben vond ik dat ie teveel / steeds meer smurrie produceerde. Hoe kon dat nou? Motor was schoon toen we begonnen? Verder gegaan op 1:15 Castrol RS2...
    Verkeerde bougiedop als in haaks i.p.v. 120gr.?
     
  4. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.770
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Dat kan ik ook niet verklaren... Ik heb geen ervaring met Klotz en benzine.
    Goeie olie, ik gebruik dezelfde maar 1:10. Ik heb "redelijk" olie uit de uitlaat, en een klein beetje (echt maar een klein beetje) uit de carterontluchting. Uitgezonderd de boxer, die vrij schone uitlaten heeft en vrij veel olie uit de carterdrain.
    Het is al met al, bij mij véél minder dan wat er uit een gloeipluggert komt in elk geval.
    Nee.... hij ziet er heel anders uit dan de bougiedoppen van mijn ontstekingen... haast alsof hij voor een andere (grotere) bougie bedoeld is....
    Die 90 graden is wel goed, met de bougie aan de voorkant kun je toch niks met een 120 graden dop....
    verwacht geen wonderen zolang je die carburateur niet aangepast hebt: je kunt met 100% zekerheid iets "vliegbaars" bereiken, maar het zal verre van perfect zijn.
     
    Laatst bewerkt: 11 okt 2018
  5. Rene Neefe

    Rene Neefe PH-SAM

    Lid geworden:
    15 feb 2008
    Berichten:
    339
    Locatie:
    Voorburg
    De motor komt op een Pander D van +- 2 mtr. wordt op zeker geen race eend, maar gewoon lekker rond pruttelen. Ga de schuif nog wel voorzichtig aanpassen.
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  6. serge pot

    serge pot Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    7.523
    Locatie:
    Ede
    Alleen wat er exact aan die schuif aangepast moet worden, weet ik niet. De sleuf ok, maar wat en hoe?
     
  7. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.770
    Locatie:
    Oldeberkoop
    http://www.modelbouwforum.nl/threads/test-methanolmotor-op-benzine.243104/page-5#post-3712856
    Deze post is het duidelijkste qua idee, zie de foto.

    Het is voor dit klusje erg fijn als je OF de motor in het model zet, zodat je middels zender en servo een herhaalbare stationairstand hebt, of je een teststand gebruikt met een goede gashandel en een index, want je wilt liefst bij iedere keer dezelfde stationairstand testen.
    Voor het vinden van de juiste vorm van de groef is tankdruk niet echt nodig, maar ik raad het eigenlijk wel aan.

    Gewoon voorzichtig beginnen met "afronden" vanaf het midden van de groef.

    Het is niet de hoeveelheid materiaal die je weg haalt, het gaat om de HOEK van de rechter wand van die groef....

    Dan ga je een testrun doen: je zet de gasklep stationair, je stelt het stationair mengsel af, en je stelt volgas af. En daarbij hoef je GEEN acceleratie-test te doen, alleen maar het mengsel zodanig af te stellen dat hij stationair mooi "schraal" loopt, ofwel tot in het oneindige stationair blijft draaien (een eventuele pichtest mag GEEN grote toerental verandering laten zien). en dat volgas "peak RPM" is.

    LET OP!!!! Ik bedoel dus ECHT, dat je een normale gasklep opening moet gebruiken,zoals je bij een gloeiplugger ook zou doen, en DAARMEE het stationair mengsel afstellen!!!
    Je moet NIET proberen een mengsel te vinden waarmee de motor gas wil opnemen, en OOK NIET een andere gasklepstand waarmee hij van stationair op wil pakken.... Het gaat echt om het stationair mengsel bij die "minimale" gasklep opening, dat moet je uitgangspunt zijn.


    De standaard ongemodificeerde carb, met als uitgangspunt een "normale" stationairstand van plm 1 mm luchtopening, en afgesteld tot de motor "zo schraal mogelijk" stationair loopt, zal bij de geringste hoeveelheid gasgeven, gelijk baggervet gaan draaien, en hoe meer gas je geeft, hoe vetter hij gaat lopen, kan zelfs zijn dat je helemaal niet door halfgas heen komt (even de slangdichtknijpen helpt dan om toch naar volgas te komen).
    Dus je begint met heel voorzichtig die groef af te ronden, de boel weer in elkaar te zetten, en het stationair opnieuw mooi schraal af te stellen.
    Heb je dat voor elkaar, dan geef je 1 mm gas bij, en kijk je of de motor vetter gaat lopen of niet. Uiteraard, doe je dat ook bij de stap van 2 mm naar 3 mm gas, enzovoorts, tot aan ongeveer half gas, daarboven maakt het niet meer uit.
    Gaat hij vetter lopen, dan is de hoek nog te stijl (originele hoek is "te stijl". je moet dus meer wegslijpen).

    Let wel: na slijpen, moet je eerst weer het stationair mengsel opnieuw afstellen, voor je verder kunt testen.

    Stationair mengsel afstellen is vrij lastig omdat zodra je de schroevendraaier op de naald zet, de motor vaak afslaat (want je drukt dan de naald wat naar binnen en hij krijgt brandstofgebrek). Kun je dus beter met stilstaande motor doen, klein beetje verstellen, en opnieuw starten. Is ook veiliger voor je vingers.

    Kom je in de buurt van dat het mengsel niet echt verandert als je een beetje gas geeft (dat de motor dus WEL sneller of langzamer loopt, maar met een mooi constante mengselverhouding). dan kun je gaan vliegen.

    Ik zeg er van te voren bij: ga op de testbank NIET op zoek naar perfectie, want perfect op de testbank, is "net er voorbij" in de lucht... Als je verbetering ziet op de testbank, eerst maar eens vliegen, en in de lucht beoordelen wat het doet, voordat je verder gaat met slijpen..

    De eerste keer dat je een motor ombouwt, is het lastig, ben je voorzichtig (mischien TE) en lijkt het allemaal wat eng.

    Heb je er een stuk of vier gedaan, en vooropgesteld dat je wat gevoel voor afstellen hebt, dan slijp je ze er min of meer "in een keer in"...
     
    Laatst bewerkt: 12 okt 2018
    serge pot vindt dit leuk.
  8. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.770
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Dat moet kunnen, maar hou er rekening mee, dat die motor erg weinig vermogen heeft voor een 13 cc viertakt, en nog minder op benzine...
    Het kan wel, Merlijn vliegt zijn Fokker F VIIa van 240 cm en ongeveer 7 kilo met de 20 cc uitvoering en die heeft genoeg vermogen, maar hou de boel licht want het word geen vermogensfestijn.... Ik denk dat je met 0,7 pk blij mag zijn.
    Mijn inschatting is dat je een prop moet selecteren waarmee je op de grond tegen de 7500~8000 toeren draait.
    Een 12 x 6 of 13 x 5 (tweeblad) schat ik in als een heel mooi uitgangspunt, maar dat is even testen.
     
  9. serge pot

    serge pot Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    7.523
    Locatie:
    Ede
    Top Bertus gelijk dit verhaaltje met foto opgeslagen op mijn telefoon.
     
    Rene Neefe vindt dit leuk.
  10. Rene Neefe

    Rene Neefe PH-SAM

    Lid geworden:
    15 feb 2008
    Berichten:
    339
    Locatie:
    Voorburg
    Dank Bertus, dit geeft een duidelijk beeld van de uitgangs punten van waaruit het afstellen verloopt.
     
  11. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.770
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Het is niet moeilijk om te doen, en als je het eenmaal "ziet" is het zelfs niet heel erg ingewikkeld (vind ik dan, tenminste, maar ik heb eerlijk toegegeven, behoorlijk stevig last van het Dunning-Kruger effect).

    Maar om het duidelijk op te schrijven, dat blijf ik extreem moeilijk vinden.

    Ik kan alleen maar zeggen: begin er aan.
    Stel, met ongewijzigde carburateur, je motor af zoals boven beschreven, en observeer de verandering van loopgedrag als je gas geeft.
    Begin met een heel klein schilletje (zie die foto voor het idee, maar begin "kleiner") en herhaal "afstellen, dan observeren".
    Als het goed is, zie je verschil.

    Probeer te onthouden dat het niet de hoeveelheid is die je weghaalt, maar de HOEK waaronder je het weghaalt: als de motor van schraal stationair naar "baggervet op 2 mm gas" gaat, dan is de HOEK niet goed... dus niet "domweg meer wegslijpen", maar gericht die hoek vlakker maken, en alleen daar waar het nodig is.

    Dus probeer een beetje in te schatten, waar het geleidepinnetje zich in de groef bevind, bij de gasstand waarbij het nog niet goed is, zodat je een beter idee hebt van WAAR het probleem zit.
    Uiteraard, ALS je ergens midden in de groef de hoek aan moet passen, ontkom je er niet aan, het hele stuk tot aan "gas dicht" ook mee te nemen, andes krijg je een "hobbelige curve" en dat werkt met zekerheid nooit goed.

    Nogmaals, het klinkt heel ingewikkeld, maar je moet er gewoon aan beginnen, goed opletten, goed observeren, goed nadenken VOOR je de Dremel er in zet, maar dan valt het echt reuze mee.
    Vergeet niet: mijn eerste carb heb ik ook meerdere uren aan besteed, verdeeld over 2 of 3 dagen.

    De laatste drie die ik deed, waren met 15 minuten en twee testjes voor elkaar....
     
    Laatst bewerkt: 12 okt 2018
  12. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.770
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Losse opmerking, is al VEEL vaker voorbijgekomen, maar wel belangrijk: Isoleer je carburateur! Geen glaswol er omheen :D maar zet een isolator tussen elk punt waar metaal-op-metaal contact is tussen motor en carburateur.
    Anders gaat de motorwarmte de carburatie beinvloeden, en raak je helemaal de draad kwijt als je 10 minuten aan het testen en afstellen bent.
    Voor Viertakten is dit over het algemeen erg makkelijk te doen. Bij tweetakten niet, maar daar bied een Remote HS naald uitkomst. (de LS naald heeft er gek genoeg nagenoeg geen last van).
     
    serge pot vindt dit leuk.
  13. serge pot

    serge pot Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    7.523
    Locatie:
    Ede
    Top Bertus
     
  14. Rene Neefe

    Rene Neefe PH-SAM

    Lid geworden:
    15 feb 2008
    Berichten:
    339
    Locatie:
    Voorburg
    Brutus dank, vandaag eerst een beter tankje en een servo op de testopstelling gemonteerd. Draai nu met overdruk en kan motor met de hand starten. Servo geeft veel betere (Secuurder) controle over gas stand. Stationair kan ik nu afstellen naar +- 1800 tpm. Vol gas doet ie met een drie blad 12x8 zo'n 6500 tpm. Lekker aan het spelen geweest met LS/HS en gas. Begrijp hu heel goed wat je bedoelt en ga dus vanavond voorzichtig slijpen. Overigens kan ik van stationair naar vol gas en terug zonder dat ie uit slaat. Carberateur geïsoleerd met teflon tape.
     
  15. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.770
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Ik moet een beetje schatten want ik heb geen data voor die prop, maar ruwweg denk ik toch wel dat je in de buurt van de 0,8 pk zit en dat vind ik behoorlijk indrukwekkend voor een 13 cc van tegen de 40 jaar oud, op benzine.

    Zelf heb ik eigenlijk nooit heel goede ervaring met 3blads props gehad, met name de hoge landingssnelheid vanwege de 8" spoed vind ik altijd erg vervelend.

    Die 1800 toeren stationair, die zouden wel ongeveer moeten kloppen. Maar vol gas 6500 toeren, ik heb de indruk dat dat de motor een beetje afwurgt.
    Thermisch moet het er wel tegen kunnen, maar ik durf niet helemaal te garanderen dat je niet het big-end aan het afbeulen bent.
    Daar kom je maar op een manier achter, en die manier is helaas onomkeerbaar (tenzij je nog aan nieuwe drijfstangen kunt komen :D )
    mijn gevoel zegt me dat er wel een iets lichtere prop op mag. Maar dat kan jij beter beoordelen dan ik, jij staat naast die motor, jij hoort hem, en ik niet...

    Als je uiteindelijk in de buurt komt van een goede curve, zal de motor prachtig lopen over het hele toerengebied (dus ook met constante snelheid op alle tussenliggende gasstanden), maar vermoedelijk gaat de acceleratie (het gas in een klap vol open zetten) er wat onder lijden. Dat los je simpel op met een lichte vertraging op het gas.
    De ene motor heeft daar meer "last" van dan de andere, dus dat is een beetje afwachten.
    Het is altijd een compromis tussen een mooi "mager" stationair mengsel en een bliksemsnelle acceleratie. Ik kies voor het magere mengsel, omdat dat de stationairloop betrouwbaarder maakt.
    Ik stel ze bij voorkeur zo af dat een pinchtest bij stationair, géén toerentalverhoging geeft, maar onmiddellijk de motor stopt.
    In tegenstelling tot gloeiplugmotoren, die liever een wat vet stationair mengsel zien, hebben benzinemotoren namelijk de neiging "vol te lopen" als ze te rijk staan op stationair.

    Schiet me nog een "weetje" te binnen: het KAN zijn, dat de veer die de gasklep "naar buiten duwt" te zwak is om de gasklep goed tegen die geleidepin aan te drukken. Dan gaat de gasklep wat stuiteren, en word afstellen een nachtmerrie. Moet je even kijken of je een zwaarder veertje hebt, ik los het vaak op door een veer uit een oude kapotte motor er bij in te stoppen. Dus even goed opletten of je de gasklep bij lage toerentallen naar binnen en naar buiten ziet bewegen. Zo nee, niks aan de hand, zo ja, zwaardere (of dubbele) veer er in.
     
  16. Rene Neefe

    Rene Neefe PH-SAM

    Lid geworden:
    15 feb 2008
    Berichten:
    339
    Locatie:
    Voorburg
    Nu begonnen in de ochtend dienst dus over gister avond :);
    - Eerste stukje geslepen, dit gaf al een aardige verbetering vooral in het midden gebied.
    - Echter bij stationair gebied kwam ik er achter dat (als) de LS volledig dicht gedraait is, dat daardoor de gas schuif een beetje (te) stroef "loopt"/draait zodra deze in de sproeier buis loopt. (Vermoedelijk lijnt de LS niet volledig parallel op met de schuif opening.) LS 3/4 open gedraait en toen was het weg. (Komt dan ook niet meer in aanraking met de sproeier buis.)
    - Het veertje is net aan zal dus gaan zoeken naar een sterkere of een tweede.

    De motor loopt nu wel wat vetter stationair dus het mager stationaire mengsel is misschien niet haalbaar?:confused:
    De neiging tot "vollopen" heb ik ook al bemerkt indien ik wat langer stationair draai en dan licht gas bij geef komt er een "vette pluim" uit de uitlaat.:rolleyes:
     
  17. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.770
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Correct... het middengebied is waar je de verbetering merkt (stationair kun je immers afstellen? Middengebied niet, dat is afhankelijk van de combinatie "stationair" en "groef-curve").
    Je kunt voorzichtig proberen met een beetje polijstpasta o.i.d. of dat stroef lopen te verhelpen is.
    Alternatief is er een heel grote kans, dat je een passende ASP carb kunt plaatsen en die zijn niet zo heel duur, maar het is natuurlijk :( wel weer een investering... Dat is een keuze, die kan ik niet voor je maken :D
    Die vette pluim, dat is op zich niet echt "vollopen", ik heb de indruk dat dat met de temperatuur te maken heeft: mijn motoren doen dat ook, en die lopen echt schraal onderin.
    Met "vollopen" bedoel ik dat na wat langer stationair draaien (minuutje of zo), de motor toeren verliest en als je er niks aan doet, afslaat. Als hij 5 minuten achter elkaar stationair doordraait, is het gewoon goed, dan blijft hij de hele tank lang stationair draaien.
     
  18. Rene Neefe

    Rene Neefe PH-SAM

    Lid geworden:
    15 feb 2008
    Berichten:
    339
    Locatie:
    Voorburg
    Je kunt voorzichtig proberen met een beetje polijstpasta o.i.d. of dat stroef lopen te verhelpen is.
    Ja, polijst pasta heb ik gister avond ook al geprobeerd daar moet ik nog ff verder mee rommelen...:D

    Die vette pluim, dat is op zich niet echt "vollopen", ik heb de indruk dat dat met de temperatuur te maken heeft: mijn motoren doen dat ook, en die lopen echt schraal onderin.
    Met "vollopen" bedoel ik dat na wat langer stationair draaien (minuutje of zo), de motor toeren verliest en als je er niks aan doet, afslaat. Als hij 5 minuten achter elkaar stationair doordraait, is het gewoon goed, dan blijft hij de hele tank lang stationair draaien.[/QUOTE]
    Ok, duidelijk, 5 minuten stationair geen probleem, dat houd ie inderdaad de hele tank wel vol.:yes:
    Straks (rond 16:30) als ik thuis kom ff verder rommelen.:rolleyes:
     
  19. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.770
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Toch even een waarschuwing nog:
    Denk er goed om, dat je nu voor wat slijpen betreft, absoluut niet te ver gaat....
    Als je vanuit een nog te vet stationair, het middengebied " perfect" zou maken, zou dat betekenen dat een correct afgesteld stationair resulteert in een te mager middengebied, en dat wil je niet.
    Niet verder slijpen dan wat "acceptabel, maar nog vet" is...
     
  20. Rene Neefe

    Rene Neefe PH-SAM

    Lid geworden:
    15 feb 2008
    Berichten:
    339
    Locatie:
    Voorburg
    Ik ga eerst verder met de stationair sproeier c.q. zorgen dat de schuif "soepel loopt".
    Dan max. toerental bekijken/afstellen met een 2 blads prop 14x6 of 13x6. (Bij 8000 ben ik tevreden.):D
    Kwam overigens in een manual van de FS90 tegen dat deze zo'n 11000 tpm zou moeten halen. (Op methanol wel te verstaan.;))
    Dan inbouwen in model en eerst mee vliegen, hij loopt namelijk best goed in het hele gebied, in ieder geval geen neiging tot afslaan.
     

Deel Deze Pagina