Haha! Veel te beschaafd! 
Daar wordt je idd wel vrolijk van in deze na-lente

Daar wordt je idd wel vrolijk van in deze na-lente

Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Nota: This feature may not be available in some browsers.
Dat kan ik ook niet verklaren... Ik heb geen ervaring met Klotz en benzine.Na 2 uur op klots 1 op 18 gedraaid te hebben vond ik dat ie teveel / steeds meer smurrie produceerde. Hoe kon dat nou? Motor was schoon toen we begonnen?
Goeie olie, ik gebruik dezelfde maar 1:10. Ik heb "redelijk" olie uit de uitlaat, en een klein beetje (echt maar een klein beetje) uit de carterontluchting. Uitgezonderd de boxer, die vrij schone uitlaten heeft en vrij veel olie uit de carterdrain.Verder gegaan op 1:15 Castrol RS2...
Nee.... hij ziet er heel anders uit dan de bougiedoppen van mijn ontstekingen... haast alsof hij voor een andere (grotere) bougie bedoeld is....Verkeerde bougiedop als in haaks i.p.v. 120gr.?
verwacht geen wonderen zolang je die carburateur niet aangepast hebt: je kunt met 100% zekerheid iets "vliegbaars" bereiken, maar het zal verre van perfect zijn.Morgen verder tunen,
De motor komt op een Pander D van +- 2 mtr. wordt op zeker geen race eend, maar gewoon lekker rond pruttelen. Ga de schuif nog wel voorzichtig aanpassen.[emoji6]Dat kan ik ook niet verklaren... Ik heb geen ervaring met Klotz en benzine.
Goeie olie, ik gebruik dezelfde maar 1:10. Ik heb "redelijk" olie uit de uitlaat, en een klein beetje (echt maar een klein beetje) uit de carterontluchting. Uitgezonderd de boxer, die vrij schone uitlaten heeft en vrij veel olie uit de carterdrain.
Het is al met al, bij mij véél minder dan wat er uit een gloeipluggert komt in elk geval.
Nee.... hij ziet er heel anders uit dan de bougiedoppen van mijn ontstekingen... haast alsof hij voor een andere (grotere) bougie bedoeld is....
Die 90 graden is wel goed, met de bougie aan de voorkant kun je toch niks met een 120 graden dop....
verwacht geen wonderen zolang je die carburateur niet aangepast hebt: je kunt met 100% zekerheid iets "vliegbaars" bereiken, maar het zal verre van perfect zijn.
Ga de schuif nog wel voorzichtig aanpassen.![]()
Alleen wat er exact aan die schuif aangepast moet worden, weet ik niet. De sleuf ok, maar wat en hoe?
Dat moet kunnen, maar hou er rekening mee, dat die motor erg weinig vermogen heeft voor een 13 cc viertakt, en nog minder op benzine...De motor komt op een Pander D van +- 2 mtr. wordt op zeker geen race eend, maar gewoon lekker rond pruttelen. Ga de schuif nog wel voorzichtig aanpassen.![]()
Top Bertus gelijk dit verhaaltje met foto opgeslagen op mijn telefoon.http://www.modelbouwforum.nl/threads/test-methanolmotor-op-benzine.243104/page-5#post-3712856
Deze post is het duidelijkste qua idee, zie de foto.
Het is voor dit klusje erg fijn als je OF de motor in het model zet, zodat je middels zender en servo een herhaalbare stationairstand hebt, of je een teststand gebruikt met een goede gashandel en een index, want je wilt liefst bij iedere keer dezelfde stationairstand testen.
Voor het vinden van de juiste vorm van de groef is tankdruk niet echt nodig, maar ik raad het eigenlijk wel aan.
Gewoon voorzichtig beginnen met "afronden" vanaf het midden van de groef.
Het is niet de hoeveelheid materiaal die je weg haalt, het gaat om de HOEK van de rechter wand van die groef....
Dan ga je een testrun doen: je zet de gasklep stationair, je stelt het stationair mengsel af, en je stelt volgas af. En daarbij hoef je GEEN acceleratie-test te doen, alleen maar het mengsel zodanig af te stellen dat hij stationair mooi "schraal" loopt, ofwel tot in het oneindige stationair blijft draaien (een eventuele pichtest mag GEEN grote toerental verandering laten zien). en dat volgas "peak RPM" is.
LET OP!!!! Ik bedoel dus ECHT, dat je een normale gasklep opening moet gebruiken,zoals je bij een gloeiplugger ook zou doen, en DAARMEE het stationair mengsel afstellen!!!
Je moet NIET proberen een mengsel te vinden waarmee de motor gas wil opnemen, en OOK NIET een andere gasklepstand waarmee hij van stationair op wil pakken.... Het gaat echt om het stationair mengsel bij die "minimale" gasklep opening, dat moet je uitgangspunt zijn.
De standaard ongemodificeerde carb, met als uitgangspunt een "normale" stationairstand van plm 1 mm luchtopening, en afgesteld tot de motor "zo schraal mogelijk" stationair loopt, zal bij de geringste hoeveelheid gasgeven, gelijk baggervet gaan draaien, en hoe meer gas je geeft, hoe vetter hij gaat lopen, kan zelfs zijn dat je helemaal niet door halfgas heen komt (even de slangdichtknijpen helpt dan om toch naar volgas te komen).
Dus je begint met heel voorzichtig die groef af te ronden, de boel weer in elkaar te zetten, en het stationair opnieuw mooi schraal af te stellen.
Heb je dat voor elkaar, dan geef je 1 mm gas bij, en kijk je of de motor vetter gaat lopen of niet. Uiteraard, doe je dat ook bij de stap van 2 mm naar 3 mm gas, enzovoorts, tot aan ongeveer half gas, daarboven maakt het niet meer uit.
Gaat hij vetter lopen, dan is de hoek nog te stijl (originele hoek is "te stijl". je moet dus meer wegslijpen).
Let wel: na slijpen, moet je eerst weer het stationair mengsel opnieuw afstellen, voor je verder kunt testen.
Stationair mengsel afstellen is vrij lastig omdat zodra je de schroevendraaier op de naald zet, de motor vaak afslaat (want je drukt dan de naald wat naar binnen en hij krijgt brandstofgebrek). Kun je dus beter met stilstaande motor doen, klein beetje verstellen, en opnieuw starten. Is ook veiliger voor je vingers.
Kom je in de buurt van dat het mengsel niet echt verandert als je een beetje gas geeft (dat de motor dus WEL sneller of langzamer loopt, maar met een mooi constante mengselverhouding). dan kun je gaan vliegen.
Ik zeg er van te voren bij: ga op de testbank NIET op zoek naar perfectie, want perfect op de testbank, is "net er voorbij" in de lucht... Als je verbetering ziet op de testbank, eerst maar eens vliegen, en in de lucht beoordelen wat het doet, voordat je verder gaat met slijpen..
De eerste keer dat je een motor ombouwt, is het lastig, ben je voorzichtig (mischien TE) en lijkt het allemaal wat eng.
Heb je er een stuk of vier gedaan, en vooropgesteld dat je wat gevoel voor afstellen hebt, dan slijp je ze er min of meer "in een keer in"...
Correct... het middengebied is waar je de verbetering merkt (stationair kun je immers afstellen? Middengebied niet, dat is afhankelijk van de combinatie "stationair" en "groef-curve").dit gaf al een aardige verbetering vooral in het midden gebied.
Je kunt voorzichtig proberen met een beetje polijstpasta o.i.d. of dat stroef lopen te verhelpen is.Echter bij stationair gebied kwam ik er achter dat (als) de LS volledig dicht gedraait is, dat daardoor de gas schuif een beetje (te) stroef "loopt"/draait zodra deze in de sproeier buis loopt. (Vermoedelijk lijnt de LS niet volledig parallel op met de schuif opening.) LS 3/4 open gedraait en toen was het weg. (Komt dan ook niet meer in aanraking met de sproeier buis.)
Die vette pluim, dat is op zich niet echt "vollopen", ik heb de indruk dat dat met de temperatuur te maken heeft: mijn motoren doen dat ook, en die lopen echt schraal onderin.De neiging tot "vollopen" heb ik ook al bemerkt indien ik wat langer stationair draai en dan licht gas bij geef komt er een "vette pluim" uit de uitlaat.![]()
Denk er goed om, dat je nu voor wat slijpen betreft, absoluut niet te ver gaat....De motor loopt nu wel wat vetter stationair dus het mager stationaire mengsel is misschien niet haalbaar?![]()