Update : 295
Hallo Allemaal,
Even opnieuw uitleg geven over de werking van het pendelas hef/lift systeem, ik heb begrepen dat hier toch nog wat onduidelijkheid over bestaat, gezien de vraag van Tjalleboer.
Waarschijnlijk heb ik het niet echt duidelijk uitgelegd en heb ik gesproken over een rechtstandige beweging van de pendelas.
Excuses :
Misschien ben ik niet duidelijk geweest in mijn beschrijving, ik bedoelde dus : Met de rechte lijn : In de normale rijstand en in maximale rijhoogte.
Dit moet zijn : In de rijstand moet de wielnaafas rechtstandig staan (hart op hart staan ten opzichte van de draaipunt van de stuuras in de normale rijstand.
Dit moet ook zo zijn bij de maximale lift/hef uitslag, in de hoogste rijstand.
Zodat bij het sturen de wielnaafas recht boven het draaipunt van de stuuras staat, dit om wringen te voorkomen
T.z.t. wordt het ook nog uitgebreid beschreven in het bouwverslag, wat ik nu gemaakt heb is een proefopstelling van de pendelas, de fine tuning nog moet plaatsvinden.
Even uitleg over het liften van de pendelassen.
Tjalleboer heeft gelijk dat het wiel met band een cirkelvormige beweging maakt, bij het liften en zakken van de pendelas, daar ontkom je niet aan.
Ik zal een poging doen om het goed uit te leggen aan de hand van een aantal tekeningen :
Als de dieplader/diepbed op de grond ligt dan ligt het hart de wielnaafas voor het draaipunt (hart) van bovenste stuuras, niet in rechte lijn.
Als de diepbed op het wegdek ligt, zal er nooit gestuurd of gereden worden, dit kan doodeenvoudig niet, dit is niet mogelijk, is geblokkeerd door de elektronica bij de 1:1
Het gaat er om als de dieplader in de normale rijstand staat dat de wielnaafas recht boven het draaipunt van de stuuras staat, in rechte lijn. (hart op hart)
Als de pendelas in de hoogste rijstand is gelift, staat de wielnaafas ook recht boven het draaipunt van de stuuras, in een rechte lijn.
Dit is in beide gevallen belangrijk tijdens het rijden en sturen, dat beiden 1 lijn staan, (wielnaafas en stuuras) in verband met wringen.
Dit wordt bereikt doordat hellinghoek van de bovenste arm op 107 graden staat, ten opzicht van het draaipunt van de onderste arm, wordt de onderste arm iets langer en wordt de cirkel groter, waardoor de afwijking kleiner wordt dan bij een kleinere cirkel. Het mooiste zou zijn dat de hellinghoek nog groter zou kunnen zijn, 125 graden, dan wordt de afwijking nog minder, omdat dan de onderarm langer kan worden.
Helaas dit niet mogelijk want dan draait onderkant tegen gieksleuf aan, het wordt nu al moeilijk genoeg om een stuuruitslag te verkrijgen van 55 graden, 60 graden zou mooier zijn, maar helaas niet realiseerbaar. Bij een platformwagen kan de stuuruitslag 90 graden zijn, maar die heeft geen gieksleuf.
Ik wil perse de gieksleuf handhaven.
Bij elke willekeurige hoogte van de pendelas (liften/heffen) komt de wielnaafas iets achter de hartlijn te staan, dit is bij vooruit rijden/sturen niet problematisch, naar bij het achteruitrijden en bij volledig uitsturen van de pendelas gaat de pendelas wringen. Nu wordt er over het algemeen vooruit gereden, dus is dit ook niet echt problematisch.
Maar we moeten niet de illusie hebben dat de 5 pendelassen niet wringen, want het wringt altijd wel iets.
Als de pendelas verder gelift wordt dan komt de wielnaafas weer voor de hartlijn van de stuuras te staan, zoals ik ga toepassen om extra vering te krijgen bij steile hellingen of afdalingen dat ten alle tijden de pendelassen contact houden met het wegdek
De pendelas kan nog verder uitveren, zoals op de foto is aangegeven van de dieplader, waar de assen loskomen van het wegdek. omdat de pendelassen niet verder kunnen uitveren,maar ook niet kunnen inveren, vandaar dat mijn pendelas vering zal gaan werken al een soort communicerende vaten Dit wil ik voorkomen doordat de assen nog 15 mm extra kunnen uitveren.
Ik heb deze Goldhofer dieplader (1:14) diverse keren zien rijden op de rij-baan, maar de besturingen het liften van de pendelassen werkt niet optimaal, het is mij in eider geval niet meegevallen.
Doordat straks bij mijn dieplader de 5 pendelassen verder kunnen uitveren, houden de 5 pendelassen altijd contact met het wegdek.
Dit is niet ideaal voor het rijden, maar dit komt niet vaak voor, alleen bij steile hellingen of afdalingen, dit gebeurd ook bij de 1:1 pendelassen.
De pendelassen gaan dan ook tijdens rijden en sturen wringen.
Als je de pendelas voor 3/4 lift, dan is de rechte lijn ook niet aanwezig vandaar dat bij de 1:1 altijd de pendelas maximaal wordt gelift om goed te kunnen blijven sturen. (Ackermann systeem)
Daarom kan in mijn geval de pendelas niet verder liften van 85 mm onderkant van het achterdek, het diepbed ligt dan plat op het wegdek.
De rijstand is105 mm onderkant van het achterdek en wegdek.
De hoogste stand is 130 mm van de onderkant van het achterdek. Maximaal heffen : 45 mm om de rechte lijn te behouden.
De cilinder kan dan nog 15 mm extra uitveren om contact met het wegdek te houden, maar dan komt inderdaad de pendelas voor het draaipunt van de stuuras te liggen/ te staan.
Hopelijk begrijpt iedereen hoe het werkt. Zo werkt het ook bij de 1: 1 dieplader met pendelassen.
Alleen bij de 1:1 dieplader vindt vering meestal plaats met stikstofcilinders.
Als ik straks zover ben dat het geheel onder en achterdek is gemonteerd en de hydrauliek cilinders werken, dan kan je beter zien hoe het werkt.
Foto's geven meestal vertekend beeld.
Bovendien moet bij de montage van het geheel ook nog de fine tuning plaatsvinden, ik ben nu eerst nog bezig met de proefopstelling te optimaliseren.
Dus ik zou zeggen, blijven kijken, het komt goed.
k heb de lat voor mezelf heel hoog gelegd, maar ik ben er van overtuigd dat het goed gaat werken, al zal ik de nodige hobbels moeten overwinnen.
Bovendien heb ik het voordeel dat ik bij de 1:1 regelmatig kan meten hoe ik het één en ander met bouwen, maar zoals iedereen weet : Modelbouw is concessies doen, 100% nabouwen gaat niet lukken, maar ik doe mijn best.
Opbouwende kritiek is altijd welkom, want ik ben nooit te oud om te leren.
Overigens zou wel kunnen dat de wielnaafas in elke willekeurige hoogte in een rechte lijn staat, maar dan moet op de onderste arm de wielnaafas naar voren en naar achteren kunnen bewegen.
Dit systeem heeft ooit Faymonville diepladers uit België toegepast, maar ik weet niet of ze dit nog toepassen, volgens mij niet meer, want dit gaf heel veel problemen/storingen.
Het is een heel verhaal geworden, hopelijk geven de schematische tekeningen iets meer duidelijkheid over de lift/hef pendelassen.
Helaas ben ik niet een echte tekenaar.
Het diepbed ligt op het wegdek.
Het achterdek/diepbed in de normale rijstand.
Het achterdek/diepbed maximaal gelift, hoogste rijstand.
De pendelassen kunnen nog 15 mm in en uitveren bij steile hellingen en afdalingen.
Normale rijstand.
Normale rijstand : vertekend beeld op de foto's.
Tot zover deze update