VOLVO F16 470 pk Zwaar Transporttrekker 8x6/4 met Goldhofer Smalbed Dieplader met Interdolly (5x3 )

Niks geen prutser: als je een verkeerde tekening hebt gekregen, dan is die prutser ergens anders.
Je mag er toch van uitgaan dat je een goede tekening krijgt als ze zo behulpzaam willen zijn in de eerste plaats!

Maar ja, vergissen is menselijks, de goede gever heeft dit vast niet expres gedaan.
Even uithuilen en opnieuw beginnen, niets nieuws onder de zon, toch?


Hallo Cor,

Inderdaad was ik in de veronderstelling dat ik de goede tekening had gekregen.
Helaas, maar ik ben er van overtuigd dat men een vergissing hebben gemaakt en een verkeerde tekening hebben opgestuurd.
Ik heb ze inmiddels een e-mail gestuurd dat ik een verkeerde tekening heb ontvangen, maar nog geen reactie ontvangen, kan ook niet, want het is weekend.
 
Update : 293

Hallo allemaal,

Toch nog even terugkomen op het maken van de eerste mal van de proef van onafhankelijke pendelas wielophanging.

dit wil ik jullie toch niet onthouden.
De 2 mallen samengevoegd en keurig netjes op maat gefreesd.
IMG_2345.jpg


IMG_2347.jpg


IMG_2352.jpg


Even met een Wedico velg met band gekeken of inderdaad of het werkt en de pendelas rechtstandig naar boven en naar beneden beweegt.
Deze proef is we redelijk goed geslaagd maar toch zat er 1mm verschil met de ingetrokken pendelas in de rij-stand en de maximale uitslag. dit is niet helemaal goed, dit moet eigenlijk nul zijn.

Nu blijkt achteraf door mijn meting bij de 1:1 Goldhofer dieplader dat de hellinghoek van de driehoek aan de bovenkant 2 graden verschil inzit.
Tja, wat is nu 2 graden, eigenlijk niks !
Gemeten op de tekening van dit 105 graden.
Gemeten bij de 1:1 pendelas is dit 107 graden.
Door deze 2 graden verschil zit net de 1 mm afwijking, dat de pendelas met band niet rechtstandig naar beneden gaat en niet loodrecht op het draaipunt van de pendelas zit in het bovendek.
Wat is 1 mm, dit zit toch niemand, zullen sommige zeggen, maar ik wil dat het eigenlijk nul is, want ik zie 1 mm verschil zelf we degelijk.

Ingetrokken pendelas :
IMG_2359.jpg


Rij-stand :
IMG_2360.jpg


Maximale uitslag : (hoogste stand)
IMG_2361.jpg


Nieuwe papieren mal :
IMG_2368.jpg


IMG_2369.jpg


De oude en de Nieuwe schematische messing mal, zoals deze er ook uitziet bij de 1:1
De 2 graden verschil is nauwelijks te zien op de foto, foto's geven toch vaak een vertekend beeld.

IMG_2517.jpg


Nog 19 stuks te gaan !!!

Nu de hellinghoek 107 graden is, gaat de pendelas met band wel rechtstandig naar beneden, ten opzichte van het draaipunt van de pendelas en is het nu wel nul. (hier komen nog foto's van, die heb nog niet gemaakt)


Wordt vervolgd.

Tot zover deze update
 
Update : 294

Hallo Allemaal
,

Verder gegaan met onafhankelijke lift/hef bare wielophanging van het achterdek van de dieplader.
Begonnen met het maken van een proefopstelling.

Even een papieren mal gemaakt van het diepbed met het achterdek, om te kijken of de nieuw gemaakte messing mal op de juiste maat is gemaakt.
De messing mal op de papieren mal gelegd en afgetekend.
De papieren mal ligt op rijhoogte van de dieplader vrije rijhoogte 14 mm, dit is 20 cm vrije rijhoogte bij de 1:1 dieplader.

IMG_2519.jpg


IMG_2520.jpg


Om te kijken of mijn theorie ook klopt met de praktijk.

Een 6 mm messing asje op de onderarm gesoldeerd, zodat de Wedico velg met band past op dit asje, om de lift/hef test te kunnen uitvoeren.
IMG_2524.jpg


De onderarm even netjes afgewerkt en de Wedico velg met band gepast.
De bovenarm ende papieren mal met een lijmklem met een hoeklijn en 2 klemmetjes vastgezet.
IMG_2536.jpg


Maximale uitslag :
IMG_2534.jpg

IMG_2527.jpg


Rijhoogte :
IMG_2530.jpg


Minimale uitslag, diepbed op het wegdek :
IMG_2528.jpg


Zonder velg en Wedico band. (rij-stand)
IMG_2540.jpg


Met velg en Wedico band (rij-stand)
IMG_2543.jpg


Nu een (nep)cilinder maken van 8mm messing buis en een 6 mm aluminium cilinderstang.

Tot zover deze update.
 
Laatst bewerkt:
Hoi Piet,

Is dit ongeveer wat je gaat maken?
Heb ook eens ontwerpje gemaakt met het idee nog eens een speciale aanhanger te maken.

Gr Raymond

Bekijk bijlage 298497


Hallo Raymond,

Wat ik ga maken lijkt op jou ontwerp, met een draaitafel met een kegellager.
(mooi gemaakt ontwerp, ziet er heel natuurgetrouw uit)

Ik ga het namaken een Goldhofer dieplader met grote banden en enkel lucht, dus geen 4 velgen met 4 banden per as, maar met 2 velgen met 2 banden per as.

Ik heb eerst een proefopstelling gemaakt, om te bekijken of het werkt en of het te realiseren is en of het ook daadwerkelijk werkt. zoal bij de 1:1 Goldhofer dieplader.
Hier komen nog foto's van.
 
Hoi Piet,

Dank je is gemaakt in SolidWorks, is onderstel voor een Goldhofer THP module. Heb de hoop dat ik die ooit nog eens kan maken, maar alle computer simulaties zeggen me dat dat een behoorlijke uitdaging wordt.
Bewonder je creaties en ben benieuwd hoe die van jou eruit gaat zien, want kreeg uit jou uitleg het gevoel dat opdruk / veersysteem op deze gedacht gebaseerd is als ik had.
Ik heb daar nog niet alle problemen in opgelost, bij laag gewicht gaat hij te snel en vol beladen duurt het te lang. Zou dus eigenlijk druk kwadratisch moeten laten oplopen, dus erg benieuwd naar jou idee / oplossing.

Gr. Raymond
 
Update : 295

Hallo Allemaal,

Verder gegaan met onafhankelijke lift/hef bare wielophanging van het achterdek van de dieplader.
Tijdelijke (nep) cilinder gemaakt vaneen messing buis met een aluminium cilinderstang.
Weer veel te veel foto's gemaakt.

(Nep)cilinder gemonteerd.
Pijltjes naar boven = Onderkant van het achterdek.
Rij-stand :
IMG_2556.jpg


Maximale uitslag, hoogste stand.
IMG_2569.jpg


Even een proefopstelling gemaakt met de lift/hef as opstelling rechtop, vastgemaakt aan een kartonnen doos.

Diepbed op het wegdek :
IMG_2574.jpg


Diepbed in de rij-stand :
IMG_2575.jpg


Diepbed in de hoogste stand :
IMG_2593.jpg


Even een aanpassing gemaakt aan de onderarm, de cilinderstang montagepunt met 15 mm verlaagd, zodat er een grotere uitslag maximale lift/hef as mogelijk is.
De maximale lift/hef as van de 1: 1 Goldhofer dieplader is vanaf het wegdek naar de hoogste lift/hef stand is : 60 cm (600mm)
In de 1:14 Goldhofer dieplader situatie is vanaf het wegdek naar de maximale hoogste lift/hef stand is : 42 mm.
(Modelbouw is concessies doen, maar deze concessie is niet zichtbaar, deze aanpassing achter de velgen met de banden) (concessie 1
Als de cilinders maximaal zijn uitgeschoven is er geen onafhankelijke vering meer mogelijk, door de 15 mm verlaging van het montagepunt van de onderarm blijft er en veerfunctie van 15 mm mogelijk, omdat de hefcilinders niet maximaal is uitgeschoven.

Minimale uitslag hefcilinder :
IMG_2611.jpg


Hefcilinder in de rij-stand :
IMG_2613.jpg


Uitslag hefcilinder 42 mm schaal 1:14 :
Maximale uitslag hefcilinder va de Goldhofer in de 1:1 = 60 cm (600 mm)
IMG_2610.jpg


Maximale uitslag van de hefcilinder in 1:14 is : 57 mm (Vering 15 mm)
IMG_2614.jpg


De vering van de 5 hefcilinders per kant gaan werken als een soort communicerende vaten.
Dit betekent wel dat ik niet 1, 2 of 3 assen bij leeg rijden kan liften, maar ik vind de vering belangrijker, dan het apart liften van 1,2 of 3 assen. (concessie 2)
Bovendien zal ik heel weinig leeg rijden met de dieplader.


Ik wil voorkomen dat deze situatie ontstaat als op de foto hieronder :
Hier is geen vering meer mogelijk, bij de maximale uitslag van de hefcilinders.
OPHANGING 4 ASSEN DIEPLADER.jpg



Nu komt het echte werk :
20 bovenarmen, 20 onderarmen en 10 hefcilinders maken.

Tot zover deze update :
 
Laatst bewerkt:
Het wiel zal toch altijd in een cirkel beweging op en neer bewegen? Het draait om de pen toch? Ik snap dat het wiel boven en onder in dezelfde lijn terecht kan komen, maar het wiel maakt zo geen rechte beweging.. Toch?

Hallo Allemaal,

Ik kom hier binnenkort even op terug om een misverstand uit de weg te ruimen !

Tjalleboer heeft al een P.B.tje van mij over de bovenstaande tekst van hem gekregen.
 
Update : 295

Hallo Allemaal,

Even opnieuw uitleg geven over de werking van het pendelas hef/lift systeem, ik heb begrepen dat hier toch nog wat onduidelijkheid over bestaat, gezien de vraag van Tjalleboer.
Waarschijnlijk heb ik het niet echt duidelijk uitgelegd en heb ik gesproken over een rechtstandige beweging van de pendelas.
Excuses :
Misschien ben ik niet duidelijk geweest in mijn beschrijving, ik bedoelde dus : Met de rechte lijn : In de normale rijstand en in maximale rijhoogte.

Dit moet zijn : In de rijstand moet de wielnaafas rechtstandig staan (hart op hart staan ten opzichte van de draaipunt van de stuuras in de normale rijstand.
Dit moet ook zo zijn bij de maximale lift/hef uitslag, in de hoogste rijstand.
Zodat bij het sturen de wielnaafas recht boven het draaipunt van de stuuras staat, dit om wringen te voorkomen

T.z.t. wordt het ook nog uitgebreid beschreven in het bouwverslag, wat ik nu gemaakt heb is een proefopstelling van de pendelas, de fine tuning nog moet plaatsvinden.

Even uitleg over het liften van de pendelassen.

Tjalleboer heeft gelijk dat het wiel met band een cirkelvormige beweging maakt, bij het liften en zakken van de pendelas, daar ontkom je niet aan.

Ik zal een poging doen om het goed uit te leggen aan de hand van een aantal tekeningen :
Als de dieplader/diepbed op de grond ligt dan ligt het hart de wielnaafas voor het draaipunt (hart) van bovenste stuuras, niet in rechte lijn.
Als de diepbed op het wegdek ligt, zal er nooit gestuurd of gereden worden, dit kan doodeenvoudig niet, dit is niet mogelijk, is geblokkeerd door de elektronica bij de 1:1

Het gaat er om als de dieplader in de normale rijstand staat dat de wielnaafas recht boven het draaipunt van de stuuras staat, in rechte lijn. (hart op hart)
Als de pendelas in de hoogste rijstand is gelift, staat de wielnaafas ook recht boven het draaipunt van de stuuras, in een rechte lijn.
Dit is in beide gevallen belangrijk tijdens het rijden en sturen, dat beiden 1 lijn staan, (wielnaafas en stuuras) in verband met wringen.

Dit wordt bereikt doordat hellinghoek van de bovenste arm op 107 graden staat, ten opzicht van het draaipunt van de onderste arm, wordt de onderste arm iets langer en wordt de cirkel groter, waardoor de afwijking kleiner wordt dan bij een kleinere cirkel. Het mooiste zou zijn dat de hellinghoek nog groter zou kunnen zijn, 125 graden, dan wordt de afwijking nog minder, omdat dan de onderarm langer kan worden.
Helaas dit niet mogelijk want dan draait onderkant tegen gieksleuf aan, het wordt nu al moeilijk genoeg om een stuuruitslag te verkrijgen van 55 graden, 60 graden zou mooier zijn, maar helaas niet realiseerbaar. Bij een platformwagen kan de stuuruitslag 90 graden zijn, maar die heeft geen gieksleuf.
Ik wil perse de gieksleuf handhaven.

Bij elke willekeurige hoogte van de pendelas (liften/heffen) komt de wielnaafas iets achter de hartlijn te staan, dit is bij vooruit rijden/sturen niet problematisch, naar bij het achteruitrijden en bij volledig uitsturen van de pendelas gaat de pendelas wringen. Nu wordt er over het algemeen vooruit gereden, dus is dit ook niet echt problematisch.
Maar we moeten niet de illusie hebben dat de 5 pendelassen niet wringen, want het wringt altijd wel iets.

Als de pendelas verder gelift wordt dan komt de wielnaafas weer voor de hartlijn van de stuuras te staan, zoals ik ga toepassen om extra vering te krijgen bij steile hellingen of afdalingen dat ten alle tijden de pendelassen contact houden met het wegdek
De pendelas kan nog verder uitveren, zoals op de foto is aangegeven van de dieplader, waar de assen loskomen van het wegdek. omdat de pendelassen niet verder kunnen uitveren,maar ook niet kunnen inveren, vandaar dat mijn pendelas vering zal gaan werken al een soort communicerende vaten Dit wil ik voorkomen doordat de assen nog 15 mm extra kunnen uitveren.
Ik heb deze Goldhofer dieplader (1:14) diverse keren zien rijden op de rij-baan, maar de besturingen het liften van de pendelassen werkt niet optimaal, het is mij in eider geval niet meegevallen.
Doordat straks bij mijn dieplader de 5 pendelassen verder kunnen uitveren, houden de 5 pendelassen altijd contact met het wegdek.
Dit is niet ideaal voor het rijden, maar dit komt niet vaak voor, alleen bij steile hellingen of afdalingen, dit gebeurd ook bij de 1:1 pendelassen.
De pendelassen gaan dan ook tijdens rijden en sturen wringen.
Als je de pendelas voor 3/4 lift, dan is de rechte lijn ook niet aanwezig vandaar dat bij de 1:1 altijd de pendelas maximaal wordt gelift om goed te kunnen blijven sturen. (Ackermann systeem)

Daarom kan in mijn geval de pendelas niet verder liften van 85 mm onderkant van het achterdek, het diepbed ligt dan plat op het wegdek.
De rijstand is105 mm onderkant van het achterdek en wegdek.

De hoogste stand is 130 mm van de onderkant van het achterdek. Maximaal heffen : 45 mm om de rechte lijn te behouden.
De cilinder kan dan nog 15 mm extra uitveren om contact met het wegdek te houden, maar dan komt inderdaad de pendelas voor het draaipunt van de stuuras te liggen/ te staan.
Hopelijk begrijpt iedereen hoe het werkt. Zo werkt het ook bij de 1: 1 dieplader met pendelassen.
Alleen bij de 1:1 dieplader vindt vering meestal plaats met stikstofcilinders.

Als ik straks zover ben dat het geheel onder en achterdek is gemonteerd en de hydrauliek cilinders werken, dan kan je beter zien hoe het werkt.
Foto's geven meestal vertekend beeld.
Bovendien moet bij de montage van het geheel ook nog de fine tuning plaatsvinden, ik ben nu eerst nog bezig met de proefopstelling te optimaliseren.
Dus ik zou zeggen, blijven kijken, het komt goed.


k heb de lat voor mezelf heel hoog gelegd, maar ik ben er van overtuigd dat het goed gaat werken, al zal ik de nodige hobbels moeten overwinnen.
Bovendien heb ik het voordeel dat ik bij de 1:1 regelmatig kan meten hoe ik het één en ander met bouwen, maar zoals iedereen weet : Modelbouw is concessies doen, 100% nabouwen gaat niet lukken, maar ik doe mijn best.

Opbouwende kritiek is altijd welkom, want ik ben nooit te oud om te leren.

Overigens zou wel kunnen dat de wielnaafas in elke willekeurige hoogte in een rechte lijn staat, maar dan moet op de onderste arm de wielnaafas naar voren en naar achteren kunnen bewegen.
Dit systeem heeft ooit Faymonville diepladers uit België toegepast, maar ik weet niet of ze dit nog toepassen, volgens mij niet meer, want dit gaf heel veel problemen/storingen.

Het is een heel verhaal geworden, hopelijk geven de schematische tekeningen iets meer duidelijkheid over de lift/hef pendelassen.
Helaas ben ik niet een echte tekenaar.

IMG_2672.jpg


Het diepbed ligt op het wegdek.
IMG_2625.jpg


Het achterdek/diepbed in de normale rijstand.
IMG_2711.jpg


IMG_2712.jpg



Het achterdek/diepbed maximaal gelift, hoogste rijstand.
De pendelassen kunnen nog 15 mm in en uitveren bij steile hellingen en afdalingen.
IMG_2720.jpg

Normale rijstand.
IMG_2680.jpg


Normale rijstand : vertekend beeld op de foto's.
IMG_2688.jpg


IMG_2694.jpg


Tot zover deze update
 
Update : 296

Hallo Allemaal,

Kleine update :

10 FAG kegellagers besteld voor de ophanging van de 10 pendelassen aan onderkant het achterdek.
35-15 x11,75 mm

DIEPLADER KEGELLAGER.02 04-11-2018.jpg



DIEPLADER KEGELLAGER.01 04-11-2018.jpg

Maten :
D = 35 mm
d = 15 mm
T = 11,75 mm

Messing staf besteld : 40 mm rond, lengte 250 mm lang
Voor de behuizing van de kegellagers

Tot zover deze kleine update.
 
En geen tegen lagers besteld?
Of komt daar gewoon een busje/plaatje/moertje?
Cor


Hallo Cor,

Hier heb ik wel aan gedacht 2 lagers per pendelas te gebruiken , maar daar is de ruimte te beperkt voor .i.v.m. de hoogte onder het achterdek, ik moet woekeren met de ruimte. omdat ik het achterdek maximaal 100 mm hoog wil maken. De door mij statische gebouwde dieplader met 5 assen in het achterdek is ook 100 mm hoog, is in de 1:1 uitvoering : 1400 mm.
Het de buitenkant van het lager (35 mm) wordt opgesloten in een messing behuizing op de bovenste arm
De binnenkant van het lager (15 mm) komt een as van 15 mm. die met een opvulbusje tegen de stalen plaat van 1.5 mm dik aan onderkant van het achterdek gemonteerd met schroefdraad op het asje en met een plaatje met een moer vastgezet aan de bovenkant van de stalen plaat van het achterdek.
Ik moet even bekijken hoe ik dit ga doen, daar ben ik nog niet helemaal uit, het kan ook zijn dat de buitenkant van het lager met de behuizing tegen de onderkant van het achterdek wordt gemonteerd.
Ik ga er in de eerste instantie vanuit dat het lager op de zelfde manier als het achterste lager van een voorwielnaafas wordt gemonteerd, (1:1) die met de buitenkant achterop de wielnaafas wordt gemonteerd, aan de kant waar de achterplaat van de remtrommel, of remschijf op de as is gemonteerd.
Hopelijk begrijp je wat ik bedoel !

Tja, ik zal nog heel wat problemen tegenkomen, die overwonnen moeten worden.
Gelukkig heb heel veel geduld en pruts net zolang totdat het werkt.
Tja, en ik ben maar een amateurtje, vergeleken bij jou en Opa Wil.
Maar ik ben er van overtuigd dat het gaat lukken.
Als het achterdek klaar is heb ik de basis klaar, de hoogte van het achterdek is bepalend voor de rest van de dieplader om het diepbed en het zwanenhals met de nek te maken/te bouwen.
 
Back
Top