Brandstof motoren

Deze RGU werd in die tijd geleverd door Scheijde in Amsterdam (ik kijk later nog wel even of ik de advertentie kan terugvinden) .
Ik geloof zelfs als onderdelenpakket > bouw zelf uw modelmotor :banana: (Fl. 12,50?)

Keerzijde van de medaille ( van horen zeggen): deze motor was relatief zwaar en er kwam nauwelijks enig vermogen uit. (zie de zuigergestuurde inlaat).
 
De Brown Junior is eindelijk toegekomen :D:D:D motor ziet er zeer goed uit en compressie voelt ook goed .
Gelukkig heb ik hem redelijk goedkoop kunnen kopen en de verzending uit de "States" viel ook zeer goed mee ,
keerzijde van de medaille , de douane heeft hem onderschept :( gevolg : 51, 51€ douane , invoer en btw kosten :mad:
Maar tja , tis toch een schoooon moteuuuurke :):):)

DSCN5944.JPG


DSCN5945.JPG


Groeten Jef
 
Beste mensen,
In m'n Gladiator vliegt de Anderson Spitfire motor z'n rondjes
motor-check-met-rc-aan-jpg.294466


Dat snort zo naar boven, mooi fijn afgewerkt motor, goed gietwerk
Die uitlaat is niet origineel, wel handig
Ben nu op zoek naar een model voor de Super Atom 1,8cc diesel...:)

Super gaaf:thumbsup::thumbsup:
Misschien een filmpje uploaden?

Jan
 
Oh, wow.... die zou ik ook onmiddelijk confisceren als er een voor een schappelijke prijs in mijn buurt kwam.... Zulke lieve dingetjes om te zien.... En van vonkjes wordt hij alleen nog maar NOG liever....

Benzine zal niet gaan vermoed ik, want ik meen me te herinneren dat deze dingetjes een airbleed-carburateur hebben.
 
Wel erg klein voor benzine?
Mijn FS26 is overigens wel een zuipschuit. Toerenbereik is ook beperkt. Maar start vlot, klinkt puik... en fietst de PT-19 keurig vooruit... houdt niet over... maar is erg leuk. Formaat foamie... zonder foamie te wezen [emoji39]

Maar zo een .20... behoorlijk gezocht!
Prachtig!
 
Benzine zal niet gaan vermoed ik, want ik meen me te herinneren dat deze dingetjes een airbleed-carburateur hebben.

Oké , wist ik niet , wat is het verschil tussen het principe van een "airbleed" carbu en een "gewone" , en waarom kan motor met een bepaald soort carbu niet op een bepaald soort brandstof draaien ?

Groeten Jef
 
Airbleed is met zo'n klein luchtgaatje voor de afstelling van het stationair mengsel. Door het toelaten van extra lucht bij stationair, word het mengsel armer. Maar deze afstelling werkt dus maar op twee punten: vol gas, en stationair. Bij half gas is het mengsel min of meer aan de goden overgeleverd.
Een "gewone" carb werkt met het principe dat de brandstoftoevoer geknepen word door een tweede naald (twin needle carb is daardoor een veel gebruikte naam). Een dergelijke carburateur regelt de brandstof toevoer geleidelijk en "proportioneel over het hele gasbereik". Althans, dat is de bedoeling.

Het punt is: methanol in combinatie met gloeiplug kan vrij makkelijk hele grote variaties in mengselsterkte aan. Met vonkontsteking wordt dat al minder, maar het gaat nog wel.
Benzine kan maar hele kleine variaties in mengselsterkte aan, dus heb je per se een hele goede controle over de verhouding lucht/brandstof nodig, en dat gaat je met een airbleed-carb niet lukken omdat er in het middengebied helemaal geen regeling van de brandstoftoevoer is...
Wel erg klein voor benzine?
Ja.... heb ook twijfels of me dat zou lukken, zelfs met een geschikte carburateur....
 
Ben totaal onbekend met het toestel waar je het over hebt, maar kijkend naar de gegevens, dan zal dat viertaktje het gerust trekken.
Vermoedelijk ga je de beste prestaties krijgen met een prop waar hij op de grond mischien net 10 a 10,5 K draait: meer trekkracht, en door het in de lucht oplopende toerental meer vermogen in de lucht dan op de grond.
 
Back
Top