Brandstof motoren

Discussie in 'Brandstof vliegtuigen' gestart door jef, 2 nov 2017.

  1. brutus

    brutus The First Aviators Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    20.739
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Dat was een Saito, en die is in productie geweest. Niet lang helaas.
    Ben geen Saito fan (vraag me niet waarom, want het zijn prima motoren, maar hun ontwerp staat me niet aan) maar als ik zo'n motor ooit tegenkom, en een beetje betaalbaar, dan " issievanmij"....
     
  2. brutus

    brutus The First Aviators Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    20.739
    Locatie:
    Oldeberkoop
    jef vindt dit leuk.
  3. H.B.Busking

    H.B.Busking Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    7.988
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Ja... daarvoor is ie te klein. De FS26 gaat nét op een span van 1100 mm bij 1750 gram (oratex is eigenlijk al te zwaar voor zo een Pilot O.K. PT-19 model).
    Veel te grote wielen er nu onder, net de goede prop... daarmee drijft ie beter/sneller op het gras van ons veld... komt ie los.

    Wel meen ik voor een licht gebouwde combat warbird. Of iets wat goed zweeft bij weinig luchtweerstand.
    Ik denk dat op die Super 60 al snel een 10cc viertakt moet. Wellicht dat een .48 OS al lukt.

    Vanaf OS FS 48 is de carb geen airbleed meer. Je zag ook wel ombouw van een .40 naar een .48 carb.

    De bouw van een Saito acht ik beter dan OS? Ja echt! Beter staal, mooiere constructie stoterstangen en kleptiming... brons gelagerde stoters in het deksel en niet koud in aluminium... FS 26, FS 40.
    Alleen is de cilinder niet vervangbaar. Hebben we gemerkt.
    Maar is dat inmiddels ook niet meer voor een OS... wegens schaarste uitgefaseerd model en onderdelen waar niet meer aan te komen is, of prijzen exorbitant zijn.
    Groet Bas
     
    Laatst bewerkt: 6 mrt 2019
  4. brutus

    brutus The First Aviators Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    20.739
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Oh... met 100% zekerheid is Saito de betere motor, in elk geval, als je de huidige miskleunen van die benzine-radials niet meerekent. Gewoon absolute top. Niks mis mee.
    Maar ze druisen gewoon qua ontwerp regelrecht tegen mijn "gevoel" in: ik heb een hekel aan glijgelagerde nokkenassen, rechte vertandingen en scheef staande stoterstangen (en dan bedoel ik specifiek dat er een hoek zit tussen de nokvolger van de voorste stoterstang, en de stang zelf).

    Ik weet dat het helemaal nergens op slaat, want het IS gewoon een betere motor dan een OS of een ASP (dat laatste behoeft natuurlijk totaal GEEN betoog, zelfs IK weet dat als fervent ASP gebruiker) maar het is net als met Harley: de algemene lay-out en constructie staat me gewoon niet aan.

    Wat ik wel dan weer geweldig vind aan die dingen, is de uit één stuk gegoten cylinder/kop combinatie... Ik zou willen dat alle motoren dat hadden...
     
  5. jef

    jef The First Aviators

    Lid geworden:
    14 jan 2011
    Berichten:
    1.440
    Locatie:
    Hulshout België
    Enkele van achter het voormalige ‘’ijzeren gordijn’’

    8D96A80F-D633-414C-A773-47E20B7AFA32.jpeg

    Groeten Jef
     
    Beton en H.B.Busking vinden dit leuk.
  6. H.B.Busking

    H.B.Busking Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    7.988
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Stunning Jef! Top!

    Das nou zo leuk aan Saito... past gewoon een remledingwartel op de uitlaatdraad.
    De de carb kan je mooi roteren, als het moet de zaag er in (carterdeksel)... en op nieuw afhangen.
    Wel weer jammer dat de inlaat geen draad gesneden heeft. Dan kan de carb direct bij de poort als bij een Laser.
    Zo een Laser... Dat 'heb' wel wat :)

    Ik baseer mijn OS-opper-sentimenten geheel op de FS26 en de FS40... en de slijtages die ik trof... en hersteld heb... euhhh vervangen.
    dus de 26 als de 40 hadden een nieuw huis nodig omwille van fors uitgesleten nokkenas stoters. Ze waren meer dan op.
    Jef zou ze in de bank hebben gespannen en met bronzen busjes gelagerd gemaakt.
    Saito's kunnen ook kuis versleten raken... vertel mij wat...

    Kop? Ja... heeft een oude Bugatti ook zo...
     
  7. Dickie

    Dickie

    Lid geworden:
    20 aug 2009
    Berichten:
    2.598
    Locatie:
    Gelderland

    Ferrari Porsche Alfa Romeo enz. draaien de nokkenassen in het gietmateriaal van de cilinderkop laats nog een V12 opgebouwd voor een klant.

    V12 Ferrari

    WP_20140311_001 (2).jpg
     
    H.B.Busking vindt dit leuk.
  8. brutus

    brutus The First Aviators Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    20.739
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Weet ik... is bij heel veel motoren zo, ook bij bijvoorbeeld Honda motorfietsen, en ik meen me te herinneren bij het Fiat 127-je wat ik vroeger had, ook...
    Dat soort dingen stoort me niet zo, aluminium is niet heel erg verschillend van Babbitt-metaal, en mensen vergeten wel eens dat het dunne laagje witmetaal in krukas-lagers en dergelijke vaak ook gewoon een Tin-legering is.
    Maar dat zijn allemaal glijlagers met olietoevoer onder druk. Niet een busje wat gesmeerd wordt door die toevallige druppel die zo nu en dan voorbij komt.

    Ik stoor me meer aan "rare hoeken" en "asymetrische dingen" zoals met name die stoterstangen. Doe ik bij Harleys net zo. Dat ziet er een beetje uit alsof men een paar onderdelen bij elkaar gegooid heeft en de ontbrekende stukjes er met plakband tussen gezet heeft. Is niet zo, en slaat nergens op, maar het stoort me... :D :D :D
     
    ron van sommeren vindt dit leuk.
  9. H.B.Busking

    H.B.Busking Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    7.988
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Fiat Lampredi twin-cam 1400 t/m 2 liters... (en afgeleiden). Maar het gaat al veel verder terug...
    Is dan een 250 motor? Tuimelaars met rollagers. Zijn mooie gietstukken. Laat dat maar aan de Italianen over... destijds...
     
  10. Beton

    Beton Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    28 aug 2005
    Berichten:
    590
    Locatie:
    Huizen
    Ik heb een Webra 1.5 diesel op de kop getikt.
    Echter ken ik deze eigenlijk niet en kan ik er ook niet zo veel over vinden.
    Dat het om een sport gaat en dat je ze ook als gloeiplug versie hebt.
    Maar uit welk jaar het komt kan ik zo snel niet vinden.
    Het lijkt een "moderne" Webra te zijn.
    Wie weet er meer van.

    Jan
     
  11. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann Vriend van modelbouwforum.nl The First Aviators Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    11.611
    Locatie:
    Woerden
    Volgens mij is dit geen originele diesel maar een glow motor die naar diesel is omgebouwd. Er zijn (waren) diverse ombouwkits te koop waarmee "gewone" glow motoren naar diesel kunnen worden omgebouwd.
     
  12. serge pot

    serge pot Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    5.245
    Locatie:
    daar waar ik vlieg
    Dat is op te lossen
     
  13. brutus

    brutus The First Aviators Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    20.739
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Hoe
    dan volgens jou? Denk niet dat de ASP FS30 carb past.... En sowiso (eigen ervaring) zit die carburateur toch wel zo'n beetje op de uiterste grens van wat haalbaar is, zonder terug te grijpen op multi-assen CNC frezen...
     
  14. serge pot

    serge pot Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    5.245
    Locatie:
    daar waar ik vlieg
    Inlaatje maken en de carburateur van can een 0.25 of 4cc cs pakken met dubbele naald. Kan allemaal prima handwerk zijn.
     
  15. brutus

    brutus The First Aviators Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    20.739
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Nou, dat zeg ik dus: praktijk wijst uit dat het dan allemaal zo klein word, dat je er met een Dremel niet zo heel veel meer mee aan kunt vangen....
    Ik moest voor die .30 al een Dremel slijpschijfje tegen de bakstenen garagemuur "verkleinen" tot minder dan de helft van de diameter, en dan nog was het allemaal heel erg pietepeuterig werken.... Carburateur van een .25 is veel te groot voor een .20 viertakt. Dan moet je echt gaan denken aan een .15 carb o.i.d. ander hou je geen brandstofaanzuiging meer over.

    EDIT: daarmee wil ik niet zeggen dat het onmogelijk is, want met goeie CNC apparatuur krijg je er wel een goede curve in, maar gewoon met de hand zit je dan écht over de grens van het haalbare heen. Dan moet je echt een goed klein freesmachientje o.i.d. hebben...
    Daarnaast denk ik dat het vermogen dan dusdanig laag gaat worden dat het omhoog brengen van een vliegtuig met een ontsteking er bij in nogal marginaal gaat worden. Per slot, Mijn 5 cc viertakkie trekt de Charter nét nog een beetje fatsoenlijk omhoog met zijn 0,25 pk. Met 0,17 pk weet ik niet wat je daar nog mee de lucht in krijgt wat groot genoeg is om die ontsteking in kwijt te kunnen. dan zit je tegen de 110~120 cm trainer-achtig, en dat is niet bepaald érg ruim van binnen....
     
    Laatst bewerkt: 24 mrt 2019
  16. serge pot

    serge pot Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    5.245
    Locatie:
    daar waar ik vlieg
    Waar een wil is....
     
  17. jef

    jef The First Aviators

    Lid geworden:
    14 jan 2011
    Berichten:
    1.440
    Locatie:
    Hulshout België
    Waarschijnlijk zal het allemaal wel mogelijk zijn , maar ik laat het kleine 4-taktje maar zo als hij is , (voorlopig) te weinig tijd .

    Een OS 25 LA heb ik nog omgebouwd naar diesel en met een venturi voor rondvlucht :cool: , binnenkort eens proberen of ik hem aan de praat krijg ;)

    DSCN5948.JPG

    Groeten Jef
     
    H.B.Busking en Beton vinden dit leuk.
  18. Beton

    Beton Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    28 aug 2005
    Berichten:
    590
    Locatie:
    Huizen
    Onderstaande op internet gevonden en dan lijkt het toch om een originle uitvoering te gaan.

    Jan
     
    jef vindt dit leuk.
  19. H.B.Busking

    H.B.Busking Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    7.988
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Mooi stukje draai en freeswerk Jef... je schrijft het als het de gewoonste zaak van de wereld is. Haha... prachtig gemaakt.
     
    jef vindt dit leuk.
  20. brutus

    brutus The First Aviators Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    20.739
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Ongetwijfeld... maar dan moet je er wel de spullen voor hebben, maar die heb ik dus niet... En ik denk ongeveer 99,9% van de modelbouwers niet.
     
    H.B.Busking vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina