Brandstof motoren

Discussie in 'Brandstof vliegtuigen' gestart door jef, 2 nov 2017.

  1. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl The First Aviators Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    6.683
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/G&E/TFA
    Deze RGU werd in die tijd geleverd door Scheijde in Amsterdam (ik kijk later nog wel even of ik de advertentie kan terugvinden) .
    Ik geloof zelfs als onderdelenpakket > bouw zelf uw modelmotor :banana: (Fl. 12,50?)

    Keerzijde van de medaille ( van horen zeggen): deze motor was relatief zwaar en er kwam nauwelijks enig vermogen uit. (zie de zuigergestuurde inlaat).
     
    H.B.Busking en jef vinden dit leuk.
  2. jef

    jef The First Aviators

    Lid geworden:
    14 jan 2011
    Berichten:
    1.368
    Locatie:
    Hulshout België
    De Brown Junior is eindelijk toegekomen :D:D:D motor ziet er zeer goed uit en compressie voelt ook goed .
    Gelukkig heb ik hem redelijk goedkoop kunnen kopen en de verzending uit de "States" viel ook zeer goed mee ,
    keerzijde van de medaille , de douane heeft hem onderschept :( gevolg : 51, 51€ douane , invoer en btw kosten :mad:
    Maar tja , tis toch een schoooon moteuuuurke :):):)

    DSCN5944.JPG

    DSCN5945.JPG

    Groeten Jef
     
    Bruno van Hoek, Beton, H.B.Busking en 2 anderen vinden dit leuk.
  3. beemstra

    beemstra The First Aviators

    Lid geworden:
    15 sep 2011
    Berichten:
    890
    Locatie:
    VLAARDINGEN
    Hoe een schoon kinderke!
     
    jef vindt dit leuk.
  4. beemstra

    beemstra The First Aviators

    Lid geworden:
    15 sep 2011
    Berichten:
    890
    Locatie:
    VLAARDINGEN
    Alvast dank voor de rgu info
    ...weet iets meer.
    ..
     
    jef vindt dit leuk.
  5. waa01

    waa01 The First Aviators

    Lid geworden:
    14 jul 2009
    Berichten:
    323
    Locatie:
    Susteren
    Beste mensen,
    In m'n Gladiator vliegt de Anderson Spitfire motor z'n rondjes
    [​IMG]

    Dat snort zo naar boven, mooi fijn afgewerkt motor, goed gietwerk
    Die uitlaat is niet origineel, wel handig
    Ben nu op zoek naar een model voor de Super Atom 1,8cc diesel...:)
     
    Bruno van Hoek, H.B.Busking, Beton en 3 anderen vinden dit leuk.
  6. Beton

    Beton Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    28 aug 2005
    Berichten:
    560
    Locatie:
    Huizen
    Super gaaf:thumbsup::thumbsup:
    Misschien een filmpje uploaden?

    Jan
     
  7. Beton

    Beton Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    28 aug 2005
    Berichten:
    560
    Locatie:
    Huizen
  8. brutus

    brutus Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    21.884
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Blijft absoluut mooi spul!
     
  9. waa01

    waa01 The First Aviators

    Lid geworden:
    14 jul 2009
    Berichten:
    323
    Locatie:
    Susteren
    Beton,
    Het heeft even geduurd voordat ik het weer in de gaten had hoe te doen:



    Gr
    Kees
     
    H.B.Busking en Beton vinden dit leuk.
  10. brutus

    brutus Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    21.884
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Loopt toch netjes!
     
  11. Beton

    Beton Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    28 aug 2005
    Berichten:
    560
    Locatie:
    Huizen
    Super:)
     
  12. jef

    jef The First Aviators

    Lid geworden:
    14 jan 2011
    Berichten:
    1.368
    Locatie:
    Hulshout België
    Eindelijk de kleinste OS 4 takt kunnen vinden voor een normale prijs :D
    Misschien wel ombouwen naar vonkjes :rolleyes:

    81FBDDD5-B1D0-452D-B1BB-DC6A32CA857F.jpeg

    Groeten Jef
     
    H.B.Busking en ron van sommeren vinden dit leuk.
  13. brutus

    brutus Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    21.884
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Oh, wow.... die zou ik ook onmiddelijk confisceren als er een voor een schappelijke prijs in mijn buurt kwam.... Zulke lieve dingetjes om te zien.... En van vonkjes wordt hij alleen nog maar NOG liever....

    Benzine zal niet gaan vermoed ik, want ik meen me te herinneren dat deze dingetjes een airbleed-carburateur hebben.
     
  14. H.B.Busking

    H.B.Busking Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    7.665
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Wel erg klein voor benzine?
    Mijn FS26 is overigens wel een zuipschuit. Toerenbereik is ook beperkt. Maar start vlot, klinkt puik... en fietst de PT-19 keurig vooruit... houdt niet over... maar is erg leuk. Formaat foamie... zonder foamie te wezen

    Maar zo een .20... behoorlijk gezocht!
    Prachtig!
     
  15. jef

    jef The First Aviators

    Lid geworden:
    14 jan 2011
    Berichten:
    1.368
    Locatie:
    Hulshout België
    Oké , wist ik niet , wat is het verschil tussen het principe van een "airbleed" carbu en een "gewone" , en waarom kan motor met een bepaald soort carbu niet op een bepaald soort brandstof draaien ?

    Groeten Jef
     
  16. brutus

    brutus Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    21.884
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Airbleed is met zo'n klein luchtgaatje voor de afstelling van het stationair mengsel. Door het toelaten van extra lucht bij stationair, word het mengsel armer. Maar deze afstelling werkt dus maar op twee punten: vol gas, en stationair. Bij half gas is het mengsel min of meer aan de goden overgeleverd.
    Een "gewone" carb werkt met het principe dat de brandstoftoevoer geknepen word door een tweede naald (twin needle carb is daardoor een veel gebruikte naam). Een dergelijke carburateur regelt de brandstof toevoer geleidelijk en "proportioneel over het hele gasbereik". Althans, dat is de bedoeling.

    Het punt is: methanol in combinatie met gloeiplug kan vrij makkelijk hele grote variaties in mengselsterkte aan. Met vonkontsteking wordt dat al minder, maar het gaat nog wel.
    Benzine kan maar hele kleine variaties in mengselsterkte aan, dus heb je per se een hele goede controle over de verhouding lucht/brandstof nodig, en dat gaat je met een airbleed-carb niet lukken omdat er in het middengebied helemaal geen regeling van de brandstoftoevoer is...
    Ja.... heb ook twijfels of me dat zou lukken, zelfs met een geschikte carburateur....
     
  17. jef

    jef The First Aviators

    Lid geworden:
    14 jan 2011
    Berichten:
    1.368
    Locatie:
    Hulshout België
  18. brutus

    brutus Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    21.884
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Ben totaal onbekend met het toestel waar je het over hebt, maar kijkend naar de gegevens, dan zal dat viertaktje het gerust trekken.
    Vermoedelijk ga je de beste prestaties krijgen met een prop waar hij op de grond mischien net 10 a 10,5 K draait: meer trekkracht, en door het in de lucht oplopende toerental meer vermogen in de lucht dan op de grond.
     
  19. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.625
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Laatst bewerkt: 6 mrt 2019
  20. jef

    jef The First Aviators

    Lid geworden:
    14 jan 2011
    Berichten:
    1.368
    Locatie:
    Hulshout België

Deel Deze Pagina