Brandstof motoren

Discussie in 'Brandstof vliegtuigen' gestart door jef, 2 nov 2017.

  1. Tbird2

    Tbird2

    Lid geworden:
    7 nov 2008
    Berichten:
    712
    Locatie:
    Doesburg
    Vanmiddag een oude airboat binnen gekregen die ik via eBay gekocht heb.
    Deze motor zat er op, ik ga vanavond eens kijken of ik hier wat over kan vinden.
    Ik heb even snel ge-googled, volgens mij is het een HB maar kan er weinig tot niets over vinden.
    Er staat "made in Germany" onder de uitlaat.

    Er zat een 9x4 prop op, hij draaid en heeft compressie, ziet er schoon uit, en ik zie zo geen corrosie.
    De carb zit wel vast dus die zal uit elkaar moeten.

    Kan iemand hier iets zinnigs over zeggen?
    Carb schoon maken en starten, of helemaal uit elkaar?
    Proberen deze motor op de airboat te gebruiken, of kansloos en lekker op de plank leggen?

    IMG_4884 RS.jpg

    IMG_4885 RS.jpg
     
  2. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Het HB logo staat op de zijkant.
    Perry carburateur?
     
  3. Tbird2

    Tbird2

    Lid geworden:
    7 nov 2008
    Berichten:
    712
    Locatie:
    Doesburg
  4. Huibert

    Huibert

    Lid geworden:
    5 sep 2005
    Berichten:
    2.996
    Locatie:
    IJsselstein
    Dit waren voor die tijd hele goede betrouwbare motoren die door Graupner verkocht werden, deze heeft nog een kamzuiger. Wanneer je hem nog wil gaan gebruiken is het wel noodzakelijk om minstens 5% wonderolie in de brandstof te hebben (totaal 20% olie gebruiken) De perry carburateur was niet door iedereen gelieft vanwege het lastige afstellen, zelf kon ik het er wel mee worden want als ze een keer goed afgesteld waren hoefde je er niet meer aan te zitten.
     
  5. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Laatst bewerkt: 5 jan 2019
    MicropropSport vindt dit leuk.
  6. Tbird2

    Tbird2

    Lid geworden:
    7 nov 2008
    Berichten:
    712
    Locatie:
    Doesburg
    Dat is een mooie link Ron, daar ga ik zo is in zitten spitten.

    Das een goeie, in de eerder genoemde link stond ook al "geen synth. olie gebruiken".
    Ik heb nu 20% Klotz, dat kan ik er dan maar beter niet in doen dus.

    Hoewel, dat brengt me op de volgende vraag, ik heb nu 20% Klotz met 10% nitro.
    Zou ik mijn huidige brandstuf kunnen bij-mengen met 5% wonderolie?
     
  7. Huibert

    Huibert

    Lid geworden:
    5 sep 2005
    Berichten:
    2.996
    Locatie:
    IJsselstein
    Voor wat proberen kan dat wel, voor wat langere draaitijden zou ik dat niet durven zeggen. Krijg je geen problemen met het geluid dat hij produceert, de demper is enkelvoudig en geeft een stevig snerpent geluid. Het afstellen van het stationair deel van de carburateur vergt wat handigheid :) de schijf eerst op de middenstand zetten en dan naar behoefte naar links of rechts draaien. Dit doe je in kleine stapjes, de truc is nu om hem een fractie te ver te draaien en dan een haartje terug. Doe je dit niet dan draait hij zelf langzaam terug en kun je weer stellen.
     
  8. Tbird2

    Tbird2

    Lid geworden:
    7 nov 2008
    Berichten:
    712
    Locatie:
    Doesburg
    OK, als ik de carb vrij kan krijgen zonder schade (zit nu vast) dan zal ik hem gewoon is proberen met de Klotz die ik nu heb.
    Dan weet ik ook direct wat voor geluid hij maakt,
    Afstelling zal ik rekening mee houden , maar de schijf is alleen voor lage toeren als ik het goed heb, maar lijkt me wel een onhandig ding zo vlak achter de draaiende prop, maar we gaan het proberen.
     
  9. Huibert

    Huibert

    Lid geworden:
    5 sep 2005
    Berichten:
    2.996
    Locatie:
    IJsselstein
    Carburateur even een paar uur in de brandstof leggen dan zou hij weer gangbaar moeten worden. En klopt deze schijf alleen voor het afstellen van de lage toeren. Eerst volgas afstellen en dan pas deze schijf vanuit het midden een haartje, meestal rechts, verdraaien. Succes
     
    Laatst bewerkt: 5 jan 2019
  10. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    10.694
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    Het is een door Helmut verder ontwikkelde Veco .19 BB RC
    Hier de oer-versies (links de oudste):
    [​IMG]
    [​IMG]
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  11. Huibert

    Huibert

    Lid geworden:
    5 sep 2005
    Berichten:
    2.996
    Locatie:
    IJsselstein
    Nooit geweten dat Helmut ook de veco verder ontwikkelt heeft. Zat er op deze motor origineel geen perry carb?
     
  12. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.769
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Verder ontwikkelen is een groot woord: hoofdzakelijk heeft hij gewoon eigen mallen gemaakt met het HB logo, en in latere versies een wat betere uitlaat-bevestiging, maar net als bij ASP motoren en de OS-sen waar ze van gekopiëerd zijn, kon je zuigers en loopbussen en dergelijke gewoon uitwisselen.
     
  13. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    10.694
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    Nou dit laatste carter is met z'n radiaal bevestingsmogelijkheid wel een flink eind van het origineel verwijderd, toch?:rolleyes:

    De Perry carb is van een veel later datum dan de, door Clarence Lee getekende, originele Veco's.
    Die eerste RC carburateurs hadden geen mengselregeling, men hoopte dat er door de lagere inlaatsnelheid vanzelf minder brandstof meekwam.
    In de praktijk viel dat natuurlijk knap tegen en stond er na enige tijd stationair een flink plasje brandstof onder in het carter.
    Je snapt wel wat er gebeurde bij het plotseling openen van de luchtschuif....:confused::eek:

    Ook werd -zie de linker van de twee- geexperimenteerd met een klep in de uitlaat (Demper? Welke demper?:D) om de doorstroming verder om zeep te helpen. Wellicht bleef de plug zo ook warmer. In ieder geval alles om het ding aan de gang te houden.
    Soms zag je carbs met twee naalden, een voor volgas en een voor stationair:
    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt: 6 jan 2019
  14. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.769
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Vind je dat een "ontwikkeling"? Ik noem dat eerder een "handige aanpassing"...
    Nou... dat diende dus om dat ophopen van brandstof tegen te gaan, door bij gesloten gasklep, door het smoren van de uitlaat de "zuig"druk achter de carburateur te verminderen.... Werkte niet eens heel slecht, al kwam men er al vrij snel achter dat je min of meer net zo goed alléén maar die uitlaat kon smoren en gewoon een open venturi te gebruiken...
     
  15. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    10.694
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    Nou, het voorste deel met de lagers is nu demontabel i.p.v. het carterdeksel. Laat ik dat een 'flinke verandering aan de oorspronkelijke uitvoering' noemen... :D
    Klopt van die uitwisselbaarheid.
    Ik vind 'm alleen nog van een afstandje op de oorspronkelijke Veco .19 (met die kleine koelribben op de kop) lijken.
     
  16. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.769
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Ja... maar de huidige ASP serie lijkt ook in de verste verten niet meer op de OS FX/FXi serie waar ze van afgeleid zijn... :D
     
  17. jef

    jef PH-SAM

    Lid geworden:
    14 jan 2011
    Berichten:
    1.870
    Locatie:
    Hulshout België
    Veco .19 CL voor in de Svenson Flappy
    05.JPG

    Groeten Jef
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  18. Huey

    Huey

    Lid geworden:
    15 dec 2011
    Berichten:
    787
    Locatie:
    Maarssen
    Hydrauliekolie is iets anders dan ATF volgens mij.
    ATF staat voor Automatic Transmission Fluid, en is gemaakt om (je raad het nooit!) in automatische versnellingsbakken gebruikt te worden. Kan behoorlijk wat hitte hebben.
    Hydrauliekolie is echt voor de wat complexere oliegestuurde mechanieken.
    Het verschil zit vooral in de dopes die gebruikt worden tegen het schuimen en in het geval van ATF de temperatuurbestendigheid. O ja en een druppel rode kleurstof.
    De bekende reinigende werking van ATF zit juist in die dopes, en niet in de olie zelf. Die moeten er voor zorgen dat die versnellingsbak van binnnen een beetje schoon blijft tenslotte. En laten wij dat nou heel prettig vinden om aangekoekte resten óók weg te kunnen krijgen...
     
    Bruno van Hoek en MicropropSport vinden dit leuk.
  19. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    10.694
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    Dit is een latere versie. Met demperbevestiging en grote koelribben op de kop.
    Maar wat een gaaf exemplaar!:thumbsup:
     
    jef vindt dit leuk.
  20. Fuel Monkey

    Fuel Monkey

    Lid geworden:
    6 jun 2010
    Berichten:
    2.216
    Locatie:
    Hoofddorp

Deel Deze Pagina