Wil graag een stoomketel bouwen.

Maar idd ontvetten/schoonmaken.
Kleur is hetzelfde als het materiaal.
Vloeimiddel is een witte pasta(alu kapillar hartlot flussmittel 550)

Je antwoorden zijn voor mij voldoende om te concluderen, dat je met "zink"(ZN) soldeert.
Ik heb ook hiermee leren solderen. Zelfs bij een haakse aansluiting, de beide delen koud op elkaar, brak bij buigbelasting de haakse plaat buiten de las.
Zie bijgaande scan van het door mij gebruikte materiaal.

Aluminium soldeerdraad.jpg


Achterliggende reden, waarom ik dit doorgeef.
Vele leveranciers van "Aluminium" lasdraad vragen, gesteund door onvoldoende materiaal kennis van de gebruiker, de hoofdprijs.
Indien je weet, dat de draad nagenoeg zuiver zink is, dan kan je veel geld besparen.
Samengevat: hoe mooier het logo, hoe interessanter de Web-site: hoe hoger de prijs.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb het nog niet gebruikt.
Maar idd ontvetten/schoonmaken.
Kleur is hetzelfde als het materiaal.
Vloeimiddel is een witte pasta(alu kapillar hartlot flussmittel 550)
Voor langere naden 1 op 3. Dat wil zeggen 1 cm soldeer dan 3cm niets
etc

Ja, ja wat moet ik hier opzeggen?
Misschien zegt deze foto genoeg....
upload_2019-4-6_16-26-41.png


Ik kreeg gisteren avond een demonstratie aluminium hardsolderen.
Gamma aluminium 6060
aan elkaar gesoldeerd met alsi12-aluminium draad en vloeimiddel.

Schitterend mooi.
Geen geklieder.


Veel modelbouwplezier,
Willum

Werk staat hier nog af te koelen.
Daarna nog even schoonwassen.
Heel mooi rondom aangevloeid, strak.
 
Laatst bewerkt:
Je antwoorden zijn voor mij voldoende om te concluderen, dat je met "zink" soldeert.
Ik heb ook hiermee leren solderen. Zelfs bij een haakse aansluiting, de beide delen kout op elkaar, brak bij buigbelasting de haakse plaat buiten de las.
zie bijgaande scan van het door mij gebruikte materiaal.

Bekijk bijlage 316437

Achterliggende reden, waarom ik dit doorgeef.
Vele leveranciers van "Aluminium" lasdraad vragen, gesteund door onvoldoende materiaal kennis van de gebruiker, de hoofdprijs.
Indien je weet, dat de draad nagenoeg zuiver zink is, dan kan je veel geld besparen.
Samengevat: hoe mooier het logo, hoe interessanter de Web-site: hoe hoger de prijs.
Volgens de handleiding zit er geen zink, lood, tin of cadmium in. Het soldeer is ook geschikt voor levensmiddelen.
Idd zelfde verhaal bij het testen. Soldering komt niet los
 
Volgens de handleiding zit er geen zink, lood, tin of cadmium in. Het soldeer is ook geschikt voor levensmiddelen.

Kan je de handleiding opsturen?
Tot op heden ben ik geen las- of soldeermaterialen tegengekomen, die geen metalen bevatten.
Overigens, 600 gr c komt overeen met het smeltpunt van zink.
 
Beste Kaapstaander,

Ik heb al vaker in deze Rexin-lijst gekeken.
550 zij schrijven wat er niet in zit.
Zij zeggen niet wat er wel in zit.
(Zou het kunnen laten analiseren.)
Zou zo maar kunnen dat het een aluminium draad is misschien met toevoeging van selicium.
Het vloeimiddel kan vanalles zijn. Het vloeimiddel vind ik ook even niet het thema.
Belangrijk is de soldeerdraad die overblijft in de uiteindelijke soldering.

Als jij goed overweg kunt met deze combinatie, vloeimiddel en soldeerdraad.
Prima toch?

Maak mooie dingen.
Veel modelbouwplezier,

Willum
 
Laatst bewerkt:
"ron van sommeren, post: 3948282, member: 38"]Ik heb goede ervaringen met Castolin 190. Werkte makkelijk, krassen niet nodig, goede capillaire vloeiing, vloeimiddel verwijderen met gloeiend heet water. Uitlaatbocht voor 8,3cm³ helimotor.
Mijn proeflasjes waren (nog) mooier :D



Ik blijf het herhalen Ron.
Mooi werk, goed voorbeeld.

Castolin heeft het ook:
Aluminium vloeimiddel bijvoorbeeld 190 NHR
Aluminium Hardsoldeerdraad 190.
Deze 190 is een legering van 88% aluminium en 12% selicium.
Deze draad is een Tig-lasdraad bijvoorbeeld genaamd "alsi12".
"alsi 12" kost geen drol. staat op het net te koop voor ca, 25 euro per kilo.
Ik gebruik deze Tig-lasdraad veelvuldig voor mijn alu-hardsolderingen.
Gebruik alleen een (ander) pastavormig vloeimiddel.

Veel modelbouwplezier,
Willum

De alsi12 draad is oorspronkelijk ontwikkeld als alu-hardsoldeerdraad.
Om dat de draad een zeer goede vloeikracht bleek te hebben is hij ook snel gebruikt als lasdraad.
Werd en wordt nu nog veel gebruikt om gietgallen te vullen met Tig-las.
 
Al lang geleden had ik ook een afgebroken uitlaat op m'n heli. Op de beurs in Dortmund heb ik dat aluminium soldeer gezien en gekocht. Het solderen ging wat moeizaam maar uiteindelijk lukte het wel en was ik redelijk tevreden met het resultaat. Met goede zin ging ik naar het vliegveld om weer lekker met de heli te kunnen vliegen. Starten was geen probleem en het geluid was heerlijk rustig zoals ik het gewent was. Voorzichtig optoeren maar nog voordat de motor helemaal op toeren was begon hij weer gemeen te knetteren. De soldering was (te) heet geworden en losgelaten omdat het soldeer weer gesmolten was. De uitlaatgassen van een OS 91FS Surpass zijn blijkbaar te heet voor het soldeer.
 
Beste Ernst,

Dat is dan even vette pech, jammer.
Zou zomaar kunnen zijn dat het geen hardsoldeer maar een zachtsoldeer was?

De net beschreven alsi12 is een hardsoldeer met een tamelijk hoog smeltpunt, 573 graden C.
Als de soldering goed verlopen is moet deze de uitlaattemperatuur kunnen trotseren.
Zie datablad alsi12
alsi12 is een (eutectische) legering waar je mee kunt krassolderen, dus zonder flux.
Of dit zinvol is, het kan en kost pinuts.

Veel modelbouwplezier,
Willum
 

Bijlagen

Als ik het me goed herinner heette het AluWeld en was het "krassoldeer" zoals jij het noemt. Later heb ik er ook nog andere zaken mee gesoldeerd die niet zo warm werden. Dat bleef uitstekend vastzitten zoals een handvat aan een karretje, dat zit tot op de dag van vandaag nog prima vast.
 
Als ik het me goed herinner heette het AluWeld en was het "krassoldeer" zoals jij het noemt. Later heb ik er ook nog andere zaken mee gesoldeerd die niet zo warm werden. Dat bleef uitstekend vastzitten zoals een handvat aan een karretje, dat zit tot op de dag van vandaag nog prima vast.

Beste Ernst,
Dus behalve dat ene pech geval valt het dus wel mee.
Als je er goed mee overweg kunt en tevreden bent met het resultaat. Blijf erbij.

Goed bezig.
Veel modelbouwplezier
Willum
 
"kaapstander, post: 3947980,
Ik heb nu ook weer die mannen in Dortmund bezig gezien die de kras variant promoten.
Die gingen rustig door het metaal heen en het zag er rommelig uit.


Maar wat?
1mm aluminium of dunner?
Ook er doorheen?
Zal toch niet waar zijn.

Mooi en strak.
Ander laat maar zitten.


Veel modelbouwplezier,
Willum
 
Kelders
Zagen gaat met de hand
ze hebben een beugelzaag voor je klaar liggen.

Was ik vandaag in buurt,
waren ze op vakantie.
Moet ik tweede helft deze maand nog een terug brons en messingstaf ophalen.
Goed dat het werkstuk even mag duren.


Aan iedereen,
fijne vakantie.

Veel modelbouwplezier.
Willum
 
Ketelhuis met stoommachine Steyl
open
Zondag 1 september

De stoommachine draait deze dag op volle toeren.
De kelders zijn deze dag ook geopend met verschillende exposities.
De deuren gaan open om 11.00 uur en wij sluiten om 17.00 uur.
(Entree € 3,50, kinderen t/m 12 jaar gratis entree)
ADRES:
Het bezoekadres van het Ketelhuis en de Stoommachine is
Parkstraat 32 5935 BM Steyl
tegenover de huisnummers 11 en 13 is de ingang.

Mooie complete 1:1 werkende stoomlocatie.
Tot ziens in het mooie Steyl aan de maas

Veel modelbouwplezier
Willum
 
Castolin heeft het ook:
Aluminium vloeimiddel bijvoorbeeld 190 NHR
Aluminium Hardsoldeerdraad 190.


Kon de aanbieding vandaag niet aflaan,
dus heb ik het aangenomen
5 pakjes aluminium hardsoldeerdraad van Castolin.
Kan er weer volop aluminium gesoldeerd worden.
Soms heb je gewoon mazzel.

Veel modelbouwplezier,
Willum
 

Bijlagen

  • 20190823_213041.jpg
    20190823_213041.jpg
    143,3 KB · Weergaven: 320
Ketelhuis met stoommachine Steyl
Open op zondag 1 september

De grote stoommachine draait deze dag weer op volle toeren.
De kelders zijn deze dag ook geopend met verschillende exposities.

De deuren gaan open om 11.00 uur en wij sluiten om 17.00 uur.
(Entree € 3,50, kinderen t/m 12 jaar gratis entree)

ADRES:

Het bezoekadres van het Ketelhuis met de Stoommachine is,
Parkstraat 32
5935 BM Steyl
Ingang tegenover de huisnummers 11 en 13.

Mooie grote en complete 1:1 werkende stoommachine.
Tot ziens in het mooie
Steyl aan de maas met zijn veerpont naar Baarlo.
Leuk museum met als overbuur een leuk cafe met terras.
Alles bij elkaar zeker de moeite waard.

Veel modelbouwplezier
Willum
 
Willum,

Bedankt voor de tip.
Ik zag het op FB ook voorbij komen.

Erg mooi gerestaureerd, hopenlijk binnen afzienbare tijd ook op stoom draaiend.

Ze draaien nu op perslucht, en dat gaat ze heel goed af, machine draait mooi rond.

Ik vond als techneut alleen de technische uitleg wat summier, maar dat mag de pret niet drukken.
Foto van vanmiddag:
IMG_20190901_121910460.jpg
 
Goh wat leuk dat je de moeite hebt genomen om te gaan kijken.
Had ik dit geweten had ik de rondleiding voor je gedaan. Ik was vandaag in de hoofdstad.

Ken het stoomgebeuren daar zo'n 45 jaar.
Heb een collectie enorm mooie echt oude foto's hier van. Moet daar eigenlijk een keer iets mee doen. Wat nu rond gaat aan informatie is verre van compleet.
Wie weet raf ik alles dat heb bij elkaar en maak daar iets van.
Fijn dat je er was.
Jammer dat ik er niet was.
Het gemis aan juiste en goede informatie hoor ik van andere locaties ook vaak.

Als ik weer een keer naar Berlijn naar het techniekmuseum ga kijken stel ik de proef op de som en vraag ik naar mensen die meer weten.
Ik ben bang dat deze mensen zeldzaam zijn.
Ik laat me verrassen.
Leuk.
Bedankt voor de reactie.

Willum.
 
Laatst bewerkt:
Willum, ik had het boek maar Tony Bryden wilde het boek van mij kopen en hij heeft het ook in z'n bezit..
Hij moet het alleen nog betalen of terug zenden en als ie dat doet zou je het van me kunnen overnemen.
Helaas reageert Tony niet op m'n mails.
Maar zodra ik het boek weer terug heb laat ik dat weten.
groet Piet
 
Back
Top