Calmato 40 laagdekker

Discussie in 'Beginners' gestart door jan brilman, 5 mrt 2019.

  1. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.443
    Locatie:
    groningen
    Dag,

    Mede gezien alle plannen die er nog zijn, de langzaam vorderende leeftijd (ik krijg haast!), en het feit dat de motor op m'n eeuwenoude Super 60 de geest gegeven heeft, is bij mij het snode plan ontstaan om m'n vliegvaardigheden eindelijk maar eens 'n boost te geven, en wel dmv. de aanschaf van een ARF Calmato 40 Sports (de laagdekker, electro).

    De bestelling is nog niet geplaatst; zijn er nog dingen waar ik op moet letten?

    Hobby-Inn doet deze motor als voorstel op 4S
    https://hobbyin.nl/product/al-42-07/

    Kunnen we daar mee leven (vliegen)?


    jan.
     
  2. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Uhh, je wilde de Strega gaan vliegen maar nu wil je gaan oefenen met een Calmato Sport?
    OK, ja, de Calmato Sport vliegt niet heel veel moeilijker dan een Calmato Trainer.
    Motortje is ook goed voor 4S.
    Soortgelijk motortje is ergens anders wel goedkoper te vinden maar als je toch alles bij 1 winkel koopt scheelt dat verzendkosten.

    Zorg voor een regelaar die 6S en een ampere of 50 aankan.
    APC Electroprop 11x8 of 12x8
    Ik neem aan dat er bij de motor een bevestigingskruis en een propmeenemer zit.
    Ik denk dat je de motor het beste op stand-offs kan monteren, als de Calmato in de afgelopen jaren niet veranderd is.

    En verder, mooi weer en lange zomeravonden....

    GJ
     
  3. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.443
    Locatie:
    groningen
    Uhh, je wilde de Strega gaan vliegen

    Volgens mij heb ik meerdere keren in dat draadje aangegeven dat ik er niet zelf mee wilde vliegen: te snel, te wendbaar, etc.etc.

    Er naar kijken (ook in de lucht) is ook mooi!

    Maar, ik moet toch eens serieus werk maken van mijn modelvliegcarrière; vandaar deze move.


    jan.
     
  4. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Nou, als je al enige vliegervaring hebt dan is de Calmato Sport zonder problemen te vliegen.
    Doen dus.

    GJ
     
  5. Arnold 85

    Arnold 85 Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    14 jul 2015
    Berichten:
    2.438
    Locatie:
    Lunteren
    Ik heb ook een calmato sport, weegt een kleine 3 kilo
    Setup:
    Prop 13x8
    Turnigy sk3 5045 kv=500
    70 amp regelaar
    6S 5000 accu.

    Power ohne ende en vluchttijd van ongeveer 12 minuten

    Het kistje vliegt als op een rails, niet heel bewegelijk, weinig last van wind.

     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  6. Tico

    Tico

    Lid geworden:
    17 mrt 2013
    Berichten:
    6
  7. lamberto

    lamberto

    Lid geworden:
    12 okt 2008
    Berichten:
    216
    Locatie:
    stadskanaal
    Hele goeie camera operator.Mooie landelijke film zo met die mestbult op de voorgrond!
     
    MicropropSport en Arnold 85 vinden dit leuk.
  8. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.171
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Even in de 'Ron' modus...

    Linke link...
    https://www.modelbouwforum.nl/threa...r-calmato-alpha-40-sport.209438/#post-3316570

    Linky like...
    https://www.modelbouwforum.nl/threads/buitenloper-keuze-voor-calmato.85593/

    Super link...
    https://www.modelbouwforum.nl/threads/welke-prop-voor-calmato-sport.256021/[/URL]

    Ook link
    https://www.modelbouwforum.nl/threads/calmato-40-sport-setup-vraag.248612/

    Naast al het geschrevene... Dries maakt er een 'Sport' van... op 5S
    Kan dat linkje zo effe niet terug vinden...

    Op de club iemand op meen 5 of 6S, 500Kv en 12 x 11 zoiets... als een idioot gaat dat ding...
    Groet Bas
     
    Laatst bewerkt: 6 mrt 2019
    ron van sommeren vindt dit leuk.
  9. testuser0001

    testuser0001

    Lid geworden:
    4 apr 2019
    Berichten:
    37
    Locatie:
    Groningen
    Vlieg je 12 minuten op zo'n beest van een accu? Als ik op 50% vermogen vlieg dan haal ik dat ook op 4S1P 5000 mAh. Of vlieg je 12 minuten WOT (Wide Open Throttle)?
     
  10. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    7.814
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    Zes cellen heeft niet zoveel zin voor dit toestel.
     
  11. Arnold 85

    Arnold 85 Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    14 jul 2015
    Berichten:
    2.438
    Locatie:
    Lunteren
    Ik hou graag wat over in de accu, meestal 30%. Ik vlieg gemiddeld ongeveer 3/4 gas
    Waarom niet? Als motor, prop, cellenaantal een goede mix vormt, prima toch?
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  12. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.443
    Locatie:
    groningen
    Ben begonnen met de montage.

    Kwaliteit ziet er goed uit, zover ik dat kan zien en beoordelen.

    Mooi licht ook allemaal! :)

    We gaan het zien.

    Binnenkort (nu eigenlijk) vakantie, dus erg veel schot zal er (zoals wel vaker bij mij) waarschijnlijk niet in zitten . . .


    jan.
     
  13. Vale Ouwe

    Vale Ouwe Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 feb 2004
    Berichten:
    6.317
    Locatie:
    Hell
    Eigenlijk zou je hem/haar met twee weekjes wat avondknutselen wel klaar moeten kunnen hebben.
    Maar we maken ons op voor weer een leerzaam bouwverslag, vol met problemen die niemand ooit eerder had kunnen voorzien. :thumbsup:

    Om zo maar even een quote te noemen; Vooral doorgaan!
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  14. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    7.814
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    Ik had hetzelfde en werd voor gek verklaard.
     
  15. Arnold 85

    Arnold 85 Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    14 jul 2015
    Berichten:
    2.438
    Locatie:
    Lunteren
    Dan hebben we een overeenkomst :D :D
     
  16. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.443
    Locatie:
    groningen
    problemen die niemand ooit eerder had kunnen voorzien.

    Dan trap ik graag even af. :)

    Waarom moeten de twee vleugelhelften met tape met elkaar verbonden worden?

    Ze zitten met twee dübels, twee bouten, de 'hoofdbuis' en nog een dübel met alkaar verbonden.

    Waarom dat tape?

    (En het wordt niet eens meegelverd!)

    Transporttechnishe ook lastig . . .


    jan.
     
  17. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Spanning maakt vliegtuig, auto, boot niets uit Willy, het gaat om vermogen (=spanning×stroom, of snelheid×kracht, of hoeksnelheid×koppel) . En of dat vermogen nu tot stand komt door hoge spanning maal lage stroom of lage spanning maal hoge stroom ... meerdere wegen leiden naar Rome.

    Wat vuistregels voor benodigd vermogen bij bepaald vliegtuigtype, pagina 4:
    www.trumnet.nl/modelbouw/getallen_voor_modelbouwers.pdf (site van @Thieu)

    Het hoe en waarom van onbelangrijke spanning
    www.rcgroups.com/forums/showthread.php?3116062-Short-flight-time-is-killing-me%21/page11#post40233560
     
    Laatst bewerkt: 28 apr 2019
  18. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.171
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Spanning is er slechts voor de bestuurder Ron?!
     
  19. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Da's soms zelf hoogspanning.
     
  20. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Om de kier te dichten.
    De Calmato is ontworpen als brandstofkist en omdat brandstof en uitlaatresidu niet echt lekker gaat met hout probeer je dat zoveel mogelijk buiten te houden.
    En het biedt extra zekerheid dat de vleugeldelen aan elkaar blijven, hoewel alle Calmato's die ik ken de vleugel uit 1 stuk hadden, dus de 2 delen met epoxy aan elkaar verlijmd.

    GJ
     

Deel Deze Pagina