Dat laatste.... en nog niet eens "op de gok" maar ik kon niet zo veel anders: de plaatsing van de druknippel t.o.v. de vleugelvoorrand, legt de positie van de pijp binnen een paar mm vast.
Vanwege de zij-uitlaat en de "lus" die de header moest maken, wist ik in ieder geval dat de header een fix aantal cm langer zou zijn, dan de originele opstelling met achteruitlaat en rechte header. En Zimmermann-pijpen zijn tamelijk kort (minstens 5 cm korter dan gewone pijpen) dus ik had er een beetje op gegokt in de buurt te zitten).
Dit kon nog wel eens een probleem worden mocht er ooit daadwerkelijk geprobeerd worden een wedstrijd te vliegen, want ik zit nu op de grond boven de 10K en volgens Henk (vorige eigenaar) werd dan de geluidskeuring wat problematisch. Die zette altijd de pijp per wedstrijddag op net onder de 10K op de grond, of tenminste, dat meende ik van hem te begrijpen.
Te oordelen aan dat beide keren vlak voor dat de uitlaat los kwam, het toerental in de lucht geleidelijk wat leek te áf nemen (en aannemende dat dat kwam door het langzaam uitschuiven van de pijp), heb ik het idee dat in de lucht de motor in de lucht eerder door de pijp begrensd wordt dan dat hij pas in de lucht "on the pipe" komt, dwz dat er dus méér in zou zitten met een nog kortere pijp...
Deze methode gebruiken we in de heli's ook om het toerental te begrenzen.
Ik draai dus niet met een TE korte pijp, dus geen risico op motorschade ten gevolge van een te korte pijp. Wil niet zeggen dat er geen motorschade op KAN treden, want ik weet nog niet 100% hoe de motortemperatuur zich houdt.
Om eerlijk te zijn: de kist heeft het extra vermogen van een reso-pijp niet echt nodig, en als ik een "niet reso, maar wel goede demper" in dezelfde afmetingen zou kunnen vinden, zou ik daar ook helemaal tevreden mee zijn geweest. Maar die vind je niet zo veel.
Wat ik uitermate prettig vind van deze uitlaat, is dat de kist echt werkelijk volledig olievrij blijft: ik heb het ding van top tot teen bekeken, en werkelijk niet één spettertje olie gevonden na drie vluchtjes.
Alsof je electro vliegt, maar dan met alle voordelen van brandstof....




