Test: Methanolmotor op benzine

Whoooww, die kost meer dan de hele motor...
Ja... maar dat was voor mij ook, natuurlijk, alleen had ik er toevallig nog een liggen....

Ik heb er nog wel een voor je (met rechte tailpipe), het enige "defect" wat er aan is, is dat de "inlaat" door een vorige eigenaar een cm of 3~4 ingekort is, dus je moet er even een langer siliconen tussenstuk tussen zetten. Voor de rest nog redelijk schoon van binnen en absoluut bruikbaar...
Mag je voor 35 euro incl verzend hebben.
IMG_20190608_173031.jpg
 
En op de laatste video kreeg ik via YouTube een vraag c.q. verzoek, hoe je nu toch in godsnaam een RPM indicatie op je Telemetrie kunt maken, dus bij deze:

 
zomaar 500 toeren er bij op de grond, en een gasreactie om de vingers bij af te likken...
Maar hoe het met de temperatuur zal zijn in de lucht??? (de pijp verkleint de koellucht-uitstroom nogal....).
Nou, wat kan ik zeggen? Hij loopt haarscherp in de lucht, geen druppel olie nergens op de kist te vinden (zelfs niet onder de buik), en power zat!
Kist vliegt door het heel lichtes naar achteren komen van het zwaartepunt, ook nog een haartje neutraler.

Helaas had ik verkeerd ingeschat dat siliconenslang vanzelf wel goed zou vastzitten, dus kwam de tweede vlucht de uitlaat los....
Zitten nu klemmen op, morgen weer proberen.
Motor word wel iets heter in de lucht, maar vooraleerst lijkt dat nog niet problematisch, al heb ik wel iets kalmer aan gedaan....
Voor diegenen die dit volgen, en plannen maken: er is mij al vaker gevraagd naar het gebruik van resonantie-uitlaten op deze kleine motoren omgebouwd naar benzine...
Bij deze: Ik ben nog ervaring aan het verzamelen, en weet dus nog niet hoe e.e.a. uitpakt bij grovere belastingen. Geef me tijd, ik ben nu eenmaal voorzichtig....
 
Laatst bewerkt:
Heb je de pijp ook afgesteld? Dwz begonnen met te veel bocht lengte. Motor goed afgesteld en dan de pijp steeds iets dichter naar de motor tot hij in toeren klimt? Of alles op de gok gedaan?
 
Dat laatste.... en nog niet eens "op de gok" maar ik kon niet zo veel anders: de plaatsing van de druknippel t.o.v. de vleugelvoorrand, legt de positie van de pijp binnen een paar mm vast.
IMG_20190610_092948.jpg


Vanwege de zij-uitlaat en de "lus" die de header moest maken, wist ik in ieder geval dat de header een fix aantal cm langer zou zijn, dan de originele opstelling met achteruitlaat en rechte header. En Zimmermann-pijpen zijn tamelijk kort (minstens 5 cm korter dan gewone pijpen) dus ik had er een beetje op gegokt in de buurt te zitten).

Dit kon nog wel eens een probleem worden mocht er ooit daadwerkelijk geprobeerd worden een wedstrijd te vliegen, want ik zit nu op de grond boven de 10K en volgens Henk (vorige eigenaar) werd dan de geluidskeuring wat problematisch. Die zette altijd de pijp per wedstrijddag op net onder de 10K op de grond, of tenminste, dat meende ik van hem te begrijpen.
Te oordelen aan dat beide keren vlak voor dat de uitlaat los kwam, het toerental in de lucht geleidelijk wat leek te áf nemen (en aannemende dat dat kwam door het langzaam uitschuiven van de pijp), heb ik het idee dat in de lucht de motor in de lucht eerder door de pijp begrensd wordt dan dat hij pas in de lucht "on the pipe" komt, dwz dat er dus méér in zou zitten met een nog kortere pijp...
Deze methode gebruiken we in de heli's ook om het toerental te begrenzen.

Ik draai dus niet met een TE korte pijp, dus geen risico op motorschade ten gevolge van een te korte pijp. Wil niet zeggen dat er geen motorschade op KAN treden, want ik weet nog niet 100% hoe de motortemperatuur zich houdt.


Om eerlijk te zijn: de kist heeft het extra vermogen van een reso-pijp niet echt nodig, en als ik een "niet reso, maar wel goede demper" in dezelfde afmetingen zou kunnen vinden, zou ik daar ook helemaal tevreden mee zijn geweest. Maar die vind je niet zo veel.

Wat ik uitermate prettig vind van deze uitlaat, is dat de kist echt werkelijk volledig olievrij blijft: ik heb het ding van top tot teen bekeken, en werkelijk niet één spettertje olie gevonden na drie vluchtjes.

Alsof je electro vliegt, maar dan met alle voordelen van brandstof....:banana::banana::banana::banana::banana:
 
Laatst bewerkt:
Weston UK verkoopt ook bochten op maat. Zal zo rond dezelfde prijs uitkomen.

Klopt... maar daar had ik nog nooit zaken mee gedaan, en over het algemeen ben ik goed tevreden over JustEngines.
Bochtje is netjes gemaakt en gelast, en geheel uit aluminium. Altijd wel wat op en aanmerkingen, natuurlijk, maar dat zijn geen dingen waar JE wat aan kan doen: Als het krap word, is het verdomd moeilijk om écht accurate maten op te geven, en zonder accurate maten kan niemand iets perfect passends maken. Zoals het was, kwam het behoorlijk goed uit, had ik alleen een lichte afwijking in de "hoogte" maar een deling buiten de kap lost dat op, en die had ik sowiso nodig omwille van de montage.
Helaas komt de bocht 1 a 2 mm krapper om het motorschot heen dan ik gehoopt had. Hierdoor rammelt de boel wat bij stationair draaiende motor (dan beweegt de motor nogal).

Ander ding wat vervelend uitpakte, was dat de flens nogal groot uitviel, en (ook hier kan JE verder niks aan doen) dat leverde een conflict op met de gasaansturing.
Die zit bij de Saphir, omdat die nu eenmaal ontworpen is voor een motor met achteruitlaat, op een enigszins ongebruikelijke plek.
Maar niets wat niet met een half uurtje klussen met de zaag en slijpsteen op te lossen viel.

Ik denk niet dat dat via Weston UK anders gegaan zou zijn, want alles staat of valt met de maten die ik opgegeven heb....
 
Ik draai dus niet met een TE korte pijp, dus geen risico op motorschade ten gevolge van een te korte pijp. Wil niet zeggen dat er geen motorschade op KAN treden, want ik weet nog niet 100% hoe de motortemperatuur zich houdt.
En om hier nog even op terug te komen...

Dit is een data-log van een vluchtje met het standaard uitlaatje:
IMG_20190610_115001.jpg


En dit een log van de eerste vlucht met resopijp:
IMG-20190609-WA0023.jpeg

Als je kijkt naar de tijdschalen, dan is de bovenste grafiek op 1 minuut 20 sec geschaald, de onderste op 1 minuut rond.
Dan zou je kunnen concluderen, dat de temperatuurvariaties behoorlijk heftiger verlopen met zo'n reso-pijp, want de helling van de temperatuurlijn is stijler op de onderste grafiek, ondanks een kortere tijdschaal.

Het zal nog wel een aantal vluchtjes duren voordat ik hier definitief iets zinnigs over kan zeggen.
 
Het was me overigens nooit duidelijk of de RVS Zimmermannetjes zo reso waren of niet...

De afhanging van de demper is vergelijkbaar met die van de Sultan. Voorpijp is provisorisch met een kniestuk van HobbyIn dat ik iets geflowed heb van binnen (was wel erg grofstoffelijk geboord) en zou ik nog wat netter willen hebben met een fraaiere bocht. Maar is ook veel werk. Dan zou ik een flens voor op de uitlaat kunnen draaien, zoiets als model Hatori voor YS. De Merker is geen reso, maar echt een perforatie demper voor 15 cc waar ik een extra buis in heb aangebracht, met perforatie.
Of dat werkt? Zal bij de tests moeten blijken. Prima als het maar zo rond de 80 dB blijft of er onder.

De buis is verlijmd in de Merker met UHU-Eindfeest op 70 graad in de oven, extra stiftstap voor borging. Siliconenslang gaat op klemmen, de mofjes heb ik gegroefd voor meer grip.

IMG_7988.jpg



Deel wat de Merker in gaat, naar model Chris Hinze...

IMG_7967.jpg
 
Het was me overigens nooit duidelijk of de RVS Zimmermannetjes zo reso waren of niet...
De Zimmermann heli-dempers zijn échte "tuned pipes" in de zin van dat ze een reflectieschot hebben en op lengte afgesteld moeten worden in een heli, maar het zijn géén "prestatie-uitlaten" in dat ze qua vorm geoptimaliseerd zijn met inwendige konussen.
Het zijn tamelijk "praktisch georiënteerde" heli dempers: redelijk stil en erg goed geschikt voor het begrenzen van het systeemtoerental.
De Merker is geen reso, maar echt een perforatie demper voor 15 cc
Eigenlijk had ik zoiets ook willen hebben onder de Saphir.

Zullen we ruilen? :D :D :D
 
Kan op de Saito 100 geen reso zetten. Sowieso moet je om het reso-effect te lossen een afstand van 20 tot 25 cm handhaven wist Dennis uut Waalwijk mij te vertellen.
Wil de Saito zo eerst testen. En daarna personificeren op het Brutus by Proxy, systema-peut!

Deze Merker trof ik via eBay Kleinanzeigen, redelijk schappelijk. Maar niet geheel compleet met verpakking en ophanging.

De nieuw gemaakte lijkt me beter en iets stabieler bij het geklapper van de 4-takt.
 
Overigens, denk ik dat met een vergelijkbare geperforeerde pijp het resonantie-effect van mijn Zimmermann ook wel goed om zeep te helpen zal zijn...
 
Dat zou je zeker kunnen proberen. Dit was bouwmarkt alu restant. Toevallig een bijna passende maat. Er moest iets van af...
Ik heb de buis afgedopt... maar inwendig was de Merker gewoon samengeknepen.
Lomp afknijpen gaf diameter vergroting... dus dan maar een doppie.
Voorpijp is UHU gelijmd en 3x klap met een doorn om te zekeren. Inwendig slechts de tik met de doorn...
 
Laatst bewerkt:
Is iets voor later.... Baal al als een stekker van het weer, wil NU vliegen maar het waait me een beetje teveel. En eigenlijk moet ik het huis opruimen... (Bijna weer naar zee :()
 
Hier niet anders.... en moesten er plantjes in de grond...
ga zo maar eens wat balsa plakken denk ik.

Net een mooie roffel in de lucht... Een stermotor op hoogte richting Hoogeveen. Vast een Oostwolder [emoji39]

Kon de kist niet herkennen in de verte...
 
Back
Top