De perikelen van WdeW;

Status
Niet open voor verdere reacties.
Je hebt dus eerst 1 zijde ingedekt, en toen de sleuf voor de ligger door en door gesneden? En de ligger verlijmd, daarna de tweede indekking?

Juist, eerst de bovenkant beplankt, toen alles afgetekend en gesneden (met soldeerbout).
De bekasting voor de servo's en rolroeren ingelijmd met bruislijm.
De dag erna moest ik toch hars aanmaken voor de onderbeplanking dus ook de rovings benat, op de bovenste beplanking gelegd, toen het hout erin en afgesloten met weer een laag rovings.
Daarna de onderbeplanking erop gelegt, uitgelijnd en vacuum getrokken.
Vleugel is keihard, als er een inbreker binnenkomt weet ik wat ik pak, de vleugel ipv mijn indonesische kapmes.

GJ
 
Hij kan nog wel wat buigen maar wat buigt breekt niet...
Net een stabilo gesneden, 6.999% dikte, echt op de 1/10 millimeter en dat in EPS schuim.
Koorde 12cm dikte schuim 6,4mm want daar komt nog 2x 1mm balsa op.
Moet alleen nog bedenken hoe ik daar wat stijfheid in krijg.
Maar ik moet ook nog even naar het ziekenhuis, al een paar dagen koorts dus misschien zit er iets niet helemaal 100%
Of ze zeggen het maar omdat ze me zo missen.

GJ
 
Weerszijde glasmat inlamineren... anders een een kruislings zeer open weefsel van rovings tussen schuim en indekking.
Keer een verhaal over dat soort zaken in de FMT...

Sterkte GJ... hou die koortsreactie in de gaten... maar kan ook pardoes een tocht-koutje zijn...
Gaan al slingerende hogedrukraketbuikgriepjes rond... gaan weer richting globalwarming ijstijd...
 
Glasweefsel sowiezo onder 45 graden maar zit nog even over de ligger te denken.
En ik heb al bloed laten prikken, morgen weten ze meer.

GJ
 
Rond biedt minder sterkte dan rechthoekig en het moet van schaal naar schaal dus ik zal zelf wat moeten fabrieken.
Maar dat zoek ik wel weer uit, ik denk dat ik al wat weet.

GJ
 
Carbon buis is behoorlijk sterk. Meer dan sterk genoeg voor het doel.
Aanhechting met staartboom zal zwakker zijn. Maar je zoekt naar torsie stijfheid.
Stabilo in profiel?
 
Stabilo is een TP29-7 profiel.
https://tracfoil.com/airfoils/index.php?page=en_t
Ik snij het stabilo over de span doormidden, dan leg ik er rovings in, dus dan heb je een rechtopstaande ligger.
Buigen zal ie dan minimaal en ik maak dan een kruislings weefsel over het stabilo om hem torsiestijf te krijgen.
Doel is 250+.
Maar even over carbonbuis.
Dat is alleen buigsterk maar als je er een tikje op geeft is het gebeurd.
Vroeger met vliegers bouwen, gingen we met windje 10 naar het strand en die krachten konden de buizen aan alleen een tikje als je per ongeluk een hekje op een punt raakte knalde de buis uit elkaar.
Het beste zou zijn om ipv glasweefsel een carbonweefseltje eronder te leggen maar om nou 70 euro per M2 uit te geven voor een tijdelijk model gaat te ver.

GJ
 
Zo ver ben ik met de buis niet de strijd aan gegaan.
Als ligger nog niet gebroken in eHawk... rest wel aan gort...

Diagonaal kruislings roving (ruit) dun met een afstand van 3 cm.... geeft al zeer veel sterkte...
Dubbel glassen 25 gr 1,5 mm balsa, aan weerszijden geeft enorme stijfheid.
Piepschuim is een spacer zoals bekend, dat schuim geeft geen sterkte.

Heb het Kwik-Fly profieltje klaar. Tekeningen van Outerzone erg vertekent, onbruikbaar.
Dus een eigen kopie-plannenset die ik ooit in DE had aangeschaft gebruikt, en die was goed recht, een goede scan geweest.
Dat nog eens even vergeleken met de plannen van Top Flite MkIII, en de Kwik-Fly-E...
Bar-Fly...

Enig inlezen leverde een Eppler E169 op... die het toch echt totaal niet was,
in de tapering na dikste punt, ligger, veel te vlak.
Kwam zelf eerst uit op een REA101 il... ook niet helemaal...
Trof ik een RAF30-il en daar leek het verduiveld veel op... Na de dikte op 175% te hebben aangepast een 98% match?! Grappig.

Het profiel is nu 1:1 met de vleugel en de plannen van Graupner, via sjabloon getest
en op de lichtbak. Zonder Profili en daarmee geen coördinaten!
Onderstaand de screendump van de digitale tekening... Heb hem in vector staan.
De dot-lijn is voor printer-calibratie 10x10mm langs de tekenliniaal.

De voorlijst is een 10x10 balsa-lat. Voorste ligger 6x6 achterste ligger 5 x 10.
V-stelling zou 4 graad moeten zijn...

Voor de liefhebbers om te downloaden, gratis en voor niks de bestandjes.
Zaakje is opgemaakt in Adobe Illustrator...

Als het lukt GJ? Heel graag... mocht je geen puf hebben wegens gezondheid...
Lees ik het wel... dan moet ik zelf maar gaan boogschieten...
Sterkte GJ.

Schermafbeelding 2019-08-15 om 00.38.44.png

Groet Bas
 

Bijlagen

Laatst bewerkt:
@H.B.Busking
Bas, kan je me het bestandje even als dxf of zo sturen.
Eigenlijk het liefst zonder de inkepingen voor liggers, dat vind GMFC niet zo fijn.
Van .dxf kan ik er zelf wel een .dat bestandje van maken, dat wil mijn programma zien.
En dan ook nog de wortelkoorde en ribkoorde en spanwijdte van 1 vleugelhelft.
De tip zal wel van balsa zijn want rond snijden lukt niet.
Of kan ik gewoon de RAF30-il nemen en die aanpassen?
Dan heb ik hem zo gesneden.

Ik heb maar even een verslagje gemaakt van de bouw van de vleugels.
1 is al af, de andere ligt nu te zuigen.
https://www.modelbouwforum.nl/threads/schuimvleugels-en-beplanken.267033/

Voor geinteresseerden is dat wel fijn dat het ergens centraal staat.

GJ
 
Laatst bewerkt:
De RAF zou ik niet nemen. Heb het profiel overgetrokken van tekening. Dat kan op vele manieren.
Zelfs met 3 tot 4 vectorpunten...
DXF kan ik hier niet posten... mag wel eens verandering in komen...
Dat moet dan per mail...
 
Dat zat ik ook al te denken.
Maar ik betaal niet voor niets elke maand 60 euro om een xs4all emailadres te houden....
En dan vervuilen we Willy zijn draadje niet meer want Willy gaat woensdag weer vliegen en dan met een 10x10 prop ipv een 10x7.
Dat weet ie nog niet maar ik wel.

GJ
 
@ onno10 en @GJVO Ik kan een vector bestand uit illustrator opslaan in diverse formats.
Basis bestand naar .pdf of naar .dxf... maar dan weer terug naar .pdf... dat heeft geen zin.
De bron is en blijft Illustrator :D

Het profiel met inkepingen had ik zo gemaakt omdat dat er direct uitsparing voor liggers in zitten.
Maar ik heb geen ervaring hoe de software voor de snijmachine het bestand interpreteert?... vandaaro :-)
 
Laatst bewerkt:
Dat zat ik ook al te denken.
Maar ik betaal niet voor niets elke maand 60 euro om een xs4all emailadres te houden....
En dan vervuilen we Willy zijn draadje niet meer want Willy gaat woensdag weer vliegen en dan met een 10x10 prop ipv een 10x7.
Dat weet ie nog niet maar ik wel.

GJ

Ik laat mij graag verrassen :D.
 
Deze je ook nog even gestuurd... per mail...

Kijk eerst maar of je hiermee 'balsa kan breken'

De tips zitten nog op de donorvleugel die gekraakt is. Deze vleugel is nog met perkament ingedekt... een nylon en spanlak...
De ailerons lenen zich bij uitstek om er scheurnylon of aramide doek in mee te lijmen.
En wellicht om de schuurdeur ailorens te vevangen door wat smallere en langere (Model a la Great Planes Giant Super Sportster)

Kwik Fly is natuurlijk sterk achterhaald in RC1 land. En bepaalde figuren zijn er zelfs zeer lastig mee uit te halen.
 

Bijlagen

Laatst bewerkt:
De PDF kan ik als PDF niet openen. Is 'beschadigd'.
Kan hem wel openen in Illustrator, en kom ik weer uit in mijn oorspronkelijk opmaak, ook als
ik de extensie omzet naar .dxf... gaat dat keurig in Illustrator... en is de laag z'n naam alleen kwijt.
In Illustrator kan je elke laag een eigen benoeming geven.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Back
Top