e-Supra bouw

Discussie in 'Zweefvliegen' gestart door Hein.z, 5 sep 2019.

  1. Hein.z

    Hein.z

    Lid geworden:
    26 jul 2019
    Berichten:
    1.471
    Locatie:
    Kraggenburg / MVC Cumulus Kampen
    Na zo'n 25 jaar niet modelvliegen is het tijd voor wat nieuws. Het kriebelt om een grotere electro-zwever te bouwen. Na uitgebreid lezen (Genie, Genoma 2) ben ik bij de Supra uitgekomen. Deze past beter qua grootte (de romp van de Genoma vind ik echt te lang voor transport).

    In dit draadje zal ik de bouw proberen bij te houden. Dat gaat zeker een tijdje duren, maar ik hoop dat het interessant is voor anderen. Het gaat mij in ieder geval helpen mijn gedachten te ordenen.

    Met vacuum bagging heb ik nog geen ervaring, noch met het vliegen van zwevers groter dan 2.5 m met flaps en rolroeren. Dat wordt interessant. Epoxy en laminaat zijn me niet vreemd (boot, surfplanken) dus dat deel zal hopelijk redelijk goed lukken.

    Stap 1 was een bezoek aan Berrie om zijn Supra te bekijken, en een hele hoop aantekeningen te maken. Vervolgens boodschappen doen. Materialen zijn ondertussen grotendeels binnen:

    - schuimkernen van Dirk (dank!)
    - 60 grams carbon biaxiaal. Het is de vraag hoe mooi dat wordt, experiment.
    - een pre-fab staartboom, niet conisch. Ook een experiment.
    - Carbon 50k roving voor cap strips
    - een bouwtafel
    - twee planken met aluminium strips als bouwplank voor de liggers en de vleugels.
    - een vacuumpomp met bijbehorende spullen

    De eerste experimenten met het maken van cap strips zijn ondertussen gaande. Vandaag voor het eerst in een vacuum zak, ik ben heel benieuwd hoe het er uit komt.

    Ten slotte is mijn enige overgebleven zwevertje weer operationeel gemaakt, om het gevoel weer terug te krijgen en bij mooi weer ook wat te doen te hebben.
     

    Bijgevoegde bestanden:

    DirkSchipper en Berrie vinden dit leuk.
  2. Peral

    Peral

    Lid geworden:
    7 okt 2007
    Berichten:
    690
    Locatie:
    Bennebroek
    Laatst bewerkt: 5 sep 2019
  3. toostbeek

    toostbeek

    Lid geworden:
    6 dec 2014
    Berichten:
    1.403
    Leuk Hein!

    Ik ga ook met veel belangstelling volgen.
     
  4. Hein.z

    Hein.z

    Lid geworden:
    26 jul 2019
    Berichten:
    1.471
    Locatie:
    Kraggenburg / MVC Cumulus Kampen
    Welnu, vooral omdat ik die site nog niet gevonden had :) Verder moet hij een redelijk forse diameter hebben
    en een lengte van ca 1 m, wat niet overal beschikbaar is. Ik zal eens informeren bij R-G of ze de grootste maten
    ook in 1 m lengte kunnen maken.

    Ik heb nu deze:
    https://www.carbonwinkel.nl/carbon-..._lengte_buismateriaal-o_22_21_x_1000_mm_54_gr

    Het ontwerp van de romp ligt nog helemaal open. Waarschijnlijk wordt het een positieve mal (destructief). Het kan dus nog zjin dat ik
    besluit een andere tailboom te kopen of er zelf een te wikkelen. Om het project niet meteen over meerdere winters te tillen wou ik
    echter waar mogelijk van prefab onderdelen gebruik maken.
     
  5. Rick NL

    Rick NL PH-SAM

    Lid geworden:
    18 apr 2008
    Berichten:
    4.053
    Locatie:
    Gouda
  6. Peral

    Peral

    Lid geworden:
    7 okt 2007
    Berichten:
    690
    Locatie:
    Bennebroek
    Ik ben een liefhebber van de verloren mal methode! Ik heb enige jaren geleden ook een supra op deze manier gebouwd.
    https://www.modelbouwforum.nl/threads/electro-supra-xl.136336/
    Ik heb het mezelf moeilijk gemaakt met een verwisselbare neus, maar E-Pod is echt niet moeilijk te maken.
     
  7. Lyckele

    Lyckele

    Lid geworden:
    20 okt 2007
    Berichten:
    3.396
    Locatie:
    Alphen aan den Rijn
    Leuk! En succes met de bouw, een betere leermeester als Berrie kun je niet hebben :thumbsup:
     
    Berrie vindt dit leuk.
  8. Hein.z

    Hein.z

    Lid geworden:
    26 jul 2019
    Berichten:
    1.471
    Locatie:
    Kraggenburg / MVC Cumulus Kampen
    Vandaag is mijn eerste vacuum experiment uit de zak gekomen, het tweede stukje test cap-strip van 20 cm.
    Een enorm stuk beter (en stijver) dan de eerste. Bij de eerste bleek het harsgehalte veel te laag geworden te zijn,
    deze komt met een percentage van 50% redelijk dicht in de buurt van ideaal. Recept: lekker "soppen" die rovings.

    Lessen geleerd:

    - 8 a 10 rovings van 50k voor een 2mm x 20 mm cap strip nodig.
    - tacky tape komt NIET meer los van je vacuumfolie. Je hebt dus echt 1 kant nodig die open kan met zo'n buis+stok constructie...
    - mijn pomp maakt herrie en rookt wat olie. Hij krijgt dus waarschijnlijk toch nog een vaatje met drukschakelaar, of een afdakje
    zodat hij buiten de garage kan staan.
    - scherpe hoeken van je bouwplank zijn niet goed voor de vacuumfolie.
    - Scherpe hoeken van de aluminium strips voor het cap-strip-gootje ook niet.

    Verder eigenlijk best geslaagd! Een sterkte test moet nog. Eerst verder laten uitharden.
     

    Bijgevoegde bestanden:

    Berrie vindt dit leuk.
  9. DirkSchipper

    DirkSchipper Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jun 2005
    Berichten:
    6.318
    Locatie:
    Utrecht
    Goed resultaat die 50% vezelvulling! :thumbsup:

    Ik gebruik de allergoedkoopste acrylaat-kit van de bouwmarkt.
    Ik leg de folie op de werkbank (PE-folie),
    werkstuk op de voorste helft van de folie,
    U-vormige ril van kit (open kant van me af),
    leg de vacuümslang op z'n plek in de kit,
    over de vacuümslan nog een reepje kit,
    folie dischtvouwen,
    goed opletten dat evenntuele plooien met kit gevuld zijn, maar meestal is dat eenvoudig te doen,
    pompen maar ...
    De volgende dag is de kit half hard en trek je de folie eenvoudig er vanaf.
     
  10. Hein.z

    Hein.z

    Lid geworden:
    26 jul 2019
    Berichten:
    1.471
    Locatie:
    Kraggenburg / MVC Cumulus Kampen
    Ah, de kit is dus niet alleen goedkoper maar ook handiger! Dank voor de tip. Ik dacht het mezelf makkelijk te maken met de tape, maar dat werkt dus niet zo.



    Verstuurd vanaf mijn SM-J730F met Tapatalk
     
    DirkSchipper vindt dit leuk.
  11. Hein.z

    Hein.z

    Lid geworden:
    26 jul 2019
    Berichten:
    1.471
    Locatie:
    Kraggenburg / MVC Cumulus Kampen
    Volgende stap, eerste poging met vacuum bagging. Weer de nodige lessen geleerd.

    - kijk EERST de film van Berrie, niet achteraf.
    - dan NOGMAALS de film kijken en dan pas beginnen :)
    - mylars niet getaped aan de achterlijst, dat moet wel.
    - mylars waren niet recht genoeg, even dichttapen aan de voorkant voordat de boel in de zak gaat.
    - mylars verder tot aan de neus door laten lopen. Alignment met blokjes doen zoals in de film zal zeker helpen.
    - mijn experiment carbon (60g bi-ax) lijkt leuk, maar ik weet nog niet of dat 'm wordt. Het is te open,
    laat veel pin-holes achter en erger: de draadjes (daar gaan we) geven pluis bij het schuren van de neuslijst.

    Ik ga nog een experiment doen met 25 grams glas of eventueel carbon vlies als bovenste laag. Nu had alleen
    de neuslijst 25g glas + carbon.

    Verder eigenlijk verbazend goed verlopen. Acrylaat kit werkt goed (maar geeft een plakbende achteraf :)).
    De vacuumpomp heeft deze keer niet meer gerookt. Vacuum constant op ongeveer 0.08 bar.
     

    Bijgevoegde bestanden:

    Piet G vindt dit leuk.
  12. Hein.z

    Hein.z

    Lid geworden:
    26 jul 2019
    Berichten:
    1.471
    Locatie:
    Kraggenburg / MVC Cumulus Kampen
    Die neuslijst in de een-na-laatste foto lijkt vreselijk met losse vezels, maar dat is gezichtsbedrog door het licht. Er zit daadwerkelijk een gladde bovenlaag op maar de lichtinval maakt veel uit.

    Verstuurd vanaf mijn SM-T580 met Tapatalk
     
  13. DirkSchipper

    DirkSchipper Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jun 2005
    Berichten:
    6.318
    Locatie:
    Utrecht
    Is dat die doorgestikte carbon? Die moet je niet hebben. Textreme c.q. spreadtow wel.
    Om te zorgen dat de knipranden niet (te veel) rafelen, plak je er schilderstape op (aan de kant die later de buitenkant van de vleugel wordt). Dan op maat knippen door de tape heen. Na impregneren met epoxy komt de tape eenvoudig los.

    Kijk in het draadje van Berrie's Adamas hoe hij het probleem van de pinholes oplost.

    Je bent goed bezig verder.
     
    Lyckele vindt dit leuk.
  14. Berrie

    Berrie Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    9 feb 2004
    Berichten:
    4.482
    Locatie:
    Schoonhoven
    Dat hoeft om te vliegen niet perse een nadeel te zijn hoor!

    Stel: je gebruik kevlar als vleugelhuid en neuslijst. Dát pluist pas als je het schuurt! Die draadjes hoeven dus geen probleem te zijn wat dat betreft.

    Waarom heb je zoveel moeten schuren?

    Beter is minimaal 50 grams glas aan de buitenzijde van de neuslijst te hebben. Dat is net wat vriendelijker als je met een nat schuurpapiertje korrel 600 de neuslijst opfrist.
     
  15. Hein.z

    Hein.z

    Lid geworden:
    26 jul 2019
    Berichten:
    1.471
    Locatie:
    Kraggenburg / MVC Cumulus Kampen
    De foto die ik plaatste was voor het schuren. Er zit een duidelijke rand (verdikking) waar de mylar stopte. Dat probeerde ik weg te schuren. Ook een dun randje midden voor op de neus, ik denk van de bag. Eerst nogmaals proberen met fijner paper - de epoxy was nog niet goed doorgehard.

    Verstuurd vanaf mijn SM-J730F met Tapatalk
     
  16. Berrie

    Berrie Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    9 feb 2004
    Berichten:
    4.482
    Locatie:
    Schoonhoven
    De mylar moet wat verder doorlopen over de neuslijst. Zo ver dat bij vol vacuum onder en boven mylar elkaar net niet raken. Dan verzamelt zich alleen hars onder het stukje mylar wat dan de contour van de neuslijst net niet meer kan volgen.

    met een scherp mesje schraap je de overtollige epoxy dan van de neuslijst af. Effe aaien met een nat schuurpapiertje korrel 600 en klaar!
     
  17. Hein.z

    Hein.z

    Lid geworden:
    26 jul 2019
    Berichten:
    1.471
    Locatie:
    Kraggenburg / MVC Cumulus Kampen
    Tof, ga ik proberen. Dat geeft hoop. Dank!

    Ik overweeg nog andere carbon, maar eerst maar eens kijken of dit goed te krijgen is. Meer volgt..


    Verstuurd vanaf mijn SM-J730F met Tapatalk
     
  18. Berrie

    Berrie Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    9 feb 2004
    Berichten:
    4.482
    Locatie:
    Schoonhoven
    Het kan wel zijn dat je knel komt te zitten in onder en bovenschaal als de mylar wat verder doorgestoken is. (probeer dit van te voren eerst zonder weefsel en hars droog)

    Dat zou dan betekenen dat je wat van de schalen bij de neus af moet schuren.
     
  19. Peral

    Peral

    Lid geworden:
    7 okt 2007
    Berichten:
    690
    Locatie:
    Bennebroek
    Goed bezig!
    Ik heb nooit gewerkt met dat bi-ax spul. Bedenk dat een weefsel volledig symetrisch geweven moet zijn want anders heb je grote kans dat de vleugel krom trekt tijdens het uitharden.
    Carboweave of textreme is echt prachtig spul om mee te werken. Het geeft ook een goede weefsel-hars verhouding. Bij jouw weefsel moet al die tussenruimte opgevuld worden met hars
     
  20. Hein.z

    Hein.z

    Lid geworden:
    26 jul 2019
    Berichten:
    1.471
    Locatie:
    Kraggenburg / MVC Cumulus Kampen
    Jaaa, die carbo-weave / textreme heb ik ook likkebaardend zitten bekijken. Prijsverschil was dusdanig dat ik het niet gedaan
    heb en het experiment aangegaan ben, we gaan kijken of dat een goede of slechte keus was. Mijn plan is om het volgende
    proefstuk te gebruiken om te bepalen of het wel of niet gaat werken.

    - mylars verder naar de neus door laten lopen
    - 50 g glas op de neus ipv 25
    - 1 kant maak ik carbon (net als nu), de andere kant krijgt een extra 25 g glas afwerklaag.

    Volgens mij kan ik dan wel bepalen of het lukt om de neus glad te krijgen, en of het lukt om de pinholes kwijt te raken.

    Ik heb helaas het eerste proefstuk niet gewogen voor het lamineren, maar naar beste schatting:
    - 10 g schuim
    - 32 g klaar
    - .09 m^2 oppervlak
    - ca 7 g doek uitgaande van 71 g / m^2 volgens data sheet inclusief binder
    - ca 15 g hars

    Als dat klopt komt het inderdaad niet gunstig uit qua hars-weefsel verhouding, of ik heb nog veel te weinig hars weggerold
    met keukenpapier. ik zal bij de volgende test even alle onderdelen wegen voordat ik ga lamineren.
     
    Berrie vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina