Project "Elektro-Hydraulische Cylinders": Graafmachine "Huina 1550" ombouwen!

Discussie in 'Tanks / Rupsvoertuigen' gestart door CobaltBlue, 1 okt 2018.

  1. edge_nl

    edge_nl

    Lid geworden:
    2 jun 2019
    Berichten:
    30
    Locatie:
    Utrecht
    Leuk die spindels, heb daar ook wel naar gezocht, maar kwam alleen M4 tegen. (En dus met veel te kleine spoed.)
    Wat niet perse leuk is, is de 'lager' ophanging van de laatste trap, waar de spindel aanvast zit.
    Dus wat dat betreft is jou DIY optie vele malen beter!

    Zelf dacht ik aan zo'n 25 tot 30 mm/sec, voor deze spindels en met een kracht tot 100N.
    Met een pitch van 6mm/rev, heb je dan ongeveer 300 rpm nodig.
    Heb een paar losse lead screws via BG gekocht, maar moet nog gaan testen..

    Ooit eens een filmpje gezien, van iemand die een lineair actuonix actuator had geopened. Hierin zit ook een N20 motor met 1x diepgroefkogellagertje, niet helemaal netjes, maar mijn inziens beter dan die N20 hierboven... (Kan dat filmpje helaas niet meer terug vinden.)
     
    CobaltBlue vindt dit leuk.
  2. edge_nl

    edge_nl

    Lid geworden:
    2 jun 2019
    Berichten:
    30
    Locatie:
    Utrecht
    CobaltBlue vindt dit leuk.
  3. CobaltBlue

    CobaltBlue

    Lid geworden:
    12 feb 2017
    Berichten:
    1.119
    Locatie:
    Lobith
    Vorige week al het e.e.a. aan leadscrews en nuts besteld.
    Ook wat koppelingen gevonden en besteld.

    Even wachten...:bier:
     
  4. CobaltBlue

    CobaltBlue

    Lid geworden:
    12 feb 2017
    Berichten:
    1.119
    Locatie:
    Lobith

    Dat wil ik dus ff gaan uitzoeken en daarom vorige week al ff e.e.a. besteld.
    De duw/trek-kracht die de spindle kan opbouwen, die kracht moet de uitgaande as kunnen hebben aan de gear-assy, denk ik.

    We gaan het zien...
     
  5. Stoompomp

    Stoompomp

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    4.539
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
    Dit heeft mij aan het denken gezet.
    Ik bouw geen voertuigen of tanks, maar schepen. Voor mij grappig, dat er dezelfde problemen zijn in totaal andere takken van modelbouw.
    Een probleem met de Rudolf Heuss, is dat dit schip een reddingsboot heeft, die uitgezet kan worden door het openen van de dokdeur aan de achterkant, zie:
    https://www.modelbouwforum.nl/threads/theodor-heuss-rettungskreuser.267619/
    Bij het openen en sluiten heb ik ook twee wisselende axiale krachten.
    Door je opmerking ga ik deze krachten nu opvangen door een flens, 3mm dik, geborgd met een stelschroef M2, en een U-vormige brug met sleuf voor de flens.
    De flens zit opgesloten in de sleuf van de brug en geeft aan deze de wisselende krachten af.
    De lagers van de motor worden niet belast op schuifkrachten.
     
  6. CobaltBlue

    CobaltBlue

    Lid geworden:
    12 feb 2017
    Berichten:
    1.119
    Locatie:
    Lobith
    Kijk aan! Mooi werk, Stoompomp!

    In jouw situatie is de kracht erg klein schat ik in.
     
  7. CobaltBlue

    CobaltBlue

    Lid geworden:
    12 feb 2017
    Berichten:
    1.119
    Locatie:
    Lobith
    In dit geval is de leadscrew aan 2 kanten ingelsoten! Dus trek en duw worden opgevangen door 14 en dmv 12 op vierkant plaatje.
     
  8. CobaltBlue

    CobaltBlue

    Lid geworden:
    12 feb 2017
    Berichten:
    1.119
    Locatie:
    Lobith
    Zit ik wel goed met vorig reactie? Er is uiteraard nog een bewegend deel...
     
  9. Stoompomp

    Stoompomp

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    4.539
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
    Dat zie je goed.
    Ik koppel vele technische oplossingen aan elkaar.
    Door de brug met inwendige flens, worden de axiale krachten opgevangen. Dit is het principe van een stuwblok in een schip. De krachten van de schroef bij voor- en achteruit varen worden hierdoor opgevangen.
    Over het bewegend deel, wat met een starre koppeling op de draadspindel is vastgemaakt.
    Bij het gebruik van hydraulische aandrijvingen met een extreem hoog koppelvermogen, wordt de motor op de aandrijfas vastgeklemd. De reactie kracht wordt opgevangen door een hefboom met een koppelschakel, zie b.v.:
    https://www.boschrexroth.com/en/xc/...gglunds-drive-systems/hagglunds-drive-systems
    Mijn oplossing voor de nieuwe reductie motor?
    Op de motor een klem maken met een koppelschakel naar de basisplaat.
     
  10. CobaltBlue

    CobaltBlue

    Lid geworden:
    12 feb 2017
    Berichten:
    1.119
    Locatie:
    Lobith
  11. CobaltBlue

    CobaltBlue

    Lid geworden:
    12 feb 2017
    Berichten:
    1.119
    Locatie:
    Lobith
  12. Stoompomp

    Stoompomp

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    4.539
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
  13. CobaltBlue

    CobaltBlue

    Lid geworden:
    12 feb 2017
    Berichten:
    1.119
    Locatie:
    Lobith
    Hoi, gaat goed hier met de 'trapezium-cylinders'.

    Ik gebruik de T3.5 versie ( beschikbaar in diverse spoeds ).

    Mijn trapeziums heb ik gekocht met soort nylon trapezium-nuts.
    Deze bevestigd in/aan buis ( onderaan dus ) D8/d6[mm]. Geen probleem!
    D6/d4[mm] zal ook gaan! De spindle is 3.5mm dik.

    Bij D6/d4[mm] geldt:
    Moet je wat handigheid toepassen bij bevestiging van
    trapezium-nut aan/in buis.

    Ligt er verder ook aan hoe de boel geconfigureerd is.
    Alleen een duw- of trekbeweging, beide? Hoe veel druk- en trekkracht? Etc...
     
  14. CobaltBlue

    CobaltBlue

    Lid geworden:
    12 feb 2017
    Berichten:
    1.119
    Locatie:
    Lobith
    Heb je links bekeken.
     
  15. edge_nl

    edge_nl

    Lid geworden:
    2 jun 2019
    Berichten:
    30
    Locatie:
    Utrecht
    foto foto? ;)
    kwam deze nog tegen op ali, ook grappig.
     
  16. CobaltBlue

    CobaltBlue

    Lid geworden:
    12 feb 2017
    Berichten:
    1.119
    Locatie:
    Lobith
  17. CobaltBlue

    CobaltBlue

    Lid geworden:
    12 feb 2017
    Berichten:
    1.119
    Locatie:
    Lobith
    Oeps, dacht ff da'k in m'n truck-topic zat, vandaar de wat vreemde vorige post...
     
  18. gunther3200

    gunther3200

    Lid geworden:
    19 mei 2020
    Berichten:
    1
    Locatie:
    Belgie
    mooi project, ik ben ook aan iets gelijkaardigs bezig :)
     
  19. CobaltBlue

    CobaltBlue

    Lid geworden:
    12 feb 2017
    Berichten:
    1.119
    Locatie:
    Lobith
  20. CobaltBlue

    CobaltBlue

    Lid geworden:
    12 feb 2017
    Berichten:
    1.119
    Locatie:
    Lobith
    Al paar weekjes weer aan de gang met de truck-dieplader.

    Ondertussen wat nageacht over de excavator:
    de cylinders maak ik overnieuw, het hele lagersysteem kan eruit!
    De uitgaande as van een motor-gear-assy is sterk genoeg om de krachten op te vangen!
    ( lagersysteem was in eerste instantie bedoel voor bij de oude motor-gear-assy's )
    En het scheelt aanzienlijk lengte vd cylinders!

    Kwam deze tegen, weer extra motivatie er bij!
     

Deel Deze Pagina