Project "Elektro-Hydraulische Cylinders": Graafmachine "Huina 1550" ombouwen!

Leuk die spindels, heb daar ook wel naar gezocht, maar kwam alleen M4 tegen. (En dus met veel te kleine spoed.)
Wat niet perse leuk is, is de 'lager' ophanging van de laatste trap, waar de spindel aanvast zit.
Dus wat dat betreft is jou DIY optie vele malen beter!

Zelf dacht ik aan zo'n 25 tot 30 mm/sec, voor deze spindels en met een kracht tot 100N.
Met een pitch van 6mm/rev, heb je dan ongeveer 300 rpm nodig.
Heb een paar losse lead screws via BG gekocht, maar moet nog gaan testen..

Ooit eens een filmpje gezien, van iemand die een lineair actuonix actuator had geopened. Hierin zit ook een N20 motor met 1x diepgroefkogellagertje, niet helemaal netjes, maar mijn inziens beter dan die N20 hierboven... (Kan dat filmpje helaas niet meer terug vinden.)
 
Wat niet perse leuk is, is de 'lager' ophanging van de laatste trap, waar de spindel aanvast zit.
Dus wat dat betreft is jou DIY optie vele malen beter!)


Dat wil ik dus ff gaan uitzoeken en daarom vorige week al ff e.e.a. besteld.
De duw/trek-kracht die de spindle kan opbouwen, die kracht moet de uitgaande as kunnen hebben aan de gear-assy, denk ik.

We gaan het zien...
 
De duw/trek-kracht die de spindle kan opbouwen, die kracht moet de uitgaande as kunnen hebben aan de gear-assy, denk ik.

Dit heeft mij aan het denken gezet.
Ik bouw geen voertuigen of tanks, maar schepen. Voor mij grappig, dat er dezelfde problemen zijn in totaal andere takken van modelbouw.
Een probleem met de Rudolf Heuss, is dat dit schip een reddingsboot heeft, die uitgezet kan worden door het openen van de dokdeur aan de achterkant, zie:
https://www.modelbouwforum.nl/threads/theodor-heuss-rettungskreuser.267619/
Bij het openen en sluiten heb ik ook twee wisselende axiale krachten.
Door je opmerking ga ik deze krachten nu opvangen door een flens, 3mm dik, geborgd met een stelschroef M2, en een U-vormige brug met sleuf voor de flens.
De flens zit opgesloten in de sleuf van de brug en geeft aan deze de wisselende krachten af.
De lagers van de motor worden niet belast op schuifkrachten.
 
Zit ik wel goed met vorig reactie? Er is uiteraard nog een bewegend deel...

Dat zie je goed.
Ik koppel vele technische oplossingen aan elkaar.
Door de brug met inwendige flens, worden de axiale krachten opgevangen. Dit is het principe van een stuwblok in een schip. De krachten van de schroef bij voor- en achteruit varen worden hierdoor opgevangen.
Over het bewegend deel, wat met een starre koppeling op de draadspindel is vastgemaakt.
Bij het gebruik van hydraulische aandrijvingen met een extreem hoog koppelvermogen, wordt de motor op de aandrijfas vastgeklemd. De reactie kracht wordt opgevangen door een hefboom met een koppelschakel, zie b.v.:
https://www.boschrexroth.com/en/xc/...gglunds-drive-systems/hagglunds-drive-systems
Mijn oplossing voor de nieuwe reductie motor?
Op de motor een klem maken met een koppelschakel naar de basisplaat.
 
cb cm.jpg
 
Hoi, gaat goed hier met de 'trapezium-cylinders'.

Ik gebruik de T3.5 versie ( beschikbaar in diverse spoeds ).

Mijn trapeziums heb ik gekocht met soort nylon trapezium-nuts.
Deze bevestigd in/aan buis ( onderaan dus ) D8/d6[mm]. Geen probleem!
D6/d4[mm] zal ook gaan! De spindle is 3.5mm dik.

Bij D6/d4[mm] geldt:
Moet je wat handigheid toepassen bij bevestiging van
trapezium-nut aan/in buis.

Ligt er verder ook aan hoe de boel geconfigureerd is.
Alleen een duw- of trekbeweging, beide? Hoe veel druk- en trekkracht? Etc...
 
Al paar weekjes weer aan de gang met de truck-dieplader.

Ondertussen wat nageacht over de excavator:
de cylinders maak ik overnieuw, het hele lagersysteem kan eruit!
De uitgaande as van een motor-gear-assy is sterk genoeg om de krachten op te vangen!
( lagersysteem was in eerste instantie bedoel voor bij de oude motor-gear-assy's )
En het scheelt aanzienlijk lengte vd cylinders!

Kwam deze tegen, weer extra motivatie er bij!
 
Back
Top