Wat is de overlap van de mylars bij de LE en TE? En heb je de mylars plat proberen te maken dmv verwarmen? En voorzie de vacuümzak van keukenrol aan de binnenkant, dan krijg je overal goed vacuüm en zal niet eerst het plastic aan elkaar gaan zitten. Dan krijg je geen goed baksel.
Overlap aan de LE was dit keer ongeveer 0, Aan de TE ongeveer 1 cm, gok ik. Die laatste niet heel precies bepaald. Ik heb de Mylars plat gemaakt door ze in de andere richting op te rollen, dat was redelijk goed gelukt. Wel een goed punt: dit kan natuurlijk ook kromming veroorzaken. Verwarmen heeft tot nu toe nog niet gewerkt, ik moet nog een keer beter proberen met het strijkijzer.
Ik maakte destijds de mylar plat door het onder de hete douche te houden en dan tegen de tegelwand te plakken voor een dag. Met een strijkijzer ben ik bang dat je krassen krijgt GJ
Krassen valt wel mee als je er maar een keukenpapiertje tussen doet. Verwarmen komt wel heel nauw, te warm en er zit een hobbel in, die je werkstuk overneemt... vraag niet hoe ik dit weet Je kunt altijd nog een rupsje ingedikte epoxy op de TE doen om het wat steviger te krijgen.
Inderdaad, ik heb ook ge-experimenteerd met de strijkbout, geen succes. Daarom het hete water en dan lekker tegen de wand plakken. GJ
Hoogste tijd voor een vervolg. Het echte leven zit ernstig in de weg van mijn bouwtijd en energie, maar kerstvakantie is goed voor beide. Stabilo bouwplannen uitgeprint, goed bekeken en tevens het bouwverslag van Nuevo (https://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?437733-another-supra-build-the-slow-way) op rcgroups nog eens bekeken. Een pep-talk van de meester (Berrie) en we zijn klaar om verder te gaan. Stabilo-helften op maat gesneden. Deze kernen zijn het minst geslaagd van de hele set omdat ze zo dun zijn, maar gelukkig is het grootste deel van de verkrulde voorrand er af gesneden bij de tip. De leading edge en een paar groefjes van de snijdraad moeten nog wat geplamuurd en geschuurd. Stabilo-helften gemarkeerd voor de koolstof liggers (1.5 mm rond). Vervolgens de twee helften verlijmd. Morgen plamuur kopen en verder met de versteviging van kops balsa voor de schroef. Ten slotte nog wat experimentjes gedaan met mijn lidl-dremel voor het frezen van de groeven. Met 6 mm balsa en een stalen lineaal als onderlegger moet het lukken, zij hij optimistisch ...
Kops balsa versterking ingelijmd en geschuurd, eerste liggertje ingefreest (balsa stukje moet nogmaals).
Nog een kleine tip: vergeet je niet de kern te schuren met iets van korrel 240? Voorzichtig schuren met een enkele streek, van dik naar dun schuim. Eerst op een proefstukje proberen om te zien wat het doet. Het doel van het schuren is de smeltlaag weg te halen zodat je op 'puur' schuim de huid verlijmd tijdens het vacuum baggen. Na het schuren de borstel op de stofzuiger en dan daar de kern mee afzuigen.
Dank voor de tip. Ik heb vandaag niet veel gedaan, alleen de tweede ligger ingefreesd. Morgen verder met de andere kant. Dan liggers vastlijmen, plamuren en schuren. Ik zal dat zeker meenemen voor het lamineren, had me niet zo gerealiseerd dat die smeltlaag daar niet OK voor zou kunnen zijn.
Mylars ont-kromt (lichte bobbels over maar hopelijk acceptabel) en in de was gezet. Het stabilo heeft nu carbon liggers en is geplamuurd. Helaas wel een dikke blunder gemaakt: ondanks een testje blijkt cyano dus WEL het schuim aan te tasten, mijn mooie discrete lijmactie werd dus een wat minder discrete plamuuractie. Gewicht is nu (voor het schuren) 19 g ipv het doel van 15 g. Tsja, altijd al geweten dat dit niet de lichtste supra gaat worden. Zo gaat dat dus ... Niet getreurd, er kan altijd nog een nieuw stabilo gemaakt worden. Volgende vraag is de layup en het kleurenschema. Ik heb de volgende opties: 60g biax carbon met 25 g glas erover (komt ook op de vleugel). 60 g kevlar 50 g glas 25 g glas Mark Drela gebruikt 35 g kevlar, die heb ik helaas niet. Met Berrie besproken dat glas wel voldoende is, dus waarschijnlijk 50 g glas voor de stevigheid. Ik overweeg ook nog de #!$(@!-it optie van carbon + glas, omdat het dan in ieder geval stevig wordt. Volgende vraag: kleurschema? Ik neig ernaar om de vleugel grotendeels ongeverfd te laten, het carbon met glas wordt best mooi zwart, en dan een paar fel gekleurde tippen of strepen. Wit met gekleurde tippen is een prima optie maar zie ik vaker. Een mooie felle dekkende kleur (blauw, oranje?) zou ook kunnen. Ik sta open voor briljante ideeen! het stabilo krijgt waarschijnlijk dezelfde felle kleur als de vleugeltippen, tenzij ik voor carbon ga.
Mylars verdund aan de randen (schrapen), in de wax gezet. Verf besteld, en nu het eerst experiment met spuitbus verven ... Ik ben daar waardeloos in dus hopelijk komt het goed. Eerste streepjes gingen redelijk zo te zien, steeds 5-10 minuten wachten tussen de laagjes en dun opbrengen. Zoals je ziet wordt het eindresultaat carbon, wit en paars. Hoe precies blijft nog even een verrassing (voor mij ook ).
't Stabilo zit in de vacuumzak. Nu maar duimen dat het er allemaal goed uit komt! Lessen voor de volgende keer: - leading edge stripjes plakken (50 g glas) was een klein drama. 2e poging ging beter: neus van het stabilo afgetaped en ingespoten, en de stripjes zonder bakpapier direct ingespoten en vastgehouden. Vrijwel direct er op plakken. - de verf op de mylars is HEEL kwetsbaar. Niet op ademen, naar kijken, aan denken ... Gek genoeg ging het bij het inrollen wel vrijwel goed op 1 plekje na. - In de vacuumzak schuiven was een drama, omdat die zak dicht zit met tacky tape (1 smalle ingang). Volgende keer een helemaal open zak gebruiken die je over het werkstuk heen kan vouwen. Het vacuum houdt voorlopig goed met 0.08 bar ongeveer. Je ziet er niks van, maar toch maar een plaatje.
Hein, Je hoeft die kleur helemaal niet op die mylars te spuiten, en dat hoef je dus ook niet goed (netjes) te kunnen. Gewoon verven of rollen is goed genoeg, want de kwaliteit van het oppervlak wordt bepaald door de gladheid van de mylar ... In een vacuüm zak schuiven lijkt mij ook een behoorlijke klus. Daarom gebruik ik geen 'zak' maar een folie (op rol) die 1x is dubbelgevouwen: - stuk naar behoefte afknippen, - open vouwen, - je werkstuk op één helft neerleggen, - bleeder eronder/erop, - vanaf de vouwnaad een ril acrylaatkit (de allergoedkoopste) om het werkstuk heen tot de vouwnaad aan de andere kant, - vacuümslang over de ril kit heen leggen en met iets fixeren, - en klein stukje kit over de vacuümslang heen leggen (precies ook boven de 1e laag kit) - plastic dichtvouwen en goed opletten dat de kit zonder lekkageplekken overal het plastic raakt, - vacuüm erop ...
Je kan de LE strips ook doen dmv transfer tape. Dat werkt toch wel heel prettig. Morgen het spannendste gedeelte
Goed punt, dat kan ik volgende keer ook nog doen! Ik heb voorlopig spuitbus lak gebruikt wat redelijk bevalt. maar voor een volgende keer is dd-lak dan ook een optie misschien. Beetje overkill, dat wel. Rolleren is ongetwijfeld goedkoper. Met name de mooie plaarse metallic lak die ik nu gebruik (en volgens mij helemaal niet metallic glanst, maar goed ...) is prijzig. Precies, dat bedoelde ik met de "open zak". Die acrylkit gebruik ik ondertussen al en die bevalt prima, ik wou alleen de oude vacuumzak hergebruiken. Volgende keer gewoon een nieuwe maken zoals jij aangeeft, dat is voor bagging echt veel makkelijker. Voor het maken van de cap strips is de oude zak waarschijnlijk prima.
Dunner dan 0,35 zou ik niet gaan. Dan wordt het niet meer echt vlak. Het begint dan de oneffenheden van weefsel en/of schuim te volgen. Dat zie je dan terug.