Union Wrestler 1:50

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door JaFa, 29 dec 2019.

  1. Adam

    Adam

    Lid geworden:
    12 sep 2003
    Berichten:
    3.542
    Locatie:
    Monster
    Hoe ga je al deze mechaniekjes gangbaar en waterdicht houden?
    Bij dit soort schepen heb je zeer regelmatig water aan dek, en aluminium en messing zijn gecombineerd met water nou niet elkaars beste vrienden.

    Onderstaand de Ral kleuren van Boskalis
    Ral kleuren Boskalis.jpg
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  2. Macrabbit

    Macrabbit Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    16 mei 2010
    Berichten:
    2.353
    Locatie:
    Julianadorp
    Adam was me net even voor:(, maar hij is wat vergeten:banana:. De Anti Fouling is Rood RAL 3009.:bye:
     
  3. JaFa

    JaFa

    Lid geworden:
    20 jun 2010
    Berichten:
    951
    Locatie:
    Leuven (Belgie)
    Hey Adam, hartstikke bedankt, voor je vragen, wel inderdaad, de pinnen zijn niet echt een probleem, die lopen vrij schuivend met as vet of dikke uierzalf zal hier niet erg veel doorkomen, de forks dat is wel een probleem door hun vork vorm maken zij een verbinding natuurlijk, ik vrees dat ik een beetje water daar zal moeten tolereren.
    De elektrolyse waarover jij spreekt zal geen probleem vormen, voor zo ver ik mijn studie boeken herinner is dit in functie van het debiet, aangezien het verplaatsbaar debiet in deze pinnen totaal verwaarloosbaar is zal ik er niet meer zijn vooraleer er corrosie laat staan erosie optreed.
    anderzijds, de alu buisjes zijn zo vervangen, alles zit met schroefdraad en wat draad borging vast dus kan ook zo weer uit elkaar. Hzet vervangen van deze buisjes neemt niet langer dan 5 minuten in beslag.
    Wie weet maak ik er nu nog wel inox buisjes van, damn je zet me aan het werk.

    Nu die Forks dat is inderdaad iets, ik had zelf al gedacht om kleine dekseltjes te maken met een veertje maar dat is natuurlijk niet zoals het op de boot is, daar zetten ze er een pot op.

    Hoe doen andere karmfork forumers dit?

    Rubbertje voor de pinnen kan en zou geen probleem zijn maar weeral door de lastige vorm van de vorken maakt dit niets uit, nu moet ik eerlijk zijn die vorken zitten er maar op voor de sier het op RC vlak zijn deze ook nutteloos.

    Ik ga over je opmerkingen nog eens nadenken.

    De winches zijn met de behuizing waterdicht tot bovenaan en ik veronderstel niet dat deze ooit water zullen pakken...

    Bedankt voor het kleur advies.
     
  4. JaFa

    JaFa

    Lid geworden:
    20 jun 2010
    Berichten:
    951
    Locatie:
    Leuven (Belgie)
    Hey thanks, dat maakt het plaatje compleet, vandaag heb ik maar wat dingen uit de romp gezaagd, ik heb aleen een kemel geschoten met de boegschroef dat moet ik morgen of straks nog even rechtzetten.

    Hey hoe heb jij die forks waterdicht gemaakt?
     
  5. JaFa

    JaFa

    Lid geworden:
    20 jun 2010
    Berichten:
    951
    Locatie:
    Leuven (Belgie)
    Hey heren, ik ben stilaan eens aan het nadenken over de aandrijving, wie heeft een idee of link voor een eenvoudige maar relatief goede 360° draai inrichting, zodat zonder al te veel problemen de truster rond kan?

    Ik had zelf aan het hambug IMTH systeem gedacht maar ik hoor links en rechts wel wat tegenstanders...

    Alvast erg bedankt voor de input.
     
  6. Broeckx Ronny

    Broeckx Ronny

    Lid geworden:
    28 sep 2008
    Berichten:
    874
    Locatie:
    Hulshout Belgie
    hey Jan , inderdaad , het systeem van IMTH is niet zoals het hoort te zijn .
    Een bedrijfszeker systeem is een servo van 2x90° te nemen met een tandwiel (met of zonder riem) en dan 2 op 1 nemen zodat de truster 2 x 180° beweegt .
    Als je daar een kleine tijdvertraging opzet vanuit de zender verkrijg je een heel betrouwbare sturing .
    Meerdere scheepsmodellen in onze vereniging varen met deze opzet en we hebben daar nog nooit problemen mee gehad .
    Groetjes
    Ronny
     
  7. JaFa

    JaFa

    Lid geworden:
    20 jun 2010
    Berichten:
    951
    Locatie:
    Leuven (Belgie)
    Hey Ronny, bedankt hier ga ik eens over nadenken ik dacht als je bij een gewone servo wat extra weerstanden tussen de buitenste poten van de pot soldeerden dat de slaglengte groter werd maar dit moet ik eens terug uitzoeken, misschien is dat dan een oplossing.

    Ik zal het zeker testen, bedankt voor de input, en het besparen van veel geld!
     
  8. Adam

    Adam

    Lid geworden:
    12 sep 2003
    Berichten:
    3.542
    Locatie:
    Monster
    Je bent maatjes met Sjoerd.
    Neem via hem eens contact op met Pim Hoogenraad, hij maakt mooie 360 graden thrusters...
    90 graden servo's met een "versnelling" er op zijn niet echt meer van deze tijd, zijn mooiere oplossingen voor....
     
  9. Macrabbit

    Macrabbit Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    16 mei 2010
    Berichten:
    2.353
    Locatie:
    Julianadorp
    Hey Jan,
    Als je in mijn verslag kijkt bij postnr #135 kun je het frame zien van de Forks en de Pinnen. Dit wordt in zijn geheel onder het dek aangebracht. Nu zie je nog boutjes met een cilindrische kop, maar die zijn inmiddels vervangen door schroefjes met verzonken kop. Mooi vlak dus met het dek van printplaat. Tussen dit dek en het frame van de Forks en Pinnen heb ik een plaatje rubber van 1 mm dik. Niet van dat stijve rubber maar lekker soepel. Hierin 4 gaatjes voor de bevestigings schroefjes en 4 gaten die overeenkomen met de buisjes voor de Forks en de Pinnen. Gaten in het rubber net even kleiner dan de diameter van de buisjes die omhoog komen. Dit zou theoretisch genoeg moeten zijn om te voorkomen dat hier water door naar binnen komt. Bij de Karmforks lijkt dat voldoende omdat deze aan de bovenkant dicht zijn met de vleugel platen. Er zou nog wel wat water binnen kunnen komen tussen de buitenbuizen en de binnenkant die omhoog komt. Bij de pinnen zou theoretisch wel iets water binnen kunnen komen. Maar de praktijk zal het uitwijzen. En een beetje water kan ik ook niet van wakker liggen.
     
  10. Jaap.B

    Jaap.B

    Lid geworden:
    4 mrt 2018
    Berichten:
    107
    Locatie:
    Nissewaard
    Erg mooi veel werk met dat styreen
     
  11. Broeckx Ronny

    Broeckx Ronny

    Lid geworden:
    28 sep 2008
    Berichten:
    874
    Locatie:
    Hulshout Belgie
    Dat zou kunnen maar hoe simpelder men het maakt , hoe minder er stuk kan gaan .
    Blijft er ook nog het prijsverschil , een servo van 90° kost maar €49,00 , enkele tandwielen of riempjes en je bent gesteld .
    Het perfekte systeem om via de elektronica trusters te sturen , ben ik nog niet tegengekomen , ze hebben allemaal nog een pak nadelen .
    Groetjes
    Ronny
     
  12. JaFa

    JaFa

    Lid geworden:
    20 jun 2010
    Berichten:
    951
    Locatie:
    Leuven (Belgie)
    Ok tijd voor de zoveelste update, ik ben dan toch maar begonnen de romp in orde te zetten, ter verduidelijking, deze heb ik via Marcrabit, op dit forum bemachtigd, ook de thrusters komen van dat adres.
    Je moet het warm water niet heruitvinden.

    Ik heb hard gewerkt aan een aantal delen, verschansing, gaten voor schroeven, boegschroeven, de kont rol, enz...

    Een overzichtje de gaten van de thrusters, deze hebben ook op de echte een grote bodemplaat vandaar ik dit zo heb gemaakt, 2 grote gaten, met een perspex inleg stuk, vervolgens worden daar de messing basis delen van de motoren verlijmd.

    [​IMG]IMG_4806 by Jan Fabri, on Flickr

    [​IMG]IMG_4810 by Jan Fabri, on Flickr

    [​IMG]IMG_4809 by Jan Fabri, on Flickr

    Waarom heb ik dit nu zo gedaan, op de volgende foto zie je de kleine spatie tussen romp en truster "cirkel" deze zit ook op de echte romp anderzijds heb ik op deze manier een perfect platte basis die mooi onder de juiste hoek kon worden gesteld.
    [​IMG]IMG_4812 by Jan Fabri, on Flickr

    De aandrijving is ondertussen getest en werkt naar behoren, ik moet enkel nog de servo's modificeren, ik ga waarschijnlijk op de uiteinde van de potentiometer in de servo een 2,7 a 3k weerstand solderen, dit drijft de servo normaal naar 180°. Op deze manier krijg ik dan toch een 360° sturing al is het niet met eindeloze rotatie... Maar wie weet komt er nog wel een oplossing voor, ik bekijk dit nog...

    [​IMG]IMG_4826 by Jan Fabri, on Flickr

    Dan nog wat gaten voor de boegschroef, dit had beter gekund ik had dit ferm verkloot initieel het gat was veel te groot, de buis die ik had te kort enz... Uiteindelijke met creatief met lijm en plakband heb ik dit allemaal terug hersteld zonder dat ik noemenswaardig moest plamuren. Nu plamuren moet spijtig genoeg, wat een rotklus vind ik dat, bij alles wat je doet moet je terug plamuren pffff.

    Wat boegschroef momentjes:

    [​IMG]IMG_4821 by Jan Fabri, on Flickr

    [​IMG]IMG_4807 by Jan Fabri, on Flickr

    [​IMG]IMG_4830 by Jan Fabri, on Flickr

    Nog wat ankergaten gemaakt ook hier ontbrak het niet aan enthousiasme, met als gevolg een gat, misschien iets te groot o_O. gelukkig is er weer die plamuur...

    Om de anker kluizen te maken heb ik wel even bezig geweest er is niets recht aan letterlijk elk deel ervan staat onder een hoek, bizar.

    Ik heb ook even getest of de anker er makkelijk in en uit kan, en dit werkt echt perfect.

    Nog wat gebroddel en het resultaat:

    [​IMG]IMG_4840 by Jan Fabri, on Flickr

    [​IMG]IMG_4844 by Jan Fabri, on Flickr

    [​IMG]IMG_4843 by Jan Fabri, on Flickr

    [​IMG]IMG_4846 by Jan Fabri, on Flickr

    Alles lijkt mooi vlak maar na de volgende spuit beurt bekijk ik alles nog even.

    Ik heb nog veel dingen afgewerkt maar er zijn niet overal foto's van, gisteren heb ik een hele dag bezig geweest met haar kont, moet zeggen er zijn slechtere dingen niet? :p

    Dit is het resultaat, er moet nog heel wat worden geschuurd:

    [​IMG]IMG_4832 by Jan Fabri, on Flickr

    [​IMG]IMG_4833 by Jan Fabri, on Flickr

    [​IMG]IMG_4834 by Jan Fabri, on Flickr



    Nog wat roosters, en gaten aangebracht:

    [​IMG]IMG_4827 by Jan Fabri, on Flickr

    [​IMG]IMG_4818 by Jan Fabri, on Flickr

    De stootbanden, damn dit was een lange klus heeft de ganse dag geduurd, en dan moeten ze nog geplamuurd en geschuurd worden...

    [​IMG]IMG_4847 by Jan Fabri, on Flickr

    [​IMG]IMG_4848 by Jan Fabri, on Flickr

    Ook de kimkielen zijn geplaatst en nog een aantal dingen, volgende update plaats ik wat algemene overzicht foto's...

    Tot...
     
    Laatst bewerkt: 17 feb 2020
    k-k, hcs_vliss, kaapstander en 2 anderen vinden dit leuk.
  13. Dordtsebank

    Dordtsebank

    Lid geworden:
    19 nov 2007
    Berichten:
    597
    Locatie:
    Zuid Holland
    Prachtige update Jan. Ik geniet er van :thumbsup:
    Je gaat als de brandweer.....
     
  14. Macrabbit

    Macrabbit Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    16 mei 2010
    Berichten:
    2.353
    Locatie:
    Julianadorp
    Hey Jan,
    Alweer een hele diepe buiging vanaf deze kant. Je bent in korte tijd al heel erg gevorderd met je romp. Ik verdenk je er ook stiekem van dat je hier ook al even mee bezig bent. Zie dat je ook de verschansing rondom al hebt geplaatst. Ankerkluizen, alsmede de waterinlaten en de stootbanden op zijn plek. Chapeau hoor. Nu zeg je ook dat de kimkielen geplaatst zijn. Hier zie ik geen foto van. Wat nu aan de zijkant zit is ook een soort stootlijst.;)
    Heerlijk om te zien hoe ze groeit Jan.
     
  15. JaFa

    JaFa

    Lid geworden:
    20 jun 2010
    Berichten:
    951
    Locatie:
    Leuven (Belgie)
    vandaag heb ik wat zitten spelen met de thrusters, allemaal leuk deze werken met brushless motoren, allemaal ok.
    Voor mij de eerste keer dat ik hiermee werk maar ik zit met het volgende, bij ouderwetse motoren kan je de snelheid vrij traag laten lopen, zodanig dat je de prop kan zien draaien...

    Nu ik heb mijn regelaar geprogrameerd voor de laagste start rpm, maar dat is nog vrij snel.

    Volgens wat info op het inet, komt dit door de regelaar, hebben jullie ervaring met een regelaar(s) die wel mooie traagloop hebben? En die betaal baar zijn, de motor heeft geen sensor!

    Ik moet er toch nog 1 hebben voor de boegschroef dan koop ik net zo lief 2 die wel traag lopen...

    Alvast bedankt!
     
  16. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.038
    Locatie:
    Oostvoorne
    Jan, Hoeveel KV zijn die motoren van je en hebben ze een vertraging? Mijn ervaring is dat je een zo laag mogelijk KV getal moet hebben. 750KV werkt aardig bij 7,4 Volt. Kijk even in het bouwverslag van de Yarra door Lex Verkuijl. Daar heb ik veel van opgestoken. Ook in het verslag van mijn tanker(avatar) heb ik wat bevindingen vast gelegd. Meer trial and error, dus geen wetenschappelijk verhaal. Gr. Klaas.
    https://www.modelbouwforum.nl/threads/havensleper-yarra-van-deans-marine.236592/page-6

    https://www.modelbouwforum.nl/threads/bouw-verslag-esso-berlin-raffaele-cafiero.266675/
     
  17. pascall

    pascall

    Lid geworden:
    8 mrt 2008
    Berichten:
    1.539
    Locatie:
    zeeuws-vlaanderen
    Ik volg dit met grote bewondering op de achtergrond, evenals het vorige bouwverslag.
    Man man, hoe is het mogelijk, dat je daadwerkelijk alle disciplines tot in de finesse beheerst, diep respect!!!

    Mvg,

    Pascal.
     
  18. Adam

    Adam

    Lid geworden:
    12 sep 2003
    Berichten:
    3.542
    Locatie:
    Monster
    Waarom zou je je props willen zien draaien? Ze zitten toch meest onderwater.........
    Maar zonder dollen, je props zo langzaam laten draaien brengt niets.
    Heb inmiddels zelf de nodige ervaring met brushless motoren, maar ik heb er nog nooit last van gehad, dat ze in hun laagste toerental te hard draaien.
    Slip, weerstand, wind, stroming, ongelijk oppakken van motoren, zijn factoren ook invloed hebben op hoe langzaam je kan varen.
     
  19. JaFa

    JaFa

    Lid geworden:
    20 jun 2010
    Berichten:
    951
    Locatie:
    Leuven (Belgie)
    Ja wel ik wil het een en ander klaar hebben vooraleer het werk er weer aankomt, dan duurt het weer heeeeeeeel lang voor er wat tijd te vinden zal zijn, ondertussen ben ik aan de betere hand en beginnen er allerlei taken verwacht te worden, ik voel nu al dat mijn modelbouw tijd sterk verminderd... Maar we doen gewoon rustig voort...

    Hey Sjoerd, nee toch niet ik ben slechts een goede week met de romp bezig, de kimkielen foto komt nog, ik vergeet hier en daar wel eens wat foto's te maken vandaar, nu ik moet wel toegeven ik heb hier op het forum een heel leuke spiekbrief, als ik het niet weet spiek ik even, dat scheelt heel wat tijd, ik moet juist zien dat ik mij niet laat verleiden aan het Boxer gehalte, ik heb al een aantal keer iets gemaakt wat dan op de Wrestler net iets anders is, zoals bepaalde gaten in de verschansing...


    Ok dit vind ik belangrijk!

    Ik ben de ganse dag bezig geweest met de thrusters, vooral om te zien waar hoe en wanneer ik zal hier wel een update van maken in het kort,

    Mijn probleem, tis te zeggen, het probleem waar ik met mijn HK regelaars op stuit, is dat de aanspring snelheid van de regelaar niets te maken heeft met het minimum van de motor, de motor loopt al op 2,5 volt, maar de aanspring snelheid van die regelaar is op S3(ca 10,5v) bijna 5Volt, wil ik de motoren stapvoets laten draaien moet ik de input voltage op 4 Volt zetten, wat ik heb geprobeerd is in parallel een gewone ESC te zetten die dan de ingang voltage van de brushless regelt als je deze ESC programmeert van 4v naar S3(10,5v) dan kan je de motor laten traag lopen, maar het kan toch niet zijn dat dit de bedoeling is.

    Mijn vraag is nu zijn alle brushless ESC's zo? Of ligt het aan mijn HK brol.

    Op dit moment zitten er 840Kv in, maar ik heb ook getest met 18polen 320Kv en 24polen 220Kv allen hebben hetzelfde probleem.

    Nu je hebt gelijk op 6 a 7,5 volt lopen ze redelijk mooi maar dan zie ik niet goed in waarom ik nog op S3 zou werken.

    Ik wil gewoon een ESC die van zichtbaar draaien tot zijn maximum kan.

    Ik begrijp wat je zegt, maar laat het dan een fetisj zijn of zo, ik wil dat de motoren ook heel fijn zijn te regelen vandaar, maar misschien moet ik niet wensen om de volledige S3 spanning te benutten, al denk ik at dat dan weer trekkracht kost... mmm problemen problemen...

    Hey Pascal, leuk dat je volgt, nu alles beheersen is een groot woord hoor, veel gaat ook via trial and error, soms wat boeren verstand helpt wel en niet te vergeten de input van menig forumlid natuurlijk.

    zoals je ziet vraag ik ook gewoon soms wat raad en voor de rest testen en zoals mijn dochter dan zegt, "ga je weer rook maken papa?" :oops:
     
  20. Broeckx Ronny

    Broeckx Ronny

    Lid geworden:
    28 sep 2008
    Berichten:
    874
    Locatie:
    Hulshout Belgie
    Hey Jan , ik gebruik een Roxxy outrunner C35-30-45 300Kv op mijn Fairplay 26 .
    Deze kunnen mooi traag draaien zonder stoten of horten , traag genoeg om de toeren te kunnen tellen met de overbrenging van 1/2 van de schottels .
    Natuurlijk met een bijhorende Roxxy regelaar Roxxy 930 en dit op een loodbatterij van 12Volt .
    Groetjes
    Ronny
     

Deel Deze Pagina