Bouwverslag M-klas Minki

Discussie in 'Bouwverslagen Zeilschepen' gestart door Ard, 2 jul 2019.

  1. Hay

    Hay Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    11 dec 2010
    Berichten:
    544
    Locatie:
    Muiden
    Yep, daar ben ik ook benieuwd naar. Ik zal wel eens informeren bij Chris Vaes (chrissails.com).
    Misschien iets voor een gezamenlijk project Dimitri? twee M-klassers?
     
  2. Ard

    Ard

    Lid geworden:
    9 apr 2014
    Berichten:
    426
    Locatie:
    nieuwerkerk aan den ijssel
    Een schrikreactie bij het gebruik van de weegschaal is doorgaans voorbehouden aan het andere geslacht, maar deze keer, bij het wegen van diverse componenten van mijn nieuwe bootje, sloeg bij mij toch ook de schrik om het hart!
    Ik geef eerst het gewicht van 3 hoofdcomponenten en splits die daarna, voor zover nog mogelijk, verder uit :
    Romp 1240 gr.
    Vin met loden bulb : 3480 gr.
    Tuigage 400 gr.
    Totaal 5120 gr (!!)

    Romp
    In het rompgewicht zijn aanwezig :
    Hitec winch 110 gr.
    accupack (5cellen) 110 gr.
    ontvanger/bedrading,etc 20 gr.
    roerservo 35 gr
    verbinding roer 20 gr.
    accupotje 20 gr.
    roer 50 gr.
    Totaal 345 gr.

    Dan blijft over voor de romp 1240-345 = 895 gr.
    Toen ik de romp woog na het losmaken van de bouwplank woog ze (al, nog maar...) 500 gr.
    In het afbouwen is er maar liefst 395 gr bijgekomen!
    Het dek, inclusief het geknikte voordek, woog 135 gram.
    Dus aan losse troep, inclusief lijm , lakken ,schroefjes, kleine onderdelen etc is er blijkbaar 395-135 = 260 gram bijgekomen (verbaast mij wel, dit bedrag...)
    Ik had de spanten , zoals op de foto, kunnen verwijderen, maar had dan de binnenkant met een laag glasweefsel bekleed.Dat is nu niet gedaan en slechts 2 lagen verdunde lak aangebracht.

    Vin
    De vin zelf weegt ca 150 gram en is opgebouwd uit een 4 mm balsa kern met daarop geplakt : 2 lagen carbon (100 gr/m2) en 1 laag glas weefsel(80 gr/m2).
    In de vin voor de vorige boot (Spetter) had ik 3 lagen carbon, zonder glas, die vin woog 185 gr en was daardoor ook wat stijver.
    Het lood weegt dus 3480-150=3230 gr (ong.)

    Tuigage
    Het totale gewicht van 400 gr kan als volgt opgesplitst worden :
    Carbon mast (ongestaagd) 180 gram
    Zeilen 100 gram
    Giek en fokkeboom
    (beide 8 mm Al buis)
    neerhouder, rvs beslag,
    haakjes etc 120 gram

    Nog een laatste opmerking :
    De romp van de vorige M (Spetter) woog maar liefst 1580 gr, de huidige 1240 gr.Dus toch wel iets bespaard:yes:.......

    Ben benieuwd naar de reacties...
    Ard
     

    Bijgevoegde bestanden:

  3. DioM

    DioM

    Lid geworden:
    25 jul 2019
    Berichten:
    278
    Locatie:
    Amsterdam
    Ard heel erg bedankt voor de info.
    En een erg mooie gewichts besparing ten opzichte van je Spetter!. (Zou je nog wat meer gewicht kunnen besparen bij de bouw(bv door nog wat spanten weg te laten of wat anders?) wat is jouw gedachte hier over??)
    Ik heb me bij mijn laatste bouw ook erg verbaast over hoeveel gewicht er nog bij kwam na dat ik romp en dek klaar had , het binnenwerk en de dek montage heeft het gewicht bijna verdubbeld en ik denk dat daar nog behoorlijk wat uitgespaard kan worden.
    Mijn electronica lijstje: ontanger 6gr, 2s lipo (850) 44gr, winch 82gr ,stuur servo 32gr, alarm 8gr hier zou jij dus nog wat kunnen winnen.

    Groeten Dimitri
     
    Laatst bewerkt: 18 mrt 2020
  4. joost vS

    joost vS

    Lid geworden:
    28 sep 2015
    Berichten:
    420
    Locatie:
    Vlaardingen
    OK OK, gewicht..dat is een bekend probleem. Dat had ik ook toen ik met mijn vorige boot begin.
    Dus kijk ook eens bij
    https://www.modelbouwforum.nl/threads/ombouw-marblehead-naar-rc.237053/page-8

    berichten:
    145
    163
    301

    en dan de neiuwe (https://www.modelbouwforum.nl/threads/nieuwe-marblehead.268311/
    romp "compleet", (dus incl RC) 750 gram
    roer 125 gram (massief epoxy plaat! kan een stuk lichter)
    tuig ca 350 gr
    vin ca 200 gr
    lood 3300 gr
    wat opmerkingen
    (alles is ingebouwd, dus ca waarden)
    1 winch is een Hacker Ditex , ca 67 gr plus de trommel ?? Er zijn lichtere winches, maar vergeet het gewicht van de trommel niet.
    2 batterij is een lipo ca 1000 mAh, 2S (dus 7.4 V), weeg ca 52 gr
    3 roer servo ca 50 gr
    4 vin is erg licht, drijft in water!
    5 inderdaad, de huidige (Bantock) carbon pijpen zijn zo stijf dat je de zijstagen kan laten vervallen
    en dan nog:
    let op de definite van deplacement, is dat alleen de romp, of is dat inclusief de waterverplaatsing van vin, roer en loodje (bulp). Als je een gewichts berekening maakt MOET je alle onderdelen meenemen!

    Ter vergelijking, de kale carbon prepreg romp weegt 340 gr. Essenteieel hierin is het gebruik van prepreg waardoor de epoxy tot een minimum gebruikt wordt. En, integratie van de vin+conventionele mastbox+swingrig mastbox. Er hoefde verder niets meer bij behalve wat carbon fundaties voor winch er roerservo.
    Ja, dit is een stuk lichter maar daar zijn ook semi professoionele spullen voor nodig.

    Gelukkig is Spetter-2 een stuk lichter dan de vorige
     
    Laatst bewerkt: 18 mrt 2020
  5. joost vS

    joost vS

    Lid geworden:
    28 sep 2015
    Berichten:
    420
    Locatie:
    Vlaardingen
    En, wat ben je van plan voor je nieuwe M? eigen ontwerp ? Voor gewichten, zie wat verder op. Er zijn zolangzamerhand wel Nederlandse ontwerpen ....
     
  6. joost vS

    joost vS

    Lid geworden:
    28 sep 2015
    Berichten:
    420
    Locatie:
    Vlaardingen
    Hay, ook aan een nieuwe M toe ?We zien je graag aan het water. Of met de Equation of met een NL ontwerp ?
     
  7. DioM

    DioM

    Lid geworden:
    25 jul 2019
    Berichten:
    278
    Locatie:
    Amsterdam
    Tsja mijn bedoeling was eigenlijk om vd zomer te starten met een woody IOM maar door de omstandigheden heb ik nu opeens tijd voor een volgend project en ben me nu dus aan het oriënteren wat dat gaat worden.

    Ik her ondekte deze hobby door mijn oude M en heb nu 2 verschillende ontwerpen IOM's gemaakt (2x in balsa/epoxy 1x vol glas/epoxy die zijn wat handteerbaarder door de maat, staan opgetuigd in de kamer en ik loop er zo mee naar de Amstel) maar een nieuwe M blijft kriebelen.

    Gr Dimitri
     
  8. Hay

    Hay Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    11 dec 2010
    Berichten:
    544
    Locatie:
    Muiden
    Ik ben nu hard bezig met het afbouwen van mijn IOM's. daarna ben ik zeker in voor een M. Ik zou natuurlijk zo'n mooie carbon romp van Chris kunnen nemen, maar ik ben toch ook wel een houtbouwer, dus een Equation in western red cedar is wel een mooi project. Ik heb in ieder geval al hout besteld.
     
  9. Hay

    Hay Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    11 dec 2010
    Berichten:
    544
    Locatie:
    Muiden
    wel heel nuttig deze info over gewichten. Dank, heren!
    Ik denk stiekem aan een sandwich bouw methode, met 2 mm red cedar en een bekleding van 50 + 25 g glas en carbon aan de binnenzijde voor extra stijfheid. vraag me af waar je dan op uitkomt en welke dikte carbon dan het beste is. ik heb 160g liggen, maar denk dat dit te zwaar is. wat denken jullie?
     
  10. Ard

    Ard

    Lid geworden:
    9 apr 2014
    Berichten:
    426
    Locatie:
    nieuwerkerk aan den ijssel
    Hay,
    - Als je het huidoppervlak weet dan kan je het gewicht makkelijk uitrekenen.
    - Evenzo voor je versterkingslagen.Op de site van mrboot(!!) staat bij de diverse versterkingsmaterialen ook het harsverbruik per m2 in gr waarmee je het gewicht van vezels en hars kan berekenen.
    - En vergeet het gewicht van je houtlijm niet, er gaat toch aardig wat lijm in zo'n boot.
     
  11. Hay

    Hay Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    11 dec 2010
    Berichten:
    544
    Locatie:
    Muiden
    Dank je Ard,
    Je hebt gelijk met die lijm, dat tikt veel harder aan dan ik dacht. Ik denk dat je zomaar 40-50 g per romp gebruikt. Die mrboat site had ik inderdaad ook al gezien. Ik bestel er mijn spullen.
    Volgens mij zit je met 30 x lengte bootje = oppervlakte aardig in de buurt. dat lijkt bij mijn IOM tot nu toe aardig te kloppen. Voor een M kom ik dan met een 160g carbon mat op 140g alleen voor dat laminaat. dat lijkt me toch wat zwaar. dunner carbon hebben ze niet, dus ik overweeg om met stroken een patroon te maken aan de binnenkant, waarbij ik dus veel lichter kan werken. Dan moet je met de helft uit kunnen. dan moet daar nog wel een 25g matje overheen, of onder, maar dat is 25g max. dan zou je dus aan de binnenkant met de verstevigingen onder de 100g blijven. buiten is dat 50g en 25g doek, dus 60 g laminaatgewicht. hout is 350 kg/m3. bij 2 mm rompdikte kom je dan op 280 g hout. Dan nog 40g lijm, maakt 480g voor de romp. dat is natuurlijk fors zwaarder dan de rompen van carbon. misschien moet je met red cedar die carbon verstijving gewoon weglaten, en alleen een 25g matje. dat doe ik nu bij mijn Slice ook en is stijf genoeg. Dan kom je op ongeveer 400g. dat is al een stuk beter. Of ik bouw in Balsa, maar dan wel met de carbon binnenkant. Dat is 150 kg/m3, dus dan is het houtgewicht van de romp slechts 120g. dat is 160g minder. dat vervang je door 140g carbon aan de binnenkant. Of ook hier alleen stroken; dan is de binnenkant 90g. je moet misschien nog een extra matje op de buitenkant plakken om de puntbelasting op te vangen (balsa!) dus 25-50 g extra. Dan zou je op een rompgewicht van 420 g uitkomen.
    Opties genoeg, maar je kunt niet tegen een carbon romp op. Dat is wel duidelijk.
    Nou is 150g meer op een totaalgewicht van 5 kg ook maar 3%, dus het is ook wel relatief.
    Maar eerst de IOM's afmaken. ik ga nu weer mijn hok in :bye:
     
  12. Hay

    Hay Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    11 dec 2010
    Berichten:
    544
    Locatie:
    Muiden
    Ik zag dat jij één laag 80g op de buitenkant hebt. Dat is sterk genoeg, maar ik vraag me af of dat voldoende 'impact resistance' heeft om er wedstrijden mee te varen. daar zijn aanvaringen onvermijdelijk en puntbelasting is toch weer iets heel anders.
    nu ga ik echt naar mijn hok
     
  13. joost vS

    joost vS

    Lid geworden:
    28 sep 2015
    Berichten:
    420
    Locatie:
    Vlaardingen
    Hay, Leuk zo'n formule, zie #51. Oppervlak is 30* lengte ?? Is dat inclusief het dek ? Ik denk dat er iets niet klopt... voor een M 30*1.30m is 39 vierkante meter ?. Of bedoel je 30*130 3900 cm2 ? Dat kan beter, bv door ook de breedte en of omtrek midscheeps mee te nemen. Bv lengte *omtrek midscheeps * coefficient. Je kan de coefficient van je IOM nemen.

    Aad, wat is het huidoppervlak van jouw boot ? Heb je ook de omtrek midscheeps? Dan zou Hay de coefficient kunnen uitrekenen.Bij mijn boot kan ik dat niet, andere bouwwijze (dan zou ik in Delftship een hoop moeten weghalen)
    Verder.. bij carbonwinkel.nl heben ze ook 93 gr/m2 carbon doek.

    Vroeger maakte ik wel eens boten met een balsahuid op spantjes en daaroverheen aan de buitenkant glas. Vervolgens het balsa er weer uit schrapen. Dat scheelde een negatief mal. Dat zou je nu ook kunnen doen maar dan met carbon.

    leuk wat ARD zo los maakt , komt van alles Maar nu nog aan de waterkant! Je bent zeker welkom bij de KOM wedstrijden, ook als niet KOM lid. Hoewel we dan wel verwachten dat je na verloop van tijd wel lid wordt.
     
  14. Hay

    Hay Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    11 dec 2010
    Berichten:
    544
    Locatie:
    Muiden
    Ja, leuk draadje zo. Sorry Ard als we een beetje misbruik maken van jouw bouwverslag!!
    Ik zal een nieuw draadje starten; "Marblehead constructie".
    En natuurlijk wordt ik dan lid van de KOM.
     
  15. Ard

    Ard

    Lid geworden:
    9 apr 2014
    Berichten:
    426
    Locatie:
    nieuwerkerk aan den ijssel
    Van misbruik is geen sprake
     
  16. Ard

    Ard

    Lid geworden:
    9 apr 2014
    Berichten:
    426
    Locatie:
    nieuwerkerk aan den ijssel
    Het huidoppervlak van Minki met Delftship berekend is ca 38 dm2.
    De omtrek midscheeps =34 cm.
    De coefficient is dan 38/(3.4*12.9)=0.866

    Omdat spiegelbreedte en boeghoogte toch ook wel een rolletje zouden kunnen spelen kan je die er ook bij betrekken door de omtrek ter plaatse te meten .
    Bij de spiegel de omtrek van de huid en voor de omtrek net achter de bumper( bijv)
    Voor Minki zijn die waardes :
    Spiegel : 24 cm
    Midden : 34 cm
    Voor : 18 cm
    Neem de lengte 128 cm, dan wordt het oppervlak
    (2.4+4*3.4+1.8)*12.8/6=37.97 dm2, voila !
    let er op dat je in deze formule 4* omtrek midscheeps neemt! (Regel van Simpson)
    Ard
     
  17. Hay

    Hay Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    11 dec 2010
    Berichten:
    544
    Locatie:
    Muiden
    dan zit ik er met mijn 'vuistregel' niet ver naast; 128 x 30 = 3840. dat is een afwijking van 1,1%. daar doe ik het voor :yes:
     
  18. Ard

    Ard

    Lid geworden:
    9 apr 2014
    Berichten:
    426
    Locatie:
    nieuwerkerk aan den ijssel
    Hay,
    Helemaal waar van die lage impact strength met zo'n huidje van balsa en een laagje glas-epoxy van 80 gr erop.
    Maar wil je een aardig bootje om zo nu en dan mee te zeilen of je frequent in echt wedstrijdgewoel mengen?In het laatste geval heb je zeker een sterke boot nodig en zal je of extra lagen glas of carbon aan moeten brengen
    en daarna de balsa wegslopen (methode-Joost) wil je een nog enigzins competitief bootje krijgen.
    De romp van een balsa boot met 2,3 lagen vezel-epoxy wordt anders minstens een pond zwaarder dan een echte wedstrijdboot (vermoed ik..)
    Ard
     

    Bijgevoegde bestanden:

  19. Ard

    Ard

    Lid geworden:
    9 apr 2014
    Berichten:
    426
    Locatie:
    nieuwerkerk aan den ijssel
    Oeps, ik zie dat ik zomaar mijn Delftship ontwerpjes publiceer....
    Nou ja...fait compli..
     
  20. Hay

    Hay Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    11 dec 2010
    Berichten:
    544
    Locatie:
    Muiden
    dank je:banana:
    binnenkort eens kijken of ik er iets mee kan
     

Deel Deze Pagina