Bouwverslag Bouw EV-55 Outback | Evektor

Ook al Ornithos/Geldrop :thumbsup: Op één of andere manier had ik Friesland in mijn hoofd???
harrier - MBF

Suggestie Matthijs:
Het kan zeer handig zijn om je woonplaats of regio in je profiel te vermelden, dan kan iedereen dat altijd links naast je berichten zien. Voor helpende handjes, drinkgelagen, verwijzingen naar hobby-locaties, clubs en winkels, of gewoon een schouder om op uit te huilen.
 
Laatst bewerkt:
Done.

Inderdaad ook Ornithos. Daar wordt fanatiek gebouwd. Volgens mij zijn we elkaar daar flink gek aan het maken.

Ramses (te veel om op te noemen)
Joel (F-35 & Harrier)
Tjarko (Moswey)
Mark (Dornier Wall)
Femmo (??)
Matthijs (EV-55)
......
en anderen die ik vergeten ben.
 
Laatst bewerkt:
Een WTF momentje....

Ik had de hoop voor de carnavalsvakantie de motorgondels min of meer af te hebben.... maar helaas.... een mega WTF momentje.

Zo moeten de motorgondels er uit komen te zien.
full


Sinds kort heb ik een 3D printer. Dus daar de beplating van de gondel op aan het printen. Dat heeft wel vele pogingen gekost om het goed te krijgen, maar nu werkt het.
full


Het resultaat van een oefenpoging:
full


Toen begon er al iets te knagen... BEST GROOT........ (dat had een waarschuwing moeten zijn).

Met de CNC router / freesmachine een houten frame gemaakt als drager voor de motor (en mogelijk regelaar).
full


Hmmmmm best groot. Gaat dat wel goed?

En met geprinte delen proefpassen.
full


Waarom komt die prop zo ver naar voren en is die motorgondel zo groot......

WTF..... totaal vergeten. Het CAD model is 100%, maar ik bouw op 85% daarvan. Dat is ooit een last minute keuze geweest om de afmeting van het toestel terug te brengen.

Totaal vergeten, maar nu dus gondels op 100% en een romp / vleugel op 85%.
:hammer::frustie::hammer::frustie::hammer::frustie::hammer::frustie::hammer::frustie::hammer::frustie::hammer::frustie:

Dus inmiddels overnieuw begonnen. Dit ziet er niet uit, past slecht en er zijn allerlei aanpassingen nodig om het goed sluitend te krijgen.

Wordt vervolgd......
 
Laatst bewerkt:
Update!!!

In mijn vorige post was te lezen dat ik een "klein" schalingsprobleempje had. Dat is opgelost. Dan blijkt het grote voordeel van een CNC frees en 3D printer. Met relatief weinig werk nieuwe onderdelen. Al blijft het in elkaar zetten en afwerken gewoon (veel) handwerk.

Maar het resultaat is oke!

Met behulp van www.ecalc.ch gerekend aan de motoren. Met een 3 blads prop (9x7) blijkt een NTM propdriver 910 KV (en niet zeuren over die eenheid graag) goed te passen. Goede nieuws is dat deze motor wat lichter is qua gewicht dan ik in mijn gewichtsbudget had opgenomen. De rode spacers komen (natuurlijk) uit de 3D printer en zijn van PETG.

full


Proefpassen van de behuizing aan de rechterzijde.

full


En dan eindelijke de props erop.

full


WAUW! :koud:

Gewicht / Massa

Na het bouwen van de romp heb ik een schatting gemaakt van het eindgewicht van de EV-55. Die zal rond de 3800 - 3900 gram uitkomen. Veel, maar voor een twin niet schokkend denk ik. Dat is vlieggewicht, dus inclusief 800 gram aan accu's.

Met het middendeel van vleugel gereed + motoren + props zit ik nu bijna 200 gram onder mijn budget. Dat is een grote meevaller. Het zwaartepunt van dit deel ligt VOOR de voorlijst van de vleugel. Dat is heel vreemd als je hem oppakt, maar helpt om de CG goed voorin te houden.

De 2 vleugeltips (2x 600 mm breed) mogen 250 gram / stuk gaan wegen (excl servo's). Dat wordt de volgende stap en ik wil daar ruim onder blijven. Retracts gaan vast zwaarder worden dan gedacht.

Volgende stap is het afwerken en maken van 4 motoruitlaten (en 2 grote koelgaten).

Wordt vervolgd......
 
Prachtig werk Matthijs! mooi om te zien hoe je dit allemaal maakt :thumbsup:
De geprinte delen zijn vaak wat ruw aan de oppervlakte, hoe zit dat bij jouw gondels en hoe ga je dit glad maken?
Primer met grondverf en wat opschuren?
Heb je al ervaring met welke verf goed hecht op de geprinte delen?

Groeten, Ralf
 
Dat klopt Ralf,

Bij mijn prusa i3 printer zit een Spitfire van 3dLabs die je kunt printen. Daar heb ik 1 sectie van geprint en de settings overgenomen.

* Langzaam printen
* HEET (warmer dan PLA zou kunnen)
* 200 um dikte.
* Fan's uit.

Het resultaat breekt met geen mogelijkheid meer op de lijnen. Is wel wat ruw en vervormt relatief veel bij afkoelen. Maar voor deze vorm geen probleem.

Uiteindelijk veel schuren (droog werkte het beste, vreemd, doe altijd alles nat). En dan spuitplamuur. Dan autolak.

Veel werk, maar fluitje van een cent vergeleken met mallen maken, epoxy en afwerken. Met balsa wat dit sowieso niet gelukt.

Precieze print settings kan ik opzoeken als iemand daar interesse in heeft.

Groet Matthijs
 
Langzaam aan weer verder bouwen....

Ik zie tot mijn schrik dat mijn laatste post van 2 (!) jaar geleden is. Het project is nog steeds niet af, maar inmiddels wel een huis gekocht, gestript en opnieuw opgebouwd. Een goed excuus dus.

full


Maar, goede zin om weer verder te gaan met de EV-55.

Een van de zorgenpunten van de vorige posts was het gewicht van het totale toestel. Een ander punt waar ik mee zat was hoe de staart aan de romp te bevestigen. Er gaan grote krachten komen op de overgang en juist daar is de constructie zwak.

Ergo, besluit is genomen: achterste deel van de romp + staart gaan opnieuw gemaakt worden met mallen en epoxy + glasmatten.

Met hulp van Tjarko & Joel ben ik begonnen.

Stap1:
Romp + staart schaal 1:1 uitprinten. Dit gaat de "plug" worden.

full


Stap 2:
Veel plamuur een schuren. Eerst begonnen met het rudder & de elevator. Geen losse foto van. Hier liggen de 2 delen van de elevator al in de mal.

full


Stap 3:
Waxen tot je een ons weegt.....
Mallen hars + epoxy om mooie mal te maken. Redelijk standaard werkwijze.

Stap 4:
Failure is always an option.....

Echt niet gaaf, maar er gaat iets totaal niet goed. De wax lijkt de lak + plamuur van de plug aan te tasten. Ik krijg de onderdelen niet heel uit de mal! Ze breken op de grenslaag van de lak en de plamuur. Ook voelt de smurry zacht aan.

full


full

2 pogingen gedaan en echt niet gaaf.

Step N:
Aan Joel (F35 & Harrier) advies gevraagd. Hij gebruikt dezelfde producten die in de echte vliegtuigbouw gebruikt worden en heeft veel ervaring. Met wat oefenen moeten deze vormen ook voor mij goed te doen zijn is zijn mening.


full

full


De pluggen zijn gerepareerd. Morgen gaat het gebeuren. Nieuwe poging om mallen te maken (begint wel veel tijd te kosten zo). Dus moet deze techniek nog veel gebruiken. Ook qua materiaal is het geen goedkope werkwijze.

Wordt vervolgd....

Grt Matthijs
 
Laatst bewerkt:
Matthijs vandaar dat ik het vroeg,
Ik heb laatst een mal van een cockpit gemaakt (GFK) en het origineel in de motip gezet, zag er strak en glimmend uit.
Maar,... motip als ondergrond is foute boel en gaat is reactie met de mal.
gevolg mal en cockpit naar de haaien,.
De foto die ik van jou zag deed me er aan terugdenken.
 
Back
Top