Nieuw nieuw

De Maule is wel wat groter, krachtiger en misschien stabieler met wat meer vliegtijd of zie ik dat verkeerd?
Daar kan ik niet zo veel van zeggen. Krachtiger zegt weinig...
Echt goeie trainers hebben JUIST niet al te veel vermogen: "genoeg om uit een lastige situatie te komen" is verbazend weinig, en meer dan dat vergroot alleen maar de kans op het aanleren van verkeerde gewoontes. Het probleem is alleen dat je vaak niet echt veel keus meer hebt (kant en klaar.. :rolleyes:) en in dat opzicht zijn zowel die Maule als de Tundra gewoon ruim bemeten.
Krachtiger betekent wel vaak "kortere vliegtijd".

Groter, ja, dat zou eventueel een voordeel kunnen zijn, al is de Tundra al reeds ruim groot genoeg om een goede leskist te kunnen zijn.
Doorkijk-cockpit is een nadeel: dat maakt de bovenconstructie minder stevig. Lampjes, tsja, je moet er van houden, of ooit plannen voor nachtvliegen hebben, maar verder is dat voor een beginner niet meer dan een gimmick.
 
Daar kan ik niet zo veel van zeggen. Krachtiger zegt weinig...
Echt goeie trainers hebben JUIST niet al te veel vermogen: "genoeg om uit een lastige situatie te komen" is verbazend weinig, en meer dan dat vergroot alleen maar de kans op het aanleren van verkeerde gewoontes. Het probleem is alleen dat je vaak niet echt veel keus meer hebt (kant en klaar.. :rolleyes:) en in dat opzicht zijn zowel die Maule als de Tundra gewoon ruim bemeten.
Krachtiger betekent wel vaak "kortere vliegtijd".

Groter, ja, dat zou eventueel een voordeel kunnen zijn, al is de Tundra al reeds ruim groot genoeg om een goede leskist te kunnen zijn.
Doorkijk-cockpit is een nadeel: dat maakt de bovenconstructie minder stevig. Lampjes, tsja, je moet er van houden, of ooit plannen voor nachtvliegen hebben, maar verder is dat voor een beginner niet meer dan een gimmick.

Dan denk ik met de weinige verschillen, behalve t totale uiterlijk niet te vergelijken is... Dat t prijsverschil best groot is de keuze toch voor een Tundra zal zijn....
Over 2 a 3 jaar kan er dan wel een 'mooier' vliegtuig gekocht worden...
 
Dan wens ik je oprecht veel plezier met deze verstandige beslissing. En vanaf dat die Tundra vliegt (eigenlijk nu al) staat het je volledig vrij om om je heen te kijken naar de volgende kist, waarbij je in toenemende mate je keuze kunt baseren op wat je mooi vind, of waarvan je denkt meer plezier te gaan krijgen, want met toenemende kennis en ervaring, kun je die beslissing steeds beter nemen... ;)

En dan begint het mooie deel van de hobby.
 
Dan wens ik je oprecht veel plezier met deze verstandige beslissing. En vanaf dat die Tundra vliegt (eigenlijk nu al) staat het je volledig vrij om om je heen te kijken naar de volgende kist, waarbij je in toenemende mate je keuze kunt baseren op wat je mooi vind, of waarvan je denkt meer plezier te gaan krijgen, want met toenemende kennis en ervaring, kun je die beslissing steeds beter nemen... ;)

En dan begint het mooie deel van de hobby.

Het mooiste deel was deels al begonnen, het in contact komen met mensen die al eeb hele grote passie hebben opgebouwd...het kijken naar verschillende mogelijkheden, filmojes op youtube enz, maar nu eerst maar eens hopen dat t toestel het ergens tussen 1 en 3 jaar vol gaat houden, dan nog een wat sportiever toestel om uiteindelijk bij een leuke warbird uit te komen... Dat is ongeveer het idee.
De eerste stap richting de club in Tubbergen gaat aankomende zaterdag waarschijnlijk gezet worden.
 
Durafly Tundra
Specs:
Wingspan: 1300mm (51")
Length: 920mm (36.25")
Wing Area: 26dm2
Flying Weight: 1150g
Number of Channels: 5 (throttle, ailerons, elevator, rudder, flaps)
Motor: 3636-900Kv Brushless outrunner
ESC: Aerostar 40amp Brushless ESC w/reverse
Servos: 6 x 9g
Prop: Durafly Carbon Fiber 12"x6”



Eflite Maule M7
Specificaties
• Gewicht: 1871 gram
• Lengte: 1100 mm
• Materiaal: foam
• Motor: 1050 kV
• Propellergrootte: 11X7
• Aanbevolen batterij voor motor: 2200-3200 3S LiPo of 4S LiPo
• Servos: 6 (geïnstalleerd)
• Vleugeloppervlak: 36,9 dm2
• Spanwijdte: 1500 mm

Dit zijn de verschillen, Hopelijk is de Tundra ook goed genoeg te vliegen in ons winderige kikkerlandje....
 
Hopelijk is de Tundra ook goed genoeg te vliegen in ons winderige kikkerlandje....
Er vliegen er een paar op de club waar ik lid ben. Ja hoor, dat is hij...
Die Maule is ook voor zijn spanwijdte maar een licht ding, overigens.
 
Er vliegen er een paar op de club waar ik lid ben. Ja hoor, dat is hij...
Die Maule is ook voor zijn spanwijdte maar een licht ding, overigens.

Die Maule is 20cm spanwijdt groter en 18cm langer, maar hij weegt wel 721 gram zwaarder, naar dat verschil zal dus nauwelijks te merken zijn qua stabiliteit in de lucht?
 
Nu nog even een vraagje over de accu..
Bij de inschrijving staat het volgende:

3S 11.1V 1300~2200mAh LiPoly battery (30C min)


Wat voor batterij zou ik dan t beste kunnen nemen... En waarom... Ik neem aan dat een 2000mAh langer meegaat dan een 1300...
Kan er ook berekend worden hoe lang er dan geladen en gevlogen kan worden met bepaalde batterijen en laders?

Meteen de vraag wat een goede lader als start zou zijn...

(Buiten de zender is alles dan neem ik aan aanboord om een start te kunnen maken...?)
 
Mijn zoon vloog probleemloos met een 2200, en dat geeft inderdaad meer vliegtijd dan een 1300. Die 2200's zijn niet duur, daar zou ik er gelijk een stuk of drie van aanschaffen.

Laden kost pakweg een half uur.

Zelf heb ik een Imax B6 lader. Als je die koopt: er is een 12V versie waar je een voeding bij moet kopen (let wel: er gaat aardig wat stroom doorheen, dus een simpel netvoedinkje volstaat niet: een oude laptopvoeding is wel prima. Plus en min niet verwisselen!). Maar er is ook een 230V variant: wel zo makkelijk.
 
Ga uit van 6 tot 8 minuten op één lipo. Dat lijkt kort, maar geloof me, zeker in het begin zijn dat lange minuten omdat je de hele tijd 100% gefocust moet blijven op iets dat elke seconde mis kan gaan. Vroeger moest de zender dan worden overhandigd aan de leraar, wat soms net niet op tijd lukte: als het misgaat, gaat het snel. Stel dat je op 50 meter hoogte vliegt en je duikt onverwacht naar beneden, dan is het terra firma in luttele seconden. Een leraar die onmiddellijk de besturing over kan nemen, zoals tegenwoordig bij gekoppelde zenders, is dan goud waard.
 
Ga uit van 6 tot 8 minuten op één lipo. Dat lijkt kort, maar geloof me, zeker in het begin zijn dat lange minuten omdat je de hele tijd 100% gefocust moet blijven op iets dat elke seconde mis kan gaan. Vroeger moest de zender dan worden overhandigd aan de leraar, wat soms net niet op tijd lukte: als het misgaat, gaat het snel. Stel dat je op 50 meter hoogte vliegt en je duikt onverwacht naar beneden, dan is het terra firma in luttele seconden. Een leraar die onmiddellijk de besturing over kan nemen, zoals tegenwoordig bij gekoppelde zenders, is dan goud waard.

Jazeker is die techniek mooi tegenwoordig! !
Het lijkt idd niet erg lang haha...
Met meer dan 2200 krijgt t motortje dan teveel spanning, of kun je wel langer met 1 accu vliegen?
 
daar komt ook een stukje modelBOUW om de hoek.
onze accu's hebben geen beveiliging, zoals de accu's van een boor bijvoorbeeld wel hebben .
de accu's leveren gewoon, tot ze kapot zijn.
wij moeten ze in de gaten houden.

lipo's zijn geweldige dingen, maar je moet een paar dingen weten.
- je kan ze niet leeg vliegen. je vliegt ze 80% maximaal leeg, anders gaan ze kapot.
komen de cellen onder de 2,4 volt, heb je schade in de accu. meestal laad de lader ze dan ook niet meer op.

- lipo's hebben cellen, de spanning is 4,2 volt maximaal per cel. 4,3 is echt teveel. jij gaat voor 3 cellen, dus volgeladen 12,6 volt.
volt kan problemen geven, altijd controleren of het toestel het aantal volt aankan.
een 4 cel accu heeft meer volt, wat problemen kan geven als je het op de plek van een 3cel in een toestel zet.

- die 2200 moet je zien als de tank van een auto. hoger = meer energie.
grotere tank in een auto = no problemo, is alleen zwaarder

- lipo's hebben een C waarde. 25 of zoiets.
die waarde geeft aan hoeveel ampere hij kan leveren.
dus als de c waarde 25 is, en je hebt een 2200 mah accu, kan de accu 25 x 2,2 (ampere ipv miliampere) = 55 ampere leveren

- lipo's verouderen. met gebruik wordt de chemie minder, interne weerstand hoger.
des te beter een lipo het naar zijn zin heeft, des te langer gaat hij mee.
als hij constant op zijn grens wordt belast, wordt hij daar niet meteen vrolijk van.
net als een auto. gaat langer mee als hij wat rustiger kan doen.
Dus hogere C = goed.
te hoog = duur = niet handig.

- lipo's hoor je, als je ze een week of zoiets niet gebruikt, naar storage te zetten.
dan zet je ze op ongeveer 3,8 volt per cel, overleeft de chemie het langer.
de meeste laders hebben die functie gewoon aan boord.

daarnaast, ik doe het met mijn 2200 3 cel accu's niet.
als ik ga vliegen, wil ik vliegen en niet eerst een uur laden.
ik maak daarin dus de keuze dat ze wat korter meegaan.
in de regel doe ik 1 a 2 jaar met een set accu's.
bij dure accu's wordt dat natuurlijk spannend. maar die heb ik niet.

qua stekkers: je kiest 1 keer een type stekker uit.
maar als je nieuwe accu's koopt, ga je niet iedere keer al je toestellen aanpassen naar een nieuwe stekker.
je past de accu's aan.
dus als de nieuwe accu de goede stekker heeft, top.
anders even losse stekkers bestellen, en zelf op de accu zetten.
desnoods even iemand laten doen.


is an sich allemaal niet zo moeilijk of spannend.
als je het even door hebt, zijn het helle fijne accu's.
 
Er zitten inderdaad nogal wat technische kanten aan onze hobby. Teveel om in dit draadje allemaal te behandelen. Ook daarom is een vereniging aan te bevelen: er is meestal veel kennis bij de leden.
 
Ik dacht de Tundra die hier op t forum te koop was te hebben gekocht, echter geeft de verkoper nu aan hem verkocht te hebben aan een koper bij hem in de buurt, erg fijn weer.... Zucht...
 
Die Maule is 20cm spanwijdt groter en 18cm langer, maar hij weegt wel 721 gram zwaarder, naar dat verschil zal dus nauwelijks te merken zijn qua stabiliteit in de lucht?
Oh, dat merk je wel, maar niks schokkends. Niet iets waar je als beginner heel erg veel problemen mee zou mogen hebben.
 
Met meer dan 2200 krijgt t motortje dan teveel spanning, of kun je wel langer met 1 accu vliegen?
Nee, want die 2200 is een aanduiding voor de capaciteit (bij een tank zou je "liters" zeggen, en je auto gaat ook niet harder van een volle tank)
2200 is gewoon de grootste maat die practisch gezien in dat toestel past. Je krijgt er met knutselen vast wel 3000 of 3500 in, maar dan gaat je vliegtuig ook merkbaar zwaarder worden, en dat is ook niet altijd een goed ding.
 
Back
Top