Rc paramotor in nederland?

Discussie in 'Algemeen modelvliegen' gestart door RC-PPG, 20 jul 2015.

  1. RC-PPG

    RC-PPG

    Lid geworden:
    24 okt 2004
    Berichten:
    398
    Locatie:
    sambeek
    Het lijkt er op dat je te weinig uitslag op je stuurlijnen hebt.
    Dat kun je verbeteren door de servo's een grotere uitslag te geven, of de zogenaamde "Acro-umlenkung" (wat een woord) te gebruiken.
    Op het eind van de servoarm (hand) komt een soort van glij ring waar de remlijn door heen gaat, het uiteinde van je remlijn wordt dan ergens langs de ophangpunten van het scherm vast gemaakt. daarmee krijg je een dubbele uitslag op je lijnen.
     
    Nevermore vindt dit leuk.
  2. dimple

    dimple

    Lid geworden:
    31 aug 2009
    Berichten:
    18
    Locatie:
    apeldoorn
    Zelf inmiddels veel ervaring met de Edmund race. Is erg gevoelig op gewicht, hoe minder hoe beter en zeker vliegen met speedbar. Vlieg hem met 2 lipo,s 3s 4000 en heb van 36 minuut motorlooptijd. Gewicht 1.9 kg. Heb met deze opzet geen enkel probleem met de sturing, heb zelfs speling op mijn lijnen zodat ik heel rustig kan insturen. Gewoon zorgen dat je voldoende stuurlengte op je armen hebt. In mijn geval, de armen zo hoog mogelijk.is ook direct een goede bescherming bij het landen.
     
  3. dimple

    dimple

    Lid geworden:
    31 aug 2009
    Berichten:
    18
    Locatie:
    apeldoorn
    Ben er goed tevreden mee, vliegtechnisch niet te vergelijken met de opaleschermen ( heb er 4 dus kan goed vergelijken) doek is wel erg kwetsbaar ik kan met recht zeggen, de folder liegt niet overdekt kwaliteiten van de sir Edmund race
     
  4. Nevermore

    Nevermore

    Lid geworden:
    8 aug 2013
    Berichten:
    1.283
    Locatie:
    Betekom - België
    Heb er al veel over gelezen, dat is misschien wel iets om te testen.
    Heb nu de remLIJNEN ;-) ;-) ;-) beide iets ingekort (+- 0,7mm) en ga daar eens mee testvliegen. Helaas is het hier al dagen lang erg winderig en dat tot na sunset... Buiten het afstellen en invliegen van een Opale Oxy 5.0 met trike niet meer met de paramotors gevlogen.
    (en heb nog een mooie 2de aanwinst, daar volgt nog een verslagje van)
     
    Helikapoter vindt dit leuk.
  5. RC-PPG

    RC-PPG

    Lid geworden:
    24 okt 2004
    Berichten:
    398
    Locatie:
    sambeek
    Winderig blijft het nog zeker een hele week :(
    Zulke verslagen kun je hier wel zonder problemen posten :), laat maar komen.
     
  6. Nevermore

    Nevermore

    Lid geworden:
    8 aug 2013
    Berichten:
    1.283
    Locatie:
    Betekom - België
    Haha, je hebt mijn "aanvaring" met de moderator op RCPF opgemerkt. :bye:
    Eerlijk: ik was me van geen kwaad bewust. Maar blijkbaar zit de "haat" tov. Opale er daar goed in... Nu, mijn posting heeft ze daar aan het denken gezet en er is sinds enkele dagen geen absolute ban meer op Opale producten! ;)
    Had er even genoeg van, en de Duitse taal is steeds een opgave voor me om ietwat leesbaar en een beetje correct te posten, dus een nieuwe topic is er nog niet van gekomen. Volgt nog wel.
     
  7. RC-PPG

    RC-PPG

    Lid geworden:
    24 okt 2004
    Berichten:
    398
    Locatie:
    sambeek
    Ze zijn een beetje eenkennig daar in het oosten, ik heb ook al meerdere keren een ban gehad.
    Wel fijn dat ze nu tot inkeer gekomen zijn.
    Hopelijk ontaard dat niet opnieuw in een stammenstrijd zoals eerder op RC-network.
     
  8. Nevermore

    Nevermore

    Lid geworden:
    8 aug 2013
    Berichten:
    1.283
    Locatie:
    Betekom - België
    Afgelopen weekend heb ik nog eens de Sir Edmund Race gevlogen.
    Inmiddels is er een "Acro Umlenkung" geïnstalleerd en dat was DE juiste keuze!

    De SE Race is een heel fijn schem. Niet te klein, niet te groot. Start heel gemakkelijk, heeft een iets hogere snelheid, maar stijgt ook heel snel. Daarnaast ben ik ook erg enthousiast over de zweefprestaties!
    En met de Acro Umlenkung stuurt ze ook heel precies en direct. Bij de landing kun je de paraglider heel goed vertragen en de snelheid eruit halen

    Samengevat: ik ben erg blij met de aankoop!
    Dit wordt een blijvertje!
     
  9. RC-PPG

    RC-PPG

    Lid geworden:
    24 okt 2004
    Berichten:
    398
    Locatie:
    sambeek
    Fijn om te horen.
     
  10. edwinkoolen

    edwinkoolen

    Lid geworden:
    15 jul 2007
    Berichten:
    97
    Locatie:
    Odense, Fyn, Denemarken
    Ik heb een punkair Freestyler thuis liggen en op zoek naar een scherm ervoor. Hoe is de Sr Edmund race 1,5 met wind. Ik vlieg in denemarken, altijd wat wind hier op het eiland Fyn. Kan de freestyler op 1700-2000gr vliegklaar hebben. Is de Edmund goed daarvoor, of toch beter met een hybrid scherm ??
     
  11. RC-PPG

    RC-PPG

    Lid geworden:
    24 okt 2004
    Berichten:
    398
    Locatie:
    sambeek
    Sir Edmund race zou kunnen, of eventueel beter nog de Crossalps 1.9.
    Ergens tussen windkracht 3 tot 4 houd het wel op voor deze schermen.
    Als je ook nog een speed systeem verbouwd hebt kun je de grenzen nog iets verder verleggen.
    Als je op een eiland zit (aan de kust dus) heb je meestal wel een laminaire wind, dat is gunstiger dan die turbulentie die wij met al die bomen hebben.
     
  12. edwinkoolen

    edwinkoolen

    Lid geworden:
    15 jul 2007
    Berichten:
    97
    Locatie:
    Odense, Fyn, Denemarken
    zit in het midden van het land op een groot eiland, en ik vlieg vanaf ons lokale vliegveld.
    Maar toch maar de crossalp als de wind de belangrijkste faktor is ??

    wat is de acro-umlenkung
    Op mijn freestyler zit punkairs pws systeem
     
  13. RC-PPG

    RC-PPG

    Lid geworden:
    24 okt 2004
    Berichten:
    398
    Locatie:
    sambeek
    Bij "Arco Umlenkung" worden de stuurlijnen niet rechtstreeks aan de handen bevestigd.
    Aan de hand komt een ring of katrolletje waar de remlijn doorheen geleid wordt, het uiteinde van de remlijn gaat dan weer naar boven en wordt vast gemaakt nabij de bevestigingspunten van het scherm aan de piloot/gondel.
    Op deze manier verkrijg je een verdubbeling van je servo uitslagen.
    Tegelijkertijd verlaag je natuurlijk ook de servokracht met de helft, daarom altijd goede krachtige servo's monteren.
    Als je bij Cefics de handleiding van Paraset Emotion L/XL download vind je op pagina 19 een foto waarop het wat verduidelijkt wordt.
    Cefics gebruikt hiervoor de "Low Friction rings".

    Groeten,
    Piet
     
  14. edwinkoolen

    edwinkoolen

    Lid geworden:
    15 jul 2007
    Berichten:
    97
    Locatie:
    Odense, Fyn, Denemarken
    heb net een set gekocht met een Punkair Beo en PeerL, daarom verkoop ik nu mijn freestyler.

    met 2 savox servo, een hacker A-30, kontronik Koby 55Amp voor 350 euro IMG_20201113_190858_5.jpg IMG_20201113_190930_7.jpg IMG_20201113_190945_7.jpg
     
  15. edwinkoolen

    edwinkoolen

    Lid geworden:
    15 jul 2007
    Berichten:
    97
    Locatie:
    Odense, Fyn, Denemarken
    de freestyler is op weg naar amerika
     
  16. edwinkoolen

    edwinkoolen

    Lid geworden:
    15 jul 2007
    Berichten:
    97
    Locatie:
    Odense, Fyn, Denemarken
  17. Helikapoter

    Helikapoter Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    11 mrt 2006
    Berichten:
    794
    Locatie:
    Drechterland
    Omdat er weinig over rc paramotor is te lezen en te vinden , ook maar eens wat plaatsen .
    Na goede ervaring met de Hobby King paramotor en enkele aanpassingen hieraan en dat ik het toch ook erg leuk vind om het er ook bij te doen
    heb ik de stap genomen om een wat meer gespecialiseerd scherm en systeem te kopen , omdat het hier in de kop van Noord Holland vaak en ook wel
    stevig waait heb ik gekozen voor een Cefics Chinook 1,9 scherm , die met ook iets meer wind kan vliegen . Na deze eerst te hebben gevlogen met de HK trike
    heb ik toch maar ook een piloot systeem van Cefics aangeschaft ivm het te monteren acceleratie systeem , en dit is top om met iets hardere wind ± 3Bft te kunnen vliegen.
    Vorige week op een windstille avond heb ik het volgende filmpje gemaakt , dit is zo lekker relaxt te vliegen :thumbsup:



    H :)
     
  18. Helitony

    Helitony

    Lid geworden:
    16 mrt 2005
    Berichten:
    1.975
    Locatie:
    Lelystad
    Een geslaagd filmpje met een mooi ondergaand zonnetje.
    Ik herken die relaxte ervaring lekker op een stoeltje rustig rond toeren.
    Helaas doe ik het te weinig dus maar weer eens oppakken.
    Succes.
     
    Helikapoter vindt dit leuk.
  19. Nevermore

    Nevermore

    Lid geworden:
    8 aug 2013
    Berichten:
    1.283
    Locatie:
    Betekom - België
    Een wat late reactie, maar kan wel handig zijn voor andere lezers:
    De Sir Edmund Race 1.5 heb ik laatst bij 3bft gevlogen en dat ging vlotjes. Uiteraard haal je dan weinig tot geen grondsnelheid maar het lukte me toch om tegen de wind in te komen. Weet zo niet welk gewicht ik toen had, maar weet wel dat ik 500g lood mee had in mijn Opale Backpack M3 en Pilot Ben. Samen met een 3S 2800mAh lipo.

    Opmerking van RC-PPG is terecht, het is makkelijker en leuker vliegen bij een "stevige" laminaire wind dan in turbulente wind.

    De grote Crossalps 2.8 heb ik nog niet bij wind gevlogen. Heb er nog maar de eerste vluchten mee met Peer XL. Maar aan de vliegsnelheid te zien gaat die het nog beter doen bij wind dan de SIr Edmund Race 1.5.

    Tenslotte, om dit draadje nog wat meer volume te geven:
    De Opale pilot Mike met Backpack L2 was niet de juiste keuze voor de Crossalps 2.8. Na de Peer XL gekocht te hebben zat ik dus met een gondel zonder scherm. Ik twijfelde aan de Camo 2.6 en de Ace 2.4. De Camo is voor mij een mooier design. De Ace 2.4 kon mij niet bekoren qua kleurstelling maar ik was wel benieuwd naar de technologie (hybride + split) en wou deze keer wel een "performance" scherm.
    Maar kon de beslissing niet nemen. Dan maar contact opgenomen met Opale en na telefonisch en mailoverleg beslist om de Ace 2.4 te kopen. Bestelling kwam snel aan, nadien is deze is enkele maanden ingepakt blijven liggen.

    Vorige week woensdag was het dan zo ver. De Ace 2.4 moest vliegen. Scherm aan pilot Mike gekoppeld en de remlijnen afgesteld met de markering een 1,5 cm onder de D ring (op de gekende positie dus). Waarom de remlijnen zo kort? Wel met de Crossalps was mijn eerste vlucht op zijn minst wat "spannend". Ik kon gewoon niet sturen met Mike! Dit lukte pas wanneer de remlijnen aardig ingekort werden. Daarenboven heb ik onlangs iemand geholpen zijn Camo 2.6 in te vliegen met Mike. Zelfde probleem. Lijnen moesten ingekort worden tov. de "standaard" basislengte (markering).
    Dus, met die ervaringen in gedachten had ik de remlijnen wat korter gezet. Scherm was niet op te trekken. Lijnen verlengd (markering aan de D-ring) Scherm was nog niet op te trekken. Nog een cm verlengd. Nog niks. Wat is dat nu???? Ik ben toch geen nieuwkomer in het paramotor vliegen? Er zijn schermen die wat moeilijker te starten zijn maar dit lukte mij gewoon niet. Vreemd.... Nu ja, Opale zegt dat het een "performance" scherm is, en de skills die ze aanraden dienen "intermediate tot expert" te zijn. Misschien overschat ik mijn eigen kunnen en ben toch nog niet zo ervaren?
    Terug naar de basis: scherm wil niet starten dus.... zijn de remlijnen te kort. Hopla, ineens 6cm verlengen maar! En toen ging het natuurlijk wel. En het sturen? Ook zoals het hoort! Had zelfs het idee dat de lijnen nog ietsje langer mogen. Dat is voor een toekomstige testvlucht.
    Op het web vind ik erg weinig info over de Ace 2.4. Diegene die er een filmpje van postte (vooral FB) waren niet zo tevreden over de vliegeigenschappen. Maar wat ze niet goed vonden en waar het probleem lag was dan steeds weer niet duidelijk voor me.
    Mijn ervaring tijdens de eerste testvlucht (en windstil): het scherm draagt enorm. Nu moet ik opletten wat ik zeg, maar ik vond het bijna zo goed zweven als een matig zweefvliegtuig! Die wil gewoon niet zakken! Erg fijn!
    Snelheid van het scherm is op het eerste zicht gemiddeld. Dus ben wel benieuwd naar de prestaties bij wind. Daarvoor moet / wil ik eerst nog de speedbar aansluiten. Maar eerst zo wat testen.
    Sturen gaat direct en scherp. Voorlopig niet zo scherp als een Punkair Skyman scherm, maar ben ook nog aan het afstellen. Later meer daarover.
    En de kleuren... Ik was dus géén fan van dit design maar in de lucht vind ik het toch erg knap. Ben er meer fan van geworden ondertussen. ;-)

    Enkele foto's (lichtomstandigheden waren niet ideaal)

    20210616_215711[1].jpg

    20210616_215726[1].jpg 20210616_215729[1].jpg
     
    Laatst bewerkt: 24 jun 2021
    Helikapoter en Helitony vinden dit leuk.
  20. monsieuravion

    monsieuravion

    Lid geworden:
    29 jun 2016
    Berichten:
    294
    Locatie:
    Eindhoven
    Goedenavond,
    Onderstaand een kort filmpje, gemaakt door mijn dochter met haar drone, van mijn Flair 4.5 van Hacker en zelfgemaakte en ontworpen trike. Voorzien van een Turnigy 5055 430. Propeller 14x7 van hout en 80A regelaar.



    Groetjes, Erik.
     
    Helikapoter vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina