@serge Dat is wellicht een goed idee voor de bovenbeplanking. Op de onderbeplanking worden de ribben 1 voor 1 gelijmd. Bij het voorste deel van de onderbeplanking wil ik de witte houtlijm als contactlijm gebruiken.
@brutus De neusstrip heeft aan de onderzijde de hoogte van de voorkant van het profiel en aan de bovenzijde de hoogte van de achterzijde. Ik besef dat deze uitleg waarschijnlijk niet te volgen is, maar vanaf de iPad kan ik geen tekeningetje maken. Effect is dat de onderzijde opgevuld wordt met een lijm driehoek (0,1 - 0,2 mm) en dat de bovenzijde in de vorm van het profiel geschuurd wordt (0,2 - 0,4 mm).
@Hein Daarvoor is wel veel secondelijm nodig, houtlijm vind ik prettiger werken. Ook wil ik in dit stadium nog zo weinig mogelijk buigkracht op de ribben zetten. In het midden zijn ze, door alle uitsparingen, erg dun. Als de rib daar buigt veranderd zijn profiel.
Vanavond daarom eerst een andere stap gedaan om stevigheid in de vleugel te krijgen : de bovenste ligger strip aanbrengen.
Eerst de uitsparing exact gelijk schuren voor een volledige hechting met de webbing.
Dan met trage houtlijm insmeren, even in laten trekken en op de bouwplank klemmen. Zo wordt de vleugel gegarandeerd kaarsrecht.
Boven op de ligger liggen 2 aluminium strips om de drukkracht te verdelen. Dit zijn strips omdat ze mee moeten buigen met de bovenkant van de vleugel.
@brutus De neusstrip heeft aan de onderzijde de hoogte van de voorkant van het profiel en aan de bovenzijde de hoogte van de achterzijde. Ik besef dat deze uitleg waarschijnlijk niet te volgen is, maar vanaf de iPad kan ik geen tekeningetje maken. Effect is dat de onderzijde opgevuld wordt met een lijm driehoek (0,1 - 0,2 mm) en dat de bovenzijde in de vorm van het profiel geschuurd wordt (0,2 - 0,4 mm).
@Hein Daarvoor is wel veel secondelijm nodig, houtlijm vind ik prettiger werken. Ook wil ik in dit stadium nog zo weinig mogelijk buigkracht op de ribben zetten. In het midden zijn ze, door alle uitsparingen, erg dun. Als de rib daar buigt veranderd zijn profiel.
Vanavond daarom eerst een andere stap gedaan om stevigheid in de vleugel te krijgen : de bovenste ligger strip aanbrengen.
Eerst de uitsparing exact gelijk schuren voor een volledige hechting met de webbing.
Dan met trage houtlijm insmeren, even in laten trekken en op de bouwplank klemmen. Zo wordt de vleugel gegarandeerd kaarsrecht.
Boven op de ligger liggen 2 aluminium strips om de drukkracht te verdelen. Dit zijn strips omdat ze mee moeten buigen met de bovenkant van de vleugel.
Laatst bewerkt: