gekozen voor een aansturing met 2 servo s. Had nog 2 mini servo s geschikt voor S bus. Was wat passen om de opstelling binnen de romp te houden.
Of je de flaps ook mee wilde laten bewegen met de rolroeren. Is een mix. Maar mooie oplossing zo. Moet mij ook is gaan verdiepen in sbus. Weet niet hpe het werkt. Zit ook op mijn ontvangers
Met S bus kan je met 1 draad meerdere servo s aansturen. Elke servo heeft een poortadres, bijvoorbeeld bij gebruik van 2 servo s op hoogteroer in het stabilo ingebouwd en 1 servo voor richting loopt er 1 draad met 3 draden naar de achterkant van het model . Deze draad sluit je aan op de S bus 1 aansluiting in de ontvanger. Ook de in de ontvanger moet je de S bus actief maken. Alles staat in het instructie boek.Via de signaal draad weet de servo wanneer hij iets moet doen.Wordt in de industrie ook gebruikt om met 1 draad vele machines aan te sturen. Kijk eens bij de Powerbox mercury, dan kan je met 1 S bus een simpele 6 kanaal ontvanger 15 kanalen aansturen. Vanuit de ontvanger loopt er dan 1 draad naar de Mercury. Het zelfde principe.
Ah duidelijk. Bedankt voor de uitleg! Kan dat een normale servo Kabel zijn waar ik meerdere vrouwelijke stekkers op zet? Hoeveel servo's kan je met 1 sbus poort aansturen dan? Heb me er nooit in verdiept. Heb een T18SZ met 7008sb ontvangers. In sommige toestellen gebruik ik nu 2 ontvangers omdat ik 10 kanalen nodig had. Dure aangelegenheid.
Ik heb ervaring met 3 servo s maar je kan net zoveel servo s aansluiten als je zender kanalen heeft. Je hebt een kabel nodig met een 3 blokje er aan, zoals op de foto. 3 draden die verbonden zijn met een blokje.Kabels zijn in verschillende lengtes te koop. Het is een afgeschermde kabel. Je kan ook een kort kabeltje kopen en deze met gewone draad aansluiten op de S Bus 1 aansluiting De T 18 Sz kan dit allemaal. De ontvangers ook. standaard staat een 7008 ontvanger met kanaal 8 actief voor 1 servo. Mode A je moet de ontvanger overzetten naar mode B. Maar als je 2 ontvangers in gebruik hebt weet je hoe dit moet. je 2e ontvanger zal in mode C staan.kanaal 9 tm 16. Let op dat je niet de S bus 2 gebruikt maar S bus 1 ( kanaal 8.
Het verbeterde aansturing stangetje. Een epoxy plaatje is het draaipunt.opgesloten tussen 2 koperen busjes. De koperen busjes zijn op maat gemaakt en gesoldeerd aan de hevel. Het koolstof buisje is precies op maat en is ook weer opgesloten tussen de koperen busjes. De servo s werken nu via de S bus van de ontvanger. 1 servo op kanaal 8 en de andere op kanaal 13 deze hiervoor een mixer ingesteld en via 1 kanaal reverse en normaal. In het S bus menu ook nog de uitslag naar de grootst mogelijke uitslag gesteld.
Flink bezig geweest en mooi gemaakt... maar ook over complex? Twee geboorde epoxy uithouders hadden volstaan? Reepjes van 5 mm al sterk genoeg en die in het hout verlijmd. De hevel is geborgd in het stuurorgaan en heeft zo axiaal geen speling meer. De scharnieren geven al structureel verband aan het stuurorgaan, ook die kan geen kant meer uit... De enige speling die dan blijft is de servogear, de kwiklinks, en de torsie van de stang. Torsie uit de stang halen is listig... dan zou de verlenging buis moeten zijn. Gelijk de cardanbuisconstructie van een auto. Vaak behoorlijk dunwandige buis... Gear is een gegeven... en de speling uit de kwiklinks is CA-lijm immers. Maar ik kan het wel volgen... maken geeft plezier. Top!
Ohja... je hebt nu een forse sleuf voor de aansturing bij de vleugelverbinder. Vul die niet met epoxysmeer, maar met 30 minuten epoxy verlijmde, goed passende inzetstukjes hardhout of berkentriplex. Er staan rek en strek krachten op dat punt. Moet goed sterk wezen!
S bus kan je een beetje vergelijken met USB, elk apparaat krijgt een nummer/poort. En je kan dan in een hub allerlei apparaten prikken. Frsky heeft vrij veel ontvangers met S-bus, ik hoorde dat je dan 32 servo's aan kan sturen. Maar ik ben ook nog gewoon analoog bezig hoor, ik heb dozen met ouderwetse servo's, die gooi je niet zomaar weg. GJ
Futaba heeft ook een systeem waarmee je niet S bus servo s kan aansturen. Werkt met een decoder. Wel een futaba ontvanger met S bus nodig. Ook 1 kabel naar achteren en via de decoder worden de servo s aangestuurd. Getest met Savos digitale servo s en wacht op inbouw in een schaal project.
Na een uurtje spelen met de instellingen is het instellen van de mixers nu zoals mijn voorkeur is. Te beginnen met de landing conditie. In deze conditie is het meewegen van de flaps met hoogteroer uitgeschakeld. Alleen de flaps kunnen naar beneden in deze conditie geschakeld door een 3 standen schakelaar waarbij slechts 1 schakeling mogeijk is flaps uit en neutraal. Er is ook een delay meegeprogrammeerd zodat de flaps mooi traag uitgaan. Actief tot 20 % gas. Bij een eventuele doorstart gaan de flaps weer naar neutraal. Als de flaps uit zijn dan gaat het hoogteroer een beetje naar downtrim. In de gewone vliegconditie zijn de flaps niet actief. In de speciale conditie bewegen de flaps mee met de hoogteroeren. 40 graden naar beneden en 30 graden naar boven. Hoogteroer up dan flap naar beneden. Hoogteroer down dan flap naar boven. Moet alleen nog een combi maken met expo. Heb wel bewondering voor de pioniers die het zonder deze software mogelijkheden ook deze functies aanstuurden.
Dank je. Retro is er door geinspireerd en er naar terug verwijzen. Het blijft wel F3A ( RC 1) De Magic had in 1980 al deze functies ook.Niet zo verfijnd maar in de basis beschikbaar. Simprop had in 1981 een Acapulco mixer in het programma met deze functies.
In het begin van het filmpje de servo beweging in combinatie met hoogte . Deel 2 in de landing conditie met de delay.
Om de vleugel af te kunnen maken moet eerst in de romp een positie worden bepaald waar de stekker verbindingen geplaats worden. De stekkers zijn goed bereikbaar door het 4 bouten systeem voor de vleugel montage. Om de grote hoeveelheid kabels netjes overzichtelijk te rangschikken maak ik gebruik van de holle ruimte onder de romprug. 4 servo s aansluitingen 2 landingsgestelpoten in de vleugel zijn losneembaar. Door slechts 2 stekkers te gebruiken worden vergissingen uitgesloten. Los neembare s bus stekkers vormen een risico, .
Bij de huidige generatie F3A modellen is de uitslag van de ailerons boven en beneden gelijk. Vanuit mijn aantekeningen had ik in mijn Curare s een diferentiering in de ailerons,naar boven 13 graden en naar beneden 9 graden. Ook zie ik dat er op hoogte een behoorlijk verschil was tussen up en down. 13 graden up en 18 graden down. Mogelijk is dit gedaan om wat positieve expo te simuleren zoals ik nu bij de huidige generatie F3A modellen gebruik. Destijds heb ik geen verdere data verzameld. ben benieuwd hoe forumleden die met retro modellen vliegen dit hebben ingericht.
Gelukkig vlieg je elektro en daar mee ook trillingenvrij. Maar snoertjes pardoes door hout geleiden, geregen, zonder tulletjes of ter plekke krimpkous zou ik niet zo snel aandurven. Kabelbomen vrij, met fijnmazige dubbelzijdige klittenband geordend. Stal dat je een klapper maakt, kan de RC zich loswerken in vrijheid. En dan hopelijk zonder schade... Servo's altijd kans op 'de klos'... maar de onvanger... alhier zo een Jeti-kreng... overleeft dan... Niet dat dit het beste voorbeeld zou zijn... want het oogt wellicht wat rommeliger. Ook is het nimmer getoetst in de gretige klei partij rond ons veld... Even als trigger voor iedeetjes... iedereen doet het weer anders immers... Accuhouder... schuim en klittenband Uit blok gesneden met afbreekmesje Accu kan er vlot uit worden gehaald en zit bewegelijk vast en Saito-100-rammelvrij verpakt. Oud verpakkingsschuim... polyethyleen vuilniszakkenschuim... Die plaat zit met een luttel aantal parkers vast in de romp aan balsa strips weerszijden, en ondersteunen de epoxy romp van de Sultan 5... De ontvanger zit verpakt in bubbelfolie... tot een knus pakketje Ook hier dan die dubbelzijdige klittenband. Bouwmarkt... Had ik deze per rol via elektronikazaak Okaphone in Groningen (versturen ook per post) Diverse kleurtjes... Dan is het verder verpakt als hier onder in fotootje... Omdat er een rammel-Saito FA 100 op toeren een flinke rammel aan de kist geeft... de servokabels via tulletje langs het scherpe Abachi in de vleugel geleid... toekomst zal het leren of het alles keurig blijft werken... Wel... de dame voorlopig nog effe als dakbloempje... panfond-vondst... haha... wachtend op verdere maskering voor de eerste spuitkleur in metalic blauw... doch eerst mijn modelbootje in het gareel... Last van veel te veel bouwprojecten... ohwee! Maar het gaat goed komen! Mooi allemaal Ed... gaat met rappe stappen... en dan naar de kleur toe. Zeer benieuwd hoe dat er uit komt te zien. Top! Gr Bas
Bij mijn Curare 40, inderdaad 25% differentie op de Ailerons. (Zie hieronder) Doe je dit niet dan vliegt de Curare niet een mooie axiale rol en "haakt" deze bovendien bij het vliegen van een bocht. (Is mijn bevinding) Hoogteroer (Up / Down) bij mij gelijk naar boven en beneden. Bij de ARF Curare zie ik in het manual ook een verschil tussen up / down van het hoogteroer. Dual Rate gebruik ik om een snaprol te kunnen vliegen. (Voor de Snap gaan de uitslagen naar 100%) Expo maakt het sturen wat "softer" en nauwkeuriger. (Is mijn bevinding) Voor de rest...roeruitslagen is iets heel persoonlijks. De een vliegt met grote roeruitslagen, de ander met kleine. Volgens mij is er geen "goed" of "fout". Grt, Arnoud.
Dank voor je bijdrage maakt het voor de lezers interessant. Trillingen moet je bij de bron aanpakken, al mijn verbrandings motoren staan op rubber. Van een saito 56 tot en met de 120 CC DA motoren. Ik maak gebruik van Hyde Mounts. De achterkant van de motorbok is opgebouwd van 2 platen balsa met om de rand gevulcaniseerd rubber. Voor doorvoeren gebruik is Mesh tube . Op de eerder gepubliceerde plaatjes laat ik alleen de postie van de componenten zien
Dat klopt als een bus Ed... echter bij krappe bouw van de Sultan, en de keuze van de Saito ipv 10cc gaat dat niet lukken. Onderzocht of een afgeleide vorm van Hyde zou lukken, was daar zeer ver in met autoparts, maar het zou te veel sloopwerk opleveren. Toch ook dan krijg ik de zaak niet vlekkeloos vrij van rammel. Massa versus massa... Eerst een zien hoe deze RC1 zich gaat gedragen. Niet naar de zin... dan maar weer verder doorpakken. Doel van de gedempte motorafhanging is de zaak onbeschoft-beschaaft stil te krijgen. De uitlaat is een bestaande verbouwde. Ook daarvan zien of deze zich aan de regels gaat houden. Top! Mooie voorbeelden! Gr Bas