Brandstof motoren

Net een Enya 90-4C van een clubgenoot uit elkaar gehaald kom ik dit tegen.
De piston pen gebroken. En daardoor de drijfstang ook beschadigd.
Ook de zuiger is wat uitgesleten door het werken van de piston pen maar dat is lastig op de foto te zetten.
Ik heb dat nog niet eerder gezien.
Ongelukje met de startmotor of iets dergelijks:hammer:
Misschien een iets dikkere piston pen er in zetten.
Onderdelen zijn lastig voor zo'n motor.

Jan
 
Oh... dus dáárvoor koop je al die ouwe meuk op.... je smelt ze om...:p :p :p

:D:D:D toch niet , daar heb ik beter aluminium schrap voor :D:D:D

DSCN5273.JPG


Groeten Jef
 
Ja... dat is mooi gietmateriaal....

'Overdrijfstangen'... Deze toch maar hergebruikt... zou anders te kostbaar worden... Ohwiehhhh
(Het was alles schier binnen de toleranties, behalve de zuigers...)
Gelukkig maar... alu drijfstangen voor goudprijzen...

DSCN6129.JPG


Maar modelmatig is de wereld soms matig... hoe krijgen ze het soms voor elkaar...
Kreeg dit onderhoudsgevalletje binnen... verder geen schade, behalve vierkante lagers. Opmerkelijk...

3FABC3C7-7F3A-415B-9974-BB0297635EBE-Bew.jpg

Gr Bas
 
Hmmm, jammer dat ik al mijn vroegere foto's van het werk kwijt ben, anders had ik full Crocodile Dundee kunnen gaan: "Nah, that'snot a conrod... THIS is a conrod" en dan een fotootje van een drijfstang die groter is dan ikzelf... :p
 
Hmmm, jammer dat ik al mijn vroegere foto's van het werk kwijt ben, anders had ik full Crocodile Dundee kunnen gaan: "Nah, that'snot a conrod... THIS is a conrod" en dan een fotootje van een drijfstang die groter is dan ikzelf... :p

Jij hebt dus met van die motoren gewerkt met zuigers en cilinders waar je in kan staan.
Ik heb wel eens foto's gezien, geweldig!
Grootste motor waar ik mee heb mogen werken was in een diesel-electrische locomotief, de 2200.
Was volgens mij een 8 cilinder met 16 liter.
Bij de cursus als machinist mochten we in de werkplaats kijken bij een revisie.
En daarna ben ik zo'n soort motor nog tegengekomen bij Brabant Water, als noodstroom aggregaat.
Die moest ik dan starten en testen.
Heerlijk geluid, zoveel geweld.
Helaas ben ik nog nooit in een machinekamer geweest van een groot schip, lijkt me wel eens leuk.

GJ
 
Jij hebt dus met van die motoren gewerkt met zuigers en cilinders waar je in kan staan.
Yup... Dat is ruim 14 jaar mijn werk geweest.

Nu vaar ik wat kleiner spul.
Grootste motor waar ik mee heb mogen werken was in een diesel-electrische locomotief, de 2200.
Was volgens mij een 8 cilinder met 16 liter.
Dat is geen loc motor, hooguit een vrachtwagentje... Dat hebben wij nu als generator staan (240 kW)
De hoofdmotor waar ik nu mee werk is een heuse Loc motor van oorsprong, en heeft (zo uit mijn hoofd) 126 liter inhoud over 8 cylinders (ter vergelijk, de grootste motor waar ik mee gevaren heb had bijna 3 KUUB per cylinder, 2932 liter om precies te zijn, en daar negen stuks van).

Dit is waar ik nu dus mee werk:

Dit is een nagelnieuwe, op het vorige scheepje waar ik stoker mocht spelen. Het exemplaar waar ik nu mee werk is een tikkeltje ouder, maar verder exact hetzelfde.
Een origineel stuk Belgische inventiviteit.
Niet de beste motor waar ik ooit mee gevaren heb, en eigenlijk is dat wel vreemd, want ABC is een van de oudste Dieselfabrieken in de wereld, Rudolf Diesel was hoogstpersoonlijk betrokken bij het allereerste begin van deze fabriek.

Volgens de geleerden goed voor 2400 pk, al geloof ik niet dat ze dan heel blijven. Ik geef er de voorkeur voor om het ouwe dametje onder de 1800 te houden.
 
Die loc motor was van Stork, had iets van 8 of 900 PK.
Dat heeft een vrachtautootje niet, ja, misschien de Dakar versie van Jan de Rooy.
Die noodstroomgenerator had ook nog een turbo erop staan.
Een echte GTI..

GJ
 
Natuurlijk niet in de gracht weg zakken... want dat is thans een heikele bende... vandaar de ongekend verhoogde parkeer tax.
Mooiste is het te parkeren voor de feestkroeg van de burgermeesteres... 'Het Wapen Van Halsema (vergunningenvrij)'
 
Dat heeft een vrachtautootje niet, ja, misschien de Dakar versie van Jan de Rooy.
Oh, jawel hoor...
Die motor die bij ons als generator staat (Cummins Big Cam 855), draait 1500 toeren en mag dan 240 kW effectief (na de generator) draaien. Dat betekent ongeveer 350 pk aan de as.
Maar de motor zelf mag normaliter 2100 toeren draaien en dan gaat ie al tot 450 pk, en is ook al wel in 600 pk versies geleverd (al weet ik niet welke toerentallen die draaien).
En dat is heel erg stokoude amerikaanse techniek, 14 liter met een paar tiende bar turbodruk.
Een 16 liter achtpitter met een beetje fatsoenlijke turbodruk krijg je moeiteloos aan de 900 pk maar dan moet je wel flink toeren maken. Minstens 3000 of zo, en dat doen eigenlijk alleen de Caterpillars.
Maar als het een Stork was, dan was hij veel groter, want Stork heeft nooit zulke kleine motoren gebouwd met dergelijke vermogens.
Stok haalde uit 16 liter mischien 150 of 200 pk.
900 pk, dan praat je al gauw over de grotere Stork Werksporen en die waren toch wel al minstens 80 liter inhoud voordat ze aan de 1000 pk kwamen.

Turbo hebben ze al sinds de vroege jaren 70 allemaal, heeft niks met GTI te maken, maar alles met dat boven de pak hem beet 5 liter per cylinder, je nauwelijks toeren kunt draaien zonder turbo, want geen enkele motor van die formaten kan zelf zijn lucht aanzuigen.

Dat ding uit mijn video verandert van een furie met 2400 pk bij 1000 toeren, zonder turbo in een tandeloos oud scharminkel van minder dan 600 pk bij 450 toeren max... Gewoon, omdat hij zonder turbo geen lucht krijgt, zelfs al sloop je alles weg wat in de weg zit.
 
Ik weet dat het een stork was.
In mijn geheugen zit 16 liter maar het zou meer kunnen zijn.
Het was een locomotief van zeker 17 meter lang en 15 meter was motor.

GJ
 
:D dan was ie wel "iets meer" dan 16 liter... destijds had Stork ongeblazen al gauw 300 liter inhoud nodig om 1000 pk op de been te brengen, en een motor van 16 liter is geen 15 meter. Dat haalt de 1,5 meter nog niet eens (zonder generator)... Al zal die stork ook geen 15 meter lang geweest zijn, zelfs niet inclusief generator.
De motoren uit die tijd, inclusief generator, mischien 8 meter.
Tops.
Wij hadden op school een ongeblazen motor van 800 kW bij 330 omwentelingen (dus onnodig groot, lomp en zwaar voor het vermogen) en die was mischien net 8 a 9 meter lang, inclusief de generator en de er achter hangende exciter. Laat het tien zijn, ruim gekeken.

Die hele grote motor waar ik van vertelde? Die met bijna drie kuub inhoud per cylinder? 9 cylinders en 50000 pk? Die is 22 meter lang...
Maar ook een 8 cylinder 300 liter motor zal hooguit een meter of 5, mischien 6 met alle aangehangen pompen halen.
 
Laatst bewerkt:
Even wat onderzoek gedaan.
Stork/Schneider (lic. Superior) type 40 C-LX-8
- aantal cilinders: 8
- boring x slag: 215,9 x 266,7 mm
- continu vermogen: 900 epk bij 1100 omw/min


Hoe dan ook, ik vond het een geweldig ding, effe wat anders dan mijn 600cc motorfietsmotortje destijds.

GJ
 
- aantal cilinders: 8
- boring x slag: 215,9 x 266,7 mm
Is 78,14 liter inhoud...
900 pk, dan praat je al gauw over de grotere Stork Werksporen en die waren toch wel al minstens 80 liter inhoud voordat ze aan de 1000 pk kwamen.
Zo ver zat ik er dus niet naast...
80 liter voor 1000 pk is 72 liter voor 900 pk.

Wel een heel apart toerental voor een generator, want 50 Hz is meestal 500, 600, 750, 1000 of 1500 toeren, en 60Hz zit je op 600 of 720, 900 of 1200 of 1800 toeren.

Was dat soms gelijkstroom? Of zat er een omvormer bij tussen ?

Hoe dan ook, ik vond het een geweldig ding, effe wat anders dan mijn 600cc motorfietsmotortje destijds.

Gek genoeg, dat gaat nooit weg... tenminste bij mij niet. Ondanks dat ik die ABC an sich maar een kutding vind, blijft die fascinatie met al dat geweld fantastisch.

Als je zo'n ding starten en in bedrijf zetten gaaf vind, dan zou je voor de aardigheid eens aan den lijve moeten ondervinden wat het is om direct aan de motor zelf te mogen manouvreren met een direct omkeerbare tweeslag van 17000 pk...

Of, wat nog veel gaver (want ECHT moeilijk) is, om zo'n tweeslag op de hand, ongeregeld en zonder tussenkomst van een regulateur op toeren te houden"als er iemand anders onafhankelijk met de belasting loopt te klooien...

Ik heb beide mogen doen, niet alleen als test/oefening, maar ook daadwerkelijk "in het echie", dat het er om ging.
Ik ben er best wel trots op dat minstens twee kapiteins specifiek vroegen dat ik dan bij de machine stond, anders dan bestelden ze liever twee sleepboten. En toen was ik nog lang geen hoofdmachinist... Kicken, als je chef gepasseerd wordt... Vooral als je stiekum vind dat dat een lul met vingers is...

Een keer hebben ze me gefopt, in die zin dat we beneden in de machinekamer dachten dat we gewoon ten anker liggend een oefeningetje in noodmanouvreren deden, maar dat ze boven op de brug doodleuk besloten hadden anker te hieuwen en bij Balboa van de buitenankerplaats naar binnen te varen...
Toen ik daar al een uurtje stond te manouvreren en naar boven belde wat er aan de hand was, kreeg ik doodleuk te horen "nog effe... het anker ligt er bijna weer in"... Huh? We LAGEN toch ten anker?
"Ja... daarstraks nog wel, maar het ging zó lekker..."

DAT geeft een kick...
 
Laatst bewerkt:
Ha, een BelAZ-7510

Der Muldenkipper ist allradgetrieben (4×4) und bezieht seine Leistung aus zwei V16-Viertakt-Dieselmotoren des Typs DD16V4000 von MTU. Jeder Motor hat einen Hubraum von 65 Litern und ein maximales Drehmoment von 9313 Nm bei einer Drehzahl von 1500/min. Die Höchstleistung der beiden Motoren zusammen beträgt insgesamt 3.430 kW (4.664 PS) bei einer Drehzahl von 1900/min. Die Motoren haben Turbolader, Ladeluftkühler und direkte Common-Rail-Einspritzung.

Verbruikt 1300liter op 100 km ;)

https://de.wikipedia.org/wiki/BelAZ-75710
 
  • Like
Reactions: Cnn
Zo ver zat ik er dus niet naast...
80 liter voor 1000 pk is 72 liter voor 900 pk.

Wel een heel apart toerental voor een generator, want 50 Hz is meestal 500, 600, 750, 1000 of 1500 toeren, en 60Hz zit je op 600 of 720, 900 of 1200 of 1800 toeren.

Was dat soms gelijkstroom? Of zat er een omvormer bij tussen ?

Nee, bovenstaande motor zat in een locomotief, een 2200.
Er kwam daarna een nieuwer type, de 2500 en die had een V12.
Maar alles voor de cabine die misschien 2,5 meter lang was, was motor.
En dat allemaal om een paar electromotoren aan te drijven.
Ik kan me het niet meer goed herinneren, ik was 18 toen ik de opleiding machinist deed maar ik denk dat er gelijkstroommotoren in zaten.
Bij de NS is vrijwel alles gelijkstroom.

GJ
 
Back
Top