Sub250, een nieuwe vrijheid?

De doorontwkkelde wedstrijdklassen zoals F3k, prima, maar is wat mij betreft niet de categorie waar ik me hier op zou willen richten.
De 1meter DLG’s vind ik dan beter in dit stramien passen.
Aandacht voor de lichtere vrije vlucht klassen is ook mooi meegenomen, maar valt hier ook wel een beetje buiten.
Oa de klassen F1b, F1g, F1h zijn sub250 maar vallen wat mij betreft toch ook buiten dit kader.
Waarom vallen die er buiten als het sub250 is, kan het alleen maar leuker zijn je te oriënteren in wat er eigenlijk allemaal nog meer mogelijk is.
Wie weet is het moment nu alleen maar uitdagender, om een rc model uit te rusten met een gummi motor, want dat het werkt zijn voorbeelden van.
 
Voor de kleinze zwevers wil ik deze in ieder geval dan even met naam noemen.

De Plouf
DSCN2175 (1).JPG

Ds tekening heb ik via RCGroups gevonden en staat op 1 A4'tje en gaat vrijwel zeker nog een keer gebouwd worden.
Deze was te zwaar (dikke 290gram ofzo) en had windkracht 4 a 5 op een goede helling nodig om in de lucht te blijven en dat kán zeker beter en dan is er wellicht meer te zeggen over de prestaties:rolleyes:


De Limit EX

100_3300 (1).JPG

Volgens mij zat hij net onder de 200 gram. De tekening ook via RC groups gevonden, deze doet het op een duin of dijk heel goed vanaf windkracht 3 tot een dikke 6. Het origineel heeft een V-staart maar ik vond dit T-staartje leuker staan. Het ding kan rollen als een ventilator...erg leuk!:hammer:
 
Waarom vallen die er buiten als het sub250 is, kan het alleen maar leuker zijn je te oriënteren in wat er eigenlijk allemaal nog meer mogelijk is.
Ja daar heb je natuurlijk gelijk in, ik wil echter de focus niet al te veel richten op sub250 die al doorontwikkelde wedstrijdklassen zijn.
Maar inderdaad, ik ken iemand die DLG vliegt op het strand in Scheveningen als het niet te druk is en het mooie is dat dat dus gewoon legaal is.
Om dit laatste gaat me het eigenlijk meer.
Wie weet is het moment nu alleen maar uitdagender, om een rc model uit te rusten met een gummi motor, want dat het werkt zijn voorbeelden van.
Net zo iets, dit is in feite ook specialistenwerk: in de jaren 70 had ik hier al visioenen van om als trainingsmogelijkheid zo Wakefield te vliegen op kleinere maar voorhanden zijnde veldjes.
Helaas speelt bij een andere vlucht de turbulentie hem parten maar verder; mooi toch?
Dit geld ook voor schaal: de mensen die zover zijn dat ze wedstrijdklassen vliegen of zich in schaal verdiepen redden zich meestal al wel.

De voorbeelden van Justus en jou (Svenson) zijn dan meer de richting die ik voor ogen heb.
 
Laatst bewerkt:
Het lijkt me leuk als er een draadje ontstaat met tips, pointers, ervaringen voor een sub 250 categorie.
Ik stel me voor dat ieder die zich geroepen voelt hier voorstellen, en suggesties of ervaringen plaats.
Als het met de vragen en opmerking uit de hand loopt stel ik voor om er dan ,om het overzichtelijk te houden, een apart draadje af te splitsen.
Ik denk dat er binnen de beperking van 250gram toch nog wel een hoop vliegplezier mogelijk is.
In het algemeen, voor A0 komen veel meer ,’’kleine’ en informele vlieggebiedjes (grote speelweiden en dergelijke) binnen het bereik .
Voor beginners en in het algemeen het algemeen, low costs, low profile, low impact en low building effort.
De handicap: lichte modellen zijn over het algemeen meer turbulentie gevoelig en hebben soms meer moeite met meer wind.
Naar mijn mening hoeft dit niet perse zo te zijn.
Ik hou me nu al een maand of twee mee bezig en het is gewoon leuk.
IK hoop dat dit aanslaat.
Eerste voorzet: er is al een draadje in de sectie indoorvliegen/parkflyers met al een hoop leuks, maar ik wil het hier toch wat centraler en breder trekken.
Zie: https://www.modelbouwforum.nl/threads/parkflyers-tot-250-gram.275683/
Overigens van harte uitgenodigd over en weer te kruisbestuiven.

Zo, om maar weer eens een poging te wagen dit draadje on topic te houden wil ik ook graag een bijdrage doen. Ik denk dat het wel degelijk mogelijk is, tenzij je een echte schaalmodelvlieger bent, om een leuk en zeer vliegbaar toestel te bouwen die bovendien ook nog eens bestand is tegen wat wind. Bij modellen tot 250 gram wordt het inderdaad lastiger om een beetje fatsoenlijk te vliegen met een windkracht 4, maar toch kan dat. Ik heb een flying wing gebouwd die onder de 250 gram weegt en er mee gevlogen met pittige windvlagen tot zeker windkracht 5 en misschien wat hoger, je weet hoe die vlagen kunnen toeslaan. Het gaat om dit model:
540.jpg

Ik heb er ook een video van geschoten die staat in dit draadje: https://www.modelbouwforum.nl/threads/bouw-flying-wing-depron-3mm.275333/ post nr 19. Een flying wing is fucking leuk om mee te vliegen, echt een aanrader voor modellen beneden de 250 gram.

En dan heb ik nog een biplane gebouwd, maar dan wel met een gyro voor als er te veel wind staat. Ik weet dat er veel tegenstanders zijn die niets van een gyro moeten hebben, maar met een flinke wind is het toch nog mogelijk om normaal met zo een licht toestel te vliegen. Staat er weinig wind, dan zet je de gyro gewoon uit, zo simpel is dat. Enfin het gaat om dit toestel:
540.jpg

En om maar meteen "meer" heilige huisjes omver te trappen, hier een video van dit toestel in vlucht gefilmd met mijn DJI mini 2 gevlogen door mijn zoon. Ja echt een multikopter, ik durf er haast niet voor uit te komen, maar doe het toch.;)

Ik ben er erg mee bezig om toestellen te bouwen van depron die onder de 250 gram wegen. Op het veld waar ik vlieg mag ik met de huidige wetgeving over huizen heenvliegen zodat mijn vliegbereik vele malen groter is dan vorig jaar. Voor de video heb ik hem dichterbij gehouden.

Grt Helixer
 
Zo, om maar weer eens een poging te wagen dit draadje on topic te houden wil ik ook graag een bijdrage doen. Ik denk dat het wel degelijk mogelijk is, tenzij je een echte schaalmodelvlieger bent, om een leuk en zeer vliegbaar toestel te bouwen die bovendien ook nog eens bestand is tegen wat wind. Bij modellen tot 250 gram wordt het inderdaad lastiger om een beetje fatsoenlijk te vliegen met een windkracht 4, maar toch kan dat. Ik heb een flying wing gebouwd die onder de 250 gram weegt en er mee gevlogen met pittige windvlagen tot zeker windkracht 5 en misschien wat hoger, je weet hoe die vlagen kunnen toeslaan. Het gaat om dit model:
540.jpg

Ik heb er ook een video van geschoten die staat in dit draadje: https://www.modelbouwforum.nl/threads/bouw-flying-wing-depron-3mm.275333/ post nr 19. Een flying wing is fucking leuk om mee te vliegen, echt een aanrader voor modellen beneden de 250 gram.

En dan heb ik nog een biplane gebouwd, maar dan wel met een gyro voor als er te veel wind staat. Ik weet dat er veel tegenstanders zijn die niets van een gyro moeten hebben, maar met een flinke wind is het toch nog mogelijk om normaal met zo een licht toestel te vliegen. Staat er weinig wind, dan zet je de gyro gewoon uit, zo simpel is dat. Enfin het gaat om dit toestel:
540.jpg

En om maar meteen "meer" heilige huisjes omver te trappen, hier een video van dit toestel in vlucht gefilmd met mijn DJI mini 2 gevlogen door mijn zoon. Ja echt een multikopter, ik durf er haast niet voor uit te komen, maar doe het toch.;)

Ik ben er erg mee bezig om toestellen te bouwen van depron die onder de 250 gram wegen. Op het veld waar ik vlieg mag ik met de huidige wetgeving over huizen heenvliegen zodat mijn vliegbereik vele malen groter is dan vorig jaar. Voor de video heb ik hem dichterbij gehouden.

Grt Helixer
Zeker een leuk delta model en helemaal mee eens windkracht 5 is prima te doen vind dat zelfs leuk en het liefst nog met veel turbulentie.
Vlieg alles met windkracht 5 of meer het is vaak meer de durf die je moet hebben want het model weet helemaal niet dat het hard waait.
En wat niet weet wat ook niet deert dus lekker knallen met die kleine rakkers.
 
@helixer misschien nog even: wat is de setup, servo's, propeller zeg maar: de spulletjes?
Setup van de dubbeldekker is:
ESC 30A
Motor 2730-3000kv
prop 6040
Met een Lipo 2s lipo 500mah weegt het toestel 240 gram, maar met een wat stevige wind vliegt ie beter op een 3s lipo 500Mah. Helaas zit ik dan op ongeveer 260 gram.

Met een 3s lipo kan je een betere ontsnappings move maken dan met een 2s lipo. Bij een stevige wind wel zo prettig.

Tot slot een DSM2(orange) ontvanger met ingebouwde gyro.

De flying wing heeft een 1811-3800kv motor met een 5030 prop. Deze vliegt op een 2s lipo van 500 en 800mah.

O ja, de servo's zijn 3,7gram.
 
Laatst bewerkt:
Met gyro wat is dat nou dat neemt toch alle fun weg
Ha leuk, ik wist dat er gereageerd zou worden, maar zo laat pas.:rolleyes:

Ik vlieg, zoals aangegeven, alleen met een gyro met veel wind. Maar je kan er verschillende dingen mee doen. De gevoeligheid van de gyro terugdraaien zodat je steeds minder merkt van de inwerking en je kan hem simpel uitzetten. Eigenlijk kan je er alle kanten mee op. Ieder zijn meug. Maar........................even wat anders en dan praat ik over gyro's met horizontale vergrendeling. Dat houdt in dat als je de sticks loslaat jouw toestel een rechte horizontale lijn maakt en dus niet stijgt of daalt. En stel dat er een vlieg of mug of knut vervelend om je heen hangt, dan is het donders handig als je het toestel even een paar seconden even op die stand zet en dat insect van je weg kan jagen. Iedereen weet hoe vervelend dat is als je lekker aan het vliegen bent en er zo een tering best om je heen hangt.
Daarna zet je of je gyro uit of op de normale gyro stand. Je hebt zo veel verschillende standen waar je uit kan kiezen, de techniek staat voor niets.

H;)
 
1 het is niet schaal.

Behalve als je wel een echt vliegtuig als onderwerp kiest. Keuze genoeg, zie Outerzone en Aerofred.

https://outerzone.co.uk/plan_details.asp?ID=1710


Dat kleine gefriemel is niks waard.

Zeker nog nooit in die hal in Nijmegen geweest, als daar indoor gevlogen werd . . .

Maar, in plaats van hier van alles en nog wat te becommentarieren: ik vind het wel wat hebben, dat kleine spul.

Heeft heeeeeel veel voordelen (en ook een paar nadelen).

Dus: vooral doorgaan!

(En elkaar niet te veel in de haren vliegen.

Zie mijn avatar.)


jan.
 
Laatst bewerkt:
brilman, zonder s.

Opticien?

Zoals de naam al zegt, ik heb al een bril.

Ik vind het wel opvallend dat jij je naam ook met kleine letters schrijft!

Lijkt me hoe dan ook leuk om, als de omstandigheden dat toe laten, op een meeting of zo, een keer kennis te maken.


jan.
 
Laatst bewerkt:
@serge pot
Ik heb je bericht verwijderd.
Ik zie jou opmerking als een poging tot kwetsen.
Op dit forum houden we het netjes en behandelen we elkaar met respect.
Hou je aan die regels AUB.

Echt meneer brilmans ga eens langs de opticien, je kunt niks anders dan azijn pissen.lees de rest van mijn antwoorden ook. Dan zie je dat ik een mening neerzet, maar daar in tegen ook wat aandraagt ter aanmoediging.

Groet, Dirk
 
Ontzettend interessant draadje dit, behalve de persoonlijke meningen die weinig toe voegen.

Allemaal weten we dat aan een groter model het makkelijker werken is in de regel, alsook hoe groter, hoe realistischer en minder nerveus een kist vliegt!
Dat geldt voor praktisch alle RC modelbouw waar een beetje snelheid in zit.

Juist de mogelijkheid om op een redelijk beperkt oppervlak te kunnen vliegen spreekt mij aan als randstadbewoner. Heb het vliegen al decennia geleden om die reden moeten opgeven omdat ons veld opgedoekt is :(
 
Juist de mogelijkheid om op een redelijk beperkt oppervlak te kunnen vliegen spreekt mij aan als randstadbewoner. Heb het vliegen al decennia geleden om die reden moeten opgeven omdat ons veld opgedoekt is :(
Juist, en binnen de huidige regelgeving mag je met toestellen tot 250 gram over bewoning vliegen, dus nog meer ruimte. In die zin zijn we er op vooruit gegaan. Is er toch nog iets positiefs te zeggen over de nieuwe wettelijke regels waar we ons aan moeten houden.
 
Laatst bewerkt:
Back
Top