Sub250, een nieuwe vrijheid?

Ton,


Waar heb je deze vandaan?

124905818_427093104983370_5627130212186477332_n.jpg


Schitterend ding.

Zo vanaf de achterbank de lucht in . . .


jan.
Als je het model goed bekijkt is het zo na te bouwen(op de details na dan). Als je wel een paar dingen in de gaten houdt, bijvoorbeeld de hoek van de vleugel, maar daar had ik al een draadje over gemaakt. Zie: https://www.modelbouwforum.nl/threads/tip-vleugel-profiel.273141/ Deze dubbeldekker heeft toevallig ook zo een vleugel profiel.
 
Laatst bewerkt:
Ik denk dat Ton er een van Outerzone oid. geplukt heeft.

Ik wil dan altijd graag weten welke.

Het is wel een piepklein ding (zie de aansturing van het richtingroer), maar of het depron is . . . ?


jan.
 
Aha . . .

Toch niet helemaal mijn ding, geloof ik.

Tenmiste . . .

Maar het ziet er mooi uit!


jan.
 
Laatst bewerkt:
binnen de huidige regelgeving mag je met toestellen tot 250 gram over bewoning vliegen, dus nog meer ruimte. In die zin zijn we er op vooruit gegaan.
Eucalypta is er blij mee, er wordt nog een motortje gebrouwen en met wat toverspreuken kan ze binnenkort weer via het zolderraam de wijde wereld in.:D

Totale lengte bezemsteel met borstel, 120cm.
Leeg gewicht, dus zonder besturing en aandrijving, maar wel met hoed, 80 gram. (niet de muts op de foto)
Oorspronkelijk ontwerp was met 6mm depron, ik geef zelf meer de voorkeur aan PP foam, dat is veel sterker en taaier maar ook flexibeler.
En wat zwaarder en bijna 2x zo duur als depron.
Maar door de andere mechanische eigenschappen kan met met dunner materiaal gewerkt worden, waardoor het gewicht gelijk blijft.
Crashschades blijven beperkt tot soms een stevige wandeling, propje vervangen en verder vliegen.:)
Eucalypta.jpg
 
Eucalypta is er blij mee, er wordt nog een motortje gebrouwen en met wat toverspreuken kan ze binnenkort weer via het zolderraam de wijde wereld in.:D

Totale lengte bezemsteel met borstel, 120cm.
Leeg gewicht, dus zonder besturing en aandrijving, maar wel met hoed, 80 gram. (niet de muts op de foto)
Oorspronkelijk ontwerp was met 6mm depron, ik geef zelf meer de voorkeur aan PP foam, dat is veel sterker en taaier maar ook flexibeler.
En wat zwaarder en bijna 2x zo duur als depron.
Maar door de andere mechanische eigenschappen kan met met dunner materiaal gewerkt worden, waardoor het gewicht gelijk blijft.
Crashschades blijven beperkt tot soms een stevige wandeling, propje vervangen en verder vliegen.:)
Bekijk bijlage 433219
Ha wat leuk. Heb je daar een bouwbeschrijving van?
 
Ik denk dat er vrij veel vliegklaar onder de 250 gram te bouwen is, zelfs in conventionele houtbouw.
De electronica is nu zoveel lichter dan een paar jaar geleden, het zwaarste onderdeel zal de motor en lipo zijn.
Ik zal eens kijken of het mogelijk is een normaal laagdekkertje te bouwen a la Calmato sport, in houtbouw, onder 250 gram.
En hoe dat dan vliegt.
Het mag niet te hard gaan heb ik begrepen want dan val je weer buiten de klasse.
Ik wil geen fladderding en ook geen hulpmiddelen als een gyro want dat is niet echt vliegen.
Geef me een paar weekjes.

GJ
 
Ik wil geen fladderding en ook geen hulpmiddelen als een gyro want dat is niet echt vliegen.
Dan ook geen expo, dual rate en ook geen max rate instellingen voor de servo's. Verder geen ailerondifferentiatie of enig ander mixer. Geen 3 standen schakelaar, kortom als je toch een hekel hebt aan hulpmiddelen, dan moet je dat ook niet gebruiken.

Beter nog, dan ook geen hedendaagse zender, maar zo een zender uit de jaren zestig met één drukknopje.........................................(links rechts geloof ik) en met je gas hoog en laag. Hmm, dat zijn alweer 2 knopjes. Tja dan heb je ook geen ailerons, want dat is ook modern als je je verhoud met de jaren zestig.

En dan wil ik met windkracht 4-5 wel eens naast je staan.

H;)
 
Laatst bewerkt:
Dan ook geen expo, dual rate en ook geen max rate instellingen voor de servo's. Verder geen ailerondifferentiatie of enig ander mixer. Geen 3 standen schakelaar, kortom als je toch een hekel hebt aan hulpmiddelen, dan moet je dat ook niet gebruiken.

Beter nog, dan ook geen hedendaagse zender, maar zo een zender uit de jaren zestig met één drukknopje.........................................(links rechts geloof ik) en met je gas hoog en laag. Hmm, dat zijn alweer 2 knopjes. Tja dan heb je ook geen ailerons, want dat is ook modern als je je verhoud met de jaren zestig.

En dan wil ik met windkracht 4-5 wel eens naast je staan.

H;)

Al die dingen kunnen ook mechanisch, daar heb je geen computer voor nodig.
Maar daarvoor moet je wel de kennis hebben om dat te kunnen doen.
En windkracht 5, echt gemeten met een meter, denk het niet.

Einde discussie.
 
Ga nou niet weer zo'n discussie aan..:eek: Ieder z'n ding, en ieder z'n definitie van echt vliegen.....:)
Of je nu voor of tegen het gebruik van een gyro bent is in dit draadje niet interessant. Ik heb een aantal posts (post #52) geleden de reden opgegeven waarom ik "soms" gebruik maak van een gyro. Ik respecteer verder iedereen in het wel of niet gebruiken van een gyro.

GJ, lees post #52 van dit draadje. Daar wil ik het ook bij laten.

Einde discussie.
 
Of je nu voor of tegen het gebruik van een gyro bent is in dit draadje niet interessant. Ik heb een aantal posts (post #52) geleden de reden opgegeven waarom ik "soms" gebruik maak van een gyro. Ik respecteer verder iedereen in het wel of niet gebruiken van een gyro.

GJ, lees post #52 van dit draadje. Daar wil ik het ook bij laten.

Einde discussie.

Jij begon over dat ik dan geen differentiatie, expo en dergelijke mag gebruiken.
Ik vind dat echt iets totaal anders dan een gyro en dingen als expo, differentiatie kunnen mechanisch.
Een gyro is een electronisch hulpmiddel wat totaal overbodig is als je kan vliegen,

GJ
 
Ik heb al een aandrijvinkje berekend.
Op 2S, je hebt dan ruim 100 Watt.
Motor, regelaar, lipo en 3 servo's gaat dan ongeveer 55 gram wegen, blijft er 195 gram over voor een model.

GJ
 
Bekijk bijlage 431912
onder de 250gr

Bekijk bijlage 431911
onder de 250gr

Bekijk bijlage 431903
onder de 250gr

Bekijk bijlage 431904
onder de 250gr

Bekijk bijlage 431905
onder de 250gr

Bekijk bijlage 431908
onder de 250gr

Ton

Op pag. 2 had ik al wat plaatjes van mijn modellen gezet die zelfs onder de 200gr zijn en vliegen met gemak in windkracht 5 en ook bij veel turbulentie.
Doe niet anders elk weekend zonder speciale functies of instelling, super leuk en vlieg te Dordt voor het geval je het een keer wil zien.
Met dit soort modellen is veel wind en turbulentie alleen maar leuker en dus 100% fun.
 
Back
Top