Bouw van Debbie, tweetakt motor

Onsteking is nog steeds het elektronisch kasje. Nooit aan de bobine/condensator toegekomen. Die condensator die ik eerder had besteld viel vanmiddag in de bus. Een uurtje nadat ik bovenstaande video had gemaakt. Maar naar de voorraad!

Ik vraag me wel af hoe lang die microswitch het zal volhouden. Eigenlijk zou ik de nok wat minder scherp moeten maken. Maar goed veel draaien, zal Debbie niet.

Het blijft vreemd wat er met waarom die Hall sensoren kapot gingen. Misschien toch een rare combinatie tussen het elektonisch ontstekingscircuit en de Hall sensor. Als Ruud zijn motortje aan de gang weet te krijgen weten we wellicht meer. Die heeft precies hetzelfde spul. Ik heb het van hem gekopieerd. Als bij hem alles het doet, is er toch iets vreemds bij mij. We zullen zien.

Overigens, ik sleutel niet alleen aan oude auto’s, maar ook aan moderne, die zitten allemaal bomvol met elektronica. Mijn ervaring is dat er zelden iets echt met de elektronica is. Het wordt altijd al gauw een elektronicaprobleem genoemd. Maar in de praktijk is het in 99% van de gevallen een simpel mechanisch/elekrtisch probleempje. Een slechte masse, een vuil contact, een draadje wat is doorgeschaffield en een beetje sluiting maakt, een stekkertje wat niet goed vast zit of waarvan een pinnetje is afgebroken. Vaak heel simpel, maar ook vaak heel lastig te vinden.

Volgende projectje: Debbie voorzien van een OBD aansluiting voor eenvoudiger troubleshooting?

Jeroen
Ik heb meer dan 40 jaar in de auto branche gewerkt. De laatste 10 jaar aan bijna niets anders dan elektronica problemen moeten werken . Ba , dat haatte ik .
Vandaar dat ik liefst aan een conventionele draai of freesbank sta , dan zie ik wat er gebeurt.
Maar ja , zonder elektronica kan het leven niet meer.
Dirk
 
Vandaag Debbie een beetje afgewerkt

Electronica onderin weggewerkt. Alleen de batterijen hou ik erbuiten. Heb eigenlijk nog een stekker/connectortje nog.
P5090050.jpg


P5090051.jpg


Ik heb een klein steuntje gemaakt voor de microswitch.

P5090052.jpg


P5090053.jpg


P5090054.jpg


P5090056.jpg


P5090057.jpg


Ben er erg tevreden over. Zie een hoop zaken die ik een volgende keer anders/beter zou doen. Maar voor een tweede projectje vind ik het erg leuk. Ga nog een videootje maken en op zoek naar een volgend projectje

Jeroen
 
Gefeliciteerd met het resultaat, een simpele microschakelaar.
Zelf zou ik een condensator 0,1 µF 400V over de contactpunten zetten.
Door het "denderen" van de contacten ontstaat er een korte vlamboog, die door de condensator geblust wordt,
Succes, Henk.
Indien je deze nodig hebt, stuur een PB.
 
Eerlijk gezegd ik sta er van te kijken dat je dit mini motortje aan de praat hebt gekregen.
Had ze al wel eens op een beurs gezien maar tot nu toe nog nooit zo klein.
Proficiat is zeker op zijn plaats.
 
Gefeliciteerd met het resultaat, een simpele microschakelaar.
Zelf zou ik een condensator 0,1 µF 400V over de contactpunten zetten.
Door het "denderen" van de contacten ontstaat er een korte vlamboog, die door de condensator geblust wordt,
Succes, Henk.
Indien je deze nodig hebt, stuur een PB.
Zeker NIET nodig bij een elektronische ontsteking. De stroom die door de contacten stroom zijn mA , van een vonk is geen sprake.
Dirk
 
De laatste puntjes op de spreekwoordelijke i.

Grommet geplaatst voor de bougiekabel:

P5210002.jpg


Naamplaatje

P5210001.jpg


Ik heb ook mijn andere kleine projectje afgerond; nieuwe drijfstang. Ik heb gekozen om het oude model min of meer te kopiëren. De bovenkant komt van de oude versie. Hier komt de membraan van de vacuümpomp aan. Omdat de oude was gebroken was het lastig om de exacte lengte te bepalen. De rest van dit vacuumpomje bevindt zich in Frankrijk bij vrienden. Daar gaan we over een paar weken heen. Als het allemaal past en werkt, maar ik wellicht ook de bovenkant nog uit aluminium na. Het is vacuum, dus de drijfstang wordt meer op trek dan op duw-krachten belast.

IMG_4134.jpeg
 
Back
Top