Ik heb meer dan 40 jaar in de auto branche gewerkt. De laatste 10 jaar aan bijna niets anders dan elektronica problemen moeten werken . Ba , dat haatte ik .Onsteking is nog steeds het elektronisch kasje. Nooit aan de bobine/condensator toegekomen. Die condensator die ik eerder had besteld viel vanmiddag in de bus. Een uurtje nadat ik bovenstaande video had gemaakt. Maar naar de voorraad!
Ik vraag me wel af hoe lang die microswitch het zal volhouden. Eigenlijk zou ik de nok wat minder scherp moeten maken. Maar goed veel draaien, zal Debbie niet.
Het blijft vreemd wat er met waarom die Hall sensoren kapot gingen. Misschien toch een rare combinatie tussen het elektonisch ontstekingscircuit en de Hall sensor. Als Ruud zijn motortje aan de gang weet te krijgen weten we wellicht meer. Die heeft precies hetzelfde spul. Ik heb het van hem gekopieerd. Als bij hem alles het doet, is er toch iets vreemds bij mij. We zullen zien.
Overigens, ik sleutel niet alleen aan oude auto’s, maar ook aan moderne, die zitten allemaal bomvol met elektronica. Mijn ervaring is dat er zelden iets echt met de elektronica is. Het wordt altijd al gauw een elektronicaprobleem genoemd. Maar in de praktijk is het in 99% van de gevallen een simpel mechanisch/elekrtisch probleempje. Een slechte masse, een vuil contact, een draadje wat is doorgeschaffield en een beetje sluiting maakt, een stekkertje wat niet goed vast zit of waarvan een pinnetje is afgebroken. Vaak heel simpel, maar ook vaak heel lastig te vinden.
Volgende projectje: Debbie voorzien van een OBD aansluiting voor eenvoudiger troubleshooting?
Jeroen
Vandaar dat ik liefst aan een conventionele draai of freesbank sta , dan zie ik wat er gebeurt.
Maar ja , zonder elektronica kan het leven niet meer.
Dirk